1 Okt 2009

Era Najib Altantuya : 200 Korban Gempabumi Padang Sumatera

Gempa bumi kuat yang berlaku berhampiran bandar Padang di Sumatera semalam sudah meragut 200 nyawa dengan ribuan lagi mangsa tertimbus di bawah runtuhan.

Jurucakap agensi bencana Indonesia, Priyadi Kardono, menyatakan angka korban gempa bumi berukuran 7.6 pada skala Richter itu kini ialah di antara 100 hingga 200 orang.

Kira-kira 500 bangunan kediaman di bandar dengan penduduk seramai 900,000 itu runtuh, memerangkap ribuan mangsa.

Ketua Pusat Bencana Kementerian Kesihatana Indonesia, Rustam Pakaya, berkata sehingga pagi ini ribuan orang terperangkap di bawah runtuhan.

Naib Presiden Indonesia, Jusuf Kalla, memberitahu sidang media lewat malam tadi bahawa angka korban dijangka meningkat kerana banyak bangunan runtuh.

“Bangunan besar sudah runtuih. Bangunan konkrit semuanya runtuh, hospital, pasar utama runtuh dan terbakar," katanya.

Sementara itu Bernama melaporkan Kuala Lumpur mempertimbang secara serius kemungkinan memindahkan semua 330 penuntut Malaysia di Padang ke tanah air sehingga keadaan selepas gempa bumi itu pulih.

Timbalan Ketua Perwakilan di Kedutaan Besar Malaysia di Indonesia, Amran Mohamed Zain, berkata kemungkinannya ialah dengan membawa mereka pulang menggunakan pesawat Tentera Udara Diraja Malaysia sebaik Lapangan Terbang Minangkabau, Padang dibuka semula.

"Membawa mereka pulang adalah pilihan terbaik kerana jika tetap di Padang pun, mereka tidak akan merasa nyaman dalam keadaan serba kekurangan.

“Apatah lagi semua kuliah juga sudah dibatalkan," katanya di sini, hari ini.

Katanya, kedutaan besar sudah menghantar pegawai Pejabat Konsul Malaysia di Medan dan Pekan Baru untuk ke Padang dan membuat penilaian keadaan tempat tinggal, bantuan pakaian dan bekalan makanan bagi penuntut itu.

"Jika pasukan penilai ini mencadangkan supaya kita memindahkan pelajar kita, kita akan selaraskan pergerakan dan jadual dengan Wisma Putra," katanya.

Sementara itu, satu bilik gerakan dibuka di Konsul Malaysia di Medan sejak petang semalam, untuk menyelaraskan maklumat mengenai para penuntut di Padang dan melayani pertanyaan ibu bapa melalui talian 00626145531342.

Kebanyakan penuntut Malaysia itu sedang belajar dalam bidang kedoktoran di Universiti Andalas, yang dilaporkan rosak teruk di semua bangunannya termasuk bangunan Fakulti Kedoktorannya, runtuh.

Sehingga malam tadi, mereka berada dalam keadaan selamat walaupun, menurut Pengarah Jabatan Penuntut Malaysia di Indonesia, Dr Junaidi Abu Bakar, "Mereka berkumpul dalam keadaan basah ditimpa hujan, tanpa makanan dan minuman."

Setakat pagi tadi, katanya, seorang penuntut tahun dua yang hanya dikenali sebagai Fernisha, mendapat rawatan di Hospital Yodarso kerana kecederaan tulang belakang dan Yang Dipertua Persatuan Kebajikan Pelajar Malaysia di Indonesia, yang hanya dikenali sebagai Martaza pula pitam selepas jatuh dari motosikal ketika hendak melawat Fernisha.

Katanya, kedutaan sedang berusaha menyalurkan bantuan yang diperlukan pelajar secepatnya.





-

Tiada ulasan: