6 Okt 2009

Era Najib Altantuya : Senarai Pengundi Bertindih Dikesani

PAS akan mengadakan pertemuan dengan Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia berhubung bukti terbaru berlakunya pertindihan undi di DUN Bagan Pinang esok.

Pengarah Pilihan Raya PAS Salahuddin Ayub berkata delegasi berkenaan akan diketuai oleh Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat Datuk Abdul Halim Abdul Rahman.

Menurutnya bukti terbaru menunjukkan senarai dalam daftar pemilih yang ditemui mengandungi beratus-ratus nama pengundi yang bertindih.

"Kita punya bukti yang akan dibawa esok terdapatnya pertindihan undi nama sama menggunakan kad tentera dan kad pengenalan awam dan terbukti mengundi di dua tempat".

"Kita lihat isu pemutihan daftar pengundi sebenarnya masih lagi jadi isu besar dalam pilihan raya di negara kita," katanya pada sidang mediannya di Markas Induk PAS.

Menurutnya PAS akan mendesak pemansuhan undi pos bagi menjamin kesuburan demikrasi dan kebajikan rakyat.

Salahuddin berkata ia bertentangan dengan Perkara 8 Perlembagaan Malaysia.

Beliau turut mempersoalkan tindakan SPR yang hanya memberi tempoh dua hari kepada pengundi pos untuk melaksanakan tanggungjawab mereka.

Katanya semasa Pilihan Raya Umum ke-12 lalu pengundi pos di kebanyakan kem di Bagan Pinang diberi tempoh lima hari untuk membuang undi.

"Tarikh pembuangan undi pos pada 8 dan 9 haribulan, 10 haribulan itu yang menjadi tanda tanya".

"Kita tidak menuduh tetapi berhak untuk rasa curiga," katanya.

Salahuddin berkata setakat ini hanya satu kem yang akan dijadikan pusat pembuangan undi iaitu di Pusat Latihan Asas Tentera Darat.

Beliau membantah arahan yang menyatakan bahawa hanya seorang agen polling yang dibenarkan untuk sesebuah parti bertanding.

"Kita hanya diizinkan menghatar satu polling agen sahaja. Perkara sangat kita tidak puas hati, ada 4000 pengundi mana mungkin satu parti boleh memantau satu kem".

"Ini perkara yang saya cukup bimbang, bersetuju pada peringkat SPR pusat tetapi bila sampai pada pihak kem saya bimbang kem ada kuasa sendiri yang diarahkan oleh pimpinan-pimpinan Umno-Barisan Nasional," katanya. -TVA

Tiada ulasan: