9 Jul 2009

MANEK URAI : Tak Bayar Royalti, UMNO/BN dan Petronas Makan Duit Haram

Exco Negeri Kelantan, Husam Musa, mendesak kerajaan memulangkan hak royalti minyak kepada rakyat Kelantan sepertimana yang dimeterai dalam persetujuan antara kerajaan negeri, Petronas dan kerajaan pusat sebelum ini.

Berucap di Ceramah Perdana Pilihanraya Kecil Manek Urai di Kampung Chuchuh Puteri, Husam berkata Kelantan berhak kepada carigali minyak yang diadakan 150 kilometer dari pesisir pantai negeri itu, namun tidak ada satu sen pun royalti diserahkan Umno-BN.

“Tuntutan kita untuk royalti minyak adalah sah, berdasarkan kepada persetujuan yang telah dimeterai, kerana minyak yang dikeluarkan itu berada amat hampir iaitu 150 kilometer dari pesisir pantai Kelantan,” kata Husam, disambut dengan laungan takbir dan tepukan gemuruh dari hadirin.

“Minyak yang dikeluarkan dari negeri-negeri lain seperti Sarawak dan Terengganu terletak 240 kilometer dari pesisir pantai, dan kerajaan Pusat tetap membayar royalti kepada dua negeri ini. Jadi soalnya, mengapa rakyat Kelantan dinafikan hak kepada royalti minyak?” tegas Husam.

Minyak disedut dari pesisir pantai Kelantan seawal 2002 dan pada 17 Jun tahun ini, kerajaan negeri Kelantan meminta royalti RM1 bilion dari Kerajaan Pusat.

Husam menambah kerajaan Pusat tidak boleh beralasan kerana Kelantan mempunyai dokumen menyokong tuntutan tersebut.

“Kita mencari fail-fail lama dan temui perjanjian yang dimeterai pada 9 Mei 1975 diantara Menteri Besar Kelantan Mohammad Nasir dan Pengerusi Pentronas Tengku Razaleigh Hamzah,” kata Husam.

“Royalti sebenarnya adalah RM1.7 bilion, bukan RM1 bilion, tetapi Menteri Besar Nik Abdul Aziz Nik Mat menasihatkan kerajaan negeri supaya permohonan dibuat untuk RM1 bilion kerana tak mahu kerajaan Umno-BN terkejut,” kata Husam disambut gelak-tawa dari hadirin.

Beliau turut mencabar Ketua Perhubungan Umno Kelantan Mustapha Mohamed, yang juga Menteri Industri dan Perdagangan Antarabangsa, supaya menunaikan tuntutan ini demi kebaikan rakyat Kelantan.

Husam menambah sekiranya royalti ini diperoleh, maka lebih banyak pembangunan bermakna dapat dibawa ke Kelantan, bukannya projek-projek mee segera yang sering dibawa Umno-BN setiap kali pilihanraya.

“Sekiranya gagal, lebih baiklah beliau bersara,” kata Husam.


Tiada ulasan: