3 Jun 2017

Mengapa Tak Kata "Siapa Bantah RUU355 Tak Layak Undi PAS?

Siapa bantah RUU 355 tak layak masuk masjid, kata PAS

Seorang pemimpin PAS Selangor hari ini berkata mereka yang menentang rang undang-undang (RUU) presiden parti itu untuk mengenakan hukuman lebih berat ke atas pesalah syariah tidak layak mengunjungi masjid.

Setiausaha Dewan Ulama PAS Selangor, Muhammad Najhan Halim bagaimanapun tidak secara langsung merujuk kepada bantahan beberapa NGO pro-Umno terhadap wakil rakyat PKR, Sivarasa Rasiah kerana hadir di program menyerahkan sumbangan dan buka puasa di sebuah masjid di kawasan Parlimennya.


Menurut Najhan, masjid hanya berhak diimarahkan oleh mereka yang beriman kepada Islam, dan oleh mereka yang tunduk “sujud” terhadap nilai Islam sama ada dalam bidang “ekonomi, sosial, dan termasuk urusan undang-undang, politik dan pemerintahan”.

“Seorang yang bukan Islam tersebut yang jelas ketika di luar masjid, dialah yang kuat menentang Islam, menghalang usaha memartabatkan Islam, menghina Islam, memperkecilkan Islam dan undang-undangnya, mengajak dan bersekongkol dengan penentang Islam agar masyarakat Islam keliru dengan hakikat Islam yang sebenar, dialah juga kononnya hadir mengajak dan menyeru orang Islam melakukan kebaikan,” tulisnya dalam artikel diterbitkan laman berita PAS, Harakahdaily, di bawah tajuk “Antara ahli parlimen dan imarah masjid”.

“Apakah ini sandiwara? Sepatutnya mereka yang bukan Islam tidak seharusnya menentang Islam, umatnya serta urusannya kemudian datang pula ke masjid dengan menonjolkan diri bahawa mereka juga ingin bersama Islam,” katanya.

Lawatan Sivarasa baru-baru ini ke Masjid An-Nur di Kampung Melayu Subang dipertikaikan beberapa NGO yang mahu Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) bertindak.

Mereka termasuk Kesatuan Melayu Nasional (KMN), Permuafakatan Ayahanda-Ayahanda Semalaysia (Permas), Wakil Penduduk Kota Damansara dan Pertubuhan Aduan Masyarakat dan Pengguna Selangor (PAMPS).

Susulan itu, Pengarah Jais Datuk Haris Kasim berkata tindakan Sivarasa memberikan ucapan di hadapan jemaah turut tidak disenangi Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Bagaimanapun, Sivarasa berkata beliau hanya menyampaikan ucapan “Salam Ramadan” kepada jemaah di samping menemani Radzlan menyampaikan sumbangan berjumlah RM71,000 kepada masjid berkenaan.

Najhan menyifatkan mereka yang menentang RUU yang dibawa Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bagi meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965, sebagai “seteru kuat, mempersenda dan memperkecilkan” Islam.

“Inilah idea dan pemikiran Islam sempit yang diimpikan oleh musuh iaitu Islam hanya sekadar tunduk dan sujud di dalam masjid, tetapi tiada roh dan penghayatan Islam di luarnya yang bersifat syumul dan sempurna. Mereka ingin melihat Islam itu tidak berperanan dan berfungsi dengan lengkap dalam aspek kehidupan bermasyarakat dan bernegara.

“Umat Islam yang turut memahami pemikiran begini juga perlu bermuhasabah dan menilai kembali pemahaman Islam dan masjid dengan sebenar,” katanya.

Pihak berkuasa agama di Selangor kini sedang menyiasat pengurusan Masjid An-Nur atas dakwaan membenarkan ia digunakan untuk menyampaikan ceramah politik, tuduhan yang dinafikan Sivarasa dan pegawai PKR, Radzlan Jalaludin yang menemaninya.

ULASAN GB

Macam-macam dah PAS ni.

Menentang RUU355 dikatakan menentang hukum Islam sedangkan sudah jelas dan nyata bahawa RUU355 itu bukan hudud, hukum Allah.

Jika Presiden PAS sendiri mengakui bahawa DAP berhak tolak hudud, apa hal pula dengan RUU355? Apakah RUU355 itu lebih tinggi daripada hudud?


Nak perkasakan mahkamah syariah di dalam ruang lingkup Perlemabaagn Reid, sedangkan PAS sendiri menentang Perlembagaan Reid sehingga UMNO pernah dikafirkan kerana menyokong Perlembagaan Reid!

Oh sekarang ini PAS mengamalkan "politik matang", tak mahu "bom" UMNO lagi, kata Idris Ahmad Naib Presiden PAS.


Tetapi di parlimen, semua MP-MP PAS macam pasu bunga, sekadar hiasan dan tak bersuara lansung sesuatu yang menyentuh isu rakyat, sehingga angkat plakad pun menanya mana RM2.6 Bilion pun tak berani kerana nak jaga hubungan dengan UMNO.


Kini dikeluarkan kenyataan "Siapa bantah RUU 355 tak layak masuk masjid". Apa kurangnya dengan menyatakan Siapa bantah RUU 355 tak layak undi PAS!

Mengapa tak mahu berkata demikian?

Sewajarnya rakyat tidak perlu undi PAS lagi. PAS sudah jauh di dalam kesesatan yang nyata.





RAYUAN SUMBANGAN

Saya amat memerlukan sumbangan tuan-puan untuk mendapat sebuah laptop berkuasa tinggi (i7) bagi kerja-kerja mengemaskinikan blog ini. 


Laptop GB yang ada kini sudah begitu lama dan tidak lagi dapat menampung kerja-kerja berat seperti pengeditan video, grafik dan live streaming. Ia mudah panas dan padam tiba-tiba menyebabkan pengemaskinian blog pun jadi tergendala. 



Justeru itu, GB dengan rendah hati merayu sumbangan dari tuan-tuan dan puan-puan untuk menghulurkan sumbangan bagi membantu GB mendapatkan sebuah laptop i7 yang baharu (jenama MSI atau ASUS) dengan cool-iced technology. Sumbangan boleh dilakukan ke akaun pemegang amanah tabung Kelab Greenboc seperti tertera di bawah ini:

Akaun Maybank: 104058248904
Nama: ZULKIPLY BIN HARUN

Maklumkan semua sumbangan sdra kepada email: greenboc@gmail.com

Semuga Allah membalas jasa baik tuan-puan dengan ganjaran berlipat ganda.

p/s Iklan ini akan dipadam apabila sumbangan telah mencukupi.








FEATURED ADS





13 ulasan:

nick berkata...

Dalam PRU akan datang slogan baru utk PH ialah "asalkan bukan PASU (PAS/UMNO)". Setakat nak letak orang2 pas jadi "pasu Bunga" kat dalam Parlimen, apa faedahnya? Lebai2 PAS ni sudah terbukti gagal sebagai ahli politik, gagal sebagai pemegang amanah rakyat dan yang utama, gagal sebagai umarak dan ulamak. Pembaziran adalah sesuatu yang ditegah dalam Islam maka mengundi PAS (si jahil politik dan jahil dalam memimpin ummah serta mengimarahkan negara) adalah satu kerja pembaziran yang nyata sekali. Biarlah PAS dok berkepit dengan UMNO dalam politik matang mereka membuat kerja2 lakonan dan sandiwara.

Malaysia and Malaysian need people who are capable of running this country efficiently, with integrity and with vision for the future. Clearly that requirement does not exist with PAS. They are a dinosaur, just like UMNO. And obviously a dinosaur has voracious apatite and Malaysian can't afford to feed dinosaurs who has no uses at all for us. Lets leave PASU where they belong.."outside of Parlimen and in the landfill of history". Asalkan bukan PASU!

Nick.
Cape Tiger.

Tanpa Nama berkata...

PAS ni cuba plak utk fahaman Syiah berleluasa. Patut la ramai yg kluar partu tu. Terpaksa tubuh parti lain. Kan hampir kuasi dulu. ish3x

Tanpa Nama berkata...

.
.

Cara 'bom' UMNO bukan nya cara yang benar tapi mengapa muncung meriam di hala kan pada AMANAH pulak? Kalau dah sedar jangan lah guna cara 'bom', guna cara Islam.

Cara 'bom' PAS guna macam budak-budak main meriam buluh lepas terawih. Kena dengan dedak, terus senyap.


Tanpa Nama berkata...

Aku setuju..asal bukan pasu

Tanpa Nama berkata...

.
.

Allah bukan sahaja Maha Mulia tetapi Maha Pengampun.

Perpecahan umat Islam bukan sahaja semata-mata kerana orang bukan Islam masuk mesjid. Walaubagaimana pun memang wajar perkara ini di hentikan dan ianya tidak sukar kerana yang penting dapat sumbangan.

Di negara Islam yang hampir majoriti nya Islam pun berpecah dan berperang. Adakah mereka juga sekadar tunduk dan sujud dalam mesjid?


Islam itu akhlak bukan semata-mata ekonomi, politik .. kalau ekonomi bagus dan politik nya hebat tapi akhlak nya buruk.. Dia bedal boleh, tak apa, itu namanya tidak berakhlak.

Mana akhlak Islam apabila Najib memasukkan duit ke akaun seorang peguam yang mewakili kerajaan ?

Kerana Najib PM adakah bermakna Najib tidak perlu di siasat. Mengapa tak siasat Peguam tersebut yang dalam akaunnya mungkin ada duit tersebut ?

Orang Islam yang betul-betul sujud
dalam mesjid tidak memilih politik begini.

Tanpa Nama berkata...

Saya Cina kapir nak tanya:

- adakah pas ni party politik Atau agama?
- adakah Cina kapir boleh tanya soalan atas?

Tanpa Nama berkata...

Kalau begini lah cara PAS dan pemikiran sebahagian ulama PAS belum memerintah dah macam2, aku berdoa PAS tidak diizinkan oleh Allah memerintah dek kerana sikap dan pembawaan mereka yang tidak menyejukkan dan mencairkan hati2 orang bukan Islam. Islam itu rahmatan lil alamin untuk semua. Ingat!!! PAS cuma parti bukan agama.

Malaysian Cybertrooper berkata...

Wah! Hebat sungguh PAS sekarang. Dah la kunci Sorga dia pegang, sekarang dah boleh jadi penentu siapa yg boleh atau tidak boleh masuk Masjid.

Sejak bila masjid-masjid di tukar hak milik dari rumah Allah menjadi rumah PAS ni?

Memang sah Parti PAS dah gila sekarang dan tak hairan la kalau hanya mereka yg gila je masih menyokong Parti Sesat ini.

Malaysiabaru berkata...

Salam

Saya dah bank in rm110 mohon semak

Terima kasih

HADISME berkata...

org bukan islam melaksana tugas hulur bantuan lalu dijemput berucap di dalam masjid.

tiba2 walaun atas dasar kebencian politik mendakwa bukan islam berpolitik dlm masjid tp luar masjid tolak ruu355 hadi (bukan hudud).

kunun tk layak masuk masjid jika tolak ruu355 hadi (bukan hudud).

dulu Obama pernah dtg Malaysia dan masuk masjid Negara dirai oleh imam. dimasjid Negara ada jubah utk org bukan islam menutup aurat jika melawat masjid.

Erdogan juga pernah bersama putin rasmi masjid terbesar di moskow.

di jepun org bukan islam masuk masjid dan dibenarkan merasa perbuatan solat(mungkin sesuai di sana lah)

.....

pas sudah sgt sesat. kesesatan yg nyata kerana merasa mereka saja islam. kerana itu mereka tk terima parti lain yg nk perjuang islam. islam exclusive utk mereka.

kemudian mereka merasa masjid semua mereka saja yg layak masuk dan berceramah. ulamak parti lain selain umno dan sheikh najibur semua ditolak dan dilabel pengkhianat.

tak lama lagi pas akan halang orgramai pakai kupiah putih kerana itu pakaian hanya utk ahli pas. yg bukan pas kena pakai topi koboi.

kemudian org lain pun dihalang baca quran dgn alasan tolak ruu355 hadi (bukan hudud) tidak layak baca quran. tidak layak solat, tidak layak sembah tuhan selagi tidak ber'tuhan'kan hadi dgn ruu355(bukan hudud)nya.

......

dalam ceramah amanah ust rahimin Kelantan, menerangkan bahawa semua perbuatan jahat hadi yg memutus dan porak perandakan PR adalah atas arahan umno. putus tahaluf dgn dap dn pkr pun atas syarat umno. dan pas perlu sokong pemerintah yg zalim dan rasuah. semua nya kerana hadi mudah dibeli. kelemahan hadi diketahui umno dan berjaya dijerat dgn ruu355 (bukan hudud)

tidak ada hujah yg lebih tepat iaitu dedaklah yg telah menjadikan hadi pembelot dgn perjuangan.

ust rahimin juga menerangkan.. dalam masa sekarang dimana hadi sedang bercinta dan berpeluk dgn najib/umno, byk tempat dipantai timor masih lagi berlaku perpecahan, solat dua imam, tk makan kenduri umno, anggap umno kafir dan lain2 perpecahan yg berpunca dari amanat hj hadi.

kerosakan umat itu akan ditanggung oleh hj hadi akhirat nanti. sepatutnya setelah berbaik dgn umno hadi wajib secara rasmi Tarik balik amanat takfir dulu dan pulihkan masyarakat yg menjadi taksub dn berpecah hasil mulutnya dulu.

.....

jika hassan ali merasa gembira dan ingin kembali ke pas kerana misi umnonya utk satukan pas umno hampir berjaya dan pecahkan PR telah berjaya, maka hassan ali perlu sedih kerana perpecahan akar umbi masih berlaku diantara pas dan umno dikawasan2 pendalaman pantai timur. pergi betulkan semua itu dulu. jgn canang pas umno berbaik bermakna islam melayu sudah bersatu.

jika pas memerintah Negara ini, huru hara akan berlaku. kesesatan dan taksub yg menggunakan agama akan lebih sukar dipulihkan dibandingkan dgn kesesatan atas nama bangsa atau dedak semata2.

puak ISIS (jgn sebut IS) dan syiah adalah contoh taksuban atas nama agama yg membawa byk kerosakan kpd umat. mereka itu menjadikan umat islam sasaran atas nama agama tp mengenepikan musuh sebenar islam atas alasan mesti hapuskan org munafik dulu sebelum kafir.

begitulah pas, awal2 sudah istihar amanah perlu dihapuskan atas label munafik. umno perlu dibelai atas alasan umno mualaf. hakikatnya politik matang hadi adalah politik menggunakan ruu355(bukan hudud)utk meraih dedak.




Green Boc berkata...

syukran Malaysiabaru,

Tetapi angka itu RM110 belum wujud di dalam akaun saya. Mungkin guna IBT/IBG, dan ia lewat sedikit.
Apa-apa pun jazakallahu khairan kathira

Tanpa Nama berkata...

Saya dah masukkan pagi tadi tapi tak banyak lah .. jumlah yang setakat saya tahu ia lah RM 150.

kalau ada rezeki saya tambah, insyaallah.

Tanpa Nama berkata...

Baru ini Hadi buat kenyataan tolak pemimpin yang rebut jawatan ( PM ) ..


Itu pun atas arahan UMNO.

Hadi kena sedar diri dalam tinjauan siapa PM kalangan pembangkang .. dia sendiri tercorot.

Sepatut nya dia minta nama nya jangan di kaitkan dalam tinjauan tersebut atau mana-mana tinjauan selepas ini. Bagitahu rakyat dia tak berminat jadi PM.


Masih bergayut dengan tong oksigen.. nak perlekeh kan pemimpin yang ingin tumbangkan PM yang salah guna kuasa.