9 Jul 2009

MANEK URAI : MAFREL Kesan Unsur Rasuah

BBadan pemantau pilihan raya, Malaysian for Free and Fair Election (Mafrel), khuatir dengan budaya rasuah dan penyalahgunaan kuasa pelbagai pihak terlibat dalam kempen pilihan raya kecil (PRK) DUN Manek Urai.

Ketua Misi Mafrel PRK Manek Urai, Dr Abdul Halim Yusof berkata, pemantauan dilakukan pihaknya mendapati terdapat unsur rasuah, dan berharap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPRM) mengambil sikap proaktif dalam menangani penularan budaya tersebut.

Justeru Mafrel menggesa SPRM agar tampil secara terbuka serta lebih berani. Maafrel mencadangkan tiga langkah segera wajar diambil dalam konteks pencegahan unsur rasuah dalam PRK Manek Urai.

Antara cadangan yang dikemukakan Mafrel kepada SPRM ialah, mewujudkan pusat-pusat aduan beroperasi 24 jam dengan perkhidmatannya merangkumi seluruh kawasan Manek Urai.

Melancarkan talian hoteline, khidmat pesanan ringkas (SMS) dan emel untuk memudahkan orang ramai menyampaikan aduan secara cepat, mudah dan berkesan.

Meningkatkan kesedaran rakyat terhadap bahaya rasuah dalam pilihanraya dengan cara mencetak poster, banner dan risalah diedar di seluruh kawasan Manek Urai.

Menggunakan media massa secara meluas seperti radio, telivisyen dan akhbar bagi menyalurkan maklumat dari semasa ke semasa.

“Sebagai badan bebas dan komited dengan agenda pembersihan rasuah dalam pilihanraya, Mafrel sentiasa bersedia bekerjasama dengan SPRM dalam menangani gejala kotor yang boleh mencalar prinsip demokrasi pilihan raya.

“Mafrel yakin rakyat berharap SPRM berani bertindak tegas menguatkuasakan undang-undang mengikut bidang kuasa yang ada tanpa kompromi dengan mana-mana pihak,” jelas Dr Halim semasa menghubungi The Malaysian Insider semalam.

Kempen PRK N41 DUN Manek Urai sudahpun bermula selepas penamaan calon dan akan berakhir pada 13 Julai pada jam 12 malam.

Suasana sekitar seluruh kawasan terbabit dilihat semakin meriah dengan kenaikan bendera dan poster parti terlibat menghiasi kiri kanan sepanjang jalan menuju Manek Urai.


Tiada ulasan: