1 Jan 2016

Benar, 2015 Gelap Untuk Penentang Najib, 2016 Bertambah Teruk...

2015 tempoh gelap bagi penentang Najib, 2016 bakal bertambah teruk

Tahun 2015 menyaksikan tekanan terbesar diterima penentang atau mereka yang berbeza pendapat dengan pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan satu daripada kumpulan hak asasi manusia terkemuka negara memberi amaran ia boleh menjadi lebih buruk pada 2016.



Suara Rakyat Malaysia (Suaram) berkata, amaran keras itu muncul ketika perdana menteri berdepan tekanan supaya meletak jawatan susulan salah urus tadbir 1Malaysia Development Berhad 1MDB (1MDB) dan wang RM2.6 bilion yang disalurkan ke dalam akaun peribadinya.

Sehingga November lepas, Suaram merekodkan peningkatan 5 kali ganda individu disiasat, ditahan atau didakwa mengikut Akta Hasutan – akta kontroversi dijanjikan Najib untuk dimansuhkan malah diperkukuhkan pada tahun ini – berbanding pada tempoh yang sama tahun lepas.

Tahun ini, terdapat 220 individu atau kes-kes pendakwaan di bawah Akta Hasutan berbanding 44 kes pada 2014. Pada 2013, terdapat 11 kes manakala 8 kes pada 2012.

Menurut data Suaram, ia adalah jumlah tertinggi sejak Najib mengambil alih jawatan perdana menteri pada 2009.

Menurut kaji selidik The Malaysian Insider sendiri, individu ditahan mengikut Akta Hasutan tahun ini termasuk ahli-ahli politik yang mengkritik dasar-dasar kerajaan, walaupun Putrajaya sudah berjanji mengkritik tidak menyalahi undang-undang.

Satu lagi peristiwa yang mendapat perhatian umum adalah apabila 163 anak muda ditahan selama 3 hari bermula pada 28 Ogos lalu mengikut Akta Hasutan kerana menghadiri perhimpunan Bersih 4.


Terdapat juga peningkatan sebanyak 7 kali ganda terhadap jumlah individu yang disiasat, ditahan atau didakwa di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Terdapat 37 kes tahun ini berbanding hanya 5 pada 2014.

"Trend pada 2015, adalah untuk menghukum kumpulan masyarakat sivil, ahli-ahli politik pembangkang dan pembela hak asasi manusia. Ini pasti akan berterusan tahun depan," kata Pengarah Eksekutif Suaram Sevan Doraisamy.

Beliau mendakwa, ada bukti pihak berkuasa menggunakan Akta Hasutan terhadap pengkritik Najib dan kerajaan Barisan Nasional (BN), walaupun ia kemudian dinafikan.

Sebagai contoh, ahli politik pembangkang iaitu pemimpin Parti Sosialis Rakyat Malaysia (PSM) S Arutchlevan didakwa pada November kerana mengkritik keputusan Mahkamah Persekutuan terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Februari lalu.

Arutchelvan bersama pemimpin PKR dan DAP, R Sivarasa serta Ng Wei Aik didakwa secara berasingan selepas Akta Hasutan dipinda pada Jun bagi menghalang kritikan dibuat terhadap dasar kerajaan dan keputusan mahkamah.

"Perkara yang sama berlaku dengan Akta Kesalahan Khas (Langkah-langkah Khas) 2012 (Sosma)," kata Sevan.

Putrajaya sudah berjanji yang mereka tidak akan menggunakan akta tersebut untuk menutup mulut pengkritik politik.

Namun pada 8 September, bekas pemimpin Umno Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan ditahan selama 28 hari kerana hasrat beliau untuk membuat laporan terhadap 1MDB kepada 6 pihak berkuasa kewangan asing.

Tahun 2016, tidak akan menjadi tahun yang begitu baik kepada sistem demokrasi, kata Sevan kerana Rang Undang-undang Majlis Keselamatan Negara 2015 memberi perdana menteri kuasa mengisytiharkan kawasan keselamatan di mana-mana bahagian negara ini.


Pengkritik rang undang-undang itu menyatakan kebimbangan mengenai bagaimana kerajaan menentukan bentuk ancaman keselamatan negara dan penyalahgunaannya terutama ketika berlaku perhimpunan rakyat.

"Katakanlah jika perhimpunan awam diisytiharkan di Kuala Lumpur, kerajaan boleh mengisytiharkan ia sebagai kawasan keselamatan untuk menutup perhimpunan tersebut," kata Sevan.

"Ia tidak akan menjadi tahun yang mudah. Justeru, rakyat mesti bangkit dan menjadi aktif. Anda tidak boleh hanya menyokong kumpulan hak asasi manusia, anda juga perlu mengambil bahagian secara aktif dalam program-program dianjurkan.

"Rakyat kini mempunyai tanggungjawab lebih besar berbanding sebelum ini untuk menentang," kata Sevan. –TMI

ULASAN GB

Pemerintahan Najib kini nampaknya menjurus ke arah menjadi seorang diktator. Yang menentangnya, tak kira pihak mana, akan menerima padahnya. Cuma setakat ini, TDM masih terlepas. Najib masih khuatir untuk menahan TDM.

Timbalanya, Muhyiddin Yassin habis diterajangnya dari jawatan TPM.

Apa yang dilakukan Najib sebenarnya akan memusnahkan dirinya sendiri.

Tindakan beliau "menghukum penjara" Anwar merupakan satu kesilapan besar. Bencana menimpanya dan kehidupan beliau umpama berada di neraka, menurut blogger MSO. Sementara kehidupan Anwar, walaupun di penjara tetapi ibarat syurga, kerana Anwar kini lebih banyak masa untuk beribadah menghadap Ilahi. Berbanding Najib yang kini diburu dengan pelbagai ketakut6an dan kritikan dari pelbagai arah.

Sebelum ini GB sudah membuat ulasan. Petikan:

Hukum kebenaran dan keadilan akan tetap berjalan. Kemenangan dengan penipuan adalah satu jenayah dan tiada keberkatannya.

Seperti yang GB katakan sebelum ini, kemenangan melalui penipuan adalah kemenangan yang rapuh ... dan ia akan tumbang dengan sendirinya kerana "dasarnya" lemah.

Sakmongkol pernah mendedahkan:


Najib bukanlah pemimpin yang kuat. Dalam kawasan parlimen nya, kita amat hairan bagaimana jumlah pengundi mencecah 80,260 orang. Orang yang tidak datang dari Pekan tentulah tidak memahami perkara ini. Sesak dan semak Pekan jika ada orang seramai ini.

Dari tahun 2004 hingga 2008, jumlah pengundi bertambah pada kadar 5534 orang sahaja. (dari 52, 683 dalam tahun 2004 kepada 58,217 dalam tahun 2008). Ini pertambahan yang munasabah memandangkan ada kem tentera wataniah dan kolej2. Tapi sejak tahun 2008 hingga 2013, yakni 5 tahun, jumlah pengundi bertambah secara mendadak dengan tambahan 22,043. Ini pertambahan yang menakjubkan. Dari mana datang nya 22,043 ini?

Kita tahu pegawai2 Najib menjalankan operasi membawa masuk orang asing dan memberi kad pengenalan kepada mereka. Sekurang kurang 18,000 warga asing dari kemboja dan Myanmar dijadikan rakyat negara ini dan beralamat di Pekan. Kalau kita tolak 18,000 dari majoriti Najib dalam tahun 2013, maka majoriti nya hanyalah 17,000. Dan mengikut maklumat dari orang Pekan sendiri, pertambahan pengundi asing amat mendadak antara 2008-2013.

Sekarang Najib dihempuk dengan pelbagai masalah. Kajian membuktikan popularitinya merudum, hutang negara meningkat, kenaikan harga meniyak, gula dan barang keperluan lain dan cadangan kenaikan tol serta pengenaan GST yang bakal menyebabkan kos sara hidup rakyat meningkat yang mengakibatkan kemarahan rakyat juga meningkat.

GB pernah juga mengulas bahawa GB amat yakin sekali jika kerajaan Najib dan UMNO BN memperolehi kemenangan dengan cara penipuan, kerajaannya akan tumbang tidak berapa lama lagi.

Dan semua yang terlibat dengan penipuan akan tetap dihukum walaupun penipuan itu licik dan tidak diketahui orang. Tetapi Allah Maha Mengetahui! Anda tidak boleh lari.

Kebatilan tidak akan dapat mengalahkan kebenaran selama-lamanya. Itu hukum alamiah, itu hukum Allah swt!

13 ulasan:

abrarmujahideen berkata...

Kerajaan Dinasti Firaun..bertahan berape lama???

Awanama berkata...

penahan Awnwar adalah hikmah allah.sekiranya Anwar berada di luar belaiau akan mengahadapi masaalh untuk mengatasi karenah Hadi yang banyak merosakakn Pakatan ,Hadi adalah manusia yang mnejadikan masaalh malaysia semakin teruk yang dibuat oleh Najib.kini Anwar lebih tennag mnehdapai hidupnya .pada zahirnya memanaglah teruk tetapi disebaliknya bilau bolih beribadah cukup selesa..selepas solat subuh,solat issstisqak menentnay .solat dhuha.zohor.asar.magrib isyak .qiamullail .tahahjud ,mambaca quran ,tafsir .bku2 agama.tidak fitnah orang dengan pil kuda,tidak ingin bersama memakai pakain sedondon dengan pemerintah zalim.insyaalh beliau mendapat keampunan dari allah dan perlindungan dari allah.yang hidup diluar penjara> ? masallaah.seperti bukan ulamak,nauzubillah.

abrarmujahideen berkata...

Teringant kisah Nabi Yusuf...dan 7 tahun waktu kemarau panjang

Awanama berkata...

Ku rindukan DSAI...Politik 2015 ini semacam penuh drama...bermula dgn pemergian allahyarham TGNA...DSAI dipenjara..TGHH memutuskan hub dgn DAP..Pas berpecah.Mat sabu dgn teamnya menubuhkn AMANAH. NAJIB dgn kes 1MDB.MAHATHIR menentang.MUHYIDDIN dibuang.AZMIN dan WAN AZIZAH+RAFIZI krisis. Kesusahan hidup sebgai rakyat malaysia dgn kenaikan kos hidup.lepas satu, satu...semacam aturan yg akan menuju ke satu pengakhiran yg menemui kebenaran.smoga krisis yg berlaku dikalangn pembangkang, mematangkan parti utk mengambilalih pemerintahan negara..harap2 ini tarbiah drpd allah.mendidik kebijaksanaan pemimpin dgn ujian kepimpinan tanpa DSAI dan kealiman almarhum TGNA.Sejak ketiadaan mereka, kepimpinan menjadi huru hara.aku seru pemimpin pakatan pembangkang supaya aturkan strategi dan jgn berbalah.termasuk DAP dan PAS.jgn ego dgn kelebihan undi kaum masing2...tolong bertindak matang.hentikan segala tohmahan sesama pakatan di dalam media secara terbuka..jadilah pakatan seperti dulu..tidak dilihat dengan sengketa.kemenangan itu bukan senang..tapi kemanisan selepas kemenangan itu yg amat dirasai.wallahualam.

Anti Fitnah berkata...

2015 Gelap untuk Penentang Najib ... GELAP lagi untuk RAKYAT MALAYSIA
2016 Bakal Bertambah Teruk ... TERUK lagi bagi RAKYAT MALAYSIA
RAKYAT MALAYSIA ... harus berfikir untuk masa depan anak-anak dan cucu-cucu mereka. Pemimpin yang BAIK ialah mereka yang memimpin untuk generasi akan datang, merancang yang terbaik untuk generasi akan datang, ... manakala pemimpin yang JAHAT ialah mereka yang bukan sahaja tidak memikirkan KESEJAHTERAAN hidup generasi akan datang malahan menghabiskan harta awam untuk kepentingan mereka. Sudah sampai masa bagi RAKYAT MALAYSIA yang tua maupun yang muda memikirkan masa depan generasi akan datang tanpa melihat pada kulit mahupun agama, pilihlah pemimpin yang boleh membawa keSEJAHTERAan kepada SEMUA rakyat dan bukan golongan tertentu sahaja. UMMAH ...
Jangan salahkan orang lain kalau kita sendiri yang memilih ke arah keMUSNAHan sedangkan kita amat sedar akan hal ini.

Awanama berkata...

Benar, pemenjaraan DSAI adalah bermotifkan politik dan amat kita kesal tetapi Bayangkan dalam situasi getir yg dihadapi UMNOBN sekarang dan DSAI masih bersama2 rakyat. Ramai melihat keadaan ini sebagai satu kerugian kpd pembangkang tetapi jika diperhalusi, UMNOBN telah kehilangan satu senjata ampuh iaitu meletakkan apa sahaja kebobrokan yg mereka sendiri lakukan keatas bahu DSAI dan tanpa senjata itu, mereka telah, sedang dan akan berbunuhan sesama sendiri. Terkurungnya DSAI juga memberi peluang kpd HH dan para pemimpin tertentu PAS (ejen UMNO?) menunjukkan warna mereka yang sebenarnya. Paling tidak rakyat umumnya secara waras telah diberi peluang mengenal yg mana satu musang dan yg mana satu ayam (maaf, Bukan din ayam). Tidakkah segala yg berlaku kini merupakan tanda kasih ALLAH kepada kita? Katakanlah, pakatan rakyat masih bernyawa, kita diandaikan akan sekali lagi bertanding DLM PRU dgn janji satu lawan satu, yg pasti berlaku ialah HH akan sekali lg mengencing rakan sepakatan sepertimana yg berlaku di 9 DUN. Andaikan juga kita menang, siapa berani mengesahkan tidak akan berlaku masalah DLM membentuk kerajaan kerana ianya adalah rahsia umum ttg kesumatnya dendam HH (dan yg terbaru ZUHDI) terhadap DSAI malah telah lama diratib istilah anwaris DLM PAS itu sendiri. Situasi kini, dgn terpenjaranya DSAI, sebenarnya adalah satu ruang besar dan selesa utk mereka yg sebelum termakan dgn fitnah2 yg sering dilemparkan keatas DSAI untuk menilai kembali kepercayaan PRA matang mereka dan juga peluang utk pentaksub HH dan konco2nya yg dari dahulu tidak pernah percaya ttg niat berUG antara UMNO dan PAS utk menanggalkan pakaian walak mereka dan Cuba belajar menjadi lebih terbuka. 2015, adalah satu tahun anugerah Allah utk kita melihat dan merasa tekanan oleh kezaliman UMNOBN dan dari situ kita wajib bangkit agar maruah sebagai rakyat kembali kita punyai.

Awanama berkata...


Dalam hal parti, Parti yang mencipta sejarah terburuk ialah parti PAS yang mana Presidennya suka buat U turn dan melabel. Pemilihan kepimpinannya yang tak pernah-pernah buat kerja terkutuk tetapi tahun ini 2015 di lakukan secara cai. Keputusan di buat tanpa di bahas yang langsung tidak mengikut cara Islam yang tidak patut di contohi.

Yang atas ke bawah, yang bawah ke atas .. terlingkup.

Awanama berkata...



Anwar, walaupun dihukum penjara di ibarat Anwar di syurga. Kerana Anwar mempunyai semangat yang begitu kuat dan sedikit pun tidak kelihatan seperti orang yang menjalani hukuman penjara.

Dalam hal agama dan dosa pahala, yang layak di bandingkan ialah Harun Din dan Hj Hadi bukannya Najib yang agama nya di anggap biasa-biasa saja.

Yang di buru dosa dan keresahan jiwa ia lah Harun Din dan Hj Hadi.

Jika tidak Zuhdi tidak akan menyerang Anwar yang dalam penjara dengan mengatakan politik Anwar di penghujung sekiranya Anwar masih bersikap diktaktor dalam PKR. Sedangkan Hj Hadi lah yang kelihatan lemah dalam menghadapi kemelut politik parti.

PKR tidak berpecah dua, yang berpecah dua ialah PAS !

Awanama berkata...

Sejahtera semua.
Kerinduan untuk DSAI sesungguhnya amat dirasai oleh semua
pecinta kebenaran.
Tahun2015 adalah tahun yg menyerlahkan lagi apa yang terserlah
tentang kehebatan DSAI.
Ketahuilah sahabat semua....
Pertuduhan demi pertuduhan keatas DSAI membuat kita lebih berfikir
segala itu adalah dusta.
Maseh dalam ingatan MH370 dan SULU dikaitkan dgn DSAI.

Saya yakin kalau DSAI tidak dipenjara Haji Hadi akan meletakan
DSAI sebagai orang yg dipertanggungjawab perpecahan dalam Pas.

Ketahuilah sahabat, untuk membentuk Hj Hadi menguruskan pakatan pembangkang
kita tak perlu mimpikan.

Apa yang boleh kita lakukan ialah tinggalankan Pas.
Tiada ruginya kita berbuat demikian kerana dgn ketiadaan gulungan
profesnal dalam pas parti ini tak akan mampu menahan kemaraan UMNO.

Oleh kerana ketidakmampuan inilah yg menyebabkan HH memilih untuk
bekerjasama dgn UMNO agar kebodohan Pas tidak terzahir sangat.

Mana mungkin Pas boleh memprotes apa yg Umno buat kalau tidak ada
document yang lengkap untuk di bawa ke mahkamah.
Walau pun dakwaan salah laku Umno itu benar.

Apa tah lagi, polis,peguam Negara,Hakim dan sebagainya banyak memihak
kpd Umno.

Ayat fitnah boleh digunakan sewenang wenangnya oleh pelaku dan akan mengheret penuduh kemahkamah.Saman fitnah bukan sedikit...jutaan RM.

Ulamak pas hanya boleh berhujah di masjid sahaja tapi tidak di mahkamah Malaysia.
Oleh itu ,untuk mengajar HH.kita kena tinggalkan dia kesaorangan.

Mungkin HH tak akan pelik kalau tiada pengikut di sisinya
kerana beliau bukan lah orang yang susah dalam menghadapi hidup walau
pun ada kenaikan tol,letrik,gst dan sebagainya.

Dia jauh lebih berkemampuan dari kita rakyat biasa.

Awanama berkata...

Masalah kita.. sebagai rakyat.. memilih pemimpin dan ulamak sbg pemimpin..yg cukup mudah pun.. kita gagal laksana..

Mana2 yg berperut buncit dan boyot.. awal2 lagi sepatutnya ditolak menjadi calon pemimpin kpd sesuatu parti yg akan menjaga kepentingan org ramai.. tak kira la ketua kampung ka.. ustat ka.. ulamak ka.. lagikan parti yg bertanding pilihanraya..

Ini masalah rakyat kita.. hang nak gemuk mcm badak ka.. mcm gajah ka.. hatta mcm kerbau pendek sekalipun.. kami x kesah..janji beragama!! ini tidak cukup bro!!! Tapi hal nak jadi pemimpin, kenelah pandai jaga perut dulu..

Ini penting.. takkan la satu ADUN yg ada kurang2 3000 orang, xdak kot calon pemimpin yg kurus dan sesuai dicalonkan sbg pemimpin? Mustahil!!! Masakan kws Parlimen kurang2 10000 orang.. akhirnya kita dpt calon pemimpin boyot dan buncit (walaupun kurus) serta lemak2 yg melilit di kepala jua.... perut adalah bukti segala apa kerjabuat seseorang yg paling mudah kita nak ukur nafsu bila memimpin. Berceramah xdak masalah. Menjaga perut adalah segala. Menjaga mulutnya juga di situ...juga segala bagai..

Parameter kedua adalah body language. Banyak ..

Ini kita sbg pengundi mudah tertipu. Kita lihat cuma syarat2 SPR saja.. syarat2 agama dan segala saranan agama spt yg dipelajari.. entah kemana.. Sepatutnya pada hari pencalonan calon parti, perlu ada orang ramai atau ahli parti yg berani kedepan membantah akan hal ini.. ini tidak.. sumernya kita cinchai mcm tunggul.. terima saja atas nama parti..

Perut buncit dan boyot ini adalah tanda2 bersarangnya masalah untuk menjaga kepentingan rakyat kelak. Gagal menjaga perut sendiri bermakna berapa banyak mengidap penyakit mazmumah berkaitan diri sendiri x mampu diselesaikan.. manakan pula mampu selesaikan masalah org ramai??? Itu blom kira nafsu nak merembat duit elaun dan segala bagai cabaran sbg pemimpin kelak..

Akhirnya kita yg susah.. xguna mengadu pun.. kitalah yg bermasalah sebenarnya..

Awanama berkata...

Walaupun tahun masehi ini sejarahnya merapu2 tapi daku tulis jugak kemegahannya atas sebab dia betul2 kenakan daku. Daku jadi merana kalau lambat bayar bil itu ini.

Telah masuk tahun baru 2016. Sebentar lagi suria pagi pun menyinar. Menerangi bumi malaysia yang zahirnya nampak cerah. Namun hakikatnyanya ternyata kelam, sakit dan payah nak pulih.

Kelam atau kurang menyinar kerana negara ini di bawah takluk anak cucu baginda queen. Mereka hanya memperkayakan diri sendiri serta kaum kroni sahaja. Rakyat menjadi mangsa lakonan masa nak mengundi semata2. Semua kekayaan negara diangkut dan disimpan di gedung2 baginda queen. Kerja2 ini dibuat dengan penuh sistematik dengan mengguna pakai macam2 nama. Puak2 ini buat kerja betul2 depan tok ketua bang nagara. Tok ketua pun tengok saja sambil terkebil2 tak boleh buat apa2. Kalau rakyat jelata tersilap 5 sen saja, terus kena. Berapa ramai yang kena tahan duitnya sampai keluar air mata darah sekalipun takan dapat balik duit punya. Kalau ditanya pasal apa payah sampai macam ni? Orang bang nagara kata, kena mohon dengan baginda queen. Tapi pernah ke kita dengar queen beri pengampunan dan duit itu boleh ambik balik?

Kerana ada dua jenis status dan undang2 macam inilah maka negara kita runtuh sedikit demi sedikit dan akhirnya nanti betol2 hancur. Betul2 hancor kalau rakyat masih mahu mengekalkan sistem dua undang2 ini. Rakyat kena ubah sistem penjajahan ini dalam pilihan raya nanti.

Negara kita sedang sakit sekarang ini. Sakit satu badan. Dari sistem yang di atas sampai sistem paling bawah. Yang duduk di atas terang2 kata dia pun cari makan jugak. Pandai2 akulah buat kerja asal jangan aku susah. Yang duduk jadi kerani pun kata macam tu jugak. Taip dan tengok sajalah urusan makup harga projek gila2 punya harga. Jangan kacau aku sudahlah walau tak dapat sekupang pun.

Payah nak baik kerana dah macam2 pawang dan doktor cuba nak berubat. Tapi puak2 ni tak mahu dengar kata. Dia dah ada tok bomoh dia sendiri dari nagara atas angin dan dibayar servis jota2 punya upah. Takkan dia nak dengar cakap bijak orang dalam negeri. Macam hadi tu? Kah kah kah. Pasal apa gelak kuat. Pasal pelajar2 yahudi lagi cerdik dari dia kalau bab mentafsir kitab2. Dalam macam2 bahasa pulak tu. Pergilah jenguk unibersiti2 negara atas angin kalau tak percaya. Tak laku hadi tu melainkan suruh dia melingkupkan lagi pembangkang, ada le. Good job hadi, katanya..

Macam tu le ulasan merapu2 daku di pagi tahun baru 2016 ini. Nikmatilah kemewahan hidup di tahun baru ini dan jangan marah2 kalau jadi susah sebab kau yang pilih bn.

Bulan 12 kelmarin dah naik harga. Jap lagi barang2 apa pun akan naik harga lagi dan lagu. Jadi mahal semua sekali. Bil2 akan naik. Tol tentulah semua naik. Perbelanjaan apa pun naik harga dan kena gst. Nak buat sebijik kueh kena beli 6 macam ramuan yang semuanya kena gst, gila! Satu orang fakir beli barang pun kena gst walau ada bukti dia oku dan papa kedana, lagi gila!

Maka rakyat pun bertambah2 sakit. Mereka? Mereka tak sakit, tak susah. Malah makan duit bunga saja pun tak habis sampai 70 keturunan. Sampai kiamat mereka pun tetap senang dan kaya raya.

Awanama berkata...

Hadi perkenalkan "islam munafik" dan sedang mengetuai sebuah parti munafik ..

Abdul Said berkata...

Yang sebenarnya apa yang menimpa rakyat Malaysia terutamanya Bani Melayu adalah suatu anugerah yang amat berharga dari Allah s.w.t. Satu bencana yang menimpa setiap rakyat untuk mengingatkan kita semua terutama Bani Melayu bahawa mereka bukanlah satu bangsa yang gagah, kuat, cerdik, rajin, jujur dan pengikut Islam yang setia. Mereka adalah satu puak yang malas bekerja tetapi mahu hidup senang, hidup kaya dan hidup mewah. Berusaha bertahun-tahun belum menjamin kejayaan. Menipu dan memutarbelit boleh mendatangkan kekayaan dan dijamin selamat kalau kita ada kuasa. Bani Melayu mewarisi satu jenis kebodohan yang percaya kalau orang itu ketua maka anaknya pun layak jadi ketua. Kalau orang itu alim anaknya pun alim juga, kalau bapa atau ibunya pandai berniaga maka anak-anaknya pun akan pandai berniaga. Bani Melayu satu-satunya bangsa yang suka mengunakan ungkapan "...darah...yang mengalir pada dirinya...". Darah perwiralah, darah senilah dan ntah apa-apa darah lagi!!. Allah s.w.t. telah menguji Bani Melayu dengan serangan Portugis, pemerintahan Belanda dan Inggeris, pendudukan Jepun, perjuangan parti komunis, konfrantasi, dan akhir dan terikini pemerintahan oleh orang yang tidak layak atau tidak setanding dengan pemerintahan-pemerintahan di Singapura, Taiwan, China, Jepun, Korea Selatan dan Indonesia. Apakah lagi yang akan 'diberi' oleh Allah s.w.t. kepada kita semua?? Adakah ia gempa bumi berskala 8 dan berpusat di Putrajaya. Adakah cuaca panas sepanjang tahun. Adakah serangan tentera asing. Adakah ribut taufan seperti Katrina atau adakah perang saudara seperti di Lubnan, Syria, Iraq dan Libya. Sama-samalah kita lihat dan tunggu sambil kita bersenang lenang dalam rumah banglo, semi d atau rumah teres yang dibeli dengan duit rasuah. Sama-samalah, kita tunggu sambil kita bersiar-siar dengan bently, brabus, bmw dan lexus yang kita beli dari wang sogokan. Sama-samalah kita tunggu sambil melihat waktu dijam rolex, atau constatin Vacheron yang diberi oleh CEo sianu sianu. Sama-samalah kita tunggu sebelum kita dibaham tanah dan cacing!!!