11 Sep 2009

Era Najib Altantuya : Penipuan Undi POS, SPR Didesak Mansuhkan Lampiran 2

PAS masih mendesak Borang Lampiran 2 dimansuhkan walaupun Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) enggan menghentikan amalan itu yang memuatkan butiran peribadi pengundi pos, kumpulan pemilih terbesar di DUN Bagan Pinang.

"PAS kesal dengan sikap tidak progresif dan kurang profesional pengerusi SPR kerana masih lagi mengamalkan budaya double standard dalam melayani pengundi-pengundi pos di seluruh negara berbanding pengundi biasa," kata ketua penerangannya Idris Ahmad.

"Jika pengundi biasa, tiada Borang Lampiran 2 diberikan. Malah tiada dalam peraturan sekalipun.

"Tetapi pelik kenapa Borang Lampiran 2 itu diwajibkan kepada semua pengundi pos, walhal nama-nama dan maklumat mereka sudah ada dalam daftar pengundi.
"

Beliau mengulas kenyataan Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof yang dilaporkan tidak bersedia menunaikan tuntutan parti itu seperti disuarakan oleh seorang naib presidennya Datuk Mahfuz Omar kelmarin.

Pengerusi suruhanjaya itu berkata Borang Lampiran 2 tidak akan dimansuhkan kerana prosedur itu mengikut undang-undang dan butiran peribadi termasuk nama, nombor MyKad dan nombor siri kertas undi yang diberikan kepada pengundi pos tidak pernah didedahkan.

Beliau dipetik berkata, selama ini SPR tidak pernah disoal atau diminta oleh tentera atau polis mengenai undian yang dibuat anggota-anggotanya, melalui pos, bagi tujuan semakan dan sejak undi pos dilaksanakan, tidak pernah ada penjawat awam yang diturunkan pangkat atau dibuang majikan.

Seramai 5,171 pemilih pos, atau 37 peratus pengundi, akan menentukan kemenangan calon, antara PAS dan BN, pada pilihan raya kecil DUN tersebut susulan kematian penyandangnya minggu lalu.

Dalam satu kenyataannya hari ini, Idris berkata rekod pada pilihan raya umum lalu menunjukkan DUN itu mempunyai 14,192 pemilih, termasuk 4,925 orang melalui pos - yang sering dicurigai oleh pembangkang akan memenangkan calon BN.

"Kewujudan Borang Lampiran 2 diyakini atas tujuan membuat semakan terhadap pengundi-pengundi pos yang pro-Pakatan Rakyat," katanya.

"Ketidaktelusan dalam menjaga kerahsiaan pengundi ini menjadi senjata ampuh SPR dalam membantu kemenangan calon-calon BN kerana calon Pakatan bergantung penuh dengan pengundi biasa, sedangkan BN menguasai pengundi pos secara paksa rela.

"(Tuduhan) ini terbukti bila mana wujudnya laporan-laporan sebelum ini yang mendakwa bahawa setiap pengundi pos akan disemak kertas undinya dengan merujuk nombor siri kertas undi dan Borang Lampiran 2."

Idris menambah, dakwaan yang mencurigakan ini membuatkan ramai pihak mempersoalkan kredibiliti SPR dan ketelusan mereka sebagai agen penyelia pilihan raya.

"Bagaimanapun PAS yakin dengan keadaan sekarang pengundi-pengundi biasa mampu membuat kejutan dan keluar beramai-ramai untuk mengundi calon Pakatan Rakyat," katanya lagi.

Beliau juga mengulangi empat desakan parti itu, sewaktu bergabung dengan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih), kepada SPR, termasuk menggunakan dakwat kekal di jari pengundi dan memansuhkan undi pos. -mk

Ulasan GB

Ketidak-sediaan SPR untuk membuang Lampiran 2 bererti sikap SPR yang masih hendak meneruskan penipuan bagi memenangkan UMNO-BN.

Hormatilah bulan Ramadhan wahai SPR dengan tidak cuba untuk menutup penipuan tersebut.



Tiada ulasan: