7 Jun 2015

[VIDEO] Ulamak Perlu Jawab, Apakah Tiada Larangan Fitnah & Cacian Dalam Quran?


DHPP hairan ulama tak kawal fitnah dalam PAS

Ketua Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) N Balasubramaniam menyatakan rasa terkejutnya melihat amalan fitnah memfitnah dan saling melabel yang berlaku dalam parti Islam itu.

Pada masa yang sama, beliau bertanya kepada PAS khususnya kumpulan ulama sama ada terdapat larangan dalam al-Quran yang menghalang seseorang melakukan amalan berkenaan.

"Saya tidak pasti sama dalam Islam, dalam al-Quran ada tidak larangan supaya jangan memffitnah dan jangan melabel orang lain. Kalau ada, kenapa ulama tidak mengawal ini berlaku dalam parti.

"Kenapa ulama tidak menegur gejala ini. Kalau label melabel ini ada dalam al-Quran, saya minta jasa baik ulama agar menunjukkan saya ayat mana dan terjemahannya.

"Kami ingin sangat mengamalkan kerana DHPP tidak mahu amalan fitnah dan label melabel berlaku dalam DHPP. Kami berharap Islam yang dibawa oleh kepimpinan ulama supaya ke hadapan.

"Kami menumpang kasih Islam yang dibawa oleh PAS," katanya ketika menyampaikan ucapan penggulungan dalam muktamar PAS di Kuala Selangor hari ini.

Sehubungan itu, Balasubramaniam berkata gejala fitnah memftnah dan label melabel perlu diberikan perhatian oleh ulama.

Beliau juga mengajak ahli dan pimpinan PAS meneruskan gerak kerja untuk menewaskan Umno.

"Ahli dan pemimpin parti bersatu. Ulama dan profesional meneruskan gerak kerja yang berterusan sehingga ditakuti oleh Umno dan BN," katanya. -mk


Apakah larangan fitnah tiada dalam Al-Quran, soal penyokong bukan Islam PAS

Kepimpinan ulama PAS dikritik seorang bukan Islam hari ini kerana tidak menegur ahlinya supaya menghentikan memfitnah dan melabel satu sama lain yang berterusan sejak sekian lama dalam parti.

Pengerusi Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) N. Balasubramaniam berkata, pihaknya pada mulanya menyertai PAS kerana mengharapkan sesuatu yang lebih harmoni dengan ajaran Islam.

Namun, katanya, mereka terpinga-pinga dan terkejut dengan suasana fitnah-memfitnah dan aktiviti label-melabel yang berlaku dalam PAS.

"Saya tak pasti apakah dalam ajaran Islam atau dalam Al-Quran tiada larangan supaya jangan memfitnah dan melabel orang lain dengan label yang buruk.

"Kenapa kita mengamalkan larangan Al-Quran dalam parti PAS?" soalnya dalam ucapan penangguhannya pada Muktamar Tahunan PAS ke-61 di Kuala Selangor.

Beliau mendakwa, ulama PAS yang tidak memainkan peranan mencegah perbuatan itu menyebabkannya terus bermaharajalela dalam parti.

Katanya, sebagai organisasi bukan Islam, DHPP mengharapkan Islam yang dibawa PAS menerusi kepimpinan ulama dapat memberi keselesaan dan keadilan dalam hidup masyarakat berbilang kaum.

"Saat kami ingin menumpang Islam yang dibawa PAS, janganlah pula hasrat ini hancur dengan amalan fitnah, label, mungkir janji dan seumpamanya.

"Jika sering melaungkan Islam adalah segala penyelesaian, maka buktikanlah masalah ini dapat diselesaikan secara Islam," katanya.

Balasubramaniam berkata, orang bukan Islam ingin melihat amalan mengikut Al-Quran dan hadis direalisasikan di kalangan ahli dan pemimpin PAS, dan bukan hanya berdasarkan ucapan semata-mata.

Beliau tidak menolak hakikat Barisan Nasional (BN) berhak menang pilihan raya kerana gerak kerja yang dikatakannya lebih bersatu dan tersusun berbanding PAS.

"Saya tak pasti apakah benar Tuhan redha. Mungkin kerana kita tidak bersatu hati atau tidak berjaya membina persepsi yang baik di kalangan pengundi.

"Tetapi saya yakin, Tuhan tentu lebih suka kita menang bersama Pakatan Rakyat," katanya.
-TMI



ULASAN GB

Ulama PAS perlu jawab persoalan yang dibangkitkan oleh DHPP di atas.

Selama ini ulamak membisu dengan pelbagai fitnah, cacian dan makian yang dilakukan oleh sesetengah pihak terhadap ahli kumpulan profesyena. Malah sesetengah ulamak termasuk presiden parti sendiri mengeluarkan kata-kata cacian seperti BROKER, BARUA & TOLOL.

DHPP mempersoalkan apakah di dalam Al-Quran tiada larangan seseorang itu tertutama pemimpinnya melakukan fitnah, cacian dan makian seperti itu? Apatah lagi cacian seperti ungkapa-ungkapa JEBON, Anwarinas, Liberal dan seumpamanya yang begitu mudah dihamburkan mengikut rentak dan tari syaitaniah?

Sekalipun kumpulan ulamak dikatakan telah menang besar di dalam pemilihan yang baru lalu, namun semua dapat menyaksikan kemenangan itu adalah hasil dari fitnah, cacian dan makian yang dilakukan ke atas kumpulan profesyenal. Ulamak P_AS perlu bertanggungjawab dan perlu memikul beban dosa para penyokongnya yang melampaui batas itu.

Ada juga sesetengah pemimpin menyatakan bahawa kita tak perlu DAP lagi, kita ada NGO seperti DHPP. Kini DHPP pun meragui kredibiliti ulamak PAS. Tinggal siapa lagi di kalangan bukan-Islam yang menyokong PAS?

Mungkin PAS sudah terasa kuat untuk berdiri sendiri seperti sindiran bekas Tmbalan presiden, Mohd Sabu.



26 ulasan:

Sam Sung berkata...

Salam gb
Woiiii ulamak2 ug,x malu ke org kapir dh bahasa kn korg sume..kahkahkah..bl plak nk cai kn DHPP ni?
Bg plak ulamak ug dok dlm DHPP plak..kn korg sume gila kuasa..kahkahkah

Omar Daud berkata...

Salam GB.

CUBA TENGOK MEMBER CAI KAT BELAKANG ULAMAK(CHAI):Ko orng fikir dia nak ambil TINDAKKAN KERR. Tak serious lansung, boleh jala-jalan, boleh borak2.

Dan cuba tengok yg dekat computer pun takdak orng/cai tadi boleh gelak2.

Dan Ulamak chai:Penuh serious tu!!! Betoi ka!!!ulamak cai ingatkah?? PRK11 dimana kamu dan HH melingkupkan Barisan Alternative.. sejarah takkan lupa.

SELAGI CARTA ORGINISASI,TINDAKKAN DISIPLIN/PERATURAN KERJA/TANGGUNGJAWAB MEMIKUL AMANAH/SISTEM YG BERCELARU TAK DIISLAHKAN....SAMPAI BILA2 PAS DOK TANG TU JUGA.

MALULAH ORNG2 BUKAN ISLAM,BUKAN ISLAM YG BERANI BUAT TEGURAN DALAM RUMAH ORANG2 ISLAM.WASSALAM

Tanpa Nama berkata...

Ada anom tulis, saya tokok tambah lagi bagi sodap..

Mahathir Mamak, nama asal Iskandar Killai A/L Iskandar Ali Kutty, pon bukan nama asal, beranak di Koraila, India, sudah Nyanyok, Meroyan sebab IPP milik kroni dia semua dipaksa jual kepada 1MDB. Dulu dia yang rancang black-out seluruh negara untuk tubuhkan IPP. IPP menjual tenaga dengan harga yang tinggi kepada TNB. Tan Sri Ani Arope tidak bersetuju lalu letak jawatan. Kawan saya mendapat bonus 18 bulan semasa kerja dengan IPP. Bayangkan berapa keuntungan yang IPP dapat dengan mencekik darah rakyat. Bayangkan berapa Banyak KOMISEN untuk Madey, ANAK CUCU and the GANG berkoyan-koyan. 

Lepas tu dia minta pulak RM2 billion untuk bailout Proton kunun2nya untuk R&D. DS Najib tak bersetuju. Sebagai Pengerusi Proton kalau Madey genius sangat pulihkanlah Proton. Dulu Proton maju sebab cukai import kereta tinggi. Macam tu lah cara dia nak tunjuk hebat. Nak tunjuk hebat tapi pelekeh rakyat. Lain dulu lain sekarang Madey, you are nothing but a loser hence, you also have to compete in order to win. Kenapa Perodua berjaya tapi tidak Proton. Maknanya Madey, kau otak lembap bukanlah pandai sangat.

Tun Dollah letak jawatan, syarat menantu dia Khairy dapat status Menteri. DS Najib setuju selepas PRU13 dan Khairy kena tunjuk kewibawaan dan ketokohan utk jawatan. Kau Madey marah sangat dgn Khairy sbb anak Botak @ Pondan@Gay kau kalah dlm pemilihan UMNO. Madey, kau paksa DS Najib supaya Khairy tak diberi liputan dan peranan dlm apa2 pun jua rancangan kerajaan supaya politikal milage Khairy merosot. DS Najib bukan jenis main belakang macam kaulah Madey LANUN, cuma Khairy memang species Bodoh lagi tak sedar diri.

Lagi syarat kau letak kat DS Najib supaya membantu anak kau siHaramjaddah Mirzan yg terbukti Bonggok, Lembap, suka Berjudi, kalah besar bila berjudi, berapa kali Kerajaan nak kena BAILOUT anak celaka kau Madey? Last kau paksa Mokhzani jual saham dlm SapuraKencana utk tanggung bayar hutang anak bodoh Mirzan. Kenapa tak suruh Mokhzani jual sekali saham kau dalam MAXIS?

Apa citer kilang kondom beri pada Marina di SADHU, daerah Outram dlm perjalanan ke Hatyai? Hee hee banyak2 kilang KILANG KONDOM yg kau kasi makan kedarah anak bini cucu kau. Apa citer Bank kau dekat Guam yg lagi satu anak kau kat Jepun Mirinda jaga?

PRU 14. Masa tu kerajaan sudah kaya kerana GST. Peniaga tidak boleh lari dari cukai lagi. Begitu juga Madey pun susah nak dapat komisyen (black money) lagi kerana ianya akan dapat dikesan dengan sistem GST yang lebih efficient. Wang-wang haram tidak boleh mengalir keluar dari negara lagi. Malaysia menjadi negara maju. Gaji kakitangan kerajaan dinaikkan 25%. Cukai korporat diturunkan untuk bersaing dengan negara lain bagi mendapatkan FDI (Foreign Direct Investment). Banyak peluang pekerjaan diwujudkan. Cukai pendapatan turun untuk bantu golongan pertengahan. BRIM naik dua kali ganda.

Madey akan hapuskan BRIM. Dia tak kan bagi duit kat orang susah. Sudah tentu BN akan kalah kerana sebahagian besar penyokong kerajaan adalah penerima BRIM. Selain dari BRIM kerajaan juga ada banyak sediakan modal untuk orang yang mahu berniaga melalui TEKUN dsbg. Jadi soal lebih baik bagi joran dari bagi ikan tidak timbul. In fact Kerajaan bagi kedua-dua sekali. Sapa yang mahu berniaga boleh berniaga. Sapa yang mau makan gaji boleh makan gaji.

Kesimpulannya BN akan menang pada PRU 14. Jangan termakan hasutan Mamak Celaka yang ingin merosakkan negara. Madey, kau nak bertanding ker dlm pemilihan UMNO atau kau Nak Anak Botak Mukhriz Gay Pondan jadi PM? Haram Orang UMNO mengundi utk Anak Botak kau yg tak ada pendirian..gagal mentadbir Kedah, gagal patuh pd Presiden, Perdana Menteri... Kalau Amerika paksa kau, kalau Mukhriz jadi Perdana Menteri waktu tu, apakah Mukhriz akan JUAL MALAYSIA, kerana nak selamatkan kau Madey Celaka?

Tanpa Nama berkata...

.
.
.

.
.

.

Cacian atau ungkapan diskripsi yang tak

senang di dengar ini adalah luahan hati nurani kita.

Kalau kita lapikkan dengan kata kata manis

target kita buat derk aje- buat buat tak paham.

.

kata kata pedas macam barua, sundal adalah diskripsi

yang tepat untuk menggambarkan mat mat yang jadi agen

cukong yang pergi ke kampong untuk mendapatkan tanah melayu

dengan tipu daya/paksaan bantuan dari dbkl adalah sebenarnya laknatul

Allah. Mengalaskan dengan kata kata manis adalah amalan melayu

beratus tahun tidak mengajar melayu sialan itu jadi baik.


.

Orang arab jahiliah setelah ditawan mereka jadi orang Islam yang

tawadduk.Mat mat barua, broker sundal tak bolih diberi muka. Lihat

contoh ini- 2 mat ketua Umno dari PPinang berkempen di kg Chubadak

bagi pihak untuk membeli tanah melayu dengan harga rm 23/sekaki

persegi bagi pihak ytl.

.

Selebihnya yang mereka tak dapat beli mereka guna teng kyu Adnan

untuk guna Penguatkuasa DBKL untuk nyahkan mereka. Sudah dapat banyak

wang mereka pun bikin satu sekolah tahfiz kerja amal untuk tutup

kejahatan mereka.
.


Guideline dari Surah Anisah
----------------------------

Allah melarang manusia minum arak kerana keburukannya adalah lebih

dari kebaikannya.Memeanjangkan logik ini, keburukkan 2 bangsat dari

Umno P Pinang ini lebihdari kebaikan yang mereka buat. Akhirnya \

'on balance of probablity' [keberangkalian besar mereka

akan di sumbat di dalam neraka jahanam atas kerja durjana mereka.
.



Nampaknya ada banyak ahli pas yang nak jadi 'kuda tunggangan' dari

pihak parti lain untuk kepentingan sendirian.

Nabi Muhammad SAW ada bersabda- ..belajarlah kamu ke

Negeri China untuk menuntut ilmu..
,


Falsafah China - seorang mesti hidup dengan sifat tahu ada malu.

Kalau sudah jatuh miskin tak pe. Wang bolih di cari.

Tapi kalau se seorang itu dia tidak ada rasa malu, dia

adalah manusia paling terok kerana dia sudah tidak ada apa apa! [dari

kata seorang nenek kepada cucunya di dalam Sinetron ;taiwan Tornado' ]

Di dalam gerombolan Pas dan juga Umno ada banyak pemimpin dan

pengikut yang sudah terjatuh di dalam lobang

' tak tahu malu' . Lihat mat midin [loyar Pas] di tumbuk.

Apa ini. Mat mat dah ikut perangai keling. Sikit sikit bergaduh

bertumbuk di dalam mesyuarat. Ini bukan cara Islam.

Ini sudah bawa si Mat haramjadah itu mundur ke zaman

arab jahiliah. Mereka ini jelas mat bangsat yang menjual diri mereka

sebagai penumbuk sundal bagi yang berkepentingan.

.
.
.
khong khek khuat
.

.

Tanpa Nama berkata...

Maluunya ambo USTAD HINDU SOAL ULAMA ISLAM PAS.BAB HUKUM FITNAH DAN MEMBURUKAN SESAMA MANUSIA APATAH LAGI SESAMA JEMAAH.NAMPAK GAYA ERA HAJI HADI NI DAN YANG SWAKTU DENGANYA KEINDAHAN ISLAM TELAH DISUNDALKAN DIK KERANA TOMAK HALOBA DAN KERAKUSAN KUASA.YA ALLAH SEDARKANLAH MEREKA2 INI AMIN'

jubin berkata...

teruk sikitlah pas nk perbaiki masalah terbaru ni.....

yg lebih teruk nk idup nanti adalah dap dan pkr!!!

tggulah pembalasan Allah kpd mereka yg sebenarnya membuat onar dalam rumahtangga pas...kerana gila kuasa dan harta rampasan drpd umno laknatullah!!!

jibam berkata...

muhasabah diri mgkin gb kurang membuat homework atau penulisan yg kurang membantu calon faveret gb atau posting gb bersumberkan fakta-fakta separuh masak dan mengikut selera tekak sendiri....

fitnah dan adu domba bukan perkara baru dalam perjuangan,pihak mana pun bleh mengatakan pihak lain memfitnah dan begitulah sebaliknya.

mari sama2 kita bermuhasabah !!!

Tanpa Nama berkata...

SEPATUTnya

Yg SEPATUT2nya..

Soal FITNAH FITNAH FITNAH FITNAH ini dah lama dolu2 lg patut dibincangkan diBONGKAR ddlm MUKTAMAR..

Isu FITNAH ""pilkuda"" yg sgt7BEJAT itu wajib wajib wajib & sgt7WAJIB dikenakan HUDUD dgn sekeras7nya!!!!!!!!!!!!

Pilkuda Itulah ibu-INDUK kpd FITNAH ddlm pakatan

Utk cover FITNAH "pilkuda" itu maka sengaja dikaburi dgn FITNAH2 yg lain

FITNAH

FITNAH

FITNAH itu adalah gejala yg amat7lah-SONGSANG gelap seBEJAT7nya!


Klu lah parti DAP atau PKR buat "FITNAH" mcm pilkuda tuu kpd calon PAS bgmnkah agaknya respon Hadi & walaon2nya itu?

DAN


Klu lah Wan Azizah buat "FITNAH" trhdp Hadi bhw dia bnar2 jls tak LAYAK dan tlh gagal diTrngganu & Kedah...sprt mana Wan Azizah tlh di"FITNAH" oleh Hadi tanpa melihat kpd MERIT yg Wan Azizah miliki,, bgmn kah gelagat Hadi & walaon2nya itu agak2nya??


DAN


DAN Klu lah Anwar LKS LGE & Wan Azizah jenis PONTENG U-Turn putar BELIT dolak dalik & buat FITNAH mcm Hadi dah buat..agak2nya lah apa yg Hadi & walaon2nya itu akan buat???


Kita..

Kita wajib takleh tertipu hanya dgn kata2-gaya-pakaian-SORBAN serta kertas2 MA PhD @ profesor2-AGAMA yg dah brsepah2 mcm sampah, nobat-TAULIAH dsbnya..


Kita patut insaf sdlm7nya adakah putar BELIT U-Turn khianat FITNAH itu mrupakan "akhlak-AKIDAH" RasuluLLAH?

Klu itu bukan & BUKAN "akhlak-AKIDAH" RasuluLLAH jd itu akhlak siapa??

Itu AKIDAH siapa???

ITU

ITU...akhlak?

ITU....AKIDAH??

ITU akhlak AKIDAH sape camtu???

Hadi boleh mintak tolong Yusof Al-Qardhawi tolong sahkan..bukankah PUTAR-dolak-DALIK-khianat-FITNAH itu mrupakan akhlak-AKIDAH "Yahudi-Harbi" laknatuLLAH????

Insaf

Insaf lah Bhw CAHAYA sbnr7TERANG yakni akhlak-AKIDAH yg dibawa nabiSAW itu TERANG-LURUS-KUDUS yg tiada bengkok-U-TURN-putar-BELIT-dolak-DALIK-gelap-FITNAH yg "SENGAJA" coba utk mnipu mngeliru & mnJAHANNAMkan ummah!!!

Cer

Cer tanya smula Cer tanya Qardhawi itu akhlak-AKIDAH sape????????????


Kesah Firaun??


Firaun

Memang Firaun zalim ganas dgn mmBUNUH..

TETAPI-----

FITNAH itu lg dahsyat-AKHBAR drp mmBUNUH!

FITNAH...mnipu-MNGELIRU-mmbunuh "minda-HARAPAN' brpuloh2 juta rkyat Msia yg LEMAS ditindas oleh...1'MDB GST PTPTN Tol2 Minyak...yg tentu skali LEBIH sgt7JAHAT drp "FIRAUN"...krn FIRAUN itu jls kafir dan TIDAK pernah mngaku sbg Islam fakeh mnjd IMAM smayang & mmakai SORBAN!?

GB..

Smoga sbnr7CAHAYA KBNARAN yg maha7TERANG-LURUS tlh hadir bg mnyuloh kgelapan..amiinn Balas

Tanpa Nama berkata...

tak sangka sebuah parti yang berlandaskan Islam juga menjadikan fitnha sebagai senjata politik. SAH PAS DAH SERUPA UMNO.

Tanpa Nama berkata...

ini sudah cukup hebat. encik N Balasubramaniam tegur tuan guru haji ustaz bertaraf ulama dalam Parti Katanya Islam.

Tanpa Nama berkata...

Sepatutnya jawatan mursydul pas diterajui oleh org yg benar2 memiliki ilmu hakikat makrifat, bukan mcm harun ding dong si bomoh tua sesat lagi menyesatkan ummah...selagi si bomoh loyar buruk ni jadi mursiydul am pas selagi tu la pas dlm kehancuran dan kegelapan.

Tanpa Nama berkata...

Kalau org bukan Islam boleh mempersoalkan integriti dan perangai orang2 PAS. Aku amat malu sekali!!! Mana mau letak muka haa?? Kalau mereka mempersoalkan seperti halal dan haram kira masih boleh kita terima, tetapi mereka mempersoal "Akhlak" bagi ahli2 PAS yg berada di Muktamar tersebut.Apa mau jawab?? Nak salahkan orang luar juga kah Ustz Hadi??
Pemilihan telah berlalu dan keputusan pun telah di buat. Mohon golongan PRO berhijrahlah walaupun pahit untuk di telan. PASMA pun masih lagi ada dan akan menukar ke parti politik. Biarlah Hj Hadi syok sendiri bersama rakan-rakan seperti Harun Din,Nik Abduh dan Din Ayam.

Lebai Burger.

Malaysiabaru berkata...

Aku igt ularmak pas aje machai...

Umngok pun ada chai... Bertuhankan Najib...

Elok sgt ularmak pas dan umngok bergabung ... Perangai sama

Nasha mat isa dah masyuk syurga
Syurga yg dibina oleh Najib
Sekarang nasya ajak hadi Ping join sekali syurga binaan Najib
Baru bg range rover dan elaun luar negara dah rasa seronok

Kesimpulannya

Pas akan jadi sebahagian BN yg bertanggungjawab trhdp agama islam.... Tapi hudud no way

Menteri pas akn jg agama islam...dan jawatan menteri zakat... Menteri penerangan...

Had Ping confirm nak join syurga yg najb bina sebab nasha kata sedap!!!

Tanpa Nama berkata...

Anon 4:23 PM - TGHH dah jadi kurang cerdik apabila menabur fitnah dan bertukar sifat kepada suka caci maki. Thread ini berkenaan Ketua DHPP meminta pencerahan tentang ajaran Islam atas sifat Presiden PAS. Kau lagi barua dari TGHH tiba2 komen dengan isu out of topic, hujah kosong padat dengan fitnah dan cacian. Kalau kau bukan spesis paria suka-suka buat fitnah, tunjukkan bukti!! lagi pun ada offer 1 juta menanti. Kau ada bukti?

#1. Dulu dia yang rancang black-out seluruh negara untuk tubuhkan IPP. Mana bukti "rancang"?

#2. Lepas tu dia minta pulak RM2 billion untuk bailout Proton kunun2nya untuk R&D. DS Najib tak bersetuju! ..... ada bukti????

#3. Madey, kau paksa DS Najib supaya Khairy tak diberi liputan dan peranan dlm apa2 pun jua rancangan kerajaan supaya politikal milage Khairy merosot..... mana bukti Najib "kena paksa???

#4. Mirzan yg terbukti Bonggok, Lembap, (suka Berjudi, kalah besar bila berjudi,).... kau ada bukti fitnah orang judi??

#5. Apa citer kilang kondom beri pada Marina di SADHU,.... kau ada bukti tak tercatit nama Marina?

#6. Madey pun susah nak dapat komisyen (black money) lagi kerana ianya akan dapat dikesan dengan sistem GST.... ada otak tak kau ni? Yang pernah sebut komisen, Najib jer dgn pembelian kapal xselam Scopene.

#7. Gaji kakitangan kerajaan dinaikkan 25%!! kenapa tidak tilik nombor 4D 5D 6D, boleh bantu towkeh TOTO?

#8. Banyak peluang pekerjaan diwujudkan. Pekerjaan tukang sokong atau tukang fitnah??? Felda pon dah tinggal kulit.

#9. Jadi soal lebih baik bagi joran dari bagi ikan tidak timbul. In fact Kerajaan bagi kedua-dua sekali. Bagi joran bagi ikan!!! Menda apa nih, Brader! kau tengah pancing ikan apa? Beli joran dgn COD atau hutang? Betul tak bagi 10 pun gerenti boleh kalau naikkan harga minyak, cukai, bil api dimaksukkan dalam kos membeli joran dan ikan?

#10. Kalau Amerika paksa kau, kalau Mukhriz jadi Perdana Menteri waktu tu, apakah Mukhriz akan JUAL MALAYSIA..... Emangnya bener dong? Bukankah yg paling power ialah PM darah Bugis hinggakan Presiden Amerika datang menyembah. Bahkan boleh main lobang2 golf, bukan calang2 buddy! .... yang aneh ialah misteri 2 kapal blh terbang MAS hinggakan hari ini rakyat tak tau mana ekor mana kepala. Kalau MAS lingkup pun PM ada the most expensive type of Bizliner, betul?

Tanpa Nama berkata...

Hanya orang syi'ah percaya imam mereka maksum dan tdk boleh dikritik atau dipersoalkan.
Sejarah jg mencatatkan syiah lh yg mula sampai ke nusantara...ada kah Pas skrg ni sisa syiah kerana merujuk ke kitab kuning lama?

Tanpa Nama berkata...

Wahai gb yg dihormati...tolongla sampaikan pada Pasma tubuhkan parti baru menggantikan pas...Kami golongan muda sudah menyampah xterkata pd pas Ularmak UG...kami sangat menantikan kewijudan Pasma....pas UG hadi confrm kalah dlm next pru..

Tanpa Nama berkata...


.

Jika kekalahan kumpulan profesional di sebabkan oleh fakta separuh masak dan penulisan GB yang mengikut selera tekak sendiri, ia nya adalah satu pujian kepada GB.

Di bandingkan dengan kumpulan ulama pro UG, mereka menang kerana dengan sokongan Utusan dan BH, malah TV yang memang kerja nya hari-hari memutar-belit juga memberi sokongan yang luarbiasa. Masakan GB yang kerdil mampu menandingi Utusan. Tapi sekurang-kurang kerja keras GB rupanya setanding dengan Utusan, BH dan TV3suku.

Kerja fitnah ni bukan semua orang boleh buat. Hanya orang yang terdesak ingin sesuatu yang sanggup. Dan tidak semestinya fitnah dibalas dengan fitnah. Tetapi fitnah yang paling bahaya ialah fitnah yang terang-terang seperti jebon dan barua dan di ulang-ulang dengan selamba.

Ada dua parti yang suka dengan fitnah. Satu UMNO. Dan yang terkini, PAS.

Kepada Allah kita kembalikan.

Tanpa Nama berkata...

Dulu masa Hadi menang di Terengganu singkir Umno dalam kerajaan, sekarang singkir profesional dalam Pas, TAHNIAH

Tanpa Nama berkata...

.


Persoalan yang paling rumit ia lah yang mana satu kah agama yang melarang kita buat fitnah?

Dalam isu hubungan dengan DAP, lebih baik serahkan pada DHPP yang buat keputusan. Hanya ini lah cara untuk tutup malu ulama !

Mengapa perwakilan memilih kepimpinan ulama yang membiarkan fitnah berlaku tanpa mengambil tindakan untuk menghalangnya?

Harap apabila memberi penjelasan, janganlah ulama main hentam memberi jawapan sesuka hati. Jawapan nya dari Al Quran jadi faham-faham lah, kena ikut cara Rasullullah saw jawab. Jangan pulak sampai sanggup mempermainkan ayat Al Quran pulak.

Tapi jika dalam tempuh terdekat MSU berdiam diri mengenai persoalan ini, kita minta MAZA membantu kita dan Saudara Bala mendapatkan jawapan tersebut.

Kepada Allah kita kembalikan.

azhar rangkuti berkata...

PASMA elok kekal sbg NGO.

tapi tubuhkan sbuah parti politik sbg sayap siyyasahnya.

blh letak nama Parti Islah atau Ikhwan Nasional misalnya.

Tokoh haraki spt Dr Siddiq Fadhil blh dilantik sbg Ketua Umum atau Mursyidul.

rasanya kalau fraksi Erdogan dlm PAS + pimpinan Gerakan2 Islam + beberapa bekas pimpinan dlm KeADILan spt Saifudin Nasution, Muskayub dll sertai parti bkenaan, ana pcaya ia mampu mberi impak yg besar dlm menyaingi pengaruh PAS & UMNO.

my 2 cents

Tanpa Nama berkata...

hallo ane ini ulamak punya geng dia boleh buat apa saja tarak haram punya tarak dosa punya.kalau bukan dia orang punya geng kalo mesti haram nanti dia orang cakap itu orang sudah kapir la.

maae berkata...

Kan malu semua..he..he.. Bala pula tegur bala buatan balul Pas...siap minta ayat Quran lagi ! Daoig dah lamaaaa hafiz daah...

Tanpa Nama berkata...

asalkan bukan umno dan pas.no more votes for u...khalas..

Tanpa Nama berkata...


Quran dah jls sebut

ALLAH dah pon perintahkan bg kita paham

""Bhw ssungguh2nya FITNAH itu lg dahsyat-Akhbar drp mmBUNUH""

mcm mana sibapak FITNAH itu maseh tak dpt diLIHAT oleh matsabu husam dll trmasuk nik aziz sendiri swktu hayatnya....spatutnya wajib ada MUKKTAMAR trgempar pasal isu FITNAH-pilkuda yg ssgt2 BEJAT itu dan sibapak FITNAH itu dah wajib ditendang kluar awal2 lg

patut pon PAS org dah sebut sbg parti ajaran sesat
...sbbnya FITNAH yg camtu punya dahsyat-Akhbar-BESAR trmasuk nik aziz pon BUTA tak nampak!

apa punya bodoh tolol nak buat hudud tp BUTA tak nampak FITNAH?

Sbnr2nya ddlm pas mana ada seorg pon ulamak?

Yg ada hanyalah ularrrrMak2 tolol buta yg sgt2 jahat!

Tanpa Nama berkata...

ane lu pun sudah jadi macam lks kah mau fitnah ulamak2 maksum dulu jam lks kasi ajar sama wulamak maksum hudud ponya hal skrang lu mao kasi ajar woolamak maksum al-quran dan hadis? lu mau kina picat kah. ini wooolamak ponya worang mana ada bikin.


saya jebon.

Tanpa Nama berkata...

Dulu ada bohong sunat.sekarang dah ada fitnah sunat.kalau fitnah itu untuk kebaikan adalah digalakkan.haha contohnya fitnah org edar pil kuda,sekular,liberal,parasit dan anai2.apa dah jadi ngan pas lanie.ulamak tak mempamerkan akhlak yg mulia.mcm mana lge ngan lks nak tertarik dgn islam