4 Feb 2009

Perak: Perlu Kembali Kepada Rakyat

Sekarang ini segala-galanya terpulang kepada perkenan Tuanku Sultan Perak.

Namun, jika benar Kerajaan BN dapat dibentuk, ia adalah sebuah kerajaan negeri paling hina dan paling tidak bermaruah yang pernah disaksikan oleh negara semenjak merdeka.

Ia terbentuk bukan dari hasil pemilihan yang bebas oleh rakyat di dalam sebuah negara demokrasi tetapi adalah hasil permainan kotor seorang Timbalan perdana Menteri yang korup bernama Najib dari sebuah parti yang korup juga bernama UMNO.

Kenyataan ADUN Bota yang telah berhijrah ke PKR dan kemudian menyerta semula ke UMNO menimbulkan keraguan kerana beliau kelihatan hanya membaca skrip dan tidak membuat kenyataan secara bebas. Apakah beliau dipaksa dan skrip itu telah disediakan oleh pihak lain untuk beliau membacanya?

Antara lain Nasaruddin menyatakan, beliau mengambil beberapa pertimbangan untuk kembali menyertai BN iaitu berdasarkan keadaan politik yang tidak menentu dan bercelaru sehingga wujud satu kerajaan yang tidak kukuh di Perak.

"Saya juga mengambil kira dan menghormati pengundi-pengundi di kawasan pilihan raya Bota serta menghormati prinsip-prinsip amalan demokrasi.

"Selain itu saya juga mengambil kira nasihat dan pandangan rakan-rakan politik dan orang-orang perseorangan yang ingin melihat wujudnya keadaan dan suasana politik dan kerajaan yang kukuh di Perak.

"Maka saya dengan penuh perasaan dan kesedaran serta tanggungjawab akan kembali semula menyertai Umno dan BN hari ini.


APA YANG PERLU PAKATAN RAKYAT LAKUKAN?

1) Di dalam keadaan kemelut yang ada kini, Pakatan Rakyat Pusat perlu memanggil mesyuarat tergempar untuk membincangkan episod ini dengan lebih teliti.

2) Datuk Seri Anwar sepatutnya mesti dilihat pro-aktif di dalam usaha untuk menyelamatkan Pakatan Rakyat Perak dan tidak sepatutnya meletakkan tanggungjawab hanya kepada Menteri Besar Perak

3) Presiden PAS, TG Haji Abdul Hadi Awang perlu memendekkan lawatannya ke luarnegara dan kembali ke tanahair segera untuk sama membantu menyelesaikan kemelut ini sebagai Presiden sebuah parti komponen di dalam Pakatan Rakyat.

4) Suara rakyat adalah suara keramat. Rakyat perlu digembelengkan untuk merafak sembah kepada ke bawah duli DYMM Sultan Perak merayu supaya kuasa dikembalikan kepada rakyat untuk mendapatkan mandat pemerintahan. Sebarang kerajaan yang terbentuk bukan dengan pemilihan rakyat adalah batal dan tidak boleh berkuat-kuasa di dalam sebuah negara yang menjunjung tinggi perlembagaan dan lunas-lunas demokrasi.



Tiada ulasan: