13 Okt 2015

Pulau Pinang Tepis Dakwaan Fitnah Peruntukan SAR Dihentikan

Peruntukan hal ehwal Islam naik berganda banding era BN

Kerajaan Pulau Pinang tidak pernah mengurangkan peruntukan tahunan RM1.75 juta kepada Sekolah Agama Rakyat (SAR) sebagai tambahan kepada peruntukan untuk hal ehwal Islam.

Pada kenyataan media, Ketua Menterinya, Lim Guan Eng berkata, dakwaan kononnya jumlah untuk SAR itu dikurangkan atau dihenti adalah fitnah menggunakan isu agama kerana ia dibayar setiap tahun.



Mengikut perangkaan, sebanyak RM37.25 juta diperuntuk untuk hal ehwal Islam pada 2009, RM39.60 juta (2010), RM65.27 juta (2011), RM66.38 juta (2012), RM55.13 juta (2013) dan RM52.21 juta (2014).

“Jelas sekali golongan politik yang anti-kerajaan negeri Pakatan Harapan sedang giat membakar sentimen perkauman dan ekstrimis agama,” kata Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP.

Memetik Buletin Mutiara, akhbar rasmi Kerajaan Pulau Pinang pula, BN hanya menyediakan peruntukan hal ehwal Islam berjumlah RM25.49 juta tetapi tidak pernah memberi sumbangan kewangan kepada SAR.

Sebaliknya, Exco Hal Ehwal Agama Pulau Pinang, Datuk Abdul Malik Abul Kassim, dipetik berkata Kerajaan Negeri itu menyediakan peruntukan SAR sebanyak RM1.5 juta pada 2008 dan 2009 sebelum ditambah kepada RM1.75 juta pada 2010 hingga 2014.

Jumlah itu tidak termasuk peruntukan kepada golongan huffaz atau penghafal al-Quran yang tidak diberi bantuan kewangan sepanjang pemerintahan UMMNO BN di Pulau Pinang.

Sejak mentadbir Pulau Pinang, golongan huffaz sejak 2008 diberi peruntukan RM30,900, RM65,000 (2009), RM90,000 (2010), RM130,000 (2011), RM175,000 (2012) dan RM202,500 (2013).

Sejak 2009 pula, Kerajaan Pulau Pinang memperuntuk lebih RM500,000 setiap tahun sebagai bonus kepada guru Kelas Al-Quran dan Fardhu Ain (KAFA), SAR, Maahad Tahfiz, Tadika Islam dan Tadika Pondok.



13 ulasan:

Tanpa Nama berkata...




SYSTEM Mem-BERI...Indah Ber TAMBAH
Semakin Mem-BERI...Datang Men CURAH
Walau Di Cemuh...Walau Di FITNAH
SYSTEM Mem-BERI...Di "Muia" kan ALLAH





Gejala FITNAH...Songlap Men CURI
Semakin Gundah...Susah GELISAH
Barua...BROKA...Menyalak BABI
Menyumpah SERANAH...Tak Tentu ARAH

Tabiat FITNAH...Songlap Men CURI
Sumpah SERANAH...Tak Tentu ARAH
Hutan Di GONDOL...Banjir NEGERI
"MuFliS" Angkara..."Mendustai" ALLAH

Semakin Mem FITNAH...Semakin Di LAKNAT
Semakin Me Nyonglap...Semakin MELARAT
PONTENG U-Turn...Onar dan KHIANAT
Tunggang TERBALIK...Murtad dan SESAT





Wahai Sahabat...Sahabat yg AMANAH
MURTAD itu...Tunggang TERBALIK
SYSTEM Mem-BERI...Di "Muliakan" ALLAH
FITNAH Men CURI..."Bangkai" yg JIJIK





Tanpa Nama berkata...




SYSTEM Mem-BERI...Indah Ber TAMBAH
Semakin Mem-BERI...Datang Men CURAH
Walau Di Cemuh...Walau Di FITNAH
SYSTEM Mem-BERI...Di "Muia" kan ALLAH





Gejala FITNAH...Songlap Men CURI
Semakin Gundah...Susah GELISAH
Barua...BROKA...Menyalak BABI
Menyumpah SERANAH...Tak Tentu ARAH

Tabiat FITNAH...Songlap Men CURI
Sumpah SERANAH...Tak Tentu ARAH
Hutan Di GONDOL...Banjir NEGERI
"MuFliS" Angkara..."Mendustai" ALLAH

Semakin Mem FITNAH...Semakin Di LAKNAT
Semakin Me Nyonglap...Semakin MELARAT
PONTENG U-Turn...Onar dan KHIANAT
Tunggang TERBALIK...Murtad dan SESAT





Wahai Sahabat...Sahabat yg AMANAH
MURTAD itu...Tunggang TERBALIK
SYSTEM Mem-BERI...Di "Muliakan" ALLAH
FITNAH Men CURI..."Bangkai" yg JIJIK





Dr.Paridul Adras Ismail berkata...

Satu ketika dahulu Umno sangat sinonim dengan aktiviti fitnah mereka demi memburukkan parti lawan. Sejak kebelakangan ini, apabila Pas tidak lagi bertahuf siyasi dengan DAP dan berkerat rotan dan berpatah arang dengan Parti Amanah Negara, bermacam-macam fitnah dan mehnah dilemparkan oleh mereka. Pas menjadikan DAP dan Amanah sebagai parti balasahan mereka. Seakan-akan Pas sekarang sudah seperti Umno dahulu. Barangkali Pas sudah mendapat petunjuk dari Bentara Guru Tuan Presiden bahawa memfitnah parti lawan itu menjadi halal. Bukan sahaja ahli-ahli biasa membuat fitnah, bahkan pimpinan tertinggi mereka juga bermulut celupar. Betullah slogan mereka "Pas ganti Umno" sudah menjadi realiti. Sesungguhnya fitnah itu lebih kejam dari membunuh.

Dalil Al Qur’an tentang Fitnah.

Al-Baqarah (2) : 191

وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُم مِّنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ وَلاَ تُقَاتِلُوهُمْ عِندَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّى يُقَاتِلُوكُمْ فِيهِ فَإِن قَاتَلُوكُمْ فَاقْتُلُوهُمْ كَذَلِكَ جَزَاء الْكَافِرِينَ

2.191. Dan bunuhlah mereka di mana saja kamu jumpai mereka, dan usirlah mereka dari tempat mereka telah mengusir kamu (Mekah); dan fitnah itu lebih besar bahayanya dari pembunuhan, dan janganlah kamu memerangi mereka di Masjidil Haram, kecuali jika mereka memerangi kamu di tempat itu. Jika mereka memerangi kamu (di tempat itu), maka bunuhlah mereka. Demikanlah balasan bagi orang-orang kafir.

Al-Baqarah (2) : 193

وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلّهِ فَإِنِ انتَهَواْ فَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِينَ

2.193. Dan perangilah mereka itu, sehingga tidak ada fitnah lagi dan (sehingga) ketaatan itu hanya semata-mata untuk Allah. Jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu), maka tidak ada permusuhan (lagi), kecuali terhadap orang-orang yang zalim.

Dr.Paridul Adras Ismail berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

sebaik2nya hentikan bantuan pd sar yg ditadbir oleh pas. dikhuatiri pelajar2 akan didoktrin dgn semangat perkauman melampau.

kalau pemimpin2 pas sewenang2nya memfitnah dan melabel, bygkanlah apa akan jadi pd pelajar2 dibwh didikan mrk...

omar daud berkata...

Salam:

PAS selalu menyatakan dia membawa islam yg syumul,dgn membawa islam yg suci murni di adunkan kedalam politik secular,menjadi islam ala PAS.wALAUPUN DLM aL-QURAN dah tunjukkan para Ambiak sejak adam ,idris noah,ibrahim,musa........sehingga Rasullallah akhir zaman,membawa agama islam sebagai "SUNATULLAH" "KEBENARAN" yg tulin/jalan yg "LURUS" datang DIRECT dari Allah tanpa campur adukkan keadaan semsa nabi/rasul2 terdahulu.TULIN/LURUS direct dari ALLAH,berserah hanya padanya bukan pada Makhluk.

Tapi bila islam ala -PAS,di adunkan,nampak terlalu janggal,kenapa perlu "MENGEMIS" pada pemerintahan DAP,YG SIANG-MALAMNYA DIKUTUK HABIS-HABISAN,apa yg PAS tak kata dgn DAP.kENAPA TAK BERSERAH PADA aLLAH,yg dituntut dalam islam,PAS ada 1juta,takadakah orng2 islam yg boleh sedekahkan rm10 saorang,utk dirikan sekolah basic utk orang2 islam.Malulah sikit orang kafirpun tahu,didikkan awal untuk anak2 mereka,orang2 cina ada "siew chiew" KHAS tabung pendidikkan anak2 mereka,tanpa mengemis,meminta-itu dan ini,pada ornag lain.Begitu juga di singapore,tiada PAS/UMNO,orang2 melayu hidup BERDIKARI disana, dengan "MENDAKI" keikraban orang melayu disana,untuk didikan BASIC orang melayu disana,agar duduk sama tinggi,berdiri sama rendah dgn bangsa2 lain di dunia.Teringat semasa saya menjadi instructor disana,di sebuah syarikat "Singtel" di Singapore,lebih kurang >30 engineers majority cINA, apabila selesai buat drill/test,didapati 3 orang jurutera melayu lulus cemerlang,mengalahkan,rakan Cina MEREKA.saya tanya apa rahsia mereka??jawapannya ialah,manusia bila mereka terdesak,tiada tongkat,bila ada kemahuan mereka akan bersusah payah untuk mendapakannya.Ini lumrah alam,umpama orang2 bangla,orang indon dan ramai pendatang disini,mereka terdesak,mereka akan bersusah payah berusaha bersunguh-sungguh sehingga berjaya.Sebab itulah dalam al-quran,selalu menyarankan,pengekalan amalan agama islam yg consistent melalui "MUJAHADAH"/bersusah payah,tiada meminta2,malah memberi.

wallahualam.

mohd shahran berkata...

saya amat tak setuju lim guan eng kata fitnah agama. ni bukan fitnah tapi budaya ulamak pas. kalau org biasa boleh dikatakan fitnah. naib ketua ulmk dunia boleh fitnah dan selamba. apatah lagi ulmk bawahannya.

Tanpa Nama berkata...

Jgnla kita mengutuk pas lagi. Biarkan pas tenggelam dengan Labu2 nya.Yg perlu dfokuskan skrg ialah gabungan PH perlu dperkukuhkan utk menghadapi next pru.Di dlm terdapat satu masalah besar iaitu Azmin yg semua org tau dari dulu pro Hadi.Apa perjanjian Azmin dan Hadi kita pun xtau.Harap cpt2 dselesaikan masalah Azmin atau pecat sajalah Azmin supaya Azmin blh masuk Pas.Rakyat sedang menderita tp pemain2 politik2 masih dgn masalah Tahaluf Siyasi Pas.Sudah2la tu rakyat sudah penat dgn permainan politik pemimpin2. CUBALAH letak kan diri dipihak Rakyat.Jangan sampai Rakyat hukum pemimpin2 Ph next pru nt.Pas mmg sudah pasti dihukum.Kalau mcmni permainan PKR.Better rakyat hukum PKR juga next pru.pembangkang kekal pembangkang sajalah walau seribu tahun lagi

lelaki dicermin berkata...

Tempohari layari blog tranungkite...blog pro pas... dahsyat pro pas memberi komen pasal kesah pemberhentian bantuan kat pada sar di penang ni... mcm tiada pedoman agama bila baca terus komen negetif... bukan hendak ambik jln tgh ke atau sabar.. tak tahu hujung pangkal....agak sbb dap yg perintah tu yang belasah kaw2 tu.. walau pun aku bagi komen...salah seorg j/kuasa jab agama penang tu ketua pemuda pas... tanya kat ketua pemuda pas tu... mcm tak boleh terima jawapan aku tu... apa lah nak jadi pas ni...

Abdul Said berkata...

Kalau orang tak kenal alif ba ta buat kerja tak senonoh boleh tahan lagi. Ini orang yang mengaku ulamak. Menipu, memfitnah, menyebarkan berita palsu!! Apa nak jadi dengan PAS. Elok sangatlah tu berkawan dengan UMNO. Memang sepadan.

Hidup Najib! berkata...

Korang tengok cara depa tadbir kelantan..amat2 menyedihkan..w'pun dah hampir setahun berlalu,mgsa banjir masih ramai yg tinggal dlm khemah..apa g ditarbiyahkan hanyalah sabar,sabar,sabar..dlm2 sabar diorg sapu balak,buat rumah mewah pakai kereta mewah..kalu x sedar lagi nasiblah...

Tanpa Nama berkata...

Pas bukan ulamak islam tapi mereka ulamak syiah...membunuh pun mereka sanggup demi harta dunia..

Tanpa Nama berkata...

Pas bukan ulamak islam tapi mereka ulamak syiah...membunuh pun mereka sanggup demi harta dunia..