3 Mac 2009

Nizar akan mengadap Sultan Perak

Dato Seri Ir Mohamad Nizar Jamaluddin memaklumkan akan mengadap Sultan Perak dalam masa terdekat mengenai keputusan sidang tergempar yang mengesyorkan baginda membubarkan DUN.

Sidang tergempar pagi tadi juga turut meluluskan usul mengesahkan Nizar sebagai menteri besar Perak.

Drama krisis di Perak yang berlarutan hampir sebulan, menyaksikan satu detik sejarah apabila sidang tergempar DUN pagi tadi berlangsung di bawah pokok.

Ia ekoran tindakan pejabat setiausaha kerajaan negeri Perak mengarah kompleks pentadbiran kerajaan - yang menempatkan DUN - ditutup hari ini.

Dalam satu perkembangan lain, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Perak kawasan Titi Serong, Khalil Idham Lim dan Adun Pantai Remis, Nga Kor Ming, hari ini membuat laporan polis berasingan terhadap Setiausaha Kerajaan (SUK) Negeri, Datuk Dr Abdul Rahman Hashim dan Ketua Polis Daerah Ipoh, ACP Azisman Alias kerana didakwa menghalang mereka dan 26 Adun yang lain daripada memasuki Bangunan Perak Darul Ridzuan, pagi tadi.

"Kami dihalang secara jelas oleh Azisman melalui pengumuman yang mengarahkan kami tidak masuk atas arahan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Abdul Rahman Hashim", kata Khalil di perkarangan IPD Ipoh, hari ini.

Nga pula berkata, Abdul Rahman dipertanggungjawabkan kerana menghalang Adun daripada memasuki bangunan dengan mengunci dewan menyebabkan persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) tidak dapat diadakan dalam bangunan.



Tiada ulasan: