18 Sep 2009

Era Najib Altantuya : Usaha UMNO Sia-sia - Syed Azman

Langkah UMNO mengadakan perubahan melibatkan penghapusan sistem kouta bagi pemilihan dalam parti dianggap sebagai sia-sia selagi gejala politik wang yang selama ini bermaharajalela tidak selesai meskipun dengan menambah jumlah perwakilan.

Pengerusi Lajnah Antarabangsa Pas Pusat, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi berkata, politik wang dalam UMNO sukar untuk dikikis kerana perbuatan itu seolah-olah menjadi sebahagian daripada budaya yang diamalkan parti berkenaan.

Menurutnya, ahli UMNO peringkat akar umbi seolah-olah diajar memilih pemimpin yang boleh memberi mereka wang atau sesuatu perkara bernilai berbanding keperibadian dan sikap kepimpinan baik.

“Perkara ini memang berlaku dalam UMNO, contoh terdekat adalah bekas Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Allahyarham Datuk Razali Ismail yang kalah dalam pemilihan parti meskipun beliau seorang pemimpin berjiwa rakyat.

“Ini jelas menunjukkan bahawa pemimpin yang baik nampaknya tidak diterima dalam UMNO hanya kerana arwah tidak mempunyai wang untuk ditabur kepada perwakilan,” katanya kepada Sinar Ha-rian, di sini semalam.

Majlis Tertinggi (MT) UMNO sebelum ini bersetuju menghapuskan sistem kuota bagi pemilihan dalam parti dan menambah bilangan perwakilan yang akan diberi hak serta kuasa untuk memilih pemimpin pada masa akan datang.

Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, langkah itu bagi membanteras politik wang selain menjadikan pemilihan lebih telus untuk menjadikan UMNO benar-benar parti yang melibatkan seberapa ramai golongan dalam pemilihan pemimpinnya.

Dr Syed Azman berkata, cara terbaik dalam menyelesaikan masalah politik wang adalah melalui ‘pembersihan’ peringkat akar umbi terlebih dahulu supaya mereka sedar betapa pentingnya memilih pemimpin benar-benar berkualiti.

“UMNO kena tanamkan dalam diri perwakilan dan semua ahli parti bahawa kepimpinan baik itu lebih penting daripada kepentingan diri,” katanya. -SH

Tiada ulasan: