4 Feb 2009

SPR Diheret Ke Mahkamah, 2 ADUN Tak Diiktiraf

Kerajaan Negeri Perak hari ini memutuskan akan mencabar keputusan SPR di mahkamah selepas tempoh 48 jam. Demikian tegas Menteri Besar Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin pada sidang akhbar malam tadi selepas Mesyuarat Tergempar yang di hadiri oleh sesemua ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pakatan Rakyat di Perak di kediaman MB Perak bagi membincangkan tindakan selanjut berhubung isu membabitkan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Behrang, Jamaluddin Mohd Radzi dan Adun Changkat Jering, Osman Jailu.

Turut hadir ialah pemimpin tertinggi parti PAS, DAP dan PKR.

Semalam Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Yusof menyatakan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memutuskan kerusi DUN Behrang dan Changkat Jering tidak kosong dan Jamaluddin dan Mohd Osman mengekalkan jawatan mereka. Beliau berkata keputusan itu dibuat kerana Jamaluddin dan Mohd Osman telah menulis surat kepada speaker DUN Perak yang menyatakan peletakan jawatan mereka adalah tidak sah.

Namun banyak pihak telah mempersoalkan keputusan SPR itu dan SPR dilihat sebagai telah bertindak melangkaui bidang kuasanya apabila tidak menghormati notis makluman kekosongan yang disampaikan oleh Speaker DUN Perak, Sivakumar. Ini kerana SPR tidak sepatutnya menggunapakai surat orang lain kecuali notis makluman Speaker berkenaan di dalam membuat keputusannya.

Ia dilihat jelas dipengaruhi oleh permainan politik yang diaturkan oleh pihak ketiga dan di dalam konteks ini UMNO sebagai parti kerajaan khususnya Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib yang dilihat oleh rakyat terlibat secara lansung di dalam usaha menculik dan merasuah kedua-dua ADUN berkenaan untuk berpaling tadah menyertai BN.

Tindakan Pengerusi SPR itu telah menyebabkan imej dan kredibiliti SPR sebagai sebuah badan yang bebas, telus dan adil dipersoalkan dan banyak pihak meminta agar Pengerusi SPR tersebut dikenakan tindakan sewajarnya kerana GAGAL untuk bertindak secara profesyenal serta non-partisan di dalam menjalankan tugasnya.

Sebelum itu di dalam sidang media yang sama, Kerajaan negeri Perak tidak lagi mengiktiraf Jamaluddin Mohd Radzi dan Mohd Osman Mohd Jailu sebagai anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Perak kawasan Behrang dan Changkat Jering.

Speaker DUN Perak V. Sivakumar malam ini berkata, jawatan exco yang dipegang oleh keduadua ADUN itu juga dilucutkan dan mereka tidak dibenarkan menghadiri persidangan DUN negeri yang akan datang.

"Saya tetap berpegang kepada keputusan sebelum ini bahawa keduadua ADUN berkenaan telah menyerahkan surat perletakan jawatan kepada saya," tegasnya lagi.

YAB Datuk Mohd Nizar Jamaluddin juga mengakui bahawa Pakatan Rakyat sedang menimbangkan kemungkinan membubarkan dewan undangan negeri bagi membolehkan satu pilihanraya mengejut diadakan.

"Kita dalam proses memikirkannya. (Anda akan tahu) bila tiba masanya," katanya ketika menjawab soalan media.

Sebelumnya, Exco Kanan negeri Perak, Ngeh Koo Ham telah di tanya tentang kata duanya kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) supaya menyemak semula dalam masa 48 jam, keputusan untuk tidak mengadakan pilihan raya kecil Behrang dan Changkat Jering.

Ngeh menegaskan, tindakan mahkamah akan diambil terhadap keputusan SPR itu supaya langkah mengadakan pilihan raya kecil di DUN Behrang dan DUN Changkat Jering diadakan.

“Saya juga akan memohon kepada mahkamah supaya Pengerusi SPR sekarang ini dibersarakan diatas kegagalannya melaksanakan tugasnya,” jelas Ngeh kepada wartawan.

Rakyat Perak khususnya menyokong penuh Kerajaan Negeri Perak di dalam sebarang tindakannya di dalam usaha mempertahankan kerajaan Pakatan Rakyat yang kini cuba dikucar-kacirkan oleh UMNO khususnya Perdana Menteri sendiri yang telah membuat kenyataan terbuka kononnya akan berlakunya penyeberangan ramai ADUN-ADUN PKR ke BN dan TPM yang kini menjadi Pemangku Perhubungan UMNO Perak yang bekerja keras untuk merampas Perak dari tangan Pakatan Rakyat dengan menggunakan taktik kotor dan keaedah yang tidak beretika.







Tiada ulasan: