15 Nov 2014

Sekarang Baru Sedar? BR1M Itu Rasuah Rakyat Untuk Undi BN?


Pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) oleh kerajaan tidak ubah seperti memberi rasuah kepada rakyat.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, itu antara sebab utama beliau menentang pemberian bantuan tunai pada skala besar seperti itu.

“Jika ia (BR1M) diberikan hampir pada tarikh pilihan raya atau jika manifesto menjanjikan ia (pemberian tunai), tanggapan bahawa (BR1M digunakan) untuk membeli undi memang tidak boleh diketepikan.

“Jika ingin naikkan pendapatan (rakyat), ia perlu dibuat dengan menghasilkan peluang bekerja atau berniaga,” katanya dalam artikel baharu bertajuk BR1M yang disiarkan di blog beliau, chedet.cc.

Mengakui dirinya bukan pakar ekonomi atau kewangan terlatih, Dr Mahathir berkata beliau faham mengenai BR1M dan manfaatnya kerana beliau sendiri sebelum ini pernah membuat keputusan mengenai perkara berkaitan ekonomi dan kewangan yang dilihat memberikan hasil baik kepada negara.

“Saya memang menentang pemberian wang tunai sebagai cara meningkatkan pendapatan rakyat sejak awal lagi. Jika ada pun, bantuan kewangan perlu diberikan kepada miskin tegar yang tidak mampu bekerja untuk mendapatkan pendapatan,” tegasnya.

Menurutnya, selain kelihatan seperti rasuah, BR1M mempunyai kesan negatif yang lebih banyak berbanding itu kerana ia meningkatkan kebergantungan individu terhadap kerajaan untuk pendapatan sendiri, tanpa sebarang usaha.

“Ia melemahkan karakter individu dan mengurangkan daya saing dalam pasaran,” katanya.

Menurutnya, untuk menjadi negara berpendapatan tinggi seperti disasarkan Malaysia menjelang 2020, ia perlu datang daripada peningkatan dalam produktiviti.

Dr Mahathir berkata, produktiviti yang tinggi diperoleh daripada pendidikan dan latihan lebih baik.

“Seseorang buruh tidak boleh jadi lebih produktif berbanding mekanik atau tukang yang mahir dalam sesuatu pekerjaan tangan. Mereka ini pula tidak seproduktif seorang jurutera.

“Keupayaan meningkatkan produktiviti datang daripada nilai tambah lebih besar terhadap produk,” katanya.

Menurutnya, pemberian wang tidak meningkatkan produktiviti, menyebabkan daya saing tidak akan bertambah baik.

Akibatnya, beliau berkata, ekonomi tidak akan tumbuh sepenuhnya dan negara-negara seperti ini terpaksa bergantung kepada pekerja, eksekutif dan usahawan asing.

Pendapatan tinggi bukan penentu kemajuan negara

“Kita mahu menjadi negara maju menjelang 2020. Kita rasa ini boleh dilakukan dengan menaikkan pendapatan purata ke tahap tertentu. Ini (penjelasan yang) mengelirukan.

“Segelintir orang yang mempunyai pendapatan sangat tinggi akan mengherotkan (nilai) pendapatan purata. Pendapatan per kapita tidak sepatutnya menjadi ukuran pencapaian kita sebagai status negara mahu. Penekanan terhadap pendapatan tinggi semata tidak cukup,” katanya.

Beliau berkata, ia akan lebih mengelirukan jika pendapatan itu adalah disebabkan pemberian kerajaan.

Dr Mahathir menekankan, untuk menjadi negara maju, Malaysia perlu setanding dengan negara maju dari segi pendidikan, teknologi dan pengetahuan industri, pembangunan dan penyelidikan, infrastruktur setara dan pendapatan tinggi untuk semua rakyat.

“Jadi mustahak membelanjakan wang bagi pendidikan dan latihan bertahap lebih tinggi, membina keupayaan kejuruteraan dan industri, untuk menjadi produktif dan berdaya saing, membina infrastruktur kelas pertama dan untuk menjadi penyelidik, pencipta dan pembangun,” katanya.

Menjelaskan lebih lanjut, Dr Mahathir berkata, ada kerajaan sosialis dan komunis yang pernah cuba memperbaiki pendapatan rakyat mereka melalui pemberian wang dan memberikan kemudahan sokongan secara percuma untuk memastikan rakyat mempunyai kehidupan baik.

“Tetapi Sosialisme dan Komunisme telah gagal. Mereka akhirnya memilih perusahaan bebas dan kerja kuat,” tegasnya.

Katanya, Malaysia pernah menggunakan dasar menggalakkan industri yang menggunakan ramai buruh kerana pada masa itu, rakyat tidak mempunyai pekerjaan dan tiada pendapatan. -SH


Mahathir serang Najib lagi, BR1M umpama rasuah dan mengelirukan, katanya

Bekas perdana menteri yang paling lama memerintah Tun Dr Mahathir Mohamad sekali lagi mengkritik pentadbiran Datuk Seri Najib Razak, menyifatkan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) sebagai rasuah.

Bagi Dr Mahathir, tindakan Putrajaya memberi BR1M sebagai salah satu cara meningkatkan pendapatan untuk mencapai status negara maju pada 2020 adalah sangat mengelirukan.

Menulis dalam blognya, bekas perdana menteri itu perkata pendapatan per kapita tidak patut dijadikan perkiraan sebagai kejayaan Malaysia mencapai status negara maju.

"Pendapatan per kapita tidak akan menjadikan Malaysia negara membangun, malah ia lebih mengelirukan apabila pendapatan dinaikkan hanya bergantung kepada pemberian wang tunai," katanya melalui blog chedet.cc hari ini.

Beliau berkata sosialis dan komunis cuba memperbaiki pendapatan masyarakat dengan memberi wang tunai dan kemudahan fasiliti.

Tetapi katanya, sosialis dan komunis juga akhirnya gagal dengan kaedah tersebut dan rakyat terpaksa mengambil jalan keluar melalui perusahaan bebas dan bekerja keras.

"Kita mesti meraih pendapatan dengan meningkatkan produktiviti, bukan dengan pemberian wang tunai dari kerajaan."

Beliau juga berkata tidak adil bagi rakyat menuduhnya tidak memahami tujuan pemberian BR1M.

Ini bukan pertama kali Dr Mahathir mengkritik polisi pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Bagaimanapun Najib mempertahankan pemberian BR1M dengan menyatakan ia merupakan sebahagian daripada usaha kerajaan untuk mengurangkan beban rakyat akibat daripada pemotongan subsidi dan juga bertujuan sebagai bantuan kepada rakyat.

Dr Mahathir berkata beliau menentang pemberian wang tunai sebagai kaedah meningkatkan pendapatan sejak dari awal pelaksanaannya.

"Kalau ya pun, bantuan kewangan perlu diberikan kepada yang benar-benar susah dan tidak mampu bekerja bagi meraih pendapatan.

"Bantahan utama saya ialah kerana pemberian wang pada skala begitu sangat kelihatan seperti rasuah," katanya.

Tambahan pula, katanya, apabila BR1M diberikan ketika hampir dengan pilihan raya atau disenaraikan dalam manifesto pilihan raya, ia mewujudkan persepsi bantuan itu bertujuan mendapatkan undi.

"Sekiranya pendapatan perlu ditingkatkan, ia sepatutnya dengan cara mewujudkan peluang pekerjaan atau perniagaan.

"Tetapi BR1M mempunyai lebih banyak implikasi negatif daripada itu. Ia meningkatkan kecenderungan bergantung kepada kerajaan, termasuk bagi meningkatkan pendapatan sendiri, tanpa berusaha sendiri.

"Ia melemahkan karakter rakyat dan mengurangkan daya saing mereka dalam pasaran," katanya.

Pendapatan tinggi perlu datang dari peningkatan produktiviti yang hanya boleh terhasil melalui pendidikan yang lebih baik dan latihan, kata Dr Mahathir.

"Kemampuan meningkatkan produktiviti datang dari nilai tambah yang lebih besar bagi sesuatu produk," katanya.

Beliau berkata, dengan kewujudan lebih banyak industri dengan nilai tambah yang tinggi, pendapatan pekerja akan meningkat berikutan sumbangan besar mereka kepada majikan.

Sambil menyatakan yang hasil kerajaan datangnya daripada cukai, Dr Mahathir berpendapat rakyat tidak akan suka melihat cukai yang mereka bayar digunakan sebagai alat pilihan raya.

"Sudah pasti mereka tidak mahu melihat wang daripada hasil titik peluh mereka digunakan bagi memenangi populariti untuk sesiapa atau mana-mana parti politik atau pentadbiran," katanya.
-TMI


ULASAN GB

Takkan baru sedar sekarang yang BR1M itu Beri Rasuah 1 Malaysia?

Tapi SPR buat tak tahu. Apabila TGNA menyampaikan wang zakat yang tak berapa ringgit kepada seorang Orang Asli di Kelantan, bangun pegawai SPR menuduh itu sebagai satu rasuah.

Yang ini lagi binatang...









IKLAN BERBAYAR

Jangan Biarkan Pasangan Anda Menderita,
Atasi Masalah Prostat & Kelemahan Zakar Dengan MEN CAPSULE.
KLIK SINI
LIKE kami di SINI





12 ulasan:

Awanama berkata...

Udahlah subsidi dikurangkan, harga barangan naik, lepas tu nak rasuah rakyat utk undi umporno. Ambil je br1m tapi undi pr.

Lepas ni kenakan gst dan naikkan br1m.

Org yg bang*?@ je yg akan undi umporno celaka haramjadah.

Yg rugi org pembayar cukai yg duitnya digunakan utk br1m. Lepas tu kena gst lagi. Nasib kau lah labu...

Ahmad Dzul Mohd berkata...

it's what the goverment can offer to the majority of people in Malaysia while the amount is only good enough to spend it here like u creat our cheapest car previously but Tun Razak Exchange what is the purpose? Why u don't dare to speak up? malays are only eligible for public housing in the future me not consider smart but it is a short journey or reality life concern.Sihat dan panjang umur Tun!

Awanama berkata...

parti yg membiarkan fitnah seiring dengan perjuangan tiadq beza sebenarnya antara umno dgn pkr...apabila matlamat utama hanyalah kuasa maka bila dapat kuasa rakyat bawah akan tetap ditendang tak kira siapa yg perintah...lihat sahaja sekarang azmin nk teruskan kidex dan langat 2 kena rafizi dan tony pua senyap???kontraktor lain plak ke yg nk buat projek tu?ke kontraktor umno jugak yg buat?bila fitnah sudah biasa bg kamu untuk dapatkan perhatian dan kuasa maka apabila memerintah malaysia nanti tidak mustahil kamu boleh menjadi zalim seperti bn...rakyat bawahan berhentilah dari terlalu partisan dan dewakan pemimpin kerana mereka bukan sempurna dan barangkali jahat dibelakang rakyat...pilihlah wakil rakyat yg bela rakyat tak kira dari PR atau BN...

awekaste berkata...

Salam

apa salahnya kerajaan nak bagi bantuan kewangan. Ibaratlah sebagai pemberian bonus pada setiap pekerja pada setiap tahun.

Kalau dulu setiap kali bajet rakyat mengeluh akan berlakunya kenaikan harga barangan kesan pengumuman bonus pada kakitangan awam yg tak seberapa itu.

nah sekarang semua org di ibaratkan dpt bonus pada bajet 2015 hari itu dan rakyat tak lagi mengeluh seperti dulu walaupun berlaku kenaikan harga brg.


wasalam

awekaste berkata...

Benda yg dah sign aggrement nak buat mcmna. Cuma yg boleh dilakukan pastikan projek2 tersebut dibuat yg akhirnya menguntungkan rakyat dan kerajaan selangor.

Pastikan projek tersebut dibuat tidak semata2 mengkayakan kroni secara atas angin shj.

Wasalam

Fakirulkhoir berkata...

Terima kasih tuan blog. Baru skrang ke nak sedar br1m ni 'beri rasyuah satu malaysia'..? Namun rakyat kena ambil, sebab (bahasa Kasar sikit) bukan duit Mak bapak dia punya. Namun apabila ambil, jangan undi BN, sebab kalau undi dia, sebab dapat duit br1m, maka semakin hampirlah kita dengan magna rasyuah, na'uzubillah, semuga Allah menjauhkan kita Dari 'amalan busuk INI. KaTA orang2 lama, jauh panggang Dari api.
Namun SPRM Dan SPR terus MEmbisu seribu bahasa, sudah terang bersuluh pulak, bak kATA Tok Guru, jeling pun tidak.

Awanama berkata...

Perang dah bermula!? Hehehe gasak!

Awanama berkata...

Mukhriz boleh bersiap sedia..

Awanama berkata...

Semasa Pak Lah dua projek di batalkan Satu Bakun Satu jembatan bengkok dan kerajaan terpaksa membayar berjuta juta ringgit

Memgapa Kerajaan UMMO takut mendedahkan perjanjian kidex dan Langat2 ? Tolong lah dedahkan kita nak tahu permainan politik PR dan Azmin

Jangan pilih parti yang terang terang memberi rasuah Yang Mahathir risaukan ialah kita tak kemana mana pada 2020 kerana pendapatan tinggi kita dari pemberian kerajaan bukan produktiviti kita Kalau tenguk tv tentang iklan rasuah cuma nasi lemak sebungkus boleh menyebabkan dadah di bawa masuk

Tak boleh di anggap bonus kerana bonus di beri semasa membuat keuntungan bukan masa berhutang berbillion billion Kalau bonus setiap warga negara layak menerima nya tetapi kerana ramai yang miskin maka peluang untuk dapat undi banyak maka diberi br1m

Awanama berkata...

akhir nya si lahanat pun sudah bosan menjadi lahanat kepada jutaan rakyat.

lahanat yang bebetul bahalol saja mengetuai penipu pemipu bangsa sekarang.

apa nak jadi pada negara bila ada lagi anak anak buah lahanat yang meng-iya kan segala kerja kerja setan ber terusan.

asal bukan umno berkata...

Tun mahadir akan tengok sendiri selagi hidup kehancuran malaysia disebabkan acuan dari diri sendiri.. InShaAllah

Awanama berkata...

Memang pun, apsal sprm wat tak tau aje?