22 Jan 2017

TG Nik Aziz Pernah Tolak Pindaan RUU 355, Umat Islam Tak Perlu Hirau Himpunan RUU

PAS dilaporkan akan menganjurkan Himpunan RUU 355 pada 18 Februari ini di Dataran Merdeka.

Pihak berwajib bagaimanapun enggan membenarkan perhimpunan tersebut diadakan di situ, sebaliknya mencadangkan ia dibuat di Tasik Titiwangsa, Kuala Lumpur.

PAS pernah diberi peluang dua kali untuk membentangkan usul persendirian RUU 355 di parlimen. Tetapi kedua-dua pembentangan itu berakhir dengan "mohon ditangguhkan" oleh pembentangnya sendiri iaitu Yang Berhormat Marang!

PAS dilihat menggunakan RUU 355 hanya untuk meraih sokongan politik terhadap partinya.


Sebenarnya, ahli parlimen dan umat Islam seluruhnya TIDAK WAJIB untuk memberikan sokongan kepada RUU 355 walaupun alasan yang diberikan PAS ialah untuk memperkasakan mahkamah syariah.

Ini kerana semakan terhadap Hansard Parlimen tahun 1984, dimana pada tahun itu, kerajaan Malaysia telah mengusulkan untuk meminta Akta RUU 355 iaitu menaikkan denda dan memberatkan hukuman ke atas pesalah-pesalah syariah.

Cadangan pindaan itu pernah dibawa oleh Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri ketika itu iaitu Dato' Dr Mohamad Yusof Mohamad Nor pada 10 Oktober 1984

Namun, usul tersebut telah dibantah oleh Ahli Parlimen PAS Pengkalan Cepa, TG Ustaz Nik Aziz Nik Mat.

Semasa perbahasan, almarhum TG Nik Aziz menyatakan beliau tidak bersetuju dengan cadangan pindaan kerana ianya tidak mencapai maksud hukuman yang diperuntukkan oleh Islam.

Ertinya dapat kita faham mengapa TG Nik Aziz menolak pindaan RUU 355 kerana bukanlah hukuman hudud, dan apabila ia bukan hudud maka tidaklah menjadi kewajipan untuk menyokongnya malah TG Nik Aziz mengambil keputusan untuk menolaknya.

Jadi apakah rosak iman, kafir TG Nik Aziz lantaran menolak usul pindaan RUU 355 dahulu?

Sepastinya tidak!

Maka dengan itu tidaklah rosak iman seseorang kerana menolak pindaan yang digembar-gemburkan oleh PAS itu, apatah lagi ia bermotifkan politik kepartian.

Yang rosak iman ialah mereka yang menggunakan RUU355 untuk meraih kepentingan politik dan menggunakannya untuk mengkafir sana-sini.

PAS perlu hentikan segera retorik RUU 355 untuk mendapat sokongan orang Islam terhadap partinya dengan mengkafir mereka yang menolak usul persendirian berkenaan kerana RUU 355 bukan soal aqidah. Malah keseluruan RUU berkenaan adalah di bawah Perlembagaan Lord Reid, malah mengukuhkan RUU bererti mengukuhkan Perlembagaan Lord Reid yang ditentang oleh PAS sendiri.


AMANAT HADI

"Percayalah. Kita menentang UMNO bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang Barisan Nasional (BN), bukan kerana nama BN. Kita menentang dia kerana dia menegakkan perlembagaan penjajahan, mengekalkan peraturan kafir."

"Oleh kerana itulah kita berjuang melawan mereka. Percayalah saudara- saudara, perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad dan kerana itu kita berjuang dengan puak-puak ini, kalau kita mati kerana berlawan ini, mati kita adalah mati syahid, mati kita adalah mati Islam."

"Kita tidak payah masuk Yahudi, kita tidak payah masuk Kristian, kita tidak payah masuk Hindu, kita tidak payah masuk Buddha tetapi kita akan menjadi kafir dengan mengatakan politik suku (asing), agama suku."

Apa-apa pun hukum kebenaran dan keadilan akan terus berjalan. PAS bakal terhukum kerana sikapnya yang melampau batas itu.

Sementelah lagi ramai yang masih ragu-ragu dengan keikhlasan UMNO samada akan membenarkan Haji Hadi untuk membentangkan Bill Persendiriannya pada persidangan parlimen bulan Oktober depan setelah ditangguhkan sebaik saja ia dibacakan buat kali pertama pada persidangan parlimen yang lalu dan minta tangguh lagi selepas dibacakan untuk kali kedua pada November tahun lepas.


Allahyarham TGNA pernah tolak usul pindaan RUU355



VIDEO BERKAITAN

Sikap Ghuluw (melampau batas) pemimpin PAS yang mengkafirkan 
mereka yang menolak Pindaan RUU 355





FEATURED ADS



14 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tabiat yang merosakkan ummat Islam tak kira bangsa. Menegakkan kebatilan dan memanggilnya sebagai hukum syariah. Lebih melampau mengamalkan takfiri kepada golongan penentang tanpa berbahas dan huraikan usul. Pimpinan Pas gagal mencapai kematangan walaupun sudah 60 tahun parti bertapak di Malaysia.

Malaysiabaru berkata...

APE BENDA RUU NIH?

APE KE JADAH 355 ???

bukankah hudud ciptaan jamil kill dan pegawai pusat islam berbeza sekali dgn hudud tok guru.

Jelas hudud Nik Aziz sungguh sempurna .. 100% dari Al Quran

Manakala hudud ciptaan umno hanyalah guna pakai siku dgn bantuan pokok rotan.. Sebat 100 kali pun tak rasa apa. Saiz rotan hanya sebesar batang pelir budak tadika

Ruu ibi sungguh karut maka di serah kpd kawan lama pusat islam iaitu Nik menyamar

Kemudian isytihar satu dunia RUU HUDUD PIS PUNYA HEBAT PADAHAL di CACAT CELA OLEH UMNO.. PAS PUNGUT..HUDUD UMNO TARAF TAIK

MANA ADA HUDUD PAKAI ROTAN KALAU MENUCRI. KALAU CURI 2.6B KENA 100 ROTAN JER SELURUH RAKYAT MALAYSIA NAK BUAT

LUPAKAN RUU 355 $ONG$ANG NIH IA BUKAN HUJUM ALLAH IA ADALAH HUKUM CIPTAAN MANUSIA YG SEWEL!!!

Tanpa Nama berkata...

Aku dah malas layan puok2 PASIK ni..

Tanpa Nama berkata...

Mohon menyimpang sikit. Bandar kota bharu dah banjir balik. Rumah mak mertua di kota bharu dah dinaiki air. Dulu masa almarhum TGNA jadi MB dan Husan Exco, saya selalu nampak exco dan jkr datang meninjau tali air dan parit setiap November sebelum musim hujan. Mana yang tersumbat, ada banyak lalang akan dibersih dan didalamkan. Sekarang dah takde yang proaktif, semua sibuk tebang balak.
Mohon Amanah kelantan proaktif membantu.

Tun Perak berkata...

Nik menyamar sibuk melawat kawasan...

Tanpa Nama berkata...

Setuju...seolah islam tu hanya milik pas sahaja...org lain tak boleh...apa jenis ulamak ni...

Tanpa Nama berkata...

Tak faham-faham.

Yang namanya UMNO .. Yang nama nya selain dari PAS, Kalau bawak RUU boleh di TOLAK .

Hanya yang di bawak oleh PAS sahaja yang boleh mencapai matlamat syiar Islam dan hukum yang sebenarnya. Maka kafir lah kalau di tolak oleh orang Islam.

Barangkali ini juga boleh menjadi alasan untuk orang Islam tukar agama dengan mudah apabila di kafir kan semata-mata tolak hudud RUU Hadi.


Teladan dan mesej yang di sampaikan oleh TGNA bahawa RUU,iaitu, kalau setakat untuk naik kan denda dan menambahkan berat hukuman, boleh di tolak !

Bukankah ketika pindaan usul tersebut di bawa oleh UMNO ianya juga akan memperkasakan mahkamah Syariah ? Jika tidak, apa bezanya RUU tersebut dengan RUU PAS sekarang ?

Tanpa Nama berkata...


Pening betul.... entah apa halatuju parti kolot ini....

Kubur menunggu parti ini apabila tiba PU14.

Alhamdulilah....

Tanpa Nama berkata...

Pas perasan kuat..tggu masa nak talkin jer..

Tanpa Nama berkata...

WE ALL DAH SEDIA MAKLUM UNDANG - UNDANG MALAYSIA TERCIPTA DARI PENJAJAH BRITISH YANG MOST OF THEM ADA POSSIBILTY ADALAH AHLI FREEMASON. WHY MUST WE SOKONG UNDANG - UNDANG CIPTAAN PENJAJAH? WE ONLY SOKONG RUU 355 DIBUBARKAN DAN DIGANTIKAN DENGAN BARU WITH 100% IKUT APA YANG TERMAKTUB DALAM AL-QURAN BUKAN MENCURI / MEROMPAK HUKUMAN DIA PENJARA AND EVERTHING PUN PENJARA WHICH ALSO UNDANG -UNDANG PENJAJAH. HUKUMAN PENJARA IS THE WORST PUNISHMENT YG TAK BERI PENGAJARAN LANGSUNG KPD PENJENAYAH BUKTINYA U LIHAT SENDIRILAH PENJENAYAH DI AMERIKA HARI -HARI KELUAR MSK PENJARA BAHKAN ADA YG MENGANGGAP PENJARA MCM RUMAH KEDUA DIAORG. TAK WHY WE MUST BUBARKAN AND GANTI TERUS DENGAN FOLLOW 100% AL-QURAN WHICH MEAN IF MR NAJIB AND WANITA PUAKA MEROMPAK ANSWER IS POTONG TANGAN DIKALAYAK SELURUH RAKYAT MALAYSIA. THIS IS THE CORRECT WHY BUKAN ZALIM BUT ALLAH DAH ARAHKAN DENGAN JELAS DALAM AL-QURAN.

Tanpa Nama berkata...

Siapa pilihan anda ?

Haji Hadi atau Tuan Guru Nik Aziz ?

Siapa yang anda pilih itu lah yang anda ikut di akhirat kelak !

Haji Hadi bawak RUU di sokong oleh UMNO.

TGNA TOLAK RUU yang di bentang oleh UMNO.

Dua-dua situasi melibatkan UMNO.

Tanpa Nama berkata...

Lo kireny peruntukan nie sudah dibawa dahulu oleh amno, dan ditendang oleh Nik aziz... Hahaha.. kompom dibangang2kn la nie... Udah2 la pas oiii... Berenti la jd badut.. U-turn balik la, elok benor la bekerjasama dgn pakatan harapan.. tak payah pening2 la... Mane kerusi kalah tu, tak payah le buang undi... buat kate ke anak cucu aje... Kesian ke generasi kemudian, amno udah jauh sesatny.. tak tenasehatny diaorg tu.. jahat bebenor...

Tanpa Nama berkata...

Kubur tunggu semua org bros.. Tgk TGNA, dikuburkan jua. Apa yg kita duduk seru sgt nama dia. Biarlah dia tenang di sana. Nnt dianggap tinggalkan beban pula di dunia. sudah2 lah jaja org yg sudah tiada. Hormatilah ahli keluarganya.

Tanpa Nama berkata...

Apo hang duk merepek ni. Mental melayu. Bila dah mati tk leh nk cerita dah. Stop. Betul ker. Kalu kebaikan arwah? Boleh cerita lah. Bahlol