11 Feb 2009

Ulasan Berita Hangat 11 Feb 2009

Tarif elektrik akan diturunkan purata 3.7 peratus kepada 31.31 sen sekilowat jam (kwj) daripada 32.5 sen sekwj mulai 1 Mac ini.

Para pengguna domestik akan mengalami penurunan tarif elektrik secara purata sebanyak 2.54 peratus manakala para pengguna komersil sebanyak 2.7 peratus, dan pengguna industri 5.0 peratus.

Kerajaan telah menaikkan tarif eletrik pada 6 Jun 2008 yang lalu sebanyak 18%. Penurunan purata 3.7% tidak akan mengurangkan beban rakyat.

KERAJAAN SELANGOR SEDIA SRRUKTUR SEMULA INDUSTRI AIR

Kerajaan negeri sudah bersedia membuat tawaran sebutharga untuk mengambil alih aset dan ekuiti yang dimiliki empat syarikat konsesi air bagi melaksanakan penstrukturan semula industri perkhidmatan air di Selangor.

Dato’ Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata kerajaan negeri akan mengeluarkan surat kepada empat syarikat berkenaan; Konsortium ABASS Sdn Bhd (ABASS), Puncak Niaga (M) Sdn Bhd, Syarikat Pengeluaran Air Selangor Holdings Berhad (SPLASH) dan Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) dalam masa dua hari.

Menyedari penstrukturan semula itu melibatkan kepentingan rakyat, Abdul Khalid berkata Pejabat Menteri Besar akan mengadakan satu taklimat kepada orang ramai pada satu tarikh yang akan diumumkan kelak.

KERAJAAN HARAM BN PERAK UMUM EXCO DAN PENASIHAT

Zambry Abdul Kadir hari ini mengumumkan empat lantikan baru termasuk tiga penasihat kepada Menteri Besar berstatus exco dalam barisan kepimpinan kerajaan negeri yang kini diterajui Barisan Nasional (BN).

Tiga daripada mereka yang dilantik sebagai penasihat kepada Menteri Besar adalah Naib Presiden MIC, Datuk Dr Veerasingam; Pengerusi Gerakan negeri, Chang Ko Youn dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Kurau, Datuk Najmudin Elias al-Hafiz.

Sementara itu, ADUN Pengkalan Baharu, Datuk Hamdi Abu Bakar dilantik sebagai Ketua Penerangan Kerajaan Negeri bukan berstatus exco tetapi diberi kemudahan exco.

Zambry kelihatan tidak jujur tatkala cuba mengelak untuk menjawab soalan pemberita apakah hanya 6 orang exco sahaja yang dilantik. Malah terhadap satu solan lain, beliau juga cuba memperlekehkan peribadi Menteri Besar yang sah, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamalauddin tatkala menyatakan "people will judge". Sedangkan rakyat Perak amat mengenali Datuk Seri Nizar sebagai seorang Menteri Besar yang telah bekerja bersungguh-sungguh untuk memaju dan mensejahterakan rakyat Perak.

PAKATAN RAKYAT FAIL SAMAN ZAMBRY ESOK

Pakatan Rakyat menangguhkan buat kali kedua hasrat menyaman Menteri Besar baru, Datuk Dr Zambry Abdul Kadir di Mahakamah Tinggi di sini, hari ini.

Pengerusi DAP perak, Datuk Ngeh Koo Ham, berkata pihaknya akan menfailkan saman berkenaan di Mahkamah Tinggi di sini, pagi esok.

UMNO DAN MIC BEREBUT KERUSI BUKIT GANTANG DAN BUKIT SELAMBAU

Bukit Selambau kini menjadi rebutan UMNO dan MIC ekoran pilihanraya kecil yang bakal di adakan tidak lama lagi dengan perletakan jawatan V.Arumugam.

Masing-masing mendakwa kerusi itu patut ditandingi oleh mereka berdasarkan peratus pengundi yang besar bagi kaum Melayu dan India di situ.

Di Bukit Gantang pula Ketua Bahagian UMNO Bkt Gantang Datuk Rosli Husin berkata, pihaknya tidak akan berkompromi dalam hal tersebut kerana sudah bersabar selama 23 tahun apabila terpaksa menerima `orang luar’ sebagai calon di kerusi tersebut.



Tiada ulasan: