16 Sep 2009

Era Najib Altantuya : Ibadah Haji Hanya Rekaan - Rasul Melayu

Mahkamah Tinggi Syariah hari ini mengeluarkan perintah tahanan terhadap pengamal ajaran sesat yang mengaku dirinya 'Rasul Melayu', Abdul Kahar Ahmad, sehingga dibicarakan pada 7 Oktober depan.

Hakim Syarie Abu Zaky Mohammad memutuskan perkara tersebut selepas mendapati Abdul Kahar bersalah kerana gagal menghadiri prosiding perbicaraan selepas dituduh buat pertama kali di Mahkamah Tinggi Syariah di sini pada tahun 2005 atas lima tuduhan di bawah Enakmen Jenayah Syariah Negeri Selangor.

Bagaimanapun perintah tahanan yang dikeluarkan hari ini hanya sah sehingga tempoh lapan hari.

Oleh itu hakim menetapkan pada 24 September depan sebagai tarikh sebutan semula bagi kes berkenaan untuk pihak pendakwaan mengemukakan permohonan melanjutkan perintah tahanan.

Kahar, 59 ditahan Jabatan Agama Islam Selangor, (JAIS) di rumahnya dekat Sungai Long, Kajang kira-kira pukul 9.45 pagi tadi.

Dia kini ditahan di Penjara Sungai Buloh.

Dalam prosiding hari ini, Kahar memohon kepada mahkamah supaya beliau dibebaskan dengan ikat jamin untuk memberi peluang kepadanya menyambut hari raya Aidilfitri bersama keluarga sehingga tarikh perbicaraan.

Dia yang tidak diwakili peguam juga mengemukakan rayuan tersebut kepada mahkamah dengan berjanji akan berkelakuan baik.

Bagaimanapun hakim menolak permohonannya.

Abdul Kahar sebelum ini pernah didakwa dengan tuduhan bahawa beliau dianggap menyimpang dari Islam antara lain ia mengaku sebagai rasul Melayu. Ia juga dituduh mempermainkan ajaran islam sesuai dengan keinginannya.

Selain itu, dalam salah satu ajarannya menyebutkan bahwa ibadah haji tidak ada dalam Islam. Ibadah haji hanya rekaan pemerintah Arab Saudi untuk mengeruk keuntungan dari datangnya jutaan umat Islam.