4 Feb 2009

Perak: BN Bentuk Kerajaan?

Berjayakah BN membentuk kerajaan perak petang ini? Jawapannya belum lagi sekali-pun akhbar online telah cepat mengumumkan Kerajaan Perak telah tumbang hanya bersandarkan pengumuman Najib!

Dan sekalipun dilaporkan bahawa Barisan Nasional sekarang mempunyai majoriti untuk membentuk kerajaan negeri dengan penyertaan ADUN Behrang Jamaluddin Mohd Radzi, Changkat Jering dan Changkat Jering Mohd Osman Mohd Jailu, namun sebenarnya ADUN Jelapang yang juga Timbalan Speaker Hee Yit Foong adalah wakil rakyat bebas sekalipun dikatakan oleh Najib menyokong Barisan Nasional. Begitu rupanya penipuan Najib.

Kedudukan ADUN Bota yang sebelum ini telah mmenyertai PKR masih samar-samar kerana beliau telah diculik untuk hadir sama dengan pertemuan dengan Najib petang ini. Kenyataan yang menafikan kononnya beliau tidak diculik tidak datang dari dirinya sendiri tetapi dari pihak lain.

"Hari ini juga ADUN Bota juga memaklumkan bahawa beliau mahu kembali bersama Umno," kata Najib dalam sidang media khas di pejabatnya di sini hari ini.

ADUN Bota jelas dipaksa.

Justeru itu, mana majoriti BN jika kedudukan Hee Yit Foong dan Nasaruddin masih kurang jelas?

Tetapi jika benar tindakan Nasaruddin dan Hee berpaling tadah menyertai Barisan Nasional dan memberi laluan BN untuk merampas kuasa di Perak maka adalah jelas mereka tidak bermaruah dan wajar dikutuk oleh rakyat.

Harapan Pakatan Rakyat kini adalah perkenan Sultan Perak untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri Perak yang kini dipersembahkan kepada baginda oleh YAB Menteri Besar Perak Datuk Seri Nizar Jamaluddin.

Akan dikemaskinikan

Tiada ulasan: