11 Nov 2009

Era Najib Altantuya : Baiah, Adnan Pula Yang Lebihnya

Bernama melaporkan Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob berkata amalan bai'ah atau akujanji di kalangan wakil rakyat PAS bahawa akan jatuh talak tiga kepada isteri masing-masing jika mereka keluar parti, bukanlah perkara baru, sebaliknya sudah lama berlaku.

Menurut Adnan, perkara itu diketahuinya sejak dua penggal pilihan raya umum yang lepas menerusi beberapa kenalannya daripada parti PAS yang menjadi wakil rakyat.

"Perkara ini perkara lama, terpulanglah kepada rakyat menilainya. Bai'ah itu meletakkan isteri sama dengan kerjaya politik, itulah rendahnya martabat wanita di kalangan kepimpinan PAS," katanya kepada pemberita selepas merasmikan pameran Petrosains DinoTrek 2, di sini, Selasa.

Adnan secara sinis berkata kepimpinan PAS tidak perlu risau wakil rakyat mereka akan keluar parti itu kerana mereka amat menyayangi isteri mereka.

"Saya pernah memujuk mereka (wakil rakyat terbabit) sertai Barisan Nasional, mereka kata tak boleh, kalau mereka keluar parti akan jatuh talak tiga, isteri mereka kena berkahwin dengan orang lain dulu sebelum dapat bersama semula dengan mereka," katanya.

Adnan bagaimanapun tidak mendedahkan butiran terperinci berkenaan bai'ah yang diketahuinya itu: "Bukan wakil rakyat PAS di Pahang, tapi di negeri lain," katanya.

Ulasan GB

Adnan berlebih-lebih pulak untuk menangguk di air keruh terhadap apa yang dikatakan "baiah" yang sebenarnya tidak wujud.

Adnan dicabar untuk buktikan kata-katanya dengan menamakan siapakah kenalannya yang dikatakan wakil rakyat PAS yang ada mengamalkan baiah tersebut.

Jangan Adnan, kamu tak ingat ker yang kamu terpaksa menipu tangan berbalut "bandage" setelah membuat aksi lucah di dalam kempen pilihanraya?

Bernama pun memang suka melapor dan menonjolkan sesuatu yang boleh memburukkan imej mana-mana parti PR.


Tiada ulasan: