12 Sep 2009

Era Najib Altantuya : Ahli Politik PR Perlu Belajar Dari Juara F1, Alonso

Juara dunia dua kali, Fernando Alonso menggesa pendahulu Formula Satu musim ini, Jenson Button bertenang kala pelumba Brawn GP itu memburu kejuaraan F1 pertama dalam kariernya.

Alonso percaya Button kekal pilihan dalam kejuaraan itu meskipun kurang ke podium sejak beberapa perlumbaan lalu dan hanya mendahului dengan kelebihan 16 mata.

“Dalam posisi ini - lima perlumbaan ke penghujung musim - jika pencabar lain mengalami masalah pada hujung minggu ini, mereka sudah boleh mengucapkan ‘selamat tinggal’ kepada kejuaraan tahun ini,” kata Alonso menjelang Grand Prix Itali, esok.

“Dalam hal Jenson, dia masih mendahului kejuaraan walaupun mengalami masalah. Jadi, itu dapat menenangkan anda dan membuatkan anda lebih optimis”.


Alonso berkata, keupayaannya kekal fokus nyata banyak membantunya menghalang Michael Schumacher untuk meraih kejuaraan kedua berturut-turut pada 2006.

“Ia sukar kerana anda perlu mengawal tekanan dan adrenalin untuk menjuarainya dan memenangi perlumbaan, dan dalam masa sama anda perlu bertenang kerana anda mempunyai banyak peluang yang tidak begitu berisiko,” kata Alonso. “Biarkan yang lain mengambil risiko itu.”


Button menolak dakwaan bahawa tekanan memberi kesan kepadanya, walaupun selepas ketiadaan mata buat pertama kali dalam musim ini di Grand Prix Belgium, bulan lalu.

Rakan sepasukannya, Rubens Barrichello merapatkan kedudukan dengan Button sejak di Turki, ketika Button memenanginya buat kali keenam selepas tujuh perlumbaan.

“Tidak, saya dalam keadaan baik. Saya mendahului 16 mata, di mana ia posisi memuaskan kala kejuaraan ini makin tamat,” kata Button. - AP

“Masih berbaki lima perlumbaan. Saya tidak sabar menantikan perlumbaan seterusnya.”-AP

Tiada ulasan: