12 Sep 2009

Era Najib Altantuya : Wanita Keadilan Kecam Ugutan Terhadap Rodziah

Wanita Keadilan mengecam tindakan segelintir penduduk Seksyen23 Seksyen 23 di Majlis Dialog Pemindahan Kuil pada 5 September lalu di Auditorium MBSA.

Ketua Wanita Keadilan Zuraida Kamaruddin menyifatkan tindakan mereka melemparkan ugutan terhadap Exco Hal Ehwal Wanita, Kebajikan, Sains, Teknologi dan Inovasi merangkap Adun Batu3 itu, adalah perbuatan jenayah yang mencabuli hak asasi wanita.

Beliau hadir sama ketika Rodziah membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Shah Alam petang tadi, terhadap ugutan dan gangguan seksual yang di alami pada majlis itu

“Memberi isyarat yang lantang kepada pelaku pelaku budaya durjana bahawa budaya durjana yang mencabul hak dan maruah wanita Malaysia mesti diperangi habis habisan. Pendurjana mesti di bawa ke pengadilan, dihukum dan tidak mengulangi perbuatan durjana mereka itu”,katanya.

Menurutnya lagi, tindakan biadap melontar kaata kata kesat dan mengugut kaum wanita ha mengundang tindakan keras polis bagi memastikan keselamatan wanita terjamin.

Beberapa wakil rakyat turut hadir bersama untuk memberi sokongan kepada Rodziah dan menggesa polis bertindak tegas terhadap perbuataan jenayah itu.

Khalid Samad,Ahli Parlimen Shah Alam berpendapat individu yang terlibat patut dikenakan tidakan yang berat kerana telah mencemari majlis tersebut yang pada dasarnya dijalankan untuk mencapai kata sepakat. Menurutnya lagi, individu terlibat didalangi UMNO sehingga berani melakukan perbuatan yang bercanggah dengan agama, budaya dan tamadun manusia.

“Sebagai wanita kami sedih perkara ini telah berlaku, ini satu salahguna kebebasan suara, kerajaan pakatan rakyat negeri Selangor sangat menghormati wanita, 40 peratus exco kita golongan wanita. Ini satu cabaran dan ancaman yang sangat besar pada wanita. Its extremely degrading statemenT.So kita berharap home minister ambil tindakan tegas jika dia betul betul percaya keselamatan wanita di Negara kita harus dijaga", komen DUN Subang Jaya Hannah Yeoh.

Ketua Wanita Keadilan,Felicia Ling berkata,“Kita harus memandang serius perkara ini kerana ugutan yang ditujukan memang bertujuan untuk menjatuhkan,menghalang YB Rodziah daripada jalankan tanggungjawab sebagai wakil rakyat.


Tiada ulasan: