24 Mac 2009

BUKIT GANTANG - Video Pengumuman Calon Oleh Presiden PAS

Persis sebuah pesta kemenangan. Persis Pakatan Rakyat sudah pun memenangi PRK Bukit Gantang apabila nama Menteri Besar Perak yang sah, Nizar Jamaluddin diumumkan sebagai calon PAS mewakili Pakatan Rakyat di Bukit Gantang.

Itulah suasana yang ada di Padang Taman Kota Jaya malam tafi tatkala namanya berkumandang memecahkan suspence beberapa ketika sewaktu debaran jantung semakin kencang apabila TG Haji Abdul Hadi ingin membuat pengumuman tersebut.

"Calon PAS yang mewakili Pakatan Rakyat dan mewakili P059 Bukit Gantang, calonnya ialah YB Tuan Hj Nizar Jamaluddin," demikian diumumkan Presiden PAS.

Pilihanraya kecil Bukit Gantang dilihat sebagai peluang untuk rakyat menyatakan pendirian mengenai rampasan kuasa di Perak yang didalangi oleh Barisan Nasional.

Cubaan untuk membolot kuasa itu belum berjaya kerana Nizar enggan tunduk kepada tekanan politik UMNO dan BN untuk berundur sebagai Menteri Besar. Nizar sebaliknya mendokong Perlembagaan negeri dan menggesa pilihanraya negeri diadakan semula suapaya rakyat dikembalikan hak untuk menentukan kerajaan pilihan mereka.

Ketika Nizar bangkit mempertahankan hak rakyat Perak berlaku kekosongan kerusi parlimen Bukit Gantang apabila penyandangnya, Roslan Shahrum meninggal dunia akibat sakit jantung bulan lalu.

Tiada ulasan: