16 Sep 2009

Era Najib Altantuya : MB N9 Perlu Jawab Tuduhan Salahlaku

Belum pun Pilihan Raya Kecil Bagan Pinang bermula, Umno Barisan Nasional sudah berdepan dengan satu lagi masalah apabila kreadibiliti Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hassan dicabar.

Mohamad diminta menjawab lima isu besar setelah Ahli Majlis Pimpinan Pusat Parti Keadilan Rakyat Badrul Hisham Shaharin menyerahkan surat terbuka kepadanya pagi tadi di Wisma Negeri.

Badrul berkata Mohamad perlu menjawab mengenai isu tuduhan ‘kerajaan adik beradik’ kerana campurtangan keluarganya dalam pentadbiran kerajaan negeri dan juga agihan projek dan kontrak kerajaan.

Beliau menambah, isu penswastaan air Negeri Sembilan yang diteruskan walaupun mendapat tentangan pelbagai pihak juga perlu dijawab.

Katanya melalui penswastaan berkenaan, Menteri Besar menjanjikan kenaikkan harga kepada rakyat dan keuntungan kepada syarikat swasta.

“Menteri Besar mesti jawab secara spesifik berkaitan dua syarikat yang mendapat keistimewaan. Bagaimana dua syarikat Bumi Highway dan Selia Selenggara yang punya kaitan dengan keluarga MB mendapat begitu banyak kontrak dan tender dalam Negeri Sembilan?" kata Badrul.

“Yang kita tuntut dalam isu penswastaan air adalah dedahkan perjanjian konsesi penswastaan. Yang kedua perlu didedahkan jadual kenaikan kadar tarif air yang dijanjikan kepada syarikat ? Siapa yang kini memegang kepentingan di sebalik konsesi air ini? Adakah ia berkaitan rapat dengan parti pemerintah?" tambah beliau.

Memorandum itu juga menuntut Mohamad menjelaskan campurtangan beliau dalam siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) keatas salahlaku dalam pentadbiran dan pimpinan kerajaan negeri.
.
Mohamad juga perlu menjelaskan mengenai janji-janji yang ditabur sebelum PRU 12 Mac lalu yang sehingga kini tidak kelihatan antaranya pembinaan Hospital Daerah Rembau, Masjid Pedas, Pusat Tuisyen Emas dan projek Lapangan Terbang Ringan.

Badrul juga menanyakan mengenai jumlah perbelanjaan kerajan negeri yang dilihat membazirkan wang rakyat sedangkan syarikat-syarikat di bawahnya tidak menunjukkan prestasi yang baik.

“Jika SPRM membuat siasatan secara terperinci ternyata kedudukan BN di Dewan Undangan Negeri Negeri Sembilan pasti akan jatuh kerana sekurang-kurangnya 5 ADUN terdiri dari Bn terpalit dengan kegiatan rasuah yang kita buktikan sahih.

“Kita mempunyai rekod perbelanjaan pengurusan jabatan kerajaan Negeri Sembilan agak lebih tinggi daripada jabatan-jabatan kerajaan di banyak negeri namun malangnya hari ini kita saksikan pembaziran terus berlaku,” katanya. -TVA

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

selamat hari raya..

jawab di akhirat lg bagus untuk mereka ni..