6 Okt 2009

Era Najib Altantuya : PAS Selar Tindakan SPR Turunkan Bendera

NPresiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menyifatkan tindakan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menurunkan bendera-bendera parti yang tidak bertanding di Bagan Pinang sebagai satu perbuatan yang kurang bijak.

Ujarnya, selain daripada terpaksa mengerah tenaga kakitangan dengan tugasan yang tidak sepatutnya, SPR dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) wajar memikirkan soal kos dan rasional tindakan mereka.

"Ini bagi saya dikap berat sebelah oleh pihak SPR dan PBT. Jadi kepada mereka yang tidak ada kena mengena dengan Barisan Nasional, yang dilihat ada hubungan dengan BN walaupun tidak berdaftar dengan BN seperti IPF diberi hak menaikkan bendera dan tidak diambil tindakan".

"Jadi saya lihat pihak SPR dan juga PBT harus menghentikan operasi ini kerana ia tidak memberi apa-apa keuntungan kepada pihak PBT dan SPR malah menghabiskan duit" ujarnya.

"Parti-parti politik menaikkan bendera, tetapi mereka buang. Jadi kerja mereka menghabiskan duit sedangkan mereka sendiri tidak dapat duit dari parti lain. Jadi biarlah mereka hendak naikkan bendera kemudian mereka sendiri yang akan menurunkan bendera tersebut selepas daripada pilihanraya".

Sambil mengulas tindakan SPR melarang parti yang tidak bertanding daripada mengibarkan bendera, logo dan gambar pemimpin, Mahfuz turut mempertikaikan bagaimana UMNO mempunyai hak untuk berbuat demikian di Bagan Pinang.

Tegas beliau, sekiranya SPR mahu menghadkan aktiviti menaikkan bendera yang menjadi simbolik terhadap proses pilihanraya, SPR seharusnya bersikap adil kepada kedua-dua pihak yang bertanding.

"Bagi saya walaupun UMNO itu berdaftar dengan Barisan Nasional, dalam satu parti komponen Barisan Nasional yang didaftarkan, kalau kita mahu menghujahkannya, kita boleh persoalkan apa perlunya bendera UMNO dinaikkan di Bagan Pinang. Bagi saya tidak salah untuk menaikkan bendera UMNO. Sama juga maksudnya tidak salah untuk menaikkan bendera Keadilan dan juga DAP".

Menurut Mahfuz lagi, tidak ada undang-undang mahupun peruntukan yang melarang mana-mana parti menaikkan bendera, logo mahupun gambar pemimpin mereka pada pilihanraya.

Malah SPR juga gagal membuktikan dari mana mereka mendapatkan garis panduan untuk menurunkan bendera DAP di pilihanraya kecil Bagan Pinang.

"SPR sendiri tidak boleh menunjukkan yang mana satu undang-undang yang melarang menaikkan bendera daripada parti-parti politik. Ini tidak ada dalam undang-undang. Bila tidak ada dalam undang-undang maka ia tidak menyalahi. Walaupun parti itu tidak bertanding, tetapi untuk menyatakan dokongan dan sokongan kepada rakan parti lain, menaikkan bendera untuk menyatakan sokongan dan dokongan kepada satu perjuangan yang sama". -TVA



Tiada ulasan: