4 Feb 2009

Nasaruddin Diculik, DUN Perak Dibubarkan?

Perkembangan terbaru menyatakan bahawa ADUN Bota, Datuk Nasaruddin Hashim yang baru menyertai PKR dilaporkan telah hilang dan tidak dapat dihubungi.

Perkara tersebut dimaklumkan isteri beliau bahawa Nasarudin telah dijemput oleh dua orang yang tidak dikenali di rumah mereka sebentar tadi.

MSTAR melaporkan bahawa Datuk Nasaruddin Hashim hari ini mengumumkan kembali menyertai Barisan Nasional (BN). Walaubagimana pun kesahihan beritanya masih tidak dapat dipastikan kerana tiada sebarang kenyataan rasmi yang dikeluarkan oleh datuk Nasaruddin sendiri.

Malaysiakini dan Harahdaily pula mlaporkan Timbalan Speaker Perak, Adun DAP Jelapang Hee Yit Foong telah mengisytiharkan menjadi ahli Bebas.

Di dalam satu perkembangan lain, Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, memasuki Istana Kinta untuk menghadap Sultan Perak, Sultan Azlan Shah, pada jam 3.50 petang tadi.

Beliau diterima mengadap untuk memohon perkenan Sultan bagi membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) serta-merta.

YB Khalil Idham Lim melaporkan: "Beliau (YAB DS Nizar) menjelaskan perkara ini berlaku dalam keadaan Kerajaan Pakatan Rakyat yang berpegang atas prinsip-prinsip yang baik namun gangguan dari UMNO yang hendak merompak hak rakyat, oleh itu katanya "saya terpaksa menggunakan kuasa yang diperuntukkan untuk memohon dari Tuanku supaya DUN dibubarkan ".

"Hari ini seramai 29 ADUN telah bersetuju DUN di bubarkan, IsyaAllah kita akan berhadapan dengan PR keseluruhannya. Dengan itu ikatan 3 parti lebih kukuh dan tidak diganggu gugat " katanya dalam kenyataan itu.

"Saya juga nak bagi tahu ini adalah kerja jahat BN, mereka masih terima 2 bekas exco untuk tubuh kerajaan jadi jelas mereka lemah". kata Nizar.

Nizar juga mengesahkan bahawa ADUN Bota, Dato' Nasaruddin Hashim sebagaimana beliau baru mendapat talipon dari anwar ibrahim bahawa dia telah di ambil oleh ADUN Pengkalan Baru, Dato' Hamdi dan ADUN Lintang,Pakeh Adam dengan alasan Raja Muda menjemput ke Istana, tetapi mereka telah dibawa ke Putrajaya bertemu dengan Najib petang ini.

Perkembangan terbaru ini menjelaskan tentang kotornya permainan politik Najib di dalam usaha untuk merampas Perak dengan cara yang tidak demokratik setelah berjaya memperalatkan SPR dengan tidak mengadakan pilihanraya kecil di DUN Beehrang dan Changkat Jering.

Perkembangan ini juga menunjukkan betapa rendahnya moral BN untuk kembali memerintah Perak tetapi takut untuk menghadapi rakyat di dalam sebarang pilihanraya kecil setalah tewas di dalam Pilihanraya umum ke 12 yang lalu.

dikemaskinikan sentiasa.

Tiada ulasan: