10 Sep 2009

Era Najib Altantuya : Siasat Tindakan Kasar Polis Atau Hadapi Tindakan Mahkamah - Keshvinder (updated)

Adun Malim Nawar Keshvinder Singh membuat laporan polis terhadap apa yang beliau dakwa tindakan kasar polis terhadap beliau pada 2 September lalu sehingga beliau terpaksa menerima rawatan di Hospital Raja Permaisuri Bainun.

Keshvinder berkata laporan dibuat supaya siasatan dijalankan terhadap kejadian berkenaan. Dan jika polis gagal menyiasat kata Keshvinder pihaknya akan mengemukakan saman terhadap Pasukan Poilis DiRaja Malaysia .

Keshvinder kini cuti sakit dan masih trauma dengan kekasaran yang dilakukan polis terhadapnya.

Dalam keghairahan polis menghalang sidang DUN Perak 2 September lalu, Keshvinder cedera dikepala yang memerlukan rawatan kecemasan. Ketika itu beliau cuba melindungi Datuk Seri Nizar Jamaluddin .

Keshvinder yang ditahan polis dikatakan dicampak ala aksi gusti ke atas jalanraya sehingga kepalanya terhantuk menyebabkan tengkoraknya retak.

Beliau juga mendakwa kepalanya ditekan dengan kaki sementara perutnya ditendang-tendang. Beliau tergapai kesesakan nafas apabila polis menjerut lehernya dengan tali leher.

“Saya akan ke Ibu Pejabat Polis Daerah Ipoh untuk membuat laporan polis terhadap Polis diraja Malaysia, Ketua Polis Negara, Ketua Polis Perak dan kerajaan Malaysia bagi semua kecederaan dan kerugian yang saya alami seminggu lalu termasuk ganti rugi pendapatan sebagai peguam kerana gagal menghadiri kes-kes mahkamah, untuk kesakitan dan penderitaan dan untuk kerugian lain yang saya alami,” katanya.

Menurutnya, sebagai seorang peguam beliau berhak mandapatkan maklum balas daripada polis dalam tempoh terdekat sama ada siasatan telah dijalankan atau tidak.

Katanya, kekecohan 2 September lalu berlaku disebabkan provokasi melampau yang dicetuskan polis terhadap ADUN Pakatan Rakyat.

Keshvinder berkata perintah mahkamah jelas menyatakan mereka boleh berada pada jarak 30 meter dari Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri tanpa sebarang halangan polis.

Menurutnya mereka bergerak dari Wisma DAP ke arah Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri untuk menjalankan kewajipan mereka sebagai ADUN.

Katanya semua adun Pakatan Rakyat berjalan dengan aman tetapi sengaja dihalang oleh polis sehingga mencetuskan ketegangan yang menyebabkan berlakunya kekasaran.

Sehubungan itu, beliau mahu siasatan dijalankan segera.

“Kebiasaannya selepas membuat laporan polis saya membuat notis tuntutan memberi mereka tempoh masa 14 hari untuk menjalankan siasatan dan sekiranya gagal saya akan ke mahkamah,” katanya.

Beliau turut menyatakan kekecewaannya terhadap Barisan Nasional yang menggunakan pelbagai cara untuk menghalang Pakatan Rakyat menjalankan tanggungjawab seperti yang termaktub dalam Perlembagaan negara. -TVA


1 ulasan:

PAS-PKR-DAPigs berkata...

Woi! bahlul, ini macam punya isu pun mau kasi besar ka?