12 Mac 2009

Azalina Akan Menerima Hukumannya

Menteri pelancongan, Azalina Othman Said akhirnya menerima balasan daripada apa yang dilakukan terhadap Pakatan Rakyat.

Hari ini dilaporkan SPRM melakukan pemeriksaan mengejut di Kementerian Pelancongan semalam dan dikatakan merampas sejumlah fail serta menyoal siasat beberapa pegawai kementerian itu.

Ini ekoran laporan sebelum ini dimana Setiausaha Politik kementeriannya Sdr Amran Mat Noor ditahan kerana didapati membawa bersama wang tunai RM75,000 dalam keretanya.

Menurut akhbar Malaysian Insider, siasatan SPRM terhadapnya menandakan berakhirnya kerjaya beliau sebagai seorang menteri sekalipun berkemungkinan SPRM tidak memperolehi bukti kukuh terhadap gejala politik wang yang dilakukan menjelang pemilihan UMNO dimana beliau akan beranding sebagai salah seorang ahli majlis tertinggi. Namanya bakal juga dicicirkan dari sebarang jawatan menteri yang bakal diumumkan selepas pemilihan nanti.

Ini kerana menurut akhbar online itu bakal Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sudah mempunyai cukup banyak kontroversi dan masalah mengikutinya nanti ke jawtannya itu, dan dia tidak perlukan menteri-menterinya untuk mempunyai "tanda soal" di hujung nama masing-masing.

Memetik tulisan Barry Wain di dalam artikelnya di dalam Far Eastern Economic Review, Najib membawa bersamanya masalah politik yang besar tatkala memegang jawatan PM nanti, iaitu, kontroversi yang menyentuh pembunuhan model Mongolia Altantuya Shariibuu pada tahun 2006.

Azalina yang mencatat sejarah kerana dua kali menang tanpa bertanding bertanding di kawasan parlimen Pengerang, Johor pernah menimbulkan kontroversi apabila mengumumkan kementeriannya mengambil keputusan membatalkan kesemua Perjanjian persafahaman (MOU) yang telah ditandatangani dengan kontraktor dan pengusaha pelancongan berkaitan pelaksanaan aktiviti pelancongan di lima negeri yang dikuasai pembangkang tersebut.

Menteri berkenaan berkata tindakan itu diambil kononnya kementerian tersebut bimbang strategi dan pelaksanaan pelancongan negara tidak dapat diterima oleh kerajaan negeri Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor dan Kelantan.

Kelab GB sewaktu itu MENGUTUK KERAS tindakan menteri berkenaan yang berfikiran sempit serta kolot, yang masih menggunakan pendekatan penganiayaan dan kezaliman sepertimana yang dilakukan oleh pihak kerajaan pusat di dalam menyekat peruntukan pembangunan kepada negeri Kelantan sebelum ini.

Kini tindakannya untuk menyekat penyaluran peruntukan kepada negeri-negeri Pakatan Rakyat menerima balasannya.

Masih terdapat banyak lagi kementerian-kementerian yang telah melakukan diskriminasi terhadap Pakatan Rakyat. Malah di parlimen hari ini, seornag timbalan menteri ternag-terangan mengakui peruntukan khas disediakan kepada wakil Barisan Nasional bagi mengagihkan sumbangan secara terus kepada rakyat tetapi peruntukan yang serupa tidka disediakan untuk wakil rakyat dari Pakatan Rakyat.




Tiada ulasan: