1 Okt 2009

Era Najib Altantuya : Gegaran Gemparkan Lembah Klang

Penduduk di Lembah Klang gempar dengan gegaran kira-kira lima minit yang turut dirasakan di beberapa kawasan kira-kira jam 6.15 petang tadi, terutama di bangunan tinggi di Shah Alam, Klang dan Kuala Lumpur.

Penduduk di pangsapuri dan rumah pangsa dilihat bergegas keluar ke kawasan lapang, selepas bangunan kediaman mereka bergoyang beberapa kali.

Beberapa penduduk yang ditemui berkata, mereka berasa pening dan merasakan satu gempa bumi telah berlaku di kawasan berhampiran lalu berlari keluar ke kawasan selamat.

"Saya tengah tidur, isteri kejut saya apabila rasa bergegar, rasa bangunan goyang, rasalah goyang lama jugak, yang ni ada dalam lima minit lenih kurang, kuat..sangat pening," kata Ashraff Nasjarudin.

"Kami rasa bangunan ini bergegar dan bergoyang, jadi kami sekeluarga berlari keluar, ia sangat menakutkan kami dan ini kali kedua ia berlaku di bangunan ini," kata Sarah Baskaran.

"Situasi tadi, saya rasa kepala saya pening, saya ingat pening biasa, rasa betul-betul bergoyang rasa nak tumbang, kuat dan cepat-cepat turun, orang menjerit bila building bergoyang,cepat turun," kata Sivabalan.

"Rasa gegaran, so semua turun…masa tu tengah tidur balik kerja..rasa pening sebab bergoyang kuat," kata Khairol Asfar.

Bagaimanapun, tiada sebarang kejadian tidak diingini berlaku akibat gegaran itu.

Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor yang dihubungi juga melaporkan tiada sebarang kerosakan bangunan atau tanah runtuh berlaku akibat gempa bumi ini.

Menurut jurucakap bomba Selangor, pihaknya menerima lebh 40 panggilan, terutama dari Petaling Jaya, Damansara dan Kajang sejak jam 6.20 petang tadi, berikutan gegaran itu.

Laporan awal dari Sumatera mengesahkan, satu gempa bumi berukuran 7.9 skala ritcher di kesan di Sumatera Barat, berhampiran Padang, iaitu kira-kira 475 kilometer dari Kuala Lumpur.

Kejadian berkenaan berlaku kira-kira jam 5.15 waktu Sumatera atau 6.15 waktu Malaysia.



Tiada ulasan: