12 Mac 2016

[GAMBAR] Ribuan Hadir Ceramah Husam Bersama Mat Sabu Di Kubang Kerian

Desak Najib undur suruhan agama kata Husam

Bekas naib presiden Pas Dato' Husam Musa berkata usaha mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak meletak jawatan adalah bertepatan dengan ajaran agama Islam.

Menurut beliau perkara ini dinisbahkan kepada tindakan nabi SAW yang menyertai peristiwa "Hilful Fudhul" semasa baginda masih remaja lagi.

"Dalam peristiwa ini nabi SAW menyertai sekumpulan penduduk Mekah yang membuat perjanjian untuk membela peniaga yang dianiaya seorang pembesar yang enggan membayar hutang," kata beliau di majlis ceramah perdana mantan ahli parlimen Kubang kerian 10 Mac lalu.



Ceramah anjuran sebuah NGO itu diadakan di bandar setelit Pasir Tumboh dan dipengerusikan Ahli Parlimen Kubang Kerian Ustaz Baihaki Atiqullah.

Menurut Husam walaupun kumpulan yang membuat perjanjian tersebut adalah terdiri daripada penyembah-penyembah berhala baginda nabi tidak teragak-agak untuk menyertainya kerana ia melibatkan soal maruah dan integriti.

Beliau yang turut menandatangani deklarasi rakyat yang mendesak Najib berundur menyeru orang ramai menyertai kempen ini kerana ia tidak bercanggah dengan undang-undang negara dan bertepatan dengan ajaran Islam.

"Dalam kisah hilful fudhul pembesar Mekah itu hanya khianat kepada seorang peniaga sedang dalam kes Najib pengkhianatan dilakukan kepada sejumlah rakyat yang begitu ramai," jelasnya.

Beliau mengambil contoh kes Tabung Haji (TH) bagaimana badan yang dimiliki umat Islam itu diperalat untuk membeli sebidang tanah dengan harga berganda yang tidak masuk akal semata-mata untuk melindungi skandal 1MDB.

"Berapa ramai pendeposit TH yang dianiayai dan dikhianati dalam kes ini sahaja," soal beliau.

Beliau melahirkan rasa terkejut kerana ada pihak yang mendakwa mendesak PM meletak jawatan akan membawa huru-hara dan keadaan anarki.

"Dalam perlembagaan negara kita seorang perdana menteri boleh meletakkan jawatan sebagai salah satu kaedah peralihan kuasa yang dibenarkan,"

"Ini telah berlaku kepada Tun Husein Onn, Tun Abdullah Badawi dan Kepada Tun Mahathir sendiri.
kata beliau.

"Masa mereka ni undur dengan meletakkan jawatan mana ada masalah," kata beliau.

Turut berceramah dimajlis tersebut adalah Presiden Parti Amanah Negara (Amanah) Haji Mohd Sabu dan timbalannya, Haji Salahuddin Ayub.- Malaysia Dateline

Peristiwa Hilful Fudhul


Beliau Shallallahu'alaihi Wasallam pernah bersabda: “Aku menghadiri sebuah perjanjian di rumah Abdullah bin Jud'an. Tidaklah ada yang melebihi kecintaanku pada unta merah kecuali perjanjian ini. Andai aku diajak untuk menyepakati perjanjian ini di masa Islam, aku pun akan mendatanginya” (HR. Al Baihaqi dalam Sunan Al Kubra no 12110, dihasankan oleh Al Albani dalam Silsilah Ash Shahihah no.1900)

Seorang pedagang dari Yaman yang berasal dari kabilah Zabid datang ke kota Mekkah membawa barang dagangan. Lalu ada seorang lelaki dari suku Quraisy yang membeli barang darinya. Lelaki ini terkenal akan kekejaman, kejahatan dan kezalimannya. Ia adalah Al ‘Ash bin Wa’il As Sahmi, yang merupakan ayah dari sahabat Nabi Amr bin Al ‘Ash dan Hisyam bin Al ‘Ash radhiallahu’anhuma. Ketika Al ‘Ash mendapatkan barangnya dan sudah diletakkan di tempatnya, ia tidak mau membayar kepada si pedagang.

Si pedagang tersebut berusaha minta tolong kepada para penduduk dan pembesar Quraisy untuk membantunya namun usahanya sia-sia. Setelah putus asa, ia pergi ke tengah-tengah Masjidil Haram di samping Ka’bah lalu bersyair:

ياآل فهر لمظلوم بضاعتـه.. ببطن مكة نائي الدار والنفر
ومحرم أشعث لم يقض عمرته .. يا للرجال وبين الحِجر والحَجر
البيت هذا لمن تمت مروءته .. وليس للفاجر المأفـون والغدر

Wahai keturunan Fihr! Tolonglah orang yang perdagangannya dizhalimi
Di tengah kota Mekkah, sementara ia jauh dari rumah dan sanak keluarga
Dalam kondisi berihram, rambut kusut, dan belum menyelesaikan umrahnya
Wahai para pembesar di antara dua batu (hajar Ismail dan hajar Aswad)
Sesungguhnya Baitullah ini hanya pantas untuk orang yang sempurna kehormatannya
Bukan untuk orang yang jahat dan suka berkhianat

Bangkitlah salah seorang pemuka Bani Abdil Muthallib pun datang, namanya adalah Az Zubair. Ia berkata kepada si pedagang: “Aku penuhi panggilanmu dengan membawa solusi. Sungguh kezaliman ini sudah tidak bisa ditahan lagi dan tidak bisa dibiarkan lagi”. Lalu Az Zubair bergegas saat itu juga pergi ke rumah salah seorang pembesar Quraisy yang bernama Abdullah bin Jud’an, yang masih ada hubungan kerabat dengan Abu Bakar Ash Shiddiq radhiallahu’anhu. Abdullah bin Jud’an dikenal kemuliaannya dan kedermawanannya. Abdullah bin Jud’an pun bersedia untuk bangkit dan bertindak. Ia pun memanggil penduduk Quraisy dan sekitarnya: “Ayolah para pemuka kota Mekkah, datanglah ke rumahku, kita buat perjanjian yang dapat menolong orang yang terzhalimi dan menghentikan perbuatan orang zhalim”.

Panggilan ini diamini oleh banyak orang termasuk para pemuka dari Bani Hisyam, Bani Abdil Muthallib, Bani Asad, Bani Zahrah, Bani Tamim. Juga dihadiri oleh Rasulullah Shallallahu’alaihi Wasallam yang ketika itu belum diutus menjadi Nabi dan Rasul namun beliau sudah memiliki reputasi sebagai orang yang digelari Al Amin. Beliau Shallallahu’alaihi Wasallam pernah bersabda:

لَقَدْ شَهِدْتُ فِي دَارِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جُدْعَانَ حِلْفًا مَا أُحِبُّ أَنَّ لِيَ بِهِ حُمْرَ النَّعَمِ ، وَلَوْ أُدْعَى بِهِ فِي الإِسْلامِ لأَجَبْتُ

“Aku menghadiri sebuah perjanjian di rumah Abdullah bin Jud’an. Tidaklah ada yang melebihi kecintaanku pada unta merah kecuali perjanjian ini. Andai aku diajak untuk menyepakati perjanjian ini di masa Islam, aku pun akan mendatanginya” (HR. Al Baihaqi dalam Sunan Al Kubra no 12110, dihasankan oleh Al Albani dalam Silsilah Ash Shahihah no.1900)

Lalu mereka membuat satu perjanjian yang isinya: di Mekkah tidak boleh ada orang yang dizhalimi baik penduduk Mekkah sendiri maupun pendatang kecuali pasti akan dibantu dan kembalikan haknya dari pihak yang menzhalimi. Lalu orang-orang Quraisy menamai perjanjian itu dengan nama Hilful Fudhul, karena disepakati orang para afadhil (orang-orang yang memiliki keutamaan).

Saat itu juga, orang-orang yang menyepakati perjanjian tersebut mendatangi rumah Al ‘Ash lalu memintanya memenuhi hak si pedagang dari Yaman. Sejak itu orang-orang yang berada di Mekkah di jamin keamanannya oleh penduduk Mekkah dari segala bentuk kezhaliman. -muslim.or.id







31 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ore klate superb... tahniah. ore ganu je bodo g sokong umno dan sokong barua umno.

Timnajib Jomfikir berkata...

Ya Allah, Engkau berikanlah kecerdikan fikiran kepada mereka-mereka yang hadir ini dan rakyat Malaysia keseluruhannya. Biarlah mereka melihat, menilai dengan mata hati dan bukannya dengan siku dan lutut.

Deklarasi Rakyat adalah untuk rakyat dan negara! Syabas kepada para pemimpin yang terus maju kehadapan...kepada, pemimpin yang undur kebelakang....selamat tinggal diucapkan.

Tanpa Nama berkata...

Org kelantan suka husam anak didik nik aziz tp dek kerana geng2 walakontol menguasai pas maka husam dketepikan...tp jgn risau, percayalah spt kata2 tuan gb kebenaran akan terserlah juga biarpun lambat.lama kelamaan rakyat akan tahu juga perangai walakontol2 pas

Tanpa Nama berkata...

Menjatuhkan najib adalah kerja yang wajib dilaksanakan oleh semua rakyat malaysia hari ini. Kalau ada yang masih bersekongkol dengan dia, kau tunggulah balasan di dunia lagi Allah tunaikan!

Tanpa Nama berkata...

Sabar... Strategi dan Sistematik... tawan hati rakyat, beri pendedahan, hari ini khutbah jumaat (Masjid PAS) berkisarkan orang 2 munafik (menjurus kepada pengkhianatan)... kita lihat siapa khianat siapa. Ayuh teruskan Husam , Abang Mat, Solehuddin.... kebenaran pasti datang dan menyedarkan mereka. Ambo 25 tahun sokong PAS.. tetapi tidak kali ini... tetapi jika Husam jadi calon, Ambo tetap pangkah Husam.

Tanpa Nama berkata...

Jatuhkan PM... tak boleh... adalah sorang dua mamat yg cakap hari tu... alaaaa... yg walla tu....

lelaki dicermin berkata...

Tempahari ada pengomen bg tahu.. kajian di kelantan...AMANAH akan ambil alih kelantan... kalau tgk setiap kali husam ceramah.. yg hadir.. memberangsang... boleh yakin lah kajian tu..cuma yg menjadi persoalan... bila husam nak masuk Amanah... biarlah husam bertanding adun dan perlimen.. aura husam terlalu kuat di kelantan...

Tanpa Nama berkata...

menukar pemimpin yg dirasakan lebih baik perangai dan akhlak serta pengetahuan agamanya tidak jd masalah. yg salah tukar pemimpin yg jd boneka barat, yahudi atau kominis demi utk kuasa. tukar najib ganti mohyidin APA masalah. tukar je semua pemakan dedak tu.


Tanpa Nama berkata...

Di Bukit Gantang bye bye buat Idris Ahmad...Pas for Walakontol

Tanpa Nama berkata...

Suka2 cakap org bodoh, jaga akhlak & raikan perbezaan. Kami xsokong BN & PH. Kami sokong blok ketiga pembangkang.

Tanpa Nama berkata...

hello tanpa nama 7:39 pm

raikan perbezaan? pergi bagitahu kat presiden kamu tuh, suh raikan perbezaan, jgn memandai tuduh mereka yang menyertai AMANAH sebagai pengkhianat.

Kamu PAS pengkhianat sebenar sebab rakyat yang mengundi kamu tak suruh kamu khianat kepada PR.

omar daud berkata...

Salam:

Ya anom 7:39, kalau tuan nak sokong blok ka3-ka 4 ka atau Alien sekalipun..itu HAK tuan,tapi jangan suka-suka kata orang pengkhianat,yahudilah,kominislah,anti melayu lah..tak islamlah..Tuan ada hak..tuan GB bersenang hati terima tuan disini,kalau blok PASCAI jangan haraplah nak boleh masuk..

Selamat meraikan perbezaan.

Tanpa Nama berkata...

Hj Hadi mati akal.

Jangan pulak cakap terima surat dari Ulama tersohor, Yusuf Qardhawi.. sekali tipu sudah lah...

Pelik macamana Hj Hadi tak tahu kisah Nabi saw ?

Tanpa Nama berkata...

Yang penting ialah kebenaran bukan semata- mata berseronok meraikan perbezaan.

Apa lagi perbezaan cakap pemimpin PAS itu sendiri. Dan juga perbezaan antara satu sama lain dikalangan pemimpin PAS.

Jika begitu. Penyokong PAS rupanya meraikan putar belit kata-kata pemimpin mereka dengan menganggap 'raikan perbezaan'

kery khairi berkata...

dh pandai blok ketiga skrg..hehe...idea pala bana apa ni..nk bangkang brp kumpulan

Tanpa Nama berkata...

Najib patut dibuang..1mdb,TH dan gst menyusahkan takyat termasuk ahli2 umno sendiri..beli barang 2 ringgit di kedai 2 ringgit pun kena gst..tamak sangat kerajaan najib ni..patut dihumban..

pemuda parit kings berkata...

Tanpa nama 7.39pm

Agak ko ape punya bingai???gunalah otak ko tu...jgn dok wala' jer...jika betul cara ko jawab tu xpe...tp bingai sgt!!!klu ko dah benar2 betul sgt...jawab dulu soalan org ramai dlm ni...jgn sembang woiii!!!!aku geram sgt dgn pas ni...bila berbeza pendpt...boleh ahli2 pas ni cakap aku anak didik mat sabu...korang dlm pas skrg ni terlalu bingai!!!bila x boleh jawab hujah aku terus lebel aku anak didik mat sabu...tp bagus jugak...hahaha...walaupun aku bukan anak didik mat sabu...tp aku gunakan akal yg Allah S.W.T beri...cakap pandai sgt org pas ni...blog ke3 konon...pegi mam la parti pas ni...jgn anggap org dlm blog ni bukan ahli pas yea...tp dek kerna mulut2 bacin org pascai ni lah buat ahli dan penggrak pas berambus meninggalkan pas...ko dgr ni org2 walaun...hati2 sikit...pas dah nk masuk kubur da...

pemuda parit kings berkata...

Kalau nk diikutkan diri...xnk kluarkan apa2 pun kata2 berkaitan org pas...tp...hati ni sakit dek kata2 org pas pada ahli dan pkerja utk pas...itulah punca saya x suka dgn ahli2 pas yg sekarang...diorg x reti hormat ahli lama yg menaikkan pas satu saat dulu...diorg x pandang langsung jasa2 org lama dlm pas..dek kerna kalah dgn ajukan soalan yg dilontarkan dan kluar meninggalkan pas...maaf saya katakan...korang dlm pas skrg harus sedar dgn kadar segera...klu tidak...org dlm pas akan dikenang dan tinggal kenangan...cukuplah kamu org pas yg persendakan org yg byk jasa dlm menaikkan pas disetiap cawagan kawasan dan negeri...belum terlambat lagi utk berubah...jika pas yg tergila2 kononnya ahli amanah nk masuk semula pas...itu hnya dongengan shj wahai org pas...jgn pelik dgn kata2 pemimpin kamu...sedarlah...saya diacuankan oleh pas sejak kecil lagi...sembilan adik beradik...smua ahli pas dan akhirnya semua kluar pas...sedihkan?tp inilah petunjuk Allah pada kami skluarga...semoga Allah berikan petunjuk buat kalian yg masih dlm pas...

Ritchie Blackmore berkata...

Lepas masuk kubur terus dihumban kedalam neraka jahanam pok pas ni..

Tanpa Nama berkata...

Ingat ikut Nabi saw, sunnah.

Dapat pahala.

pemuda parit kings berkata...

TGNA tinggalkan kita dan khasnya org kelantan dgn ilmu...bukan dgn emosi dan ketamakan manusia dgn dunia...saya x pelik dgn rakyat kelantan...sebb TGNA didik rakyatnya dengan kepribadiannya yg luhur lagi rendah diri...dialah contoh rakyat kelantan...dialah idola rakyat kelantan...disebbkan jujurnya hidupnya dlm mengalas amanah rakyat...dgn sygnya dan cintanya pada Islam...jadi x pelik jika ramai rakyat kelantan yg hadir dlm ceramah PH...diorg cuma perlukan sedikit pencerahan...mudah faham dan menilai...rakyat kelantan bijak dlm menilai...usah gentar...percayalah...pas yg kini diambang kehancuran...tunggu dan lihat...jika hidupnya pas bukan pas yg dulu...hidup pas skrg demi kepentingan pribadi...pekung akan terbukti dgn jelas...yakinlah dgn janji Allah...pas menghina...mengata...mengkeji...mengkafirkan...memfitnah...mendidik ahli dgn wala' yg menbodohkan akal...cukup2lah...sekarang pun dah jelas...maaf org2 pas...kamu sudah naik kenderaan yg salah...harap dpt turun dan naik kenderaan yg memacu ke jalan yg lebih jelas...jom hadir beramai2 ke ceramah amanah di dataran parit raja batu pahat johor pada 15/03/16 ni...yg hadir abg mat selaku presiden...pengerusi negeri johor dan pengerusi melaka...yb aminurrolhuda dan abg adly...ayuh kita menjadi penggerak PH!!!!

antiasobiyah berkata...

Pas..blok ke 3!,Goblok la tuu..hampeh!##

Tanpa Nama berkata...

Pas masuk blok ketiga sbb nk jadi ketua lah tu...jadi ketua penyamun bolehlah.

GEBU berkata...

Orang yg tak berakal bukan orang gila tapi orang yg tak kenal tuhan. Orang yg kenal tuhan adalah orang yg boleh berfikir dan dapat membefzakan diantara yg haq dan yg bathil

Tanpa Nama berkata...

dalam blog omakau ni msti xde nye...bab dtg ribu2 dgr cerama amanah... msti tutup dlm lubang taik dia pnyer

Tanpa Nama berkata...

Celakalah omakkau.kuat fitnàh.

Tanpa Nama berkata...

Cubalah tengok akhlak lebai hadi dan haron din tu.
Aku dan kawan aku pernah terserempak dengan salah seoang di atas. Kawan aku bagi salam....tapi dia senyap tidak jawap salam kawan aku..dan muka dia maasaaammmm. Aku tergamam......itulah kenangan lalu aku.

Tanpa Nama berkata...

Malang pengikut taksub pas.hj hadi pagi
cakap lain petang cakap lain.fikiran dah
serabut kenyang makan dedak

pemuda parit kings berkata...

Kih3x...

Tanpa Nama berkata...

Haha. Hj hadi awe dah buang amanat nya di banggol peradong tahun 1981. Apo boleh buat bro. Income hadi now mgkin rm30,000 sebulan. Elaun mp adun dan pencen mb tganu. Walaun apo dapek??

Tanpa Nama berkata...

Haha. Hj hadi awe dah buang amanat nya di banggol peradong tahun 1981. Apo boleh buat bro. Income hadi now mgkin rm30,000 sebulan. Elaun mp adun dan pencen mb tganu. Walaun apo dapek??