11 Mac 2016

PAS Baru Sedar Tidak Boleh Sendirian, Mahu Bentuk Blok Ketiga

PAS umum bentuk gabungan baharu pembangkang 16 Mac

Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan hari mengumumkan parti Islam itu akan membentuk satu gabungan baharu pembangkang pada 16 Mac ini.

Takiyuddin berkata langkah tersebut sebagai persediaan menghadapi Pilihan Raya Umum ke-14 nanti susulan keputusan mereka enggan menyertai Pakatan Harapan.

"Pada 16 Mac depan, kami akan umum satu muafakat dengan parti politik.


"Ia muafakat bagi menghadapi pilihan raya umum depan," katanya ketika ditemui di Parlimen, hari ini.

Beliau berkata mereka boleh bekerjasama dengan mana-mana politik selagi ia selari dengan perjuangan dan objektif mereka, tapi menolak sama sekali untuk bekerjasama dengan Pakatan Harapan.

"Dalam perlembagaan kami boleh bekerjasama dengan sesiapa asalkan objektif dan perjuangan serta tuntutan mereka sama dengan kami.

"Kami masih bersama Pakatan Rakyat tapi dengan PKR, semestinya bukan dengan Pakatan Harapan," katanya.

Takiyuddin menolak untuk bekerjasama dengan bekas rakan mereka dalam Pakatan Rakyat, DAP.

Pakatan Rakyat secara rasminya sudah terkubur akibat pertikaian dan tidak sefahaman sesama ahli parti dalam gabungan pembangkang tersebut.

Bagaimanapun, pada tahun lepas satu gabungan baharu pembangkang yang terdiri daripada PKR, DAP dan parti serpihan PAS, Parti Amanah Negara membentuk gabungan dikenali sebagai Pakatan Harapan bagi menggantikan gabungan terdahulu, tetapi tanpa penyertaan PAS.

ULASAN GB

PAS baru menyedari bahawa ia tak mampu "bersendirian" sepertimana yang diura-urakan sebelum ini.


Langkah penubuhan blok ketiga (atau blok mentaliti dunia ketiga?) dilihat semacam langkah terdesak PAS setelah melihat mood rakyat menolak mereka yang kelihatan lebih condong kepada menyokong aspirasi UMNO BN.

Kenyataan-kenyataan para pemimpin PAS bercelaru dan bercanggah diantara satu sama lain, sehingga menyebabkan tidak ada satu pun pendirian rasmi yang tetap dari PAS terhadap sesuatu isu.

Dan kini PAS "uturn" lagi. Tak mahu bersendirian tetapi mahu "pecahkan pembangkang" dengan menubuhkan pakatan pembangkang yang baharu. Langkah terbaru PAS itu sepastinya disambut meriah oleh UMNO BN yang sememangnya mengharapan pembangkang berpecah. Sungguh jahat tindakan PAS ini.



Persoalan kini siapa rakan PAS yang dikatakan akan membentuk blok ketiga itu? GB rasa yang dimaksudkan PAS itu ialah PKR. PKR telah menyelamatkan PAS di Selangor dengan tidak membentuk kerajaan Pakatan Harapan sebaliknya mengekalkan Pakatan Rakyat.

Sebelum GB pernah bertanyakan satu soalan kepada PKR. Petikan:

...hubungan PAS dengan PKR itu adalah hal yang berasingan dan di atas pundak PKR samada untuk menerima atau tidak. PKR tidak sepatutnya curang dan khianat kepada rakan-rakan lain di dalam Pakatan Harapan seperti yang dilakukan PAS semasa ia berada di dalam PR. Jika berlaku demikian sewajarnya PKR tidak lagi menjadi "anchor party" di dalam Pakatan Harapan.

Semua pihak di dalam Pakatan Harapan perlu jujur dan ikhlas. Kita perlu fokus kepada matlamat kita. Walaupun dengan ketiadaan PAS, Pakatan Harapan mampu dan boleh ke Putrajaya.

Kita berjuang bukan dengan nafsu dan emopsi, tetapi dengan ilmu dan strategi. Pakatan Harapan telah cukup terbuka selama ini. Kita tak perlu terhegeh-hegeh untuk memberi ruang kepada yang terhegeh-hegeh di luar dari Pakatan Harapan.

34 ulasan:

Malaysiabaru berkata...

Salam

Pas semakin hari semakin celaru.. Akar umbi pening apakah islam pas bawa itu betul? Atau jahiliyab?

Setiap kenyataan ahli pas lebih buruk dari kebudak budakan... Mcm mak nyah baru nak baligh..

Ikut kajian dan selidik Amanah akan ambil alih Kelantan .... Dan berkongsi kerajaan di Terengganu...

Tanya akar umbi pas mereka jelek dgn MP pondan u turn pas...

Biarlah pas bwekubur dgn senyuman al fatihah

Tanpa Nama berkata...

Nanti jadi mcm Perpaduan Ummah.PAS sama PKR dan PKR bersama AMANAH dan DAP

pemuda parit kings berkata...

Inilah masalah akan timbul...masalah pkr masih nk berkerjasama dgn pas...apa masalah pkr???jgn lmbtkan tindakan atau boleh menyusahkan org lain dlm PH...cukuplah pas sorang...jgn pula pkr pun nk jadi mcm pas?disini kita perlu tetapkan pendirian kita...sbb inilah saya taknak masuk pkr...walaupun kawan ajak masuk pkr dan kluar pas...saya boleh nmpak...amanah lebih terang jlnnya...maaflah org2 pkr...saya cuma nk kan ketetapan pemimpin pkr...pilih yg mana terbaik...jgn dua2 kamu nk(pkr)antara pakatan rakyat dan pakatan harapan...cepat sikit buat tindakan...jgn peningkan pengundi...cukuplah masalah yg najib da buat...jgn ditmbah lagi masalah rakyat...

Tanpa Nama berkata...

Nasihat hamba :-
Utk Pas- jgnlah kalau ada niat utk memecahbelahkan pakatan...sebab misi kamu pun sama dengan parti yg ingin menumbangkan umno (jika benarlah)...
Utk Dap/amanah:-jgn dilayan atau menyerang pas..biarkan dia.dia punya hak..jgn tekan pkr..mereka punyai pemikiran dan keputusan.biarlah mereka putuskan ikut kebijaksanaannya.ada pro and kontra.pkr diperlukan mana mana parti kerna pemimpin mereka ramai yg cerdik dan berani membongkarkan pelbagai skandal umno bn.
utk pkr:- gunalah kebijaksanaan sperti DSAI utk menggabungkan semua parti dan gerakan utk menumbangkan umno bn..asyik rafizi saja yg kelihatan mcm bekerja keras.xmcm dahulu..kelihatan ramai pemimpin pkr yg aktif..sekrang ni kelihatan hampir rafizi seorg sahaja striker...apakah sebab anwar terpenjara? Hilang lgsg sengat pkr?
-Saya anti najib-sekian

Tanpa Nama berkata...

Hebat sgt lah bloger greenboc menghentam pas seolah2 pas tlh bangkrap idea dan gagal meraih sokongan rakyat. Tetapi bagaimana pula dgn kewarasan dan kebijaksanaan parti2 dlm pakatan harapan diperdaya masuk dlm perangkap tun m? Tun m tidak sekali2 mahu menjatuhkan kerajaan bn terapi tun hya nak jatuhkan najib saja. Apakah rasionalnya pakatan harapan menyokong dekelarasi rakyat jika utk terus mengukuhkan penguasaan umno bila najib berjaya ditukarkan dgn pemimpin umno yg lain? Apakah pakatan harapan mampu ke putrajaya jika umno kembali kukuh? Sesungguhnya kebijaksanaan pas dlm sepak terajang politik jauh mengatasi pakatan harapan tetapi tentulah bloggers pakatan harapan dgn bongkak sombong menolak realiti yg ujud. Klu greenboc anak jantan tlg lah siarkan pandangan yg kontra kpd pakatan harapan sebagaimana blogger omakkau begitu terbuka walaupun hya seorg wanita yg jauh lebih berani dari bloggers jantan pengampu buta tuli paka5an harapan.

Tanpa Nama berkata...

Pembetulan..bloger Omakkau bukan lg pro pakatan. Sejak Khalid disingkir Omakkau dah jd agen umno.

Tanpa Nama berkata...

pascai skrg hanya bergantung harap kepada blogger pelacur tu. dulu pr, lepastu tski, skrg jadi blogger cari makan dgn pas. kalau x percaya tanya yb halimah berapa yb bayar kpd omakkau.

tentang PH yang sokong deklarasi rakyat tu saya rasa GB dah terangkan sebelum ini. najib perlu dinyahkan sebelum beliau terus merosakkan negara. sesiapa pun pemimpin umno yang menggantikannya tidak akan dpt menguatkan umno. jika anda tidak sokong deklarasi itu bererti anda bersekongkol dgn najib untuk terus berkuasa dan merancang lebih jauh untuk mengekalkan kuasanya. ada faham?

Tanpa Nama berkata...

Yg ni biar aku jawablah...akuxrasa pH ingin mengukuhkan umno bn...kalau begitu matlamatnya menandatangani deklarasi rakyat maka sia sia la perjuangan bertahun tahun selama ini utk menumbangkan umno...deklarasi ini utk menurunkan najib dan menyelamatkan malaysia drpd pelbagai kejatuhan ekonomi dan skandal kewangan membabitkan najib.soal pengganti itu, soal kedua...sekarang ini, selagi najib berkuasa, ketirisan wang rakyat semakin teruk...apa yg dibimbangkan, hutang negara akan semakin tinggi dan kesannya akan ditanggung rakyat walaupun selepas pemerintahan akan bertukar tangan nanti, rakyat kan tetap menaggung dosa pemimpin akibat hutang dan salahurus..sekarang pun sudah semakin teruk terhimpit.dikhuatiri nanti peratus gst akan meningkat..siapakah akan menanggungnya??najib seorangkah???jika najib diturunkan segera, sekurang kurangnya penyiasatan keatasnya akan dpt dilakukan tanpa cengkaman kuasanya...biarpun siapa pun penggantinya,itu pH akan perjuangkan juga..tp SEKURANG KURANGNYA peletakan jawatan najib melemahkan cengkaman dia terhadap pihak yg menjalankan penyiasatan terhadapnya...dia tidak boleh memanipulasi org sekelilingnya..kuasa tiada...wang rakyat pun tiada dibawahnya...at least boleh diselamtkan wang rakyat yg BERBAKI supaya xdikerjakan olehnya...mana tahu selepas dia letak jawatan, ramai penguasa akan semakin berani mendedahkan skandal dia..ramai kalangan pihak atasan umno turut berani mendedahkan...sekrang dia punyai kuasa utk mencengkam segala gala yg ada..kita nak menghentikan segala kerja jahat dia terutama yg membabitkan wang rakyat..kelak kita rakyat yg akan menaggung hutang negara yg semakin jahanam disebabkan najib si jahanam ni..sekian.-hamba pacal yg hina menolak najib 101%.

Tanpa Nama berkata...

kesian. padahal mereka ni tahu dan faham tentang ilmu siasah tetapi disebabkan ujian allah mereka hampir gagal menunjuk kan ulamak sebenar,mereka ini semua hanya segan untuk menasihati Hadi dan Haron dan mereka terus dengan kebodohan mereka .kawan seperjunagn menaikan Pas selam ini dihumban .dihina .Musuh pula cuba di jadikan kawan ,bertambah bodohlah mereka kerana hampir tidak dapat membezakan musuh dan sahabat.apa juga pelajaran yang telah di ajar olrh TGNA langsong tak diambil walaupun sedikit. Tidak ada SEEKOR pun ulamk pas yang mengmbil taktik,teknik .cara .yang dilakukan oleh TGNA.sekarang kebnayakan morang ramau nerasa jijik melihat wajah Hadi dan Haron apa lagilah dengan sikap dan cara mereka berkerja.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa nama 5.13,kalau kita nak buang sarang tebuan bersendiran atau tak ramai tiba2 ada orang yang kita tak suka datang untuk menolong dan dia pula yang jadi ketua untuk menjoloknya ..apakah kita tak sudi .ada akai ke kau ni? otak ahli Pas sebeginilah yang menjadikan Pas jadi macam kera sumbang,lebih baik kera sumbang dari Pas jadi sumbang.

Tanpa Nama berkata...

Tolak Najib sebab saying Malaysia, makin lama Najib berkuasa makin banyak duit negara dingapnya. Adakah tolak Najib menguntungkan UMNO? Mahathir fikir begitu.. tetapi secara majoriti rakyat sudah menyampah dgn BN.. kecuali ada seorang tu yang tak tahu apa pendirian sebenar. Adakah DAP dengan tukarnya najib .. akan sokong BN? Adakah PH tukar najib nanti … akan akan menyokong BN?Adakah PAS jatuhnya Najib kembali menyokong BN di PRU nanti???? Kini rakyat nak tukar Najib dari terus merogol Negara. Mahathir seperti mana kita tahu, amat takut BN jatuh kerana bimbang akan ditelanjangi rakyat akibat kesalahan lampau, semoga Mahathir sedar dan gunakan masa yang ada untuk bertaubat.

GB telah berkali-kali mendedahkan sikap pemimpin utama PAS. Dasar PAS tidak ada masalah aku pun sokong 100% . tetapi pemimpin sekarang yang diketuai HH, amatlah lemah , sombong, bongkak dan takabbur. Memang benarlah kata orang , dua profession atas muka bumi yang sukar ditegur adalah PM@Presiden dan Ulama. Bayangkan jika dia Presiden merangkap ulamaAdakah mudah untuk menegur mereka??

Bila keputusan mesyuarat kita belakangkan, pandangan orang kita ketepikan , tempat berhujah, membela rakyat kita ponteng, ajak berdebat kita tolak (kalau kita benar , takut apa sahutlah!!) Pemimpin apakah ini? Menuduh orang jual pil kuda .. tetapi tidak berbukti, Menuduh pemimpin terdahulu khianat … bila ajak berhujah penakut hapah, Husam berkali-kali ajak berdebat .. konar.. tak jadi itu ini dsb. Sejak bila PAS menjadi BACUL begini? Bila puak kalah muktamar digulingkan secara terancang.. dia tak tahu ALLAH perancangan Allah… dan Allah tunjukkan inilah yang jadinya bila puak Ulama memimpin….. tunggang langgang habis.

Lihat di Parlimen apa Abduh Buat?? Apakah isu utama yg dibangkitkan oleh YB Parlimen Pas? , nak bercakap Ekonomi pun tak reti,Apa yang reti???... Sumpah seranah pemimpin terdahulu saja yang pandai… UMNO sudah menjadi kawan PAS… walaupun walaun menafikan.. kah..kah2.. Totonwi siku lutut pung merapu soalannya diparlimen.. dituduh oleh blogger tonton bideo blue.. SAMAN jer lah kalu FITNAH… tetapi kecut penakut…!! Kenapakah kebodohan ini berlaku??? Kerana merasa kita pandai.. ulama betul belaka??? Habis2 Mahfuz yang bercakap… yang lain….? Makan gaji but aka… oppsss peresideng pun ponteng!!

Dulu kata ok bersendirian spt ulasan GB, kini nak tubuhkan blok ketiga.. kalu aku jadi Najib… aku pun gelak… makin pening PAS .. dengan siapa nak bergabung.. kan bersendirian lebih baik. Mana mursyidul Am?? Kenapa diam membisu. Jauh bezanya dengan TGNA, jelas pendirian bukan atas pagar!! Kini PAS perjuang ISLAM =MELAYU, ini umno pun buat .. yang kita nak ISLAM for ALL tak kira Cina, India, Kadazan , Bidayuh dsb. PAS jika nak pulih satu cara sahaja.

TUKAR STERENG, GANTI YANG BARU!!

Tanpa Nama berkata...

Pas sentiasa terkebelakang....macam gostan ke tahun 1970 han.

Tanpa Nama berkata...

dulu ada pakatan, pas khianat dan hadi berjaya hancurkan.

bila ditubuhkan PH pula, pas tak nak join. konon ingin bersendirian... (mcm dlm kubur?)

skrg pas sibuk pula nak tubuhkan (go)blok ketiga dgn parti multiracial? dan ngo? apa guna (go)blog ke3 ini. kalau pru nanti (go)blog ini akan menentang siapa?

dr scenario ini dptlah kita rumuskan bhw pas hanya akan menyertai gabungan kalau dia jadi ketua. hadi gila nak jadi presideng gabungan. gila nak jadi pm.

gilakan jwtn ketua wlpn selalu dilaung2kan pas tak kemaruk jwtn. kan menipu namanya...

Tanpa Nama berkata...



Siratol MUSTAQIM... Jalan Yg LURUS
Jalan Yg LURUS... Terang Ber CAHAYA
Terang Ber CAHAYA... Menyuloh HALUS
Menyuloh "NIAT"... Pem Belit Pen DUSTA


Jalan Yg LURUS... Terang Ber CAHAYA
Terang Ber CAHAYA... Ke Dasar HATI
HATI Yg LURUS... Tak Akan Ber DUSTA
Kaseh Mem-BERI... Tak Sesekali Men CURI



Jalan Yg LURUS... Kaseh Mem-BERI
Kaseh Mem-BERI... Tak Akan Men CURI
Kaseh Mem-BERI... Sifat-NYA ILAHI
Rasuah Men CURI... Di Murka Di LAKNATI
Khianat dab FITNAH... Me NYONGSANG Tabie
Melawan "FITRAH"... Itulah MURTAD yg Keji
Tunggang Ter BALIK... Yg BOBROK Sekali

Tanpa Nama berkata...

PAS nak bekerjasama dengan siapa lagi..parti kita dan parti bebas saje yg sesuai dengan pas yg tiada hala tuju perjuangan..

Tanpa Nama berkata...

pas cuma nak pecahkan undi pembangkang supaya umno/bn kekal berkuasa. itulah agenda hadi, harun din dan kroni2 mrk yg jd pemimpin pas SEKARANG. ahli pas gunalah akal yg Allah berikan. fikir2kan dan lihat perkembangan politik semasa

Tanpa Nama berkata...

adakah omakkau sudah jd ahli pas? jika tidak dia hanya pelacur politik yg cuma mencari keuntungan drpd sesiapa sj yg sanggup bayar

Tanpa Nama berkata...

Agak2nya parti mana yg nak masuk blok yg pemimpin dok bercakap kluk klik ni. Parti yg dipimpin oleh org2 yg tak tetap pendirian ni seolah2 nak mengepalai blok, kalau ada parti @ NGO yg sertainya nanti tak tahu nak cakaplah mentality pemimpim parti & NGO tersebut. Lagi dah tak ada cita2 nak ke Putrajaya buat apa dok sibuk2 tubuh blok baru duduklah sendiri2. Kalau jadi sabut timbul, kalau jadi dok dasar lautlah.

nancykim6 berkata...

Selera besar nak tumbangkan gergasi. Gergasi pun ada kelemahannya, jadi fokus pada kelemahannyalah. Kalau sendirian masih tak mampu, kena cari rakan2 untuk tumbangkannya. Kalau masih berdegil nak buat sendirian, kena terimalah hakikat di pijak, di picit, oleh gergasi itu.

Siti Nurratin berkata...

Oke dan ko .....

Tanpa Nama berkata...

Tak sabar nak tengok pakatan terbaru pas, katanya melibatkan pihak pelbagai bangsa dan agama. Adakah hudud diberi keutamaan mengatasi segala agenda mereka nanti, jika tidak, terpaksalah pimpinan mereka bersilat lidah lagi. Sekarang ni pun tentu tengah buka kitab cari hujah bentuk pakatan untuk merebut kuasa yang mana sebelum ni dikatakan mereka tak bermatlamat merebut kuasa. Tapi bab bersilat lidah ni memang kepakaran mereka contohnya usaha orang lain dikatakan sia-sia tapi bila usaha mereka yang dilakukan dengan separuh masak, maka terbitlah kisah burung nak memadam api...

Tanpa Nama berkata...

PAS ni parti Pas Pis Pus...mg malang sapa yg mengundi PAS kali ni. Parti yg takda pendirian..
Satu kaki nak sokong sana...satu kaki lagi nak sokong sini..lama2 mampus terkangkang tengah. Org tak akan respect parti yg mcm ni. Dua2 pihak tak akan beri sokongan parti yg mcm ni. Sapa mau caya? Jenis pisau cukur 2 mata.

Tanpa Nama berkata...

Betul lah pas ini tergila2 sbg ketua bagi sebuah pakatan...dia ingin menjadikan pas parti yg dominan mengetuai pakatan rakyat dahulu...terdapat ahli mereka yg mahukan hadi awang sbg pm jika pakatan ke putrajaya...mereka tidak bsetuju anwar sbg calon pm..sbb itu skrg ni, mereka nak tubuhkan team spy pas blh djadikan ketua..tp parti mana nak jadilan pas sbg ketua??? lembab buat kerja

Ritchie Blackmore berkata...

Humban sahaja pas dan umno kedalam neraka jahanam..

Tanpa Nama berkata...

Blok 1: BN, Blok 2: PH, Blok 3: GOBLOK

Tanpa Nama berkata...

Kamu tak faham deklarasi rakyat adalah usaha rakyat dari segenap fahaman untuk selamatkan negara dari orang2 yg tamak..jadi parti pembangkang bersama tun m bukanla hperangkap.2pihak yg tidak sehaluan dengan matlamat yg sama boleh bergabongmenghadapimusuh yg sama.

nordin Abu Bakar berkata...

Ini bukan pakatan blok ke 3. Ni Pakatan goblok

Tanpa Nama berkata...

Pkr la benggong masih nk bsama pas..ph pula jgnla komen2 berdentum dentam pasal pakatan baru pas sbb nmpk seolah-olah ph takut plak pakatan baru pas...dulu kata pas kuat bersendirian,skrg nk buat pakatan plak.apa punya mangkuk pas ni..nk tanya pakatan pas baru ni sokong hudud x?????

Ritchie Blackmore berkata...

Ada...pas boleh bekerjasama dgn syaiton.Pas boleh kerjasama dgn pis.Pas boleh kerjasama dgn pus...

Tanpa Nama berkata...

Pernah juga tengok orang mabuk dan pening. Baik kerana arak atau pun dadah atau pun mabuk laut. Paling teruk orang mabuk ialah muntah kemudian tidur. Mabuk pemimpin pas ni lain macam. Merapu tak habis-habis. Tak tentu hala.

Tanpa Nama berkata...

Hahaha... PAS pergi blok ke 3... Maksudnya, PAS go blok, PAS go blok, PAS go blok... (3x)

Abdul Said berkata...

Baru sedar maksudnya, baru terjaga. Mungkin baru bangun tidur atau baru kembali ingatan selepas sekian lama koma atau pengsan atau mabuk minum air daun ketum atau pengsan selepas kepala terhantuk didinding lori sampah atau pun pengsan selepas keluar keputusan pilihanraya ... nasib baik tak jalan terus. Jadi bila kata pas baru sedar kita orang awam tidaklah tahu kenapa. Mungkin tertelan pil kuda semasa nak ambil pil cairkan darah. Mungkin. Itu yang pengsan berbulan-bulan....dan kini baru sedar.

anuariun zaidin berkata...

Setuju dgn parit king

Tanpa Nama berkata...

pas suruh kita pegang al quran d sunnah nabi,skarang apa yg jadi,,,mana sifat jujur,amanah yg dilaungkan oleh pemimpin2 agung pas..sudahlah hilang permata mcm tuan guru nik aziz nik mat, ditambah pula dgn pemimpin pas yg mabuk kuasa,harta d lain2,,sudah lupakah asas sebenar penuhuhan pas????????????klu xtahu buka google d search apa itu matlamat d visi pas..bkn mcm skrang< misi bunuh diri d heret org xberdosa skali..