15 Mei 2015

Wajarkah PAS Serang Lim Kit Siang?


Mat Sabu pertahan tindakan ceramah Kit Siang berkaitan hudud

Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu mempertahankan tindakan Penasihat DAP Lim Kit Siang berceramah mengenai pelaksanaan hukum hudud dalam ceramah perdana di sini, Ahad lepas dengan menyifatkannya sebagai sesuatu yang boleh diterima.

Beliau boleh menerima kandungan ceramah berkaitan hudud yang disampaikan oleh Kit Siang kerana dia bukan orang Islam.

"Bila seseorang yang nak ceramah kita tidak tahu apa yang dia hendak cakap... ia bukan macam seminar atau forum kita nak bagi tajuk.

"Itu (kenyataan Lim Kit Siang) kita serah kepada orang untuk membuat pertimbangan sebab dia bukan orang Islam, kira tidak apa lah," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Kota Baru, hari ini.

Beliau, yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu, turut berceramah pada ceramah perdana anjuran PAS Kawasan Kota Baru itu, berkata beliau tidak terkejut dengan kenyataan yang diberikan penasihat DAP itu kerana terdapat lagi pihak yang mempertikaikan pelaksanaan undang-undang Islam itu.

Pandangan Mat Sabu itu bertentangan dengan PAS Kelantan yang menyifatkan tindakan Kit Siang sebagai sesuatu yang bertentangan dengan pendirian kerajaan negeri Kelantan.

Semalam, Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob dilaporkan berkata tindakan Kit Siang yang menyentuh isu hudud pada ceramah berkenaan sebagai tidak wajar.

"Kita memang tahu dia sebelum ini sudah menolak hudud, namun tidak sepatutnya dia bersuara secara terbuka di rumah kita. Dia sepatutnya menghormati Kelantan," katanya.

PAS Kelantan turut meminta PAS kawasan Kota Baru memberi penjelasan segera berhubung menjemput Kit Siang dan tujuan ceramah itu diadakan.

Akhbar melaporkan dalam ceramah berkenaan, Kit Siang menjadikan 2 buah negara iaitu Jordan dan Mesir sebagai contoh kerana mempunyai lebih 90% penduduk beragama Islam namun sehingga kini tidak melaksanakan undang-undang Islam.

Kit Siang dilaporkan berkata sebagai sebuah negara yang mempunyai pelbagai kaum, beliau mengingatkan semua parti yang berada dalam pakatan pembangkang supaya berpegang kepada janji asas yang sudah dipersetujui bersama. – Bernama

ULASAN GB

Golongan pro-UMNO dalam PAS begitu hebat menyerang Lim Kit Siang ekoran ucapannya di Kota Bharu baru-baru ini.

Terlupakah mereka bahawa Presiden PAS sendiri yang mereka julang pernah menyatakan adalah menjadi hak DAP untuk menolak hudud?


Mengapa mereka tidak boleh berlapang dada mendengar hujjah LKS dan kemudiannya "berdebat dengan cara berhikmah sepertimana arahan Al-Quran?

Firman Allah swt:

Serulah ke jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui siapa yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah serta petunjuk. An-Nahl: 125

Ini tidak, dihentamnya, dikutuk dan dimaki. Akhlak Islamkah demikian?

Kedua, jangan lupa Sheikh Yusuf Qardhawi, Presiden Kesatuan Ulamak Sedunia sendiri melalui satu wawancara dengan Al-Jazeera pernah menyatakan "nak hudud perlu bangunkan umat dan diri sendiri dulu"! Jadi dimanakah kesalahan LKS?


Memang memperjuangkan hudud itu satu kewajipan bagi umat Islam tetapi perjuangan itu hendaklah dengan berdakwah secara hikmah dan perlu berstaregi dan berilmu, bukan melulu mengikut hawa nafsu.

20 ulasan:

Malaysiabaru berkata...

Nik Abudoh Din ayam tontontvi dah nekad nk hancurkan DAP atas arahan abang long mereka UMNO

Rm1billion menanti jika DAP dapat di musnakan dari dalam dan pakatan rakyat hancur

Arwah nik ajis tak pernah suruh kita memusuhi umno "kata nik abudoh

Takbeer Pas yg terbaru 'hancur hancur! Hancur pakatan ! Jawatan dpm utk ayoh hadi Ping! Allahuakhbat

Tanpa Nama berkata...

Begitu ke sikap kita sebagai orang islam,sepatutnya Lim Kit Siang tak hingin nak pwergi ke Kota Baru keran beliau bimbang samada dapat smbutan atau tidak,kita umay islam sepatutnya memuji beliau yang sudi hadir untuk ceramah Pas.Mengapa golongan dalam Pas ini tak menagmbil sedkit pun contoh dari TGNA ,jagan kan orang lain ,anaknya sendiri pun lemah dalam mempelajari hidup ayahnya.NIK Abduuuuh.

air gunung berkata...

Cmana org nak percaya kat kita utk mentadbir dan memerintah kLau inilah sikap kita.bayangan diktator dan tak boleh berlainan pendapat terserlah sudah..

Tanpa Nama berkata...

.


Baru kita tahu yang Ulamak pro UMNO dalam PAS sebenar nya tidak pernah memberi penjelasan secara dakwah pada LKS dan DAP.

Kalau benar Ulamak pro UMNO telah memberi penjelasan tidak ada masalah LKS ke Kelantan dan memberi pahaman nya tentang hudud. Kalau begini lah pendirian PAS Kelantan bermakna orang bukan Islam terutama DAP tak boleh usik Islam. Ini bermakna dalam PAS 'dakwah' dah mati.

Kita kena faham untuk menerangkan pendirian anti Islam yang di gambarkan oleh pro Ulamak terhadap DAP tak banyak tak sikit LKS akan sentuh pasal hudud.

Tepat lah LKS datang dan cakap pasal hudud sebab dia orang tua. Kalau DAP hantar Dyana Sofya kata perempuan pulak. Berterabur tasbih ustad atas lantai.

Masalah nya LKS tolak hudud sebab 90% penduduk Jordan dan Mesir beragama Islam. Adakah mereka juga anti Islam sebab tidak menyokong melaksanakan hudud. Ini persoalan yang sepatutnya di jawab oleh pro UMNO dalam PAS. LKS tahu dia tak boleh membandingkan dengan Terengganu Johor Perak Selangor kerana UMNO dan Pro UMNO dalam PAS akan buat lapuran Polis. Tapi di situ lah maksud LKS.

Kenyataan Abduh tak salah. Menurut kata Abduh kalau TGNA ada LKS tak akan di jemput berceramah di Kelantan. Memang lah sebab kalau TGNA ada jangan harap lah Pro UMNO PAS nak laksana hudud. Jadi buat apa LKS nak datang cakap pasal hudud semasa TGNA ada.

Kepada Allah kita kembalikan.

Tanpa Nama berkata...

asal je lks buka mulut bab hudud terus dilabel anti hudud anti islam dan anti pas terus fitnah tanpa usul periksa inikah akhlak kita sbg org islam...jangan kita islam hanya pada nama,sepatutnya kaji dulu ucapan lks.apakah yg disampaikan lks mengikut kenyataan yusoof qhardawi itu menghina islam atau menghina hudud.

Tanpa Nama berkata...

AKu dah baca transkrip ucapan LKS, tiada apa yang perlu Nik Abduh, MB Kelantan dan sesiapa terasa. Malah untuk apa dikisahkan sangat jika LKS dan DAP sekali pun menolah Hudud. Bukankah LKS bukan Islam pun...Namun dalam DAP ada juga ahli-ahlinya yang Islam, maka dengan berhujah DAP menolak Islam sebenarnya mencerminkan tidak bijaknya orang yang membuat tohmahan liar seperti itu.

Beberapa pemimpin PAS yang pro-UMNO ini perlu bijak memahami ucapan LKS dan juga memikirkan apakah yang boleh PAS lakukan untuk meluaskan pemahaman yang benar dan jelas tentang hudud kepada bukan Islam. Jika dikatakan hudud itu hukum yang wajib disokong oleh orang Islam memang sesuai untuk orang Islam saja penjelasannya. Tetapi dalam berhadapan dengan orang bukan Islam, yang perlu ditekankan ialah berhikmah dengan menjelaskan keistimewaan hudud dan kesannya serta dijelaskan cara pelaksanaannya. Tentulah gambaran sebat 100 kali bagi penzina takut didengar dan dilihat amat zalim jika yang digambarkan sebatannya seperti sebatan hukum sivil sekarang. Perlu dijelaskan bagaimana bentuk hukumannya, cara pukulannya dan kaedah pelaksanaannnya. Itulah yang akan memberikan pemahaman dan gambaran keindahan Islam dalam membentuk masyarakat yang aman dan sejahtera.

Pihak pro-UG perlu segera mengambil kesempatan untuk bertemu LKS daripada membuat kenyataan kepada akhbar2 semata-mata menghentam LKS. Yang ditunjukkan kelak bukanlah semangat anda untuk emmpertahankan hudud tetapi kebodohan anda menghentam orang bukan ISla yang cuba menyampaikan pemahamannya dan pandangan sisinya yang tidak tertakluk pun kepada hudu. Apakah yang sebenarnya ingin LKS sampaikan...kenapa berlaku ketidak sukaannya kepada hudu walaupun orang bukan Islam terkecuali? Inilah yang perlu difahami.

Kita juga perlu melihat, kenapa DAP menghantar delegasinya ke Timur Tengah, sesuatu yang tidak pernah mereka lakukan? Inilah yang kita lihat, bahawa mereka mengkaji proses pelaksanaan dan implementasi hudu dengan pergi sendiri ke negara berkenaan. Kenapa kita tidak mengajak mereka untuk memahami bagaimana hudud dilaksanakan di negara lain seperti Arab saudi.

Usahlah berkeras sangat dengan hudud semata-mata sedangkan usaha memahamkan rakyat dan pemimpin Islam sendiri pun masih perlahan dan bermusim apatah lagi untuk memahamkan orang bukan Islam.

Orang Islam sejujurnya menerima dan mengakui hudud wajib dilaksanakan, yang perlu diperlihatkan sekarang ialah usaha berdakwah secara berhikmah membawa hudud kepada masyarakat. Bukannya secara keras melabel orang itu, orang ini menolak hudud.

Tanpa Nama berkata...

Sedajal-dajal UMNO cuma memekak bila DAP masuk mesjid.

Sesetan-setan pro UMNO dalam PAS nak haramkan DAP masuk Kelantan.

Islam tak boleh di politikkan tapi tindakan pro UMNO PAS telah mempolitikkan hudud.

Hudud bukan masalah tapi Hj Hadi yang bermasalah. Hj Hadi langsung tak beri hujah balas sebagai ulamak.

Mcamana nak berdebat dengan Ustad Ahmad Awang.

Tanpa Nama berkata...

Mentaliti geng UG! Tahap yg rendah.. Same level dgn geng UMNO. Cuma geng ni rasa lebih bagus dari UMNO sbb dia claim ada ilmu agama yg tinggi..pooodah! Aku dah jumpa ramai geng uztad mcm ni...perasan bagus!

Abootarbus berkata...

Mat yakop hoi, yg anti hudud tu najib el tantuya dan sekutu nya tontontbee takiri@ kanan and deen ayam!

Wan Amir berkata...

Itulah masalahnya...berdentum suara di langit bila LKS sebut pasal Hudud. Bila UMNO menolak..bila UMNO permainkan PAS...relax pulak golongan ni.
Kenapa tak contohi Rasulullah menyelesaikan masalah perbalahan Ketua Kabilah saat nak letakkan Hajar Aswad pada Kaabah dgn hanya menggunakan kebijaksanaan.
Setiap perkara....daripada wuduk...solat..baik nak berjimak pun kena tertib.
Laksanakan Hudud..yes it is MUST...Tapi pastikan pelaksanaannya lengkap dan menyeluruh.
Hudud dah sempurna..tapi pelaksana masih byk yg lemah.

otoote berkata...

PAS Kelantan dah tenggelam punca kehilangan arah pasca TGNA. Tiada kewibawaan. Utk menutup kelemahan....best defence is attack....cuma ....serangan memkhinzir buta lagi menelanjangkan kepupusan kepimpinan

Tanpa Nama berkata...

puak geng ustaz cuma nak berkonfrontasi dgn org tak setuju dgn mrk. adakah nabi saw mengajar cara begitu? jika nabi saw mengamalkan kaedah bertikam lidah, islam tidak mungkin melepasi sempadan mekah/madinah

Tanpa Nama berkata...

Nik abduh nama sebenarnye nik buduhh.. Sb tu dia tak cerdik.. Jdi imam masjid je.. Jgn cmpur politik

Tanpa Nama berkata...

aku nampak pertembungan dlm pas la ni lebih kpd ego lawan semangat...yg sorang fokus nampak di depan malaysia yg lebih berkebajikan...yg sekoq lagi ego tak tentu arah...sbb aku ada ilmu..aku pi mana pun org panggil aku guru, ustad wooo...ilmu aku dapat bawa hampa p syurga...lu semua tak dak ilmu..tajwid pon tak betoi..ikat serban pon tak betoi...nk lawan aku..!

Tanpa Nama berkata...

Ulamak Pas cakap berdegar2 tapi nak berhujah dengan Lim Kit Siang pun takut,hanya berani menghentam di luar gelangang.Kebayakan ulamka Ug Pas pengecut telur asin.

Tanpa Nama berkata...

Puak UG tidak setuju pandangan Dr Yusuf Qardhawi

Tanpa Nama berkata...

Ada kah ini bererti di Parlimen nanti orang bukan Islam di minta keluar ketika di buat pengundian ?

Kalau kita bijak dapat pujuk dan ambil kesempatan ke atas LKS mengenai hudud, se orang je cukup ia itu LKS, dia sendiri akan menyampaikan kelebihan hudud pada orang bukan Islam. Tapi ini kita hentam dia.

Sebab nya begini, cara LKS memperkata tentang hudud tak sama dengan cara pemimpin UMNO mempertikai hudud dengan sup tangan dan dengan ketidak adilan bila yang mencuri sama-sama tapi yang cina lepas yang Islam kudung tangan.

LKS berhemah dan ini yang memeningkan pro Ulamak/UMNO untuk mencari jawapan balas. Tak kan sekadar memberi jawapan sebab PAS yang mentadbir Kelantan.

Tanpa Nama berkata...

Aku ada baca kat blog mana ntah tentang tghh beri penerangan hudud kat singapore. Penerangan tentang hudud yg sedang diusahakan skrg yg ada dlm tulisan tu sgt ringan, lembut, rasional, mudah dan berhikmah. Patut kena bykkn usaha dgn hikmah ni dlu, biar org faham. Kalau cara kasar keras, bukan setakat bukan islam malah orang islam pun tak faham dan menjauhkan diri mcm budak dj radio hari tu.. ini la pentingnya dapatkan kuasa supaya penerangan hudud ni dapat capai dan tembus pada setiap lapisan masyarakat biarpun agak memakan masa.. kalu nak guna kekerasan, jgn join pas, join taliban

Tanpa Nama berkata...

Ceramah yg disampaikan oleh LKS tidak ada satu pun bentuk penghinaan kpd hudud. Dlm pada tu, sepanjang isi ceramah LKS juga tidak menyatakan penolakannya terhadap hudud. Menghina dan menolak adalah dua perkara yg berbeza takrifannya. Tetapi adalah malang puak UG ni memilih untuk bekerjasama dgn UMNO yg bukan shj menolak pelaksanaan hudud malah menghina pula. Terdapat ustaz kawasan yg berpendirian, tidak memilih sama ada PR yg didlmnya ada PAS ataupun UMNO/BN, maka disarankan supaya jamaah tidak mengundi atau merosakkan undi. Apa punya bebal ustaz itu pun, entahlah. Pastinya jenis bengong juga.

Tanpa Nama berkata...

Hj Hadi tak ada masalah memperkatakan tentang hudud di Singapore. Apa masalah LKS memperkata kan tentang hudud di hadapan orang Islam.

Yang menjadi salah jika LKS memperkata tentang hudud di hadapan orang cina dan orang india.