24 Mac 2009

SPR Sudah Benar-benar Menjadi Alat UMNO-BN?

Ramai mempersoalkan kenyataan Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia, Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof kononnya kesal dengan tindakan pakatan pembangkang yang didakwa sudah ghairah berkempen sedangkan majlis penamaan calon bagi Pilihan Raya Kecil Parlimen Bukit Gantang belum lagi diadakan seperti dilaporkan akhbar Utusan hari ini.

"Gantung bendera pun sebenarnya tidak boleh lagi, kalau sudah penamaan calon barulah boleh berkempen. Pada masa itu kempenlah sepuas-puasnya sehingga tengah malam 6 April ini.

"Bagi saya Majlis Perbandaran Taiping (MPT) kena ambil tindakan kerana perbuatan menggantung poster dan bendera mesti mendapat kebenaran terlebih dahulu, jadi kalau sudah ada yang pasang bendera atau poster maknanya ia dipasang secara haram," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mendengar taklimat persediaan polis menghadapi Pilihan Raya Kecil Parlimen Bukit Gantang pada 7 April ini.

Persoalan kini, mengapa kenyataan itu dihalakan kepada Pakatan Rakyat semata-mata? Butakah mata SPR bahawa UMNO-BN telah memulakan kempennya terlebih awal malah telah berkempen lebih awal sejak penumuman calon mereka yang juga lebih awal.

SPR nampaknya masih terus untuk bersikap berat sebelah dan tidak profesyenal di dalam melaksanakan tanggungjawab mereka.

Rakyat turut mempersoalkan mengapa SPR terlalu banyak melayan kehendak dan kenyataan parti UMNO-BN di dalam setiap kali musim pilihanraya.

Sementelah lagi kemelut politik Perak sebenarnya disumbangkan juga sedikit sebanyak oleh sikap berat sebelah SPR yang telah menolak writ kekosongan kerusi Dewan Undangan Negeri bagi tiga orang ADUN Perak yang dkemukakan oleh Speaker DUN Perak.

SPR secara tidak sah telah menolak writ Speaker berkenaan dengan menerima bantahan ADUN-ADUN berkenaan yang bukan di dalam bidangkuasa SPR untuk melakukannya.

Akibat dari kegopohan untuk menyeblahi UMNO-BN di dalam kemelut yang berlaku itu, peranan SPR begitu diragui sehingga akhirnya berlakulah apa yang dipanggil "krisis politik Perak".

Sudah sampai masanya mereka yang bertanggungjawab menjadi SPR sebagai badan yang tidak berkecuali itu dinyahkan dari jawatan masing-masing demi mengembalikan suruhanjaya itu sebagai sebuah badan yang bebas, adil, terlus dan berwibawa untuk mengendalikan pilihanraya di negara ini.


Tiada ulasan: