21 Ogo 2015

GHB Lebih Terbuka Dan Lebih Mesra - Dr.Maszlee


GHB bawa gagasan Islam yang lebih mesra - Maszlee Malik

KUALA LUMPUR: Gerakan Harapan Baru (GHB) bukan kumpulan serpihan sebaliknya ia membawa satu idea dan meneruskan gagasan PAS suatu ketika dahulu.

Penganalisis Politik, Dr Maszlee Malik berkata, selepas muktamar PAS ke-61 baru-baru ini, wadah parti Islam itu dilihat tidak dapat diteruskan lagi.

"Ini merupakan pembersihan. Pembersihan daripada pemikiran konservatif supaya PAS boleh kekal dengan pemikiran konservatif

"Jadi mereka yang cuba membawa Islam yang lebih lunak, lebih terbuka boleh memilih wahana atau platform yang lebih sesuai dengan mereka," katanya dalam satu temubual bersama Astro Awani di baru-baru ini.

Dr Maszlee berkata, ia membawa kerugian buat PAS kerana tiada pertukaran idea baru dalam parti itu dan menimbulkan persoalan sama ada ia sebuah badan dakwah atau parti politik.

Beliau berkata, GHB membawa satu gagasan bahawa islam yang lebih mesra
.

GHB katanya, menunjukkan keterbukaan Islam melalui ruang politik dan tidak mudah menjatuhkan hukum serta membawa penyelesaian yang diterima oleh semua kelompok rakyat.

Pada rabu, 18 anggota jawatankuasa PAS kawasan Shah Alam meletakkan jawatan dan dijangka akan menyertai GHB. Mereka termasuk Yang Dipertuanya, Azli Yusof, Timbalan Yang Dipertua, Zulkifli Mohd Nani, Naib Yang Dipertua, Mohamad Jamil Abd Rahim dan Ketua Pemuda, Helmi Radzuan. -astroawani





IKLAN BERBAYAR







22 ulasan:

asri adnan berkata...

PAS sudah kuat jadi sesiapa yang nak keluar sila keluar.

Tanpa Nama berkata...

Keluar secara berperingkat supaya hari hari tuan president gumbira gumbira.

Tanpa Nama berkata...

Pas adalah kepunyaan haji hadi dan haron din. Kalau merasa diri bukan ulamak jangan dekati pas nanti dituduh barua perosak anwaris jebon parasit dan dan dan ...... .......... ........... .................

Abdul Said berkata...

...gembira...gembira....

Tanpa Nama berkata...

Pas tidak perlukan undi dpd cina dan non muslim yg lain sebab pas sgt kuat. Sejarah membuktikan kekuatan pas memerintah satu penggal di kedah dan satu penggal di Ganu. Disebabkan kekuatan siku dan lutut mungkin di kelate penggal ini adalah last bg pas sbg kerajaan negeri.

Pas bukan nak menang sampai ke putrajaya pun. Cukuplah pas buat ceramah2 di masjid. Jgn la risau hudud boleh dilaksanakan melalui ceramah dan tazkirah sahaja. Lagi pun di antara ulamak pas yg dah capai martabat CAI selalu bermimpi jumpa nabi dan para sahabat. Maka sah2 islam ala pascai yg benar.

Pengikut presideng

Tanpa Nama berkata...

Takbur

Tanpa Nama berkata...

Islam sesuai untuk semua zaman.
Tetapi tidak Pas.
Pas tewas dgn strategi.

Tanpa Nama berkata...

Adalah dijangkakan 70% ahli pas, 50% ahli umno dan 40% ahli lain2 parti akan menyertai parti baru tajaan gerakan harapan baru apabila genap sebulan parti baru ini dilancarkan. Ramalan ini berdasarkan sentimen rakyat yang sangat marah terhadap pm najib dan tindakan pembersihan dalam pas.

Dijangkakan parti baru tajaan ghb akan muncul sebagai parti dominan menjelang akhir tahun 2015 ini berdasarkan keyakinan rakyat bahawa parti baru ini boleh bekerja kuat untuk mengembalikan negara ini ke landasan yang betul.

Rakyat pasti ikhlas memberi peluang kepada parti2 gabungan pakatan rakyat 2 ini kerana mereka mula memahami konsep demokrasi acuan malaysia berkehendakkan kita saling menerima konsep kebersamaan pelbagai kaum. Oleh itu momokkan bahawa negara ini akan diperintah oleh cina dap semakin ditolak oleh orang melayu kerana kalau dilihat, senario sekarang orang2 melayu yang hebat2 telah menyertai dap.

Cuma masaalahnya sekarang, kita hanya diberitahu sedikit sahaja tentang senarai penyelewengan2 umno bn. Kita hanya nampak bahagian atas sahaja gunung sampah sarap yang timbul di permukaan air itu.

Oleh kerana mereka dalam kedudukan yang sangat2 merbahaya kalau timbunan itu benar2 dilihat sepenuhnya oleh rakyat. Kita takut mereka mengambil jalan menyondol macam babi gila. Kita kasihan terhadap orang2 yang tidak berdosa menjadi mangsa.

Oleh itu tindakan mengadakan undi tidak percaya di parlimen mungkin menemui kegagalan kerana faktor kemungkinan wujud keenganan pemimpin2 umno untuk berkongsi kuasa dengan pembangkang. Mungkin mereka fikir tindakkan ini seperti menyerahkan tali gantung kepada mereka.

Inilah permasaalahan sebenar mengapa najib masih bercokol di situ macam....

tanya sama itu hud hud berkata...

Nak tegelak bab ularmak cai selalu mimpi jumpa nabi dan sahabat pastu dihebohkan di media sosial.
Mcm tgna cakap,kalau jumpa harta karun takkan la nak dihebohkan..

My Kakak berkata...

Tak kisah... Tak kisah...kata Vellfire

Tanpa Nama berkata...

Ksmi org Pas nsk syorga nk ikut zTGHH ke shorga

lelaki dicermin berkata...

Kekdg naik heran penyokong2 kopiah di blog2 tertentu... seoalah2 selepas tertubuh parti amanah pas akan jadi lebih kuat... dia org yakin kerusi perlimen 21 pas akan gagah perkasa.. tanpa sedar 21 kerusi perlimen.. kerusi paling sikit antara 3 parti pr..tak tahu atas fakta dr tuan presiden dan pengikut2 yakin pas akan kuat

Tanpa Nama berkata...

Bagi ulama pas suci mulia, "terbuka" bermakna "masiat"

Tanpa Nama berkata...

Tahniah GHB. I presideng tau. Rasa gumbire. Gumbire sangat. Kah kah. Akhirnya puak jebon & munafik haraki dah tubuh parti baru. Hahaha

Tanpa Nama berkata...

Tak ada parti lagi yg sudi nak bergabung dgn PASCAI yg tak reti adab berjemaah...yg dia tau...labelkan itu labelkan ini...asyik2 mengkambing hitamkan dap...itu jea modal yg dia ada...

Tanpa Nama berkata...

Dah pasti ke anda bersama TGHH terus ke syurga. Bagaimana dgn dosa2 fitnah, mencaci dan sebagainya yg telah dilakukan. Pastikan anda pohon ampun & maaf dari mereka yg dituduh itu. Jangan jadi hamba yg muflis di akhirat nanti. Bertaubatlah selagi nyawa dikandung badan. Nasihat utk diriku jua.

Tanpa Nama berkata...

Adalah satu tuduhan yang tidak benar mengatakan PAS rugi kerana tiada pertukaran idea baru dalam parti sedangkan selain dari idea melabel, megeboo, berdoa lahnat, PAS juga telah membawa idea sistem cai.

Dengan itu PAS bukan lah parti dakwah tetapi satu parti politik. Kita tidak boleh membuat kesimpulan kerana pemimpinnya berserban dan berkupiah dengan jubah nya sekali maka PAS adalah parti dakwah.

Kepada Allah kita kembalikan.

Tanpa Nama berkata...

Kalau baca komen USTAZ SIKU LUTUT di Harakah. Ternampak kegusaran parti PASCAI sekarang. Walaupun cuba mengaburi dengan ayat2 angkuh sombong konon kemunculan GHB tidak menjejaskan PASCAI. Kemasukkan seramai 8000 individu ke dalam PASCAI baru2 ni membuktikan PASCAI masih parti yg berbisa.

Parti PASCAI SIKU LUTUT CAKAR HARIMAU akan sedar langit tinggi rendah selepas tertubuh secara rasmi parti AMANAH tak lama lagi. Dulu kami sokong PAS sebab PR. Sekarang kami anggap PASCAI dan UMNGOK dua entiti yg sama serupa...

Kesian USTAZ SIKU LUTUT masih menyebut nyebut PAKATAN RAKYAT....kah kah kah. Kami berhabung le dgn HANTU PAKATAN RAKYAT srbab PR yg asal dah terkubur. Kini rakyat bersatu dalam PAKATAN RAKYAT 2.0 tanpa parti PASCAI...

keh keh keh

Tanpa Nama berkata...

Geng haru biru @ parti ampunah rakyat haprak...pandai no hang pa dok uat gimik pelancaran kuar PAS N masuk ghb hingga ke hari penubuhan pd 31 hb ni...tp percaya hgpa akan tangguh lg hingga hang puas buat gimik sampai org mula meluat kat hgpa... buat le pelancaran sepuasnya oleh gerombolan bendera hitam n barua anjing cina comunist dap ni...sikit pun tak lunak ....kami tetap istiqomah pada JEMAAH kami PAS...

Tanpa Nama berkata...

Mandat menubuhkan parti baru diberikan oleh hj hadi sendiri sebagai presiden pada muktamar ke 61 yang lalu. Sila semak balik rakaman peristiwa dan bawa jumpa peguam untuk mentafsirkan inti ayat demi ayat yang diluahkan hj hadi. Tolong jangan main sedap hamun saja. Kalau hang silap, kata2 hang balik kepada diri hang balik. Ada mengaji ka?

Tanpa Nama berkata...

Kuat apa? Kuat temberang

Tanpa Nama berkata...

Org2 ni ckp nk sedapkan hati sendiri walhal mereka pun sedar pas akan terkubur.