8 Mei 2009

Saya Akan Berpakaian Hitam Sehingga Negara Tidak Hitam Lagi

Wong Chin Huat, aktivis Bersih yang dibebaskan di Balai Polis Briekfields petang tadi berkata “Saya akan memakai baju hitam sehingga negara ini tidak hitam lagi,” demikian dilaporkan suarakeadilan.

Turut di bebaskan termasuk lima peguam, seorang editor akhbar dan 15 penyokong lagi di balai polis Brickfields petang tadi. Lima peguam dibebaskan semalam adalah Murnie Hidayah Anuar, Puspawati Rosman, Fadiah Nadwa Fikri, Syuhaini Safwan dan Ravinder Singh ditahan dalam satu perhimpunan memasang lilin bagi menuntuk pembebasan Wong.

Antara penyokong Bersih lain termasuk Genie Lim dari KeADILan serta pembantu peribadi Adun Bukit Lanjan Elizabeth Wong, Chua Yee Ling dan editor Gong ZhengBao Law Teck Hao juga turut dibebaskan hari ini.

Semua pakaian hitam yang dipakai mereka semalam telah diirampas polis. Laungan “Reformasi, One black Malaysia, Demokrasi first, election now.” bergema sejurus pembasab mereka diikuti bunyi hon kenderaan yang melalui di hadapan balai polis berkenaan.

Wong menyeru orang ramai supaya jangan berasa takut, hanya kerajaan diktator sahaja yang menghalang orang ramai memilih warna baju. “Memakai baju hitam merupakan hak kebebasan seorang, kempen bersifat seperti Mahatma Ghandi dan Martin Luther King tanpa pertumpahan darah,” jelas wong.

Salah seorang Ibu peguam yang ditangkap berkata, “ini adalah menzalimi orang-orang yang sedang bertugas. Meraka hanya petugas bukan pemberontak.” kata beliau kepada Suara Keadilan. Mereka disambut Pengarah Strategi Piliharaya KeADILan Tian Chua dan Ketua Penerangan KeADILan Latheefa Koya.

“Penahan beramai-ramai seperti telah menimbulkan kemarahan rakyat yang menujukkan betapa ganasnya kerajaan pimpinan Perdanan Menteri Najib Razak,” jelas Tian Chua.

“Apakah kesalahan meraka yang hanya mahu menunjukkan perasaan sedih secara aman dengan memakai baju berwarna hitam,” jelas Tian Chua.

Ditanya mengenai pembebasan tahan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), beliau berkata bahawa Najib Razak sudah tunduk dengan tekanan yang diberikan Pakatan Rakyat terhadap beliau apabila M Manoharan mahu lepaskan jawatan dan mengadakan pilihanraya baru.

Semalam beliau juga turut ditahan di perkarangan Bangunan Setiausaha Negeri Perak (SUK) setelah menyambut wakil-wakil rakyat Pakatan Rakyat yang beridang.

3 ulasan:

Prof. Era Pasca berkata...

sypun akan berpakaian hitam!! bile kine nak buat mogok lapar... sehingga dewan terbubar... tak sabar dah ni... biar dunia tahu!

Admen Hassan berkata...

hmmm... dulu tauke baju kuning kaya. lepas tu tauke baju merah kaya, baju kuning simpan. sekarang tauke baju hitam pulak dah tersenyum, baju kuning dan baju merah simpan. Pakatan ni bisnes buat baju agaknya.

Tanpa Nama berkata...

tak panas ke ? . sekali sekala pakai la putih . melambangkan hati tu bersih .