19 Jan 2016

PAS Halang PKR Sertai Program AMANAH, Nak Bawa Ke Lembaga Disiplin, Katanya

Amanah Kelantan mahu MB hormati hak demokrasi parti lain

Parti Amanah Negara (Amanah) Kelantan yang terkejut dengan surat Menteri Besar Kelantan, DatuK Ahmad Yakob yang melarang kehadiran anggota Parti Keadilan Rakyat (PKR) dalam program parti itu mahu hak demokrasi semua parti politik dihormati.

Jurucakap Amanah Kelantan, Che Ibrahim Muhamad berkata PKR dan Amanah telah secara rasmi menandatangani pakatan politik dalam Pakatan Harapan 9 Januari lalu dan tentulah kedua-dua parti akan saling bantu membantu dalam meraih sokongan rakyat.


"Sebagai pemimpin yang memahami Islam beliau harus menghormati pendirian politik setiap rakyat dan organisasi politik dalam membuat pilihan dalam sistem demokrasi," katanya.

Memberi respon kepada kehadiran tokoh-tokoh PKR dalam majlis anjuran Amanah, Ahmad Yakob seperti dilaporkan akhbar Sinar Harian menulis surat kepada semua pimpinan PKR Kelantan agar tidak menyertai program anjuran parti Amanah.

Laporan itu turut menyebut sekiranya ada pimpinan PKR yang ingkar perkara tersebut Ahmad menegaskan untuk tidak teragak-agak menyerahkan perkara ini kepada Lembaga Disiplin Pas Pusat.

Che Ibarahim menyifatkan pendirian seperti ini amat bercanggah dengan nilai demokrasi yang memberikan kebabasan memilih pendirian politik bagi setiap parti dan individu.

"Ini amat pelik kerana ia melibatkan campurtangan pemimpin sebuah parti kepada urusan parti lain yang mempunyai struktur organisasi yang sah," ujar beliau. -malaysiadateline


Surat amaran tidak sertai program Amanah

KOTA BHARU - Pas Kelantan mengeluarkan surat amaran secara rasminya kelmarin kepada semua kepimpinan PKR Kelantan agar tidak menyertai program anjuran Parti Amanah Negara (Amanah).

Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob berkata, keputusan ini diambil setelah memerhatikan beberapa majlis dan program yang berlangsung di negeri ini turut melibatkan anjuran PKR bersama Amanah.

“Setakat ini, ada tiga program anjuran mereka bersama (PKR - Amanah) iaitu di Dataran Kampung Laut, Chetok dan Ketereh.

“Di Kelantan khususnya, tiada kepentingan untuk PKR bersama Amanah dan sepatutnya perkara sebegitu tidak berlaku.

“Jadi kita minta supaya PKR memahami suasana dan situasi politik di Kelantan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika sidang media selepas Program Penyampaian Watikah dan Angkat Sumpah Ahli Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandaraya Islam (MPKB -BRI) di Hotel Grand River View, di sini.

Beliau yang juga Adun Wakaf Baharu berkata, keputusan itu juga dibuat Pas Pusat supaya hubungan murni dan baik yang terjalin ini tetap berlaku dengan PKR.

“Setakat ini, kepimpinan PKR memang menghormati kita, tapi bagaimana ini boleh berlaku juga atas nama PKR. Ini yang kita sedang teliti.

“Sedangkan PKR negeri memang memberi perakuan kepada kita bahawa sebaik-baiknya bersama Pas, bukan dengan Amanah.

“Itu kita terpaksa buat kajian sikitlah kerana PKR negeri juga tidak senang dengan apa yang sedang berlaku,” katanya lagi.

Ditanya apakah tindakan lanjut sekiranya ada kepimpinan yang ingkar, Ahmad menegaskan untuk tidak teragak-agak menyerahkan perkara ini kepada Lembaga Disiplin Pas Pusat.
-SH


ULASAN GB

GB dah ulas kelmarin. Petikan:

PAS nampaknya begitu terdesak dan sudah melalut sehingga sanggup untuk "memaksa" parti lain untuk tidak bekerjasama dengan AMANAH. Diancamnya untus hubungan dengan PKR sepertimana mereka telah memutuskan hubgan dengan DAP.

Kita mengalu-alukan langkap PAS untuk memutuskan hubungan dan PKR, soalnya apakah mereka berani melakukannya?

Terdapat 5,000 ahli PAS yang memegang pelbagai jawatan lantikan politik di dalam kerajaan negeri Selangor. Apakah mereka itu bersedia untuk meletakkan jawatan?

Ternyata gertakan PAS itu hanyalah omongan kosong.

Menuduh AMANAH kononnya sebagai tongkat UMNO, kita nyatakan, ia hanyalah dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih! Presiden PAS sendiri akui PAS berkawan dengan UMNO dan itu hak PAS, katanya.

Yang kelakar dan yang paling anehnya ialah, kenyataan Ahmad Yaakob itu menyebut:

sekiranya ada pimpinan PKR yang ingkar perkara tersebut Ahmad menegaskan untuk tidak teragak-agak menyerahkan perkara ini kepada Lembaga Disiplin Pas Pusat

Kan dah melalut tu...? Lembaga Disiplin PAS ada kuasakah untuk bertindak ke atas pimpinan parti lain?

Hukum kebenaran dan keadilan akan terus berjalan... PAS kini sedang dihukum lantaran kebodohan dan sikap melampaunya sendiri....

22 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

woi ulamak.ambillah tindakan disiplin ke atas Tantawi kerana melakukan kerja fitnah.dalam Pas mana ada bolih fitnah orang .ini orang pergi ke majlis yang baik nak amik tindakan disiplin ,.gila ke

Tanpa Nama berkata...

Saya amat berterima kasih kepada Ahmad Yaakob atas tindakannya kepada PKR. Sebaik-baiknya daripada sekarang ambillah tindakan disiplin ke atas PKR dan seterusnya pecat PKR daripada "Pakatan Rakyat". Biar Pas sahaja berilusi yang uruskan PR walau pun dia bersendirian.

Bila PKR "dipecat" oleh Pas kita nak tengok bagaimana pula rentak tari Pas dalam kerajaan Selangor. Adakah dia keluar dari kerajaan Selangor atau masih dakwa sebahagian daripada kerajaan negeri Selangor.

Tetapi berdasarkan tindakan Pas yang terdahulu dalam mengendalikan krisis dengan DAP, kita lihat Pas mengamalkan dasar "muka tebal". Haram bekerjasama dengan DAP di Pulau Pinang tetapi halal bersama DAP di Selangor.

Apakah Pas sekali lagi akan merealisasikan konsep "letak muka di tapak kaki" sekali lagi di mana akan haram bersama PKR di Kelantan tetapi sunat muakkad bersama PKR di Selangor.

Sesungguhnya benarlah dalam Pas ada banyak kepala ular yang bertindak bersendirian tanpa memikir dengan mendalam implikasi kepada kepala yang lain.

Setakat ini Presiden Pas senyap sunyi. Tindakan presiden ini bersamaan dengan tindakan menyepi diri dalam isu serangan kumpulan cai keatas kumpulan progresif dahulu. Presiden akan menzahirkan wajahnya di saat-saat akhir setelah keadaan sudah tidak boleh diselamatkan.

Timnajib Jomfikir berkata...

One word. Depa dengki! Come on lah..mat yaakob ka..nik amar ka..kamu tu usia aje tua..tapi, pemikiran kolot.

Kamu dapat merasa pangkat dan kemewahan gaji besar pun, selepas PAS memerintah kelantan dibawa TGNA. Sebelum tu..di manakah kamu...mat yaakob dan nik amar?
Kamu tak pernah rasa suka payah dalam perjuangan melawan Umnolah.

Janganlah berlagak..

yen uchop berkata...

Tuang (Tuan )Punahsihat Presideng Pas. mung dan mahadiaq ni .cemburu, dengki dan hasad dengan Anwar serupa.Mung rajin ponteng (tuang ), perkataan tuan dan tuang dah jadi sinonim dengan mung. Adakah masu biul punya otak , mung ni sipembangkang nak nasihat permerintah, perkataan yang layak ialah puah sihat dan bukannya penasihat. Mung punya langkah tu mempunah kesihatan otak, umumnya rakyat marhaen.Mung ni flip flop, yang lain kecoh kecoh punca pangkal dari mung, mung duduk diam macam tikus mondok.

harapan rakyat berkata...

Dh buang tebiat..parti org pn dia buat cm parti sndiri..

abrarmujahideen berkata...

Mane wan rosli nie????? Komen la....

Dynamic Hijrah berkata...

Mcmana boleh jd MB akal mcm ni?

Tanpa Nama berkata...



Lebih dari dua tiga kali baca ..apa pulak ambil tindakan menyerahkan kepada Lembaga Displin ? Ya Tuhan, berikanlah mereka petunjuk supaya kembali ke pengkalan jalan MU.

Semasa pilihanraya kecil di Permatang Pauh, beberapa ahli PAS telah berdemo dengan mengangkat plakad yang mengutuk parti PKR kerana tidak bersetuju dengan hudud Hj Hadi. Demo ini berlaku beberapa kali termasuk lah membaikot kempen. PKR tidak menulis surat malah tidak membalas dengan mengambil tindakan ke atas mereka.

Banyak lagi kacau-bilau yang telah di lakukan semasa pilihanraya kecil tersebut. Semua nya lebih teruk dari sekadar menghadiri majlis ceramah AMANAH.

Sebelum ini bila Polis melarang ceramah Pakatan Rakyat, PAS mengutuk ketidak-adilan Polis. Alih-alih, PAS pulak yang menghalang orang beri ceramah.

Ini lah nama nya kerjasama walaupun tidak ada kepentingan seperti apa yang dikatakan oleh Datuk Ahmad Yakub. Sama lah jugak PAS dengan UMNO yang tidak ada kepentingan tetapi semata-mata kerana kerjasama.

Ini mesti dapat petunjuk selepas solat sunat supaya menulis surat amaran kepada pemimpin PKR Kelantan...

Tanpa Nama berkata...

semakin menyerlah kebangangan PAS ni nampaknya.

Abe Mud Berok berkata...

Koh koh koh....berok comel

omar daud berkata...

Salam:

PAS,Apa sebernarnya yg kamu cari????

REDHA Allah..Tapi kamu berkawan dgn PENAZLIM.
HUDUD.......Tapi semasa pembentangan last Prliment president kamu berada di jepun.
SETIAKAWAN..Kamu dah putuskan dgn DAP..Sekarang kamu ugut PKR pula.
pENERAPAN NILAI ISLAM..Tapi chief penerangan kamu,sudah fitnah pada orang kafir.

AMANAH..Tapi naib presedent ulama dunia tak amanah dgn kerja2ya diParlimen.
BERAKHLAK MULIA..Tapi kami tak nampakpun walaupun 1% ahklak para2 ambia.yg Cuma kami nampak ahklak abu jahal,abu lahap ada la.
MENOLONG RAKYAT..Tapi yg kami nampak,kamu sapu duit rakyat ada la.
Menginsafi kesengsaraan rakyat...Tak nampakpun..yg nampak kereta velfire tontowi..bmw din ayam adala.
BERPERINSIP......Ini MEMANG TAK ADA LANGSUNG..hari ini kata lain,esok kata lain.

NAK JADI PENASIHAT....NAK NASIHAT DIRI pun lintang pukang..

...........---------APA SEBENARNYA YG KAMU CARI PAS!!!!!!!!!!!

Wassalam.

Tanpa Nama berkata...

bersungguh2 parti telur penyu memusuhi Amanah hingga hilang kewarasan otak

bersungguh2 memutus silaturrahim sesama islam sedangkan mulut kata blh kerjasama sama dgn sesapa saja.. sebenarnya hanya dgn umnu dn najib.

bagaimana kita tk kata pemimpin pas berfikrah syiah. sebb asas perjuangan pas sama dgn syiah iaitu dendam kesumat yg membara terhadap Amanah.

pengikut pas berfikrah khawarij. bila pemimpin kata Amanah pengkhianat mesti dihapuskan (kalau sampah dibakar, kalau manusia dibunuh la kot).. pengikut pas mengambil itu sebagai kata2 ulamak yg wajib ditaati kerana percaya taat ulamak bermakna taat Allah dan Rasul saw.

inilah fikrah khawarij yg suka menghukum.

klu pemimpin tk kata membela kepentingan rakyat itu jihad, maka takdelah pengikut nk susah payah membela isu2 rakyat.

pengikut sudah merasa sgt beriman dan atas landasan betul dgn slogan wala kpd ulamak.. ulamak pas mesti benar sentiasa.

pas nk perkudakan pkr. sebb dah lama termakan hasutan zuhdi dan senik bahawa pas diperkuda dap dan pkr.

rasanya dendam pas bukan hanya pada Amanah tapi lebih jauh iaitu dendam peribadi hadi kpd anwar.. yg kini sudah dijadikan agenda perjuangan parti telur penyu.

org mcm rafizi yg banyak perjuangan kelaur masuk lokap dgn saman lagi utk membela isu rakyat dgn professionalismanya hendak dipinggir pas.

jgn tak percaya puak haji serban kontot ni benci rafizi sebab dia berjuang isu rakyat yg professional yg tkde tokoh pas boleh buat.

begitu juga pas menjadi hantu raya kpd umnu dn najib. kerana rafizi ini suatu ancaman yg byk mendedah penyelewengan najib dn umnu. sudah tentu dibenci umnu.. maka ia perlu dibenci pas juga.



itulah hakikatnya.. jgn bagi alasan dungu lagi tentang sikap pas terhadap PH.

Tanpa Nama berkata...

Berlagak seolah-olah negara ni dah jadi negara Islam dan PAS lah yang memerintah sekarang.

Tanpa Nama berkata...

wan Rosli dah jadi Wang rosMAH .senyap tak terkata2 .bisu .pekak badak .ha.dulu rajin sangat tulis dan komen melampau .kini bilah dah cerdik baru dia sedar dia kena tipu selama ni.padan muka.Wang Rosli fikir ulamak tu bagus rupanya penipu dan kaki fitnah.agaknya dia dah sedar diri

Tanpa Nama berkata...

Wang Rosli tertelang pil kuda yang diberikang oleh tuang presideng boh...Mulanya disangka itu pil viagra, telang-telang jadi khayal plop! Natang punya presideng, bisik hatinya.

Tanpa Nama berkata...

semakin lama semakin nampak bodoh pimpinan pas ni.... mmg dasar dan sikap pemimpin mereka suka sibuk hal rumah org lain, patut la dlu isu cerai taklik talak 3 tu mereka la yg paling kuat bunyi walhal tu rumahtangga org lain yg dorg sibuk sgt ape hal....

Tanpa Nama berkata...

Kain sendiri koyak rabak, sibuk pulak wak Pasmen ni mengendap spender orang lain. Bodo punya wak pasmen...

yen uchop berkata...

Jangan lupa amanat Najis adi dan jadikan wirid kita semua dalam kepala dia kata Umnu kafir, sembelihan orang umno tak halal, sembahtang berimamkankan org umnu tak sah, ada bini atau suami dah jadi terbatal perkahwinan tu dan anak yang kelua tu dah jadi status anak ayam hari dia pula boleh kata pok jib lebih baik dari firaun, merelakan bajet 2016 diluluskan pek jebon,a d so on and on - really sickening and fedup.

Tanpa Nama berkata...

Bodoh sombong rupanya ulamak2 melayu ni.. dulu bertongkat dgn aruah TGNA.. elok TGNA meninggal, semuanya jadi biol nak uruskan hal dalaman PAS sendiri.

Nampak sangat hanya TGNA yg dok kontrol PAS 10-15 tahun kebelakangan ni. Join PR pun atas usaha kudrat tua TGNA.. ulamak2 lain cuma wayang saja alimnya.. Harun Din pun biol jugak.. ingat bagus nak kendali PAS..akhirnya jadi Mursyidul Am hampeh jugak..

Sungguh sedih aku.. zaman gemilang PAS berkubur gara2 pusaka harta dan pusaka kesenangan yg ditinggalkan TGNA.

PAS kini diwarisi ulamak berperut busung serta pelapis2nya jugak ramai yg berperut boyot.. kalo nafsu perut boyot sendiri x boleh dikawal.. mana lagi halatuju PAS lepas ni??

Tanpa Nama berkata...

Pemimpin2 pas memang terkenal dgn otak kartun....menjadi bahan kawak rakyat sepanjang masa..adajah patut nk campurtangan rumah tangga org lain...pkr,amanah dan dap adalah sebuah keluarga PH.pas adalah org luar dan bukan keluarga PH..tapi kenapa dia nk campurtangan dlm jeluarga PH???pas ni jenis tak tahu malu dan tak tahu protokol dan undang2...pas=parti org gila sewel.

benartetapbenar berkata...

Pmimpin pas skang sedang mencari pasal supaya ditendang kuar oleh pkr.... agar mudah beri alasang kpd ahli2nya utk krjsama dgn umno/bn...

sikulipat berkata...

Antara Ahli Pas Istiqamah dan Ahli Pas Khianat

Selain menghadapi isu penghijrahan sebahagian pimpinan Pas yang menyertai Parti Amanah Negara, ketakutan yang melanda Pas Kelantan kini apabila menangani isu dua kelompok ahli dalam organisasi. Paling mudah adalah mencop dua kategori ahli tersebut sebagai Pas Istiqamah dan Pas khianat.

Pembuktian dikira senang apabila mana-mana pimpinan atau ahli yang menghadiri program parti Amanah atau Dap maka dikira sebagai ahli khianat. Adalah dipercayai surat pekeliling yang dikeluarkan oleh Setiausaha Agung Pas adalah bertujuan untuk menapis ahli-ahli Pas khianat ini.

Kaedah yang juga digunakan adalah menilai pergaulan seseorang pimpinan atau ahli dengan individu pimpinan Amanahpun dikira sebagai Pas khianat.

Tanpa disedari peluang ini memudahkan Amanah untuk terus mendapat ahli dengan cara lebih mudah iaitu mendekati ahli-ahli Pas yang berpengaruh di kedai-kedai kopi setiap pagi yang menjadi amalan rutin masyarakat Kelantan.

Kemudahan media sosial akan digunakan untuk menviral gambar kemesraan ahli-ahli tersebut dengan individu parti Amanah sehingga pimpinan Perhubungan Pas negeri akan mengambil tindakan sembrono menggugurkan pimpinan atau ahli-ahli pas tersebut dari sebarang jawatan lantikan politik.

Sikap takut kepada bayang-bayang sendiri ini menjadikan kaedah ugutan sebagai pendekatan terbaru BPPNK untuk menyekat ahli-ahli dari terus berhubungan dan bergaul dengan puak-puak pengkhianat di luar Pas.

Konflik jiwa dikalangan pimpinan Pas Kelantan ini dijangka mengundang bahaya perpecahan yang ketara di peringkat organisasi dan hilang pengaruh parti diperingkat akar umbi.

Ketidakpuashatian akibat ditutup peluang cari rezeki dan mencalar maruah diri di kalangan pimpinan dan aktivis parti ini tidak boleh diubati dalam tempoh masa sebulan dua tetapi kemungkinan besar merebak sehingga ke takat diterjemah diatas kertas undi pada Pru 14 akan datang. Seseorang digugur jawatan maka ianya turut hilang puluhan undi dikalangan ahli keluarga dan penyokong mereka yang turut bersimpati.

Pas melakukan kesilapan besar apabila membuang pimpinan dan ahli-ahli tertentu dari jawatan lantikan politik tetapi tidak sesekali mengambil tindakan tatatertib kepada pemegang jawatan dalam parti atas tuduhan tanpa bukti yang sohih bahawa mereka adalah pengkhianat dalam parti.

Menjadi suatu kepelikan, mereka masih boleh bergerak bebas di peringkat cawangan hatta Pas kawasan tanpa apa-apa sekatan bahkan terus menerus diberi mandat oleh pas kawasan untuk menyusunatur gerakkerja persiapan jentera pilihanraya sebebas mungkin.

Kesan yang lebih besar apabila mesyuarat pemilihan parti akan datang, mereka yang terpecat jawatan lantikan politik tersebut sudah semestinya merancang untuk 'membalas dendam' terhadap individu pimpinan yang menggunakan pendekatan ala umno ini dari terus memegang jawatan penting dalam parti hatta mendapat tempat sebagai calon pilihanraya akan datang.

Pas Kelantan dijangka menghadapi masalah berganda apabila terlalu ramai muka-muka lama wakil rakyat Pas yang masih memegang jawatan beberapa penggal sejak tahun 1990-an lagi, sedangkan perkhidmatan kepada rakyat sudah tidak berkesan dan sifat ego dan kemewahan lebih menonjol di mata rakyat.

Timbul persoalan bagaimana Pas Kelantan kini mampu mempertahankan kemenangan sedangkan bukan rakyat sahaja sudah hambar untuk mengundi mereka tetapi dikalangan ahli-ahli sendiri turut tawar hati untuk mempertahankan pimpinan mereka yang sebenarnya merekalah yang mengkhianati parti dengan sikap dan tindakan cantas mencantas tersebut.

Biasa terdengar keluhan rakyat di kedai kopi...apalah nasib Pas Kelantan selepas era ketiadaan TGNA dan Pakatan Rakyat ini... sayangnya keluhan rakyat ini sudah tidak sampai ke telinga wakil rakyat yang sudah jarang sempat turun lepak bersama rakyat di kedai kopi akhir-akhir ini.