31 Mac 2015

[BERGAMBAR] Isu Banjir Di Kelantan, Yang Disembunyikan Di Sebalik Isu Hudud...


Pengurusan banjir lemah kerana Kelantan tidak bekerjasama, kata PAC

Majlis Keselamatan Negara (MKN) mengatakan pengurusan banjir lemah di Kelantan kerana kerajaan negeri tidak memberikan kerjasama, kata Datuk Nur Jazlan Mohamed.

Pengerusi PAC itu berkata, kelemahan tersebut dimaklumkan kepadanya semasa pendengaran dibuat hari ini dan MKN mendakwa kurangnya kerjasama kerajaan negeri Kelantan menyebabkan kordinasi Putrajaya untuk membantu terputus.

Ahli Parlimen Pulai itu juga berkata, MKN turut mengakui ada kelemahan dari pihak mereka dalam menguruskan banjir memandangkan musibah yang dihadapi kali ini adalah luar biasa.

"Mereka mengakui ada ‎kelemahan dari perancangan pengurusan dan timbul kerjasama kerajaan negeri.

"Sebelum ini kerjasama MKN dengan kerajaan negeri bila berdepan dengan banjir tidak jadi masalah sehingga pada tahun lepas ia terputus menjejaskan kordinasi kerajaan pusat dan kerajaan negeri," katanya pada sidang media di Parlimen hari ini.

Sebelum ini, PAC memberitahu akan memanggil MKN dan kementerian kewangan berikutan dari peruntukan RM800 juta kepada mangsa banjir sepertimana diumumkan Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan.

Peruntukan berkenaan membabitkan pembekalan makanan, operasi logistik dan pembersihan rumah-rumah mangsa.

Banjir kali ini melanda beberapa buah negeri, khususnya di Pantai Timur, antara yang terburuk dalam sejarah dan hampir 200,000 orang menjadi mangsa.

Menyentuh mengenai pengurusan belanjawan bagi mangsa banjir, Nur Jazlan menafikan wujudnya penyelewengan berdasarkan daripada penerangan MKN.

"Tidak ada penyelewengan kali ini, kerana setiap peruntukkan wang Ihsan banjir dipantau oleh jabatan audit dan juga Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

"Mereka ada setiap kali majlis penyerahan bantuan dan tahu segala prosedur itu, jadi amat sukar adanya penyelewengan," katanya.

Jazlan berkata, dari jumlah peruntukan lebih RM729 juta yang diterima, sebanyak RM215 juta masih tidak digunakan dan bakinya akan disimpan sebagai tabung dana dan dibawa ke tahun depan.

"Bagi peruntukan banjir khas, sejumlah RM500 juta diperuntukkan, di mana RM135,000 disalurkan untuk wang ihsan kematian bagi 27 keluarga dan wang ihsan bagi 276,720 ketua isi rumah," katanya.

Beliau juga berkata, PAC juga menerima alasan MKN bagi penambahbaikan pengurusan banjir terutama yang berkaitan teknologi dan peralatan.

"Pihak MKN berkata, mereka akan menambah baik pengurusan dalam operasi banjir seperti menggunakan teknologi meramalkan tempat hujan berlaku, potensi banjir dan sebagainya.

"Penambahbaikan juga bakal dilakukan dari segi komunikasi, termasuk dengan meletakkan satelit telefon ke tempat tinggi, supaya apabila bencana tiba, komunikasi tidak terputus, dan sebagainya," katanya. – TMI


Banjir Kelantan. Apa yang MB cuba sorok? (bukti)

Laporan dari aktivis alam sekitar.

Daripada tinjauan kami pd 22, 23 dan 26 lalu mendapati faktor2 yg menyumbang kpd banjir lalu bukanlah disebabkan dpd pembalakan haram tetapi dikenal-pasti adalah dpd aktiviti pembalakan berlesen berskala besar, amalan tebang habis secara rakus utk tujuan projek ladang hutan, perlombongan dan ladang kelapa sawit disamping aktiviti kerja2 tanah oleh pekebun sayur d Lojing. Gambar terkini keadaan Manek Urai terutama sekitar stesen ketapi akan saya share nanti.

Secara jujur tanpa dipengaruhi oleh mana2 pihak & tanpa ada kepentingan & agenda, Kerajaan Negeri setiap negerilah yg meluluskan sesuatu konsesi pembalakan. Saya share senarai kelulusan konsesi pembalakan di Jajahan Kelatan Selatan sahaja termasuk Jajahan Kecil Lojing pd tahun 2014 tidak masuk lagi Jajahan Kelantan Timut & Jajahan Kelantan Barat.

41 lesen di jajahan Kelantan selatan

EXCO yg memegang potfolio Tanah & Sumber Asli di pentadbiran Kerajaan Negeri memang Nik Amar yg dilihat tidak prihatin terhadap kesejahteraan alam sekitar manakala YAB MB pernah mengeluarkan kenyataan bhw konsesi balak di Daerah Kecil Lojing telah dihentikan sejak 2006 tetapi berdasarkan senarai yg saya share di atas konsesi balak telah diluluskan pd tahun 2014.

Pemandangan biasa di jajahan Gua Musang

Penafian MB Kelantan

Saksikan gambar2 pasca banjir di bawah:


-sumber: thecybersniper


23 ulasan:

Malaysiabaru berkata...

Kami dah ulang byk kali..

Jangan bantu mangsa banjir di Kelantan

Jgn menidakkan bala malapetaka yg d turunkan Allah untuk rakyat Kelantan merasai sengsara dgn penuh nikmat

Bala ularmak sesat berkerjasama dgn umno di beri cash oleh Allah

Buduh guan eng dan azmin menolong rakyat Kelantan

Biarkan bala take its course... Rasakan penangan kerjasama umno pas!

Tanpa Nama berkata...

Mulut beriman tpi mempunyai hati yg busuk..beriman dimulut tapi tidak dihati itu yg berlaku sekarang Dan disebut didalam nas-nas alquran tentang akhir za man.....ini akan berlaku lagi dan lagi bila Org tidak sepatotnye mentakbir jawatan2...menyembunyikan kelemahan dari satu issue issue yg Lain biar ada jiwa-jiwa dan mata-mate yg terpena...Dan beralasan-alasan demi ugama.....bagi menutup kudis-kudis buta.....sampai bila? Satu hari tuhan akan unkapkan jua....

Rosa berkata...

'Tidak ada penyelewengan kali ini...'.Mksudnya sebelum-sebelum ni ada penyelewengan la,kan?
Hmmm....

Tanpa Nama berkata...

kelantan silap next PRU lingkup pas ..
BN tunggu masa utk lebur puak UG ni..
skrg dia orang simpan peluru ..
1.banjir..
2.balak.
3.Hudud ..
..kita tgk nanti tak lama .. geng
ahmad dan nik amar ..spenggal sj..

faqirulkhoir berkata...

Tuan blogger, salaam. Banyak2 t.kasih krana mmbawa semula isu banjir besar dKlntan terutamanya yg antara lain nampaknya tlah mndedahkan kepincangan dan kelemahan pentadbiran kerajaan negeri. Sekiranya Datuk Mad Yakob berkata bahwa pembalakan di tanah tinggi Lojing telah dibekukan sejak 2006 padahal lesen dikeluarkan (sekiranya benar) sehingga tahun 2014, maka beliau wajib ditegur/diperbetulkan olih exco berkenaan. Sekiranya, ini tidak berlaku, maka kelayakkan keduaduanya untuk memimpin pentadbiran negeri bolih dipersoal. Paling kurang, keduaduanya 'ustaz' ini memohon ma'af dan menimbang untuk mengundur diri. Wallahua'lam.

Tanpa Nama berkata...

pas bukan saja dah ganti umno, tapi memang dah benar2 jadi umno. pemimpin menipu rakyat.

korg berbangga perabih hampir sejuta rm utk muktamar ampu bodek; tp rakyat masih duk dalam khemah. duit tu kalau buat rumah byk boleh dpt. selesa rakyat.

tp korg lebih gilakan kuasa dunia dr kebajikan rakyat.

mana negara kebajikan? mana pas for all?

penipu, pengkhianat, bodoh, barua!

Tanpa Nama berkata...

ALLAH mletakkan sepadan2-aturan2-batas2-HAD2 @ HUDUD'NYA" bukan hanya setakat kpd zakar & faraj yg berzina ATAU tangan2 individu-KECIL yg mncuri minum-Todi serta bermain judi..sprt yg diwar2 dipromosi & diFAHAMI oleh yg konon2nya mngaku fakeh itu..

..Ssungguh2nya aturan2-batas2-HAD2 @ HUDUD'NYA" itu meliputi gunung ganang HUTAN2 lautan dan angkasa-RAYA dimana BUMI ini termasuk bulan bintang2 & matahari sentiasa mengikut garis2-sepadan2-aturan2-HAD2 @ HUDUD yg berPAKSI pd orbit-EDARANnya yg kemas lg JITU bnar7PATUH-akur ddlm system kawalan'NYA"..



Semoga kita bnar2 MEMAHAMI sbnr2 definasi mudah apakah HUDUD itu?

HUDUD =HAD2=batas2=sepadan2=aturan2

Jd, sapekah yg TERANG2 tlh mnipu & mlanggar-HUDUD @ HAD2-aturan2 AZALI hutan dinegeri Kelantan?

TIDAK jlskah lg btapa isu HUDUD ini tlh mnjd senjata MAKAN tuan kpd yg BODOH BUTA rakus & buas yg berHATI syaitan?

FIKIRkan lah..
Layakkah spesis ini utk brcakap pasal HUDUD lagi??

Tanpa Nama berkata...

Peduli apa? Yang penting dap at sokongan umno supaya dapat buat hudu, maka parti dan presideng nampak suci mulia. Yang lain nak peduli apa??

Koperasi Prihatin Kedah Berhad berkata...

Sudah naik bosan dengan gelagat pemimpin politik kebelakangan ini, mereka sibuk dengan agenda politik sahaja. Dengan sedikit kuasa yang ada mereka mudah lupa pada rakyat. Mereka sibuk dengan agenda membela rakyat. Rakyat jugalah yang terus menjadi mangsa. Mereka lupa rakyat yang memilih mereka menjadi pemimpin tetapi mereka sibuk dengan agenda politik peribadi dan kepartian semata-mata. Sedangkan rakyat bakal bergelut dengan masalah kenaikkan harga barang dan tekan ekonomi. Mereka sibuk dengan laungan dan hentaman sesama sendiri tanpa bersama rakyat untuk menghadapi rejim yang rakus. Mereka sibuk dengan kepimpinan tetapi mereka siapa yang patut dipimpin. Maka semakin hari rakyat terus dipinggirkan dengan janji yang semakin dilupai. Mereka risau jawatan mereka akan hilang tapi mereka bagai alfa bahawa rakyat semakin menderita. Mereka takut kehilangan pengaruh sedangkan rakyat sudah jauh. Apa akan jadi, jika pemimpin hanya berjuang untuk jawatan semata-mata dan akhir rakyat terus menderita. Apakah mereka sudah lupa yang telah mereka sendiri janjikan sebelum mereka menjawat jawatan yang dipilih rakyat? Adakah mereka akan bersama rakyat bila tiba waktu pemilihan nanti dengan janji-janji baru? Hanya segelintir pemimpin yang berjuang bermati-matian dan sanggup disumbat ke lokap tetapi mana yang lain? Adakah yang lain sibuk dengan jawatan yang bakal mereka tandingi? Sedarlah wahai pemimpin bahawa anfa berjawatan kerana rakyat memilih anda, bukan kerana jawatan itu hak muktlak anda. Sedarlah wahai pemimpin anda sedang diperhatikan oleh rakyat yang sentiasa berdoa kepada MAHA PENCIPTA.

Tanpa Nama berkata...

Anon 9 36 PM

Kesalahan kedua dua pemimpin tersebut bukan kesalahan yang tidak di sengaja kan atau kesalahan cuai Kerana kepentingan wang ringgit mereka tidak memperdulikan akan akibat buruk Selain itu mereka menyatakan sesuatu yang tidak benar

Ia nya tidak dapat di selesaikan dengan minta maaf Tindakan dan keputusan mereka merugikan semua Jika mereka 'ustaz' mereka bertanggung jawab dan letak jawatan

Jika tidak PAS tak ada beza dengan UMNO Satu demi satu kesalahan akan mereka lakukan

Tanpa Nama berkata...

Yang paling tak senonoh ialah begitu mudah mengunakan nama Allah untuk menyelamatkan tindakan yang melampau

Tak ada beza bersumpah dengan nama Allah dengan berbohong dengan menyebut nama Allah

Ketika ini lah Mursyidul Am masuk campur dengan memberi peringatan kepada kedua dua pemimpin Islam tersebut bukan hanya mempertahan jawatan presiden

mohd fauzi berkata...

Mempersalahkan Kerajaan Kelantan yg melakukan penebangan balak memang mudah. Mereka yg berkenaan lupa bahawa untuk menguruskan negeri memerlukan dana yang banyak. Kalaulah Kerajaan Persekutuan tidak menafikan wang royalti minyak yang sememangnya HAK rakyat Kelantan, saya yakin aktiviti pernebangan balak di Kelantan akan dihentikan.

Tanpa Nama berkata...

PAS Gagal jadi parti politik jauh lagi jadi NGO

Tengok macam Khemah Syiria


Rakyat Kelantan salah



Ubah ke DAP lagi baik jika dapat maju makmur macam Penang

Jaja jaja agama boleh cari makan tuk semua ke ?

Tanpa Nama berkata...

Jual pill kuda!

air gunung berkata...

tuan mohd fauzi.
Mcm budak umngok punya hujah pertahankan geng seniri..kih kih kih..dulu dok kutuk diorg bg alasan mcm neh..skrg????kih kih kih.betul2 Pas gnti umngok...bila masa matlamat menghalalkan cara..sakit paa PAS kalo ade ahli berfikiran mcm tuan..

Tanpa Nama berkata...

Bangau Oh Bangau ..
Bila AMANAH TIDAK DIPELIHARA DENGAN JALAN YANG BETUL ..
BANGAU OH BANGAU ....

Tanpa Nama berkata...

TGNA punya jaga supaya sampai tak nak berbohong tu sebab TGNA Tidak tebang balak beratus ekar

Tak dapat HAK pun boleh beriya iya nak UG

Kalau tenguk permit dan kawasan balak yang ditebang macam tak ada hari esuk untuk kelanta Tiga generasi punya tanah kena lapun habis !!

Tanpa Nama berkata...

TGNA pemimpin Pas yang menjadi contoh untuk diikuti,MB sekarang termasuk Presiden Pas perlu diganti, tapi dikalangan ulama Pas mana ada yang layak memimpin?

Tanpa Nama berkata...

Kan dah lama Kita Tanya:

1. Adakah pas sebuah parti politik sokong sistem demokrasi pengundian rakyat?

2. Adakah pas betul betul sebuah parti POLITIK?

Tanpa Nama berkata...

Tubuhkan shj parti islam baru. Sudah tak ada harapan dah. Pastikan parti islam yg baru adalah gabungan mantap ulama dgn profesional.

Tanpa Nama berkata...

1 23 PM satu idea yang bagus Kalau boleh di buat

Dulu beberapa kali UMNO mencadang dan membantah pengunaan Islam dalam parti politik sehingga Mersyuarat Raja Raja memutuskan mengekalkan supaya PAS di benarkan memakai Islam

Selepas ini jangan kita harap ada lagi parti sebagai ganti parti PAS Sebab itu lah kita kena jaga PAS betul betul kerana UMNO tidak akan memudahkan kita untuk membuat parti Islam yang baru UMNO akan mengambil contoh parti parti Islam di negara Arab dimana mereka saling bertelingkah UMNO dengan hujah negara kita berbilang kaum India dengan Parti Hindu Cina dengan Parti Kristian nya

Ahli PAS perlu sedar dan mesti menyelamatkan parti Jika ada PAS tapi macam ini keadaan nya pun tak berguna Hidup tak berguna Mati tak berfaedah

Ahli mesti menyelamatkan PAS kerana tidak akan ada parti seperti parti PAS lagi jika PAS terus di pimpin oleh kepimpinan yang ada sekarang

Tanpa Nama berkata...

setelah Kelantan dan Kedah isu tebang balak, kini Hadi Presiden UG tebang Pakatan Rakyat supaya tumbang..

obat pelangsing wsc biolo ampuh berkata...

KASIHAN rakyatlah yang terklantar