31 Mac 2015

Hadi Akan Diingati Sebagai Penghancur Pakatan


Presiden PAS, Datuk Seri Hadi Awang adalah penentu nasibnya sendiri, tetapi beliau akan diingati sejarah sebagai orang yang menjatuhkan Malaysia. Hadi menghadapi titik yang paling penting dalam kerjaya politiknya, tetapi berkelakuan dengan keangkuhan yang telah menjadi tabiatnya. Dia kehilangan Terengganu dan Kedah kepada Umno Baru, dan beliau kini sedabg berusaha untuk memusnahkan Malaysia yang majmuk.

Rakan-rakan pakatan PAS telah hilang kepercayaan kepada Hadi, tetapi dia terus berkeras, selamat dalam pengetahuan bahawa ulama-ulama dalam parti itu berada di sisinya. Golongan progresif PAS hanya boleh melihat tidak bermaya, semasa parti mereka dianggap seperti pariah politik.

Golongan progresif tidak berupaya. Tidak dapat bertindak, kerana mereka takut, bahawa puak ulama akan memecat mereka, dan membawa kerjaya politik mereka kepada pengakhiran yang pra-matang.

Golongan progresif ini lupa bahawa rakyat menghormati ahli-ahli politik yang memiliki pendirian, seperti ketua PAS Batu dan ahli-ahli yang meletak jawatan, disebabkan kepimpinan yang lemah dan berpecah belah Hadi.

Semasa Hadi berceramah tentang hudud dan semua perkara mengenai Islam, pakatan pembangkang akan hancur. Kita tidak perlu berilmu dan kuat agama, untuk membuat kesimpulan bahawa Hadi sedang bertindak mengikut Datuk skrip Seri Najib Razak. Umno Baru lemah, dan satu-satunya peluang mereka untuk kekal berkuasa adalah untuk menjatuhkan Pakatan. PAS telah memainkan peranannya dengan mengagumkan.

Keakraban ahli-ahli PAS dan DAP, berkumpul di luar istana Kuala Kangsar pada bulan Februari 2009, untuk memprotes ketidakadilan politik yang dilakukan ke atas menteri besar PAS, Datuk Nizar Jamaluddin telah dilupakan. Penyokong-penyokong berbangsa Cina menggayakan ikat kepala PAS. Penyokong Melayu dilihat memakai t-shirt DAP. Mereka telah bersatu menentang ketidakadilan dan komplot Najib untuk menjatuhkan kerajaan yang diundi secara sah.

Hari ini, Hadi secara tidak langsung sedang meneruskan kerja Najib untuk menyegerakan perpecahan Pakatan. Fasa Dua pelan induk Najib dan Umno Baru untuk memerintah Malaysia kini sedang dijalankan. Fasa Satu adalah penahanan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Ahli-ahli PAS perlu bertindak dan menyelamatkan parti mereka. Parti itu, yang dahulunya pernah rakyat Malaysia hormati.

Ahli PAS mungkin membayangkan Hadi sebagai "penanda rohani", tetapi mereka perlu berfikir secara global, dan bukannya secara kampungan. Mereka perlu mencabar Umno Baru mengenai isu-isu utama dan menyelesaikan masalah-masalah sosial yang melanda Kelantan dan penduduk Islam. PAS perlu bertegas, dan bukan banyak berbicara mengenai alam barzakh.

Berikut adalah 10 sebab-sebab mengapa Hadi mesti diturunkan.

Hadi tidak mempunyai kemahiran kepimpinan. Dia kehilangan Terengganu dan Kedah. Beliau kehilangan rasa hormat rakan-rakan gabungan itu, dengan tidak hadir mesyuarat dan ketidakupayaan untuk bertindak sebagai ahli sebuah pasukan. Penyokongnya menggunakan penyakitnya untuk mewajarkan ketidakhadiran beliau. Itu adalah alasan yang lemah.

Presiden PAS itu kerap menyatakan A, tetapi melaksanakan B. Beliau mengemukakan rang undang-undang ahli persendirian hudud tanpa persetujuan rakan-rakan bersekutunya. Jika dia mampu melaksanakan pengkhianatan ini, adakah beliau boleh dipercayai dengan perkara-perkara yang lebih penting?

Pandangan dunia Hadi adalah terhad. Cara beliau menangani Serampang Kajang adalah kacau-bilau. Ia membuatkan kita tertanya-tanya jika Najib adalah mentornya. Beliau bercakap seperti seorang ahli parlimen Umno Baru ketika dia menyatakan yang pilihan raya tempatan akan membawa kepada satu lagi tragedi 13 Mei.

Adakah presiden PAS itu hanya memberi tumpuan hanya kepada perkara-perkara rohani? Apakah pandangan beliau mengenai 1MDB, GST, rasuah, mangsa banjir dan hutang negara kita? Apa yang beliau katakan tentang pemenjaraan Anwar? Malaysia sedang menuju ke arah bankrap, tetapi Hadi pula bankrap idea.

Kebencian Hadi terhadap wanita tidak boleh dibenarkan untuk meresap dalam politik dan masyarakat Malaysia. Wanita merupakan kira-kira 50% daripada penduduk, pengundi dan tenaga kerja. Hadi lebih suka mereka duduk di rumah, membuat anak, menjaga keluarga dan secara amnya tidak mengganggu lelaki.

Hadi gila kuasa. Dia menghantar wakil untuk menghadiri mesyuarat majlis Pakatan, tetapi tidak memberikan mereka sebarang kuasa untuk membuat keputusan. Mengapa buang masa semua orang? Adalah langkah ini untuk menunjukkan yang beliau penting, atau untuk menangguhkan masa, supaya dia boleh memikirkan isu-isu penting ini pada masa lapangnya?

Tempoh hanya beberapa minit adalah ibarat seumur hidup dalam politik. Hadi meninggalkan rakyat tertunggu-tunggu berkenaan Serampang Kajang. Pada malam perhimpunan Kita Lawan 7 Mac, beliau masih belum membuat keputusan jika pemimpin-pemimpin PAS perlu hadir. Bolehkah dia dipercayai mengenai isu-isu utama?

Seorang pemimpin yang baik tidak akan mengkritik ahli-ahli partinya sendiri di khalayak ramai, tetapi Hadi telah melakukannya dengan menggelarkan dua anggota partinya sebagai "barua" dalam sebuah perhimpunan PAS di Johor.

Banjir di Kelantan merupakan kejadian tahunan. Nik Abduh Nik Aziz membuat PAS kelihatan bodoh dengan kata-kata beliau, yang mengaitkan banjir dengan pelaksanaan hudud. Ahli-ahli politik seperti ini menjadikan kita kehilangan rasa hormat untuk mereka. Mengapa tidak cadangkan sahaja pembinaan sebuah bahtera seperti Nabi Noh, dan bukannya merangka langkah-langkah menghalang banjir dan menghentikan pembangunan di kawasan-kawasan banjir?

Hadi dan penyokongnya mendakwa bahawa DAP adalah biadap kerana menolak PAS, tetapi tidak lama lagi PKR dan wanita Malaysia juga akan menolak PAS. Agama tidak pernah menyelesaikan masalah yang membelenggu rakyat Kelantan. Pendidikan dan pemikiran progresif, yang merangkumi perbincangan mengenai isu-isu penting, yang akan melakukannya.


Hadi mungkin tidak terganggu dengan penolakan DAP, tetapi dia perlu bimbang apabila golongan progresif PAS meninggalkannya, dan parti itu musnah. -theantdaily

ULASAN GB

Susah payah pimpinan PAS terdahulu terutama Allahyarham Ust Fadzil Noor dan TG Nik Abd Aziz berusaha untuk menyatukan parti-parti pembangkang bermula dengan Angkatan Perpaduan Ummah kemudian diikuti dengan Barisan Alternatif sehingga kahirnya tercetusnya Pakatan Rakyat sehingga UMNO BN hampir ditumbangkan di Parlimen.

Pimpinan PAS terdahulu begitu bersabar untuk memajukan idea dan gagasan hudud.... mengutamakan yang utama iaitu menumbangkan dahulu rejim UMNO BN dan menghapuskan kezaliman. Tetapi malangnya pimpinan PAS yang ada terutama Haji Hadi dan kelompok ulamak tiba-tiba begitu gopoh untuk melaksanakan hudud, sehingga akhirnya Pakatan Rakyat berantakan.

Sepatutnya pimpinan PAS yang ada perlu bersyukur kepada Allah kerana dengan kewujudan Pakatan Rakyat, PAS telah mendapat tempat di hati rakyat termasuk yang bukan Islam. Malah PAS memenangi banyak kerusi samada di peringkat DUN ataupun parlimen hasil dari kerjasama erat parti-parti pembangkang ini. Tetapi mereka tidak bersyukur dengan pemberian Tuhan itu, sebaliknya mencari jalan untuk menghapuskan PR dengan "membarua" mana-mana pimpinan yang berhasrat untuk memperkukuhkan PR.

Hukum kebenaran dan keadilan akan berjalan....kita sama-sama tunggu hukuman Allah itu berjalan...

31 ulasan:

Malaysiabaru berkata...

Bagi kami hadi adalah dahjal yg d turunkan ke negara timur... Seorang munafiq dan pemberi ajaran islam yg sesat.

P.s maaf terkasar bahasa tapi dah pendam lama sangat

Tanpa Nama berkata...

Hadi cuma melakukan perjuangan peribadinya sahaja... menyalahguna kuasa membelakangkan jemaah dan keputusan muktamar.

Tanpa Nama berkata...

Kebenaran x mesti mendapat banyak undi. DAP dan PKR tolak hudud, xkan PAS pun kena ikut tunduk. Andaikan PAS xda pendirian, umpama UMNO dengan sekutunya berdongeng dgn hudud, sampai bila pun hudud xkan dibentangkan. Sedangkan Brunei pun dah mulakan hudud pd peringkat yg paling simple. Biarlah PAS dgn identitinya sendiri sebagai sebuah parti yg mahukan hukum Allah terlaksana ke atas umat Islam. Jgn jd UMNO yg tunduk kpd MCA dan GERAKAN, atau dayus mcm UMNO.

Tanpa Nama berkata...

mereka cuba mengubah persepsi dengan gaya najib apco.
mereka tahu islam adalah agama kebenaran.
mereka tahu persepsi tidak mampu menumbangkan kebenaran.
mereka terintai-intai siapakah lagi yang ingin menjatuhkan mereka
mereka hidup bermegah-megah dengan ilmu mereka dengan anak- pinak mereka.
mereka yakin apabila melihat api neraka yang menyala-nyala.
mereka tahu tentang surah itu.

Tanpa Nama berkata...

Saya 'tak tahu'

Pun masih nak kekalkan jadi Presiden Lagi bagus Hasan Malik

Tanpa Nama berkata...

Mungkin ada betulnya sbb kalau dilihat kpd perangaimpara penyokongnya kebykannya berperangai syaitan, suka memaki hamun dsbnya,

Tanpa Nama berkata...

Hadi akan menempa sejarah apabila satu2nya pemimpin pembangkang yg akan menerima anugerah Tun. Anugerah diberikan atas jasa2 beliau yg telah menyelamatkan Malaysia dari jatuh ketangan pembangkang dan mengekalkan kerajaan BN yg korup kekal memerintah selama2nya.

Tanpa Nama berkata...

Nak beli barang harganya rm 222....hang ade rm 23.....nak pinjam along rm 81....mana cukup...kumpulkan sekurang2 nya separuh dari harga....baru la bole buat 2 kali bayaran......macm budak kecik..merengek dengan maknya...nk kan barang tu....lu pikr la sendiri

ras abu berkata...

Terlalu ramai yang komen dan concern tentang TGHA maknanya beliau merupakan orang penting dalam politik negara.

Pembawaan ulamak akan menyelamatkan PAS dan Islam - PAS menyediakan landasan Islam untuk mereka yang berjuang untuk Islam bukannya taksub sangat hendak menang PRU dan dapat kuasa seperti parti politik lain.

Tanpa Nama berkata...

Anon 5.10, please restudy what hadi has done. There are statements from him showing that he almost doesn't have the values we must see in an ulamak. Lately, there have been issues in Malaysia related to what PR have been struggling for the people. Any comments from the so called president / ulamak? He as if has changed his track (I hope he isn't). Again, please, we never dare to go against the Islamic rules but shouldn't we be wiser in implementing them?

Tanpa Nama berkata...

Hadi hancurkan Pakatan, UMNO bermaharalela menekan rakyat kerana BN sudah tiada saingan

Tanpa Nama berkata...

kenapa ada juga yang tak cerdik dalam Pas, kalau nak hudud atau hapus tol mestilah dibawah kuasa kerajaan Pusat?, bukan kuasa kerajaan negeri..

Tanpa Nama berkata...

isu Pondan di Negeri Sembilan contoh terbaik islam tidak boleh dilaksanakan kerana melanggar undang-undang persekutuan

Tanpa Nama berkata...

si fakeh memang pantai membaca peta. tapi janganlah sampai pergi ke neraka.
suara neraka yang sangat garang.suara neraka yang sangat ganas.

PERINGATAN: Jangan angkuh. Jangan Sombong.

Surah ke 102: BERMEGAH-MEGAHAN (8 ayat)

“Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (harta benda, anak-pinak pangkat dan pengaruh), (1) Sehingga kamu masuk kubur. (2) Jangan sekali-kali (bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk semasa hendak mati)! (3) Sekali lagi (diingatkan): Jangan sekali-kali (kamu bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk pada hari kiamat)! (4) Demi sesungguhnya! Kalaulah kamu mengetahui (apa yang kamu akan hadapi) dengan pengetahuan yang yakin, (tentulah kamu akan mengerjakan perkara-perkara yang menjadi bekalan kamu untuk hari akhirat). (5) (Ingatlah) demi sesungguhnya! Kamu akan melihat Neraka yang marak menjulang. (6) Selepas itu, demi sesungguhnya! Kamu (wahai orang-orang yang derhaka) akan melihatnya dengan penglihatan yang yakin (semasa kamu dilemparkan ke dalamnya)! (7) Selain dari itu, sesungguhnya kamu akan ditanya pada hari itu, tentang segala nikmat (yang kamu telah menikmatinya)! (8)”

Tanpa Nama berkata...

Saya suka ulasan GB bhgn ini:

"Sepatutnya pimpinan PAS yang ada perlu bersyukur kepada Allah kerana dengan kewujudan Pakatan Rakyat, PAS telah mendapat tempat di hati rakyat termasuk yang bukan Islam. Malah PAS memenangi banyak kerusi samada di peringkat DUN ataupun parlimen hasil dari kerjasama erat parti-parti pembangkang ini. Tetapi mereka tidak bersyukur dengan pemberian Tuhan itu, sebaliknya mencari jalan untuk menghapuskan PR dengan "membarua" mana-mana pimpinan yang berhasrat untuk memperkukuhkan PR."

Tanpa Nama berkata...

Terbaru dan Kpada Puak2 Ularsemak ..
terutama TGHH baca ini ..
berapa kali mahu kena patuk oleh Ular wei ..
"Kabinet tak bincang hudud, kata Nazri"
Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz mendedahkan bahawa jemaah menteri tidak membincangkan mengenai rang undang-undang hudud.
dan ..
Ada juga yang berpendapat, perdana menteri hanya menunggu Pakatan Rakyat berpecah-belah ekoran isu tersebut.

Pandangan seperti ini turut didukung oleh Nazri.

"Jika hudud merupakan satu isu yang akan memecah-belahkan Pakatan, saya harap begitulah,” katanya kepada pemberita di bangunan Parlimen.

ini hadiah pada puak UG bodoh Sombong ..

air gunung berkata...

Najib,hasan malek,kalau dulu samy vellu kerap diperkatakan org.lebih2 lagi kak mah ku tersyg..hari2 namanya disebut2 diulang2..lebih dari sesiapa pon kat malaysia neh.Agong pon kalah..so maknanya dia org semua tu sgt penting laa yerr.kih kih

Jeman berkata...

Bro.. ko ni mcm macai umno je bile mngulas.. aku x suke jgk dgn hadi n gopoh gapah dia psl hudud ni tp xde la smpi melabel dajal bagai..

Tanpa Nama berkata...

Dikenali sbgai penghancur PR tu ok lagi. Aku takut dia dikenali sbgai kaldai ameno je!

Tanpa Nama berkata...

Puak UG bukan bodoh sombong tapi wala' kepada tuan presiden. Puak UG redha dengan kehilangan Terengganu Perak & Kedah. Tak lama lagi akan kehilangan Kelantan maka akan berlebih lebih redhalah puak UG ni. Inilah moto baru perjuangan puak UG wala' dan redha ie biar kalah dalam PRU tapi pantang derhaka pada tuan presiden.

Tanpa Nama berkata...

Pru 14 nanti Pas akan hancur tiada sokongan lagi kelantan jadi bn . Selangor masih dlm pakatan begitu juga penang. Bila serban dikepala dah terlalu besar keangkuhan peribadi mengatasi segalanya.

Tanpa Nama berkata...

Hadi mungkin baik jika jadi Guru Agama Islam dan mengajar dipondok2
Tapi untuk jadi pemimpin sebuah parti politik perlukan seseorang yang cerdas berwibawa dan berjiwa besar.
kalau tikus dibiarkan membaiki labu maka makin teruklah jadinya nanti.

Tanpa Nama berkata...

Juga sekor barua munafik yang jual pill kuda.

Tanpa Nama berkata...

Allah berfirman dlm surah al-kahfi ayat 103 dan 104 yg bermaksud "katakanlah (wahai Muhammad): Mahukah kami khabarkan kepada kamu akan orang2 yang rugi serugi-ruginya amal2 perbuatannya? (Iaitu) orang2 yang telah sia2 amal usahanya dalam kehidupan di dunia ini, sedangkan mereka menyangka bahawa mereka sentiasa betul dan baik pada apa sahaja yang mereka lakukan"

Tanpa Nama berkata...

Golongan progresif PAS hanya temukut tepi gantang sahaja.kelicikan tuang peresiden PAS untuk menghancurkan PR bukanlah pekara baru bermula dari sebelum PRU13 perjumpaan dalam gelap dengan AMNO yang disembunyikan dari ahli PAS.
Ramai JIN belaan AMNO sangat berkuasa dalam PAS sekarang.

Tanpa Nama berkata...

Pas tak perlukan PR . .islam tetap menang . .

NURUL MUBIN Siraj berkata...

Hj Hadi seorang ulama tentu faham mesej alquran dan sunah. Dia tentu faham maksud ayat 59 surah Nisa. Dahulu dia tersilap langkah, hari ini diharap dia kembali ke jalan Allah mematuhi ayat 59 itu.
Namun mereka yg akidahnya demokrasi barat yg tulen, tindakan Hj Hadi mahu membawa pas bersama umno dalam pemerintahan dikira sebagai pengkhianat. Insya Allah Hj Hadi bukan penganut demokrasi barat.

Tanpa Nama berkata...

Bukan sahaja Hj Hadi itu 'Penghancur Pakatan' tetapi 'Pemusnah Harapan' ramai yang ingin melihat Islam memainkan peranan mengubah Malaysia dari diperintah oleh UMNO

Malang sungguh jika hanya PKR dan DAP sahaja yang berjaya mengubah Malaysia

Dan jika Malaysia terus menyalah guna kuasa dan tidak berlaku adil ramai akan mempersoalkan di mana Islam yang di banggakan oleh ahli PAS

Tanpa Nama berkata...

'Agama tidak pernah menyelesaikan masalah yang membelenggu rakyat Kelantan.'..hati2 skt menulis..masuk neraka plk nnti. islam adalah agama yg lengkap. klu ada masalah dengan pelaksana, jgn tulis mcm ni.. komen pasal pelaksana sudhlah

bat8 berkata...

Apa maksud Islam yang diperjuangkan pas menang? Menang sepenggal di Terengganu dan kedah sebagai bukti ke?

Jaga2 dgn perkataan anda....boleh menghina Islam juga!

Tanpa Nama berkata...

Kadang2 ahli2 tertanya2 kenapa hatinya boleh menjadi keras, adakah disebabkan makanannya,ubat ubatan atau darah siapa telah dimasuk didlm tubuhnya semasa rawatan.ALLAHhuaklam.