11 Feb 2009

96% Menyatakan Kemelut Perak Bakal Jejaskan BN

Sang Menantu PM, Khairy Jamaluddin semasa bercakap di perhimpunan haram Pemuda BN mahu polis menahan bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar kerana menderhaka dan mempertikai titah Sultan Perak, Sultan Azlan Shah.

Itu tanggapannya mengenai perkataan "mohon ampun dari Tuanku dengan Sembah Durhaka", dan diputarbelitkan ayat itu untuk dijadikan sandaran kononnya Nizar telah menderhakai Sultan.

Itu tahap mentaliti Melayu UMNO. Terkinja-kinja mendengar perkataan "sembah derhaka" bak belut di ketil ekornya.

Kita telah menyuarakan bahawa "sembah derhaka" di dalam konteks berkomunikasi dengan pihak istana sebenarnya ialah untuk melahirkan rasa "ketidak-bersetujuan" dengan titah Tuanku, dalam ertikata lain "bermohon agar dipertimbangkan semula" titah Tuanku tersebut.

Pengerusi DAP Perak Datuk Ngeh Koo Ham yang juga seorang peguam menjelaskan bahawa perkataan Datuk Nizar Jamaluddin hanyalah membawa maksud “patik bersalahan pandangan” dengan Tuanku.

Beliau menambah Perkara 18 di dalam Undang-undang Negeri Perak menyatakan, Sultan perlu bertindak atau perlu akur dengan nasihat Menteri Besar, menjelaskan perbezaan diantara sistem raja mutlak dengan sistem raja berpelembagaan.

“Pemuda Umno bertujuan mengelirukan orangramai dan polis sepatutnya menangkap mereka kerana mereka cuba menghasut rakyat untuk untuk tidak mematuhi perlembagaan,” tambah Datuk Ngeh.

Tetapi 'perhimpunan haram' anjuran Pemuda BN itu yang berlangsung selama satu setengah jam tidak diganggu polis. Malah demonstrasi jalanan itu diadakan hanya beberapa hari selepas beberapa pemimpin Umno mendakwa BN kononnya tidak akan menggunakan kaedah 'demonstrasi jalanan' bagi menyelesaikan krisis politik yang berlaku di Perak.

Drama itu disudahi kemuncak dengan gimik kesediaan berarak ke kediaman rasmi MB Perak bagi 'menghalau' Mohammad Nizar dari situ.

Perlu diingat bahawa pada tahun 1980, Sultan Azlan Shah yang ketika itu Ketua Hakim Negara telah mengingatkan bahawa 'mahkota' akan hanya mendapat tempat di muzium kalau institusi raja terkandas dalam menjalankan tugasnya yang sebenar.

Ketika melunaskan pendapatnya dalam titah ucapan di Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang, baginda telah menzahirkan rasa bimbang dengan keadaan yang berlaku pada waktu itu, di mana hubungan antara istana dengan kerajaan mula renggang.

Pada pertengahan tahun 1990-an, putera baginda Raja Dr. Nazrin Shah, turut menekankan dalam nada yang seakan-akan sama dengan ayahandanya.

Titah baginda, bahawa banyak berlaku dalam sejarah, institusi raja tumpas apabila ia tidak direstui oleh rakyat. Dalam senario tindakan rakyat, tidak ada yang lebih penting daripada melakukan pemilihan wakil rakyat dan kerajaan rakyat dalam pilihan raya.

Sebagai "jawapannya" juga, menarik untuk diperhatikan pagi ini ialah undian SMS Edisi Versi Bahasa Inggeris yang bertanyakan soalan "Apakah kemelut politik Perak bakal menjejaskan peluang BN di dalam Pilihanraya Umum Akan Datang?" 96% menjawab YA dan hanya 4% menjawab TIDAK. Benarlah UMNO kini semakin ditolak rakyat hasil perbuatan mereka sendiri.

Undian SMS di Edisi 7 versi Mandarin pula lebih menarik. Soalan menjurus kepada perkembangsn mutakhir yang merujuk kepada pilihanraya kecil yang bakal diadakan di Bukit Gantang. Hanya 5% daripada responden menyatakan BN akan menang sementara 95% menyatakan BN akan kalah.


Tiada ulasan: