15 Jul 2009

Pasca Manek Urai : Zaid Selar Rais Berkenaan Royalti

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim dinasihatkan agar tidak campur tangan dalam isu royalti minyak di Kelantan.

Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim berkata, isu tersebut perlu diselesaikan dengan segera oleh mahkamah.

“Saya yakin negara ini masih ada hakim yang jujur dan para peguam yang lebih bijak dan cekap daripada Rais,” katanya ketika dihubungi semalam.

Isu royalti minyak Kelantan timbul apabila pihak pembangkang menggunakan isu tersebut di dalam kempen Pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Manek Urai baru–baru ini.

Menurut Zaid, Rais perlu menjelaskan perkara yang sebenar kepada rakyat mengenai perjanjian antara Petronas dengan negeri tersebut.

“Setahu saya, mengikut perjanjian itu, Petronas wajib membuat bayaran tunai dua kali setahun kepada negeri-negeri tersebut.

“Jumlah pembayaran itu adalah 5 peratus daripada hasil jualan minyak dari kawasan-kawasan yang dikenal pasti di Laut Cina Selatan dan apakah perjanjian itu sudah tidak boleh dipakai lagi?” katanya. - SH


Tiada ulasan: