25 Nov 2014

Bendera UMNO Lambang Gerombolan Gila Kuasa - Sakmongkol


Kini banyak kelihatan bendera UMNO hampir di setiap sudut Kuala Lumpur. Umum tahu bahawa Perhimpunan Agung UMNO berlangsung mulai esok.

Melihatkan kemeriahan bendera UMNO di sana-sini, Datuk Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz menyatakan, Bendera UMNO bukan lagi lambang yang boleh dimegahkan pengikutnya kerana UMNO kini bukanlah parti yang mengundang penghormatan. Ia lambang kepada gerombolan gila kuasa yang mahu menekan dan menindas rakyat yang tidak bersetuju dengan dasar-dasarnya.

Tegasnya, bendera UMNO bukan lagi lambang sesuatu yang dimuliakan dan dihormati rakyat, bukan lagi lambang kelompok manusia yang megah dan bukan lagi lambang parti mulia Onn Jaafar, Tengku Abdul Rahman, Tun Razak. Ia bukan lambang parti orang Melayu yang datang dari kampong, merendah diri yang bangkit berarak menentang Malayan Union dahulu. Sebaiknya, bendera UMNO sudah menjadi lambang pemerintahan kuku besi atau “reign of terror” bayangan kepada sebuah parti di mana ahlinya ganas dan membuli rakyat.

Tegas Ahli Parlimen DAP- Raub itu, ia merupakan bendera parti yang membiarkan kumpulan ala samseng membuat laporan polis lengkap dengan uniform para militari; yang bercakap ajak berkelahi, merusuh dan membinasa orang lain.

“Anak muda Melayu pun meluat tengok telatah pimpinan UMNO yang dahulunya malas belajar semasa sekolah, sekarang jadi kontraktor klas F dan lain-lain nya tapi oleh kerana jadi AJK UMNO bahagian atau ahli UMNO cekai sekali pun- berlagak macam dunia ini mereka yang punya,” tambahnya melalui blognya Sakmongkol AK47.

Mohd Ariff berpendapat, UMNO tidak sedar bahawa mereka hanya sebahagian daripada orang Melayu dan mereka yang angkat diri sendiri menjadi jurucakap Melayu. Sudah ramai Melayu yang tidak mahu UMNO bercakap bagi pihak mereka. Kenapa kita mahu membiarkan budak lepasan SRP, SPM menjadi jurubicara bangsa kita? Kita bukan ahli JKKK.

Beliau seterusnya berkata, cara UMNO sekarang mempertahankan kuasa ialah bukan dengan kekuatan buah pemikiran, kemantapan dasar pemerintahannya tetapi melalui ugutan menggunakan tekanan, kezaliman, kuasa polis dan tentera.

“Orang ramai akan kata- ini bendera parti kaki pukul, kaki ugut, kaki gunakan polis sebagai budak suruhan, kaki yang hantar budak upahan menendang pelajar, menakutkan bangsa lain rakyat Malaysia,” tambah beliau lagi.

Beliau yang berpendapat ibu bapa serta kaum keluarga yang masih menyokong UMNO, berdosa terhadap anak-anak mereka diganyang dan menyuruh agar menjauhkan diri dari UMNO.

“Parti ini sudah tidak dapat dibantu. Pemimpin asyik berpoya melayan para isteri bermewah mewahan. Harta benda rakyat habis disapu. Ia parti yang menuju kepada penghujung hayat – pengikutnya naik sasau dan mudah meletup. Ia hanya boleh mempertahankan keberadaannya melalui ugutan, tangkapan, penggunaan undang-undang zalim, dan teriakan mengkasari orang lain,”sambungnya. -FMT

Sebagai makluman, sakmongkol atau nama sebenarnya Mohd Ariff Sabri Aziz adalah bekas ADUN Pulau Manis dan pernah menang atas tiket Barisan Nasional/UMNO (2004-2008). Beliau merupakan bekas Ketua Penerangan Umno Bahagian Pekan, Pahang (2000-2004) di bawah Timbalan Perdana Menteri dan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak. Beliau kini ialah ahli parlimen DAP untuk Raub. -GB

41 ulasan:

Awanama berkata...

Geya nya bentuk gaya si bahalol yang akan pupus , Kluk Klux Klan atau Kiu Kia Kiok....

Agenda bebudak bahalol orang puteh pun sampai ke bebudsk hidung kembang kemek @2K...

1Bahalol sudah 57 tahun wujud , akan ke Sepilok tahun depan.

Awanama berkata...

UMNO = United Mazmumahian National Organization

di mana Mazmumahian = pengamal sifat TERCELA!

Awanama berkata...

Bukan bahalol lah.mangkut hanyun...

Awanama berkata...

dlm lawatan kerja di sek sek seluruh Perak, aku terkedu ada guru besar g takut dengan tukang kebun. Sebab tukang kebun tu ada jawatan dlm UMNO cawangan dan bahgian.

Awanama berkata...

Maka bendera UMNO tak ubah macam bendera kesatuan Soviet Union (USSR) yang sangat kecam dan menindas rakyat.

Unknown berkata...

Sangat ampuh dan kuat tertanam di dlm dada pada golongan manusia yg sombong lagi jahil itu..betapa "tersiksanya" mereka hasil dari kezaliman sipemerintah ...ada yg berasa laksana dibawah pemerintahan "yahudi"... ada juga bagai dibawah " USSR"...dan pelbagai perasaan yg mereka alami yg diperturunkan dari generasi yg terdahulu yg turut " tersiksa" ..kerana masih kekal sipemerintah yg "zalim" itu berkuasa..apa yg tidak diusahakan oleh golongan yg "sangat dizalimi" ini..segala macam doa dah dilafazkan..segala macam tahaluf siasyi dengan pelbagai pihak juga telah dimeterai..tidak dikira lagi pelbagai celaan..maki hamun.."pertempuran jalanan" yg diusahakan turut gagal menumbangkan sipemerintah yg amat zalim itu...kini tatkala sedikit "sinar keadilan" sedang memancar..sebahagian dari para "penyelamat" mereka pula berbolak balik hatinya ..sedang sebelum ini sangat "keras" lisan mereka mengajarkan kepada para pengikutnya yg sombong lagi bodoh itu betapa "tersiksanya" keadaan hidup mereka..hasil dari besarnya kezaliman sipemerintah..maka ingatlah kamu wahai golongan yg sombong lagi buruk perilakunya..sesungguhnya kezaliman yg paling besar yg kamu sangka hasil dari usaha sipemerintah ..sesungguhnya ia adalah dari hasil usaha para pemimpin yg bersifat khawarij ..yg sanggup berjual beli pada qalam Allahswt..sehingga ia sanggup memberi perlindungan dan mengangkat seorang pelaku liwat sebagai ketuanya..sanggup juga ia ber"tahaluf siasyi" ? pada golongan non muslim yg bersifat kafir harbi sebagai rakan perjuangan..demikianlah kini..hati para pemimpin yg bersifat khawarij itu berbolak balik..kerana hasil dari sifat khianat mereka pada ilmu yg dimiliki tidak menjadikan mereka berada pada kedudukan kuasa mutlak..walaupun semakin besar kuasa yg dimiliki ...sebaliknya kedudukan mereka jauh lebih hina dari seekor kucing kurap.. siapakah dari kalangan pengikut golongan kafir harbi atau pengikut golongan pentaasub anwar yg mengakui kepimpinan yg bersifat khawarij itu sebagai ketua yg memiliki kuasa pemutus @ketua hasil "tahaluf siasyi" itu ? Maha Suci Allahswt.. yg masih merahmati bumi melayu ini..walaupun semakin banyak nikmat Nya yg dikufurkan oleh bangsa melayu itu sendiri..

bat8 berkata...

Sdra Pembahas sekalian

Secara undang-undang, bendera UMNO Baru sekarang bukan b3ndera asal UMNO yang ditubuhkan dalam tahun 1946. Saya ramai dari kita tidak tahu fakta ini.Secara teknikalnya, Sakmongkol betul dengan andaiannya.

UMNO Baru bukan UMNO Lama dari segi perundangan iaitu Akta Pertubuhan dimana semua parti politik Malaysia berdaftar. UMNO Baru dan UMNO adalah 2 pertubuhan berbeza dari s3gi undang-undang. Dari segi roh pun memang jauh berbeza. UMNO ditubuhkan dalam tahun 1946 untuk menuntuk kemerdekaan dari British dan menjadi payung kepada orang m3layu dan Islam.

Manakala UMNO Baru ditubuh oleh Mahathir ( yang sengaja membiarkan UMNO mati bila di haramkan oleh mahkamah dalam tahun 1987) dalam tahun 1988 s3bagai vehicle, pertamanya untuk mengelak dia dicabar lagi dalam pemilihan2 berikut jika UMNO dihidupkan. Kedua, dengan UMNO Baru yang beliau tubuhkan, beliau mempunyai kuasa 100% untuk menentukan segala-galanya. Dengan cara ini dia boleh memastikan dia tidak akan dicabar selama yang dia mahu kerana dia mempunyai kuasa penuh untuk tidak membenarkan musuh2 politiknya dan bakal pencabarnya seperti Kuli dari menyertai UMNO Baru.

Sebab itu Kuli tubuhkan Semangat 46. Mahathir tidak membenarkan Kuli dan penyokongnya menyertai UMNO Baru. Inilah sebab mengapa Mahathir boleh bertahan b3gitu lama. Dia boleh tentukan pelbagai peraturan supaya dia tidak dicabar.

UMNO Baru adalah vehicle untuk mengekalkan kuasa Mahathir sebagai PM selama dia mahu sebenarnya dengan apa cara sekali pun. Selagi orang melayu boleh ditipu agar menyokong UMNO Baru, selama itu Mahathir kekal sebagai Presiden dan PM!

Berbalik kita kepada UMNO Baru dan UMNO tidak sama. Dari segi akta diatas, apabila sesuatu perubuhan atau parti politik yang sudah diharamkan, segala perlembagaan, moto, bendera, logo dsb tidak bol3h diguna kembali oleh mana-mana pertubuhan atau parti politik yang didaftarkan selepas p3ngharamannya.

Jadi walaupun perlembagaan, bendera, logo UMNO Baru nampak sama dengan UMNO tetapi ia telah diubah s3dikit untuk membezakannya dengan milek UMNO. Syarat ini telah ditetapkan oleh Pendaftar Pertubuhan sebelum pendaftaran UMNO Baru di luluskan.

Jadi dengan syarat2 yang diletakkan ol3h Pendaftaran Pertubuhan seb3lum pendaftaran UMNO Baru diluluskan merupakan bukti bahawa UMNO Baru dan UMNO tiada apa-apa kaitan dan adalah 2 parti politik yang berbeza.

Jika ada sesiapa yang mengatakan sebaliknya, minta apa hujah dan sandarannya. Kalau sekadar logik yang tidak mengambilkira Akta Pertubuhan 1966, memang xboleh pakai. Kalau pakai logik, kita mempunyai lebih banyak logik akal untuk msngatakan UMNO Baru bukan UMNO!

Harap semua maklum! Sakmongkol memang betul dengan andaiannya....

bat8 berkata...

Sdra.unknown

Adakah sdra individu yang sama dengan unknown yang memuatkan komen di blog The Scribe Dato A. Kadir Jasin?

Unknown berkata...

sayangnya kamu lupa ..."persamaan" yg kamu cari antara UMNO baru dan UMNO lama...sangat diketahui oleh sekalian manusia yg sombong dan jelik pula akhlaknya..tanyakan pada mereka ..maka dengan sifat amarah yg mampu "membakar" apa sahaja..akan dijawab oleh mereka...UMNO adalah sekumpulan manusia yg "zalim".." perompak harta rakyat".."melawan hukum Allahswt"..tiada bezanya mereka dengan pemerintah zalim yg pernah atau masih ujud dimuka bumi ini.. jahatnya UMNO..tidak dapat disukat atau diselamatkan lagi..mereka menipu untuk kekal berkuasa..jika kamu tidak beredar (untuk menghentikan) apa yg keluar dari lidah mereka ..nescaya manusia yg sangat tersiksa ini mampu terus "membuka" bersama "buktinya".. akan segala kezaliman UMNO.. tetapi jng pula kamu merasa taajub atau hairan..tatkala melihatkan keadaan kebanyakan dari mereka yg tidak " terlepas" dari sekecil2 nikmat melainkan mereka turut merebutnya sedaya upaya..manusia yg "sangat tersiksa" ini..tidak terhalang dari keperluan rohani dan jasmaninya..tidak terancam nyawanya dan kaum keturunannya..tidak juga dirampas segala harta benda dan warisannya ..lalu berkatalah mereka (manusia yg sombong lagi jelik) itu...jng kamu tertipu tatkala melihat keadaan kami yg "berbeza" dari mereka yg turut "dizalimi" oleh para pemerintah dipelusuk dunia yg lain ..segala apa yg dapat pada kami adalah kurniaan Allahswt ..berasbabkan "kebenaran" yg dibawa oleh para pemimpin kami..kerana itulah sipemerintah yg zalim itu tidak mampu "menghalang" kami dari menuntut hak kami..ini baru "sedikit" dapatkah kamu bayangkan betapa "besarnya" nikmat yg kelak akan kami perolehi jika sipemerintah yg zalim dan celaka itu dapat kami tumbangkan..

bat8 berkata...

Unknown

Kalau m3nulis dalam bahasa inggeris l3bih mudah untuk sdra menyampaikan idea, silakan. Kami l3bih mudah untuk memahami dan menghadam idea sdra.

sdra menulis dengan baik didalam bahasa inggeris di blog The Scribe.

Unknown berkata...

Bukan wahai sahabat...dan segala apa yg aku tulis adalah terpikul seluruhnya baik atau buruk pada diriku sendiri...aku tidak memaksa untuk sesiapa supaya bersetuju..melainkan sekadar untuk kita semua berfikir dan bermuhasabah..juga supaya kita bersyukur ..bukan menjadi manusia yg keras lisannya (dengan celaan)..bukan juga untuk terjerumus kedlm sifat kufur nikmat .. insyaAllah..jng pula aku dicela kerana...apa yg aku tuliskan berpandu sepenuhnya pada ilmu sekangkang kera yg aku miliki...hanya berkisar pada sifat syukur..menjaga lisan..dan membuat perbandingan pada keadaan semasa..

Unknown berkata...

Encik bat8 ..saya bukan org yg kamu maksudkan..unknown hanyalah nickname yg secara umum digunapakai oleh sesiapa sahaja...apapun pandangan saudara pada Tun M ..jng sampai kepada sifat menafikan atau membohongi segala jasa dan pengorbanannya sebagai PM paling lama dlm sejarah...baik atau buruk biarlah diadili Allahswt...pahala seorang pemimpin sangat besar sebagaimana dosanya sipemimpin itu..jika nak dibandingkan golongan yg dipimpin (rakyat).. jng terperdaya pada slogan people power ( kuasa rakyat)..masakan golongan yg dipimpin lebih mulia sifatnya berbanding pada yg memimpin..ketahui juga kita semua adalah pemimpin dan sekecil2 pemimpin adalah kepada dirinya sendiri..ini adalah syariat islam..jnglah kita menjadi musuh...melainkan sebelum kita menjadi saudara terlebih dahulu .. selamat berjaya..wahai kawan

bat8 berkata...

Unknown

Minta maaf tersilap.

bat8 berkata...

Unknown

Saya tidak mempersoalkan jasa-jasa Mahathir didalam komen saya diatas. Saya memberi komen tentang UMNO dan UMNO Baru. Saya cadangkan sdra baca balik apa komen saya diatas.

Saya hargai sebarang perbincangan mengenai apa yang saya komen. Melalui perbi cangan dan bertukar pandangan, lerspektif kita semakin luas.

Saya tiada komen tentang apa yang sdra cuba kaitkan dengan komen saya.

Terima kasih.

Awanama berkata...

Unknown

Tolong hurai dan beri pencerahan jasa-jasa Tun M supaya mereka yang tak sekolah boleh paham. Asyik-asyik dok kutuk dan burukkan Tun M kita je....

Unknown berkata...

Saya bukan pakar mahupun ahli akademik..tetapi Tun merupakan antara pemimpin terbaik didunia pada zamannya ...dan lebih baik dari kebanyakan pemimpin yg beragama islam..diletakkan pada kedudukan top 5 musuh dan ancaman kepada negara yahudi zionist (baca sejarah dunia)..sewaktu tun memegang kuasa..malangnya puak PAS memilih untuk turut menjadikan kekurangan Tun sebagai sandaran juga untuk memusuhinya ... ketahuilah kaum yahudi pada waktu itu berkali ganda lebih berilmu dari seluruh kepimpinan PAS...cukuplah untuk aku katakan PAS masih bersifat khawarij ..hingga pada waktu ini..

Awanama berkata...

Dengan tertubuhnya UMNO baharu, Ku Li dan ahli UMNO lama juga tidak ada kuasa ke atas segala aset UMNO melainkan Mahathir sahaja. Begitulah "hebat"nya Mahathir demi mengekalkan kuasanya.

bat8 berkata...

Unknown

Masih belum jawab senaraikan jasa-jasa TDM. Request cukup mudah. Mengapa perlu melalut begitu jauh.

Selesai satu satu dulu. Jangan lompat tak tentu hala.

Unknown berkata...

Mungkin projek kereta nasional..jambatan penang..putrajaya..cyberjaya..litar sepang..pengambilalihan gutrie..pengekalan dan penambahbaikan dari apa yg ditinggalkan oleh kepimpinan terdahulu sebelum Tun ..dlm urusan fardhu kifayah dan perkara yg berkait pada syariat islam..penyelamatan ekonomi dlm krisis 97' ..dan yg paling besar ...dikurnia Allahswt pada Tun kekuatan untuk menolak seorang pemimpin yg bernafsu songsang (biseksual)dari mengecapi kuasa utama.. walaupun dia dilindungi oleh golongan yg bersifat khawarij dalam PAS...tidak semua pemimpin mampu menongkah segala macam fitnah dan adu domba manusia yg khianat..dan melepaskan kuasa tatkala ia masih mampu mendakapnya..demikianlah bagaimana terangkatnya Tun sebagai salah seorang pemimpin hebat dari kalangan umat islam yg melebihi dari kebanyakan pemimpin di seluruh pelusuk dunia yg sezaman dengannya..

Unknown berkata...

aku lahir pada tahun Tun memegang tampuk kuasa 1982..dan hidupku di perkampungan setinggan di kuala lumpur ..dipindahkan melalui projek PPRT..selama hampir lapan tahun dan dikembalikan di tapak asal dengan rumah bernilai 42 ribu dan hanya perlu melunaskan separuh darinya 22 ribu sahaja..segala keperluan rohani dan jasmani..diperolehi..ditambah dengan segala macam ...maka kufurlah aku jika aku turut berkata alangkah zalimnya sipemerintah dan..menghalangku dari bersyukur (dengan doa dan ucapan yg baik)pada sipemerintah atas hampir segala hak aku sebagai rakyat telah dipenuhi .. ingatlah fitrahnya manusia itu tidak mampu memperolehi sesuatu hatta sebiji gandum secara sendirian ( tunggal) melainkan terdapat didlmnya hasil dari usaha ( pertolongan) pihak yg lain...samaada dari kalangan manusia atau dari makluk ciptaan Allahswt sama ada yg bernyawa atau tidak ..

Awanama berkata...

Unknown

Saya faham betapa besarnya erti nikmat yang sdra perolehi. Sewajarnya sdra bersyukur. Tetapi masih ramai yang tidak bernasib baik seperti sdra. Ia juga bukan satu alasan untuk sdra untuk melihat dalam perspektif yang menyeluruh terhadap k3l3bihan dan kelemahan seseorang pemimpin.

Penilaian bukan berpandu kepada satu jasa atau sumbangan sahaja. Penilaian adalah hasil agregat keseluruhan polisi-polisi yang dibuat oleh seseorang pemimpin itu. Akhirnya penilaian itu merupakan p3nilaian keatas keseluruhan kepimpinan pemimpin ters3but.

Sdra beruntung kerana mendapat manafaat rumah pprt dan sewajarnya sdra bersyukur. Tetapi jasa yang satu ini bukan penilaian yang objektif untuk menilai keseluruhan. Kita ambil contoh lain sebagai bandingan. Katakan seorang wargatua kehilangan tanah dan kediamannya yang diambil oleh kerajaan dan dibayar dengan bayaran tidak setimpal. Dengan bayaran itu dia sukar untuk mendapat kembali kehidupan yang dinikmati dulu.

Sudah tentu pada pandangannya kerajaan bersikap zalim. P3mimpin utama kerajaan bersikap zalim kepadanya. Adakah adil kerana satu insiden ini dia menidakkan kebaikan-kebaikan lain yang dia nikmati yang disediakan oleh kerajaan p3mimpin utama itu?

Tidak adil bukan? Dalam contoh yang saya beri, ramai akan berpendapat bahawa wargatua itu tidak boleh m3nghukum kerajaan dan pemimpinnya berdasarkan satu insiden itu sahaja.

Apa pandangan sdra?

Unknown berkata...

saya pun tak tau dlm perihal pengambilan tanah dan berapa nilai yg setimpal sebagai ganti jika siempunya terpaksa melepaskan hakmilik..pokoknya siapakah yg mampu menimbang secara tepat dan mengajak pula org lain supaya bersetuju dengannya..apa yg aku lihat ...kecelakaan yg lebih besar hasil dari apa yg diajarkan oleh para pemimpin PAS dan sekutunya ...tiada apa selain dari berpaut pada setiap kecurangan sipemerintah ..bukan untuk disempadani atau dijauhi tetapi sebagai benteng untuknya tatkala ia juga melakukan kecurangan ..frasa "sipemerintah lebih besar kejahatannya"..lalu apa bezanya mereka sebagai pemerintah dengan pemerintah yg sering mereka celakan itu ?..mereka hanya menjerumuskan para pengikutnya supaya jatuh ke jurang sifat kufur nikmat ..tanda kecil sangat lancar lidah mereka dengan kata2 yg bersifat celaan pada yg membantah atau menentang mereka..sebaliknya sangat besar puji2an kepada pihak yg bersatu dengannya..tidakkah kamu melihat sokongan yg mereka perolehi dari golongan yg amat memusuhi kedaulatan bangsa dan rajanya..memusuhi juga pegangan akidahnya ..tak mengapa untuk menjadi naif..tetapi jng sampai menjadi seorang yg bodoh..

Awanama berkata...

Unknown ini sebenarnya penyokong tegar UMNO. Kita boleh lihat daripada tulisannya yang memfitnah Anwar. Bukankah tuduhan biseksual itu ditujukan kepada Anwar?

Lagi satu, Unknown ini menulis berdasarkan perspektif kehidupannya yang bernasib baik, dia tidak mengetahui kehidupan orang lain yang tidak bernasib baik sepertinya ditindas oleh kerajaan UMNO/BN begitu banyak berlaku di Malaysia ini walaupun orang tidak bernasib baik itu berusaha bersungguh-sungguh mencari rezeki siang malam.

Awanama berkata...

Unknown

Sdra masih belum menyenaraikan jasa-jasa TDM. Selesai yang ni dulu. Jangan dok nak merapu melalut.

Awanama berkata...

setelah duduk 8 tahun dapat ruman pprt dia bersyukur Nampak sangat dia bersyukur pada umno dan bukan pada Allah Kalau dia bersyukur pada Allah dia mesti berasa kesihan pada seorang tua yang tanah nya dirampas dengan bayaran yang tak setimpal Dia mesti risau jurang antara kaya dan miskin akan bertambah melebar kerana anak menteri tak perlu tunggu 8 tahun untuk beli rumah berjuta juta sedangkan dia anak dia dan cucu cicit dia akan terus mewarisi rumah pprt

Bagi dia adil itu ialah pertimbangan yang tepat bukan mempertahan kan hak orang Kalau orang tua tu dibayar RM 45000 boleh ke orang tua tu beli rumah pprt yang dia punya?

Dia bukan tak tahu tapi bodoh Berapa harga tanah yang dibeli pemaju dan berapa yang di bayar kepada tuan tanah Tanah ibu saya di ambil dengan harga RM 8 dan pemaju membeli tanah tersebut dengan harga RM 20 Tak ada sorang pun pemilik tanah mampu beli rumah di situ

anon tahu tak macamana dan mengapa ujudnya perkampungan setinggan Tahu tak perkampungan setinggan ada yang diberi tanah lot sedangkan anon cuma dapat rumah pprt

Saya beli rumah yang saya diami sekarang pemaju nya cina dan kawasan persekitaran ramai cina saya ada masalah dengan epf dan bayaran tertunggak saya ialah RM 66000 Saya buat rayuan dengan menganggap dapat rebet RM 10000 anon pprt cuma dapat rebet RM 20000 dan saya dapat rebet RM 40000

Awanama berkata...

Jasa jasa TDM

Memadamkan lampu semasa pengiraan undi presiden yang di tandingi oleh Ku Li

Mengharamkan UMNO lama dan menubuh UMNO Baru

Memecat Hakim yang tidak takut pada dia

Menukar subjek Sains dan Matematik ke Bahasa Inggeris

Melantik Timbalan Perdana Menteri yang poyo

Menghapuskan keistimewaan institusi raja raja melayu

Meluluskan penjana tenaga letrik kepada kroni Membina Jembatan Bengkok Projek Bakun dan menutup sekolah sekolah agama

Unknown berkata...

sokonganku kepada sipemerintah bukanlah bersifat "totok" sebagaimana kepimpinan yg khianat itu mengajarkan kepada kamu (sehingga ada yg sanggup baring dijalanan)..mari kita buat sedikit ujian..sekarang cubalah tebus dirimu pada salah satu nikmat yg kamu perolehi yg ber"asbab"kan dari usahanya sipemerintah..mari ambil nikmat keamanan sebagai contoh..berapa harga nikmat keamanan yg kamu kecapi sejak dari tarikan nafas pertama kamu hingga saat ini..memang benar ia adalah hak kamu sebagai "rakyat" tetapi nikmat itu tidaklah datang begitu sahaja tanpa asbabnya..sedang generasi terdahulu terlepas dari nikmat keamanan yg kamu kecapi itu..setelah kamu berjaya mengetahui akan "harga" nikmat ( keamanan) itu..maka tebuslah dirimu dari sipemerintah yg kamu katakan zalim itu..tetapi ketahuilah nescaya kamu tidak akan mampu untuk mengetahui akan "harga" yg setimpal pada nikmat keamanan itu..aku sudi memberitahu jln paling selamat untuk setiap dari kita untuk "menebus" diri sendiri dari dituntut oleh sipemerintah di padang masyar kelak..yakni dengan menunaikan hak sipemerintah dengan( mendoakan keampunan dan ucapan yg baik)..tiada syukur kepada Allahswt sebelum kita bersyukur sesama kita..sifat syukur kepada sesama manusia adalah dengan doa dan ucapan yg baik lagi mulia..fahamilah hakikat sifat syukur..ok sahabat..tu baru satu nikmat je..setelah kamu mampu untuk menebus dirimu pada segala nikmat yg kamu perolehi dari sipemerintah...barulah dibolehkan untuk kamu mencela hatta menumbangkan sipemerintah itu...boleh ke ?

Awanama berkata...

anon anon nikmat keamanan yang anon cakap tu bukan hanya makhluk bernama umno saja yang boleh bagi Cara anon cakap macam kuasa umno tu sama dengan Tuhan Kalau umno boleh tarik nikmat keamanan silakan Kita tenguk adakah umno tetap aman Sekarang yang tak aman ialah umno Kalau umno aman adakah umno akan ambil duit rakyat dan berhutang berbillion billion

Setiap manusia cintakan keamanan dan fitrah manusia ini lah di manipulate kan oleh pemimpin umno Masuk akal kah parti yang menang majoriti sengaja memerintah dengan huru hara

apakah parti lain tidak berhak mentadbir negara ini?

Nikmat mata tak sama dengan nikmat keamanan Nimmat mata langsung dari Tuhan Sedangkan nikmat keamanan adalah dari usaha mahkluk Tuhan yang di beri oleh Tuhan juga Yang tak boleh ditebus ialah nikmat yang lansung dari Tuhan

ok lah bersyukur sesama kita Kita susah atau senang bahkan kalau permintaan kita tak dimakbul pun kita kena bersyukur kepada Tuhan Sebab Dia Tuhan Yang Tak Ada Kuasa Menandingi Dia Tapi kalau ada yang dapat menandingi umno dan ada banyak perkara yang umno tak mampu lakukan adakah kita perlu bersyukur (kekal) pada umno?

Doa solat jumaat dan setiap hari kebesaran mendoakan Raja Raja Pemimpin Pemimpin Ibu Ayah muslimin dan muslimat baik umno dan bukan umno Kena sebut macam tu ke?

Kerana sampai berbaring atas jalan umno masih tak faham faham ikut undang undang dan peraturan DUN sepatutnya bersidang dan ambil pungutan suara siapa kah mendapat mojoriti bukan kira apa yang adun bebas cakap di luar dewan Orang yang tak siuman saja yang bersyukur bila di perbodohkan

Unknown berkata...

begitu sukar tatkala berhadapan pada golongan yg tidak mengetahui apa yg ia ucapkan..(mungkin aku ataupun kamu)...tiada salahnya jika kamu merasai adanya golongan pemimpin yg lebih menepati syariat untuk kamu angkat sebagai pemerintah yg baru..malangnya peluang itu baru sahaja terlepas pada PRU yg lalu..dlm menunggu PRU yg akan datang ..kumpulah sebanyak mana sokongan untuk kamu berkuasa secara sah ..satu soalanku dan tiada seorangpun dari kalangan kamu hatta para kepimpinannya...mampu menjawabnya...siapakah presidennya Pakatan Rakyat (PR)..?..kemudian apa hukum dan natijahnya "tahluf siasyi" yg sedang kamu jalani ini..benar2 menurut syariat atau tidak..aku berikan satu syarat utama iaitu wajib diangkat seorang ketua dlm sesuatu tahluf siasyi (jika tiada ia bukan tahluf siasyi walaupun kamu cuba menafikan)..berkenaan nikmat "keamanan" bukan semua pemerintah mampu menunaikannya apatahlagi jika sebelumnya nikmat "keamanan" itu tiada yakni tidak aman( disebabkan perang..wabak penyakit ..serangan ekonomi..atau darurat)..dan lebih susah untuk mengekalkan nikmat itu..aku hanya berkata buangkan sifat suka mencela dan mendoakan azab pada sipemerintah ..nescaya kuasa pemerintahan yg baru akan lebih baik dan lebih menurut pada syariat islam ..mungkin ia datang dari kumpulan yg sama atau dari kumpulan yg baru..apa yg jelas lagi banyak orang mencela dan mendoakan azab pada sipemerintah ..nescaya kita akan digantikan dengan pemerintah yg lebih buruk dan lebih menyeleweng dari syariat islam..mungkin ia dari kumpulan yg sama atau dari kumpulan yg baru..beranikah kamu katakan pemerintahan PAS di kelantan..DAP di penang dan PKR di selangor lebih menurut pada syariat islam ? Atau adakah sama ? atau mungkin lebih buruk dari pemerintah sebelumnya..?

Awanama berkata...

Unknown

Tak payah nak auta dan putar b3lit. Senaraikan jasa-jasa TDM tu dulu.

Kalau boleh cakap tentu boleh senaraikan. Kalau cakap tak bol3h nak bukti, tak payah nak sembang kencang!

Perkara mudah pun xleh ....lagi mau sembang kencang ke? Melalut meraban tak tahu la....senaraikan jasa-jasa TDM. Settle isu ni dulu

Awanama berkata...

3 26 PM

akhir nya anon faham dan terima bahawasanya tidak salah memilih golongan lain untuk memimpin Kalau tidak anon asyik sebut syukur nikmat syukur nikmat macam umno satu satu nya golongan yang dapat beri nikmat seperti keamanan

Siapakah presidennya Pakatan Rakyat (PR)..? Semua pihak terima tak ada presiden dalam PR kerana ke tiga tiga pihak mewakili parti masing masing untuk menumbang umno Kerja dan usaha ke tiga tiga parti berhasil tanpa presiden dan tanpa masalah

Anon maaf ini kali pertama saya dengar wajib diangkat seorang ketua dlm sesuatu tahluf siasyi Kalau benar wajib tak kan PAS yang ramai pemimpin berilmu tak tahu

Ya praya 13 telah terlepas dan anon tahu dakwat tak kekal kempen tak berlaku adil di TV dan berlaku nya rasuah seperti BR1M dan sogokkan yang tidak di ambil tindakan oleh SPR Mengapa anon berpihak kepada penipuan Kalau kita bersyukur kepada Tuhan perkara ini akan tertolak oleh jiwa dan hati kita

Unknown berkata...

itulah salah satu tanda sifat khianat dan tipu daya para kepimpinan PAS yg bersifat khawarij itu.. tahukah kamu para sahabat r.a tidak bertangguh tatkala wafatnya Baginda saw dlm kewajiban diangkat penganti pada kepimpinan Baginda saw..demi kemashalatan umat islam hingga ia membawa kepada fitnah yg paling besar kepada para sahabat r.a..yg diperbuat oleh puak syiah..perjanjian hudaibiyah antara umat islam yg dipimpin Baginda saw dan non muslim..diangkat Baginda saw sebagai kuasa pemutus..untuk ditaati oleh kedua belah pihak..banyak nas dan kisah yg menunjukkan wajibnya diangkat seorang pemimpin ..wahai sahabat..dan tahukah kamu ..kita juga adalah seorang ketua@ pemimpin@ presiden ..sekurang2nya pada diri kita sendiri ..maka tahulah kamu sedang ditipu daya oleh kepimpinan PAS dan sekutunya

Awanama berkata...

Unknown

Kepimpinan PAS dan UMNO serupa ke. J3nis spesis sama. Cakap tak serupa bikin. Dua-dua khawarij........ikut sifir kamu!

Awanama berkata...

Anon 3:26

Maknanya Haji Hadi boleh buat sesuka hati dia samaada sebagai ulamak atau Presiden PAS. Sebagai ulamak Haji Hadi tidak terikat dengan disiplin ilmu dan mengikut garispanduan keilmuan Islam seperti ulamak-ulamak silam yang muktabar seperti Iman Ghazali, Imam Malik dll. Dia boleh hentam ikut selera dia je.

Sebagai presiden PAS, TGHH tidak terikat dengan amanah jawatan. Peraturan parti dia tak perlu ikut. Yang perlu ikut dan patuhi peraturan dan perlembagaan parti adalah semua ahli-ahli parti sahaja. Semua ahli kena patuh kepada arahan Haji Hadi atau arahan ikut kepala dia 100%, tak kira ikut ke tak ikut peraturan atau perlembagaan parti. Tidakkah perlembagaan PAS berlandaskan kepada Al Quraan, Hadis, Ijmak dan Qias. Cantikkkk......

Setahu saya yang cetek ilmu ugama ini, yang ikut kepala dia je ni firaun. Dia buat ikut kepala dan nafsu dia je sampai boleh mengaku diri dia tuhan. Rakyat tak boleh bantah.

Awanama berkata...

I am back

anon 10 14
anon kata wajib pada komen anon 3 26
so jgn pandai pandai kata wajib Ada pun para sahabat tidak menangguh mengangkat seseorg sebagai penganti tidak bermasalah pada PAS untuk memutuskan penganti pada ketua mereka

Tapi anon bukan merujuk kepada penganti Ketua PAS tetapi anon merujuk kepada Ketua PR yang perlu ada ketua Merujuk kata anon 'di angkat Baginda saw se bagai kuasa pemutus' Sesiapa boleh jadi kuasa pemutus atas persetujuan semua pihak Kuasa Pemutus bukan Ketua yang mesti di taati Orang kafir tidak angkat Baginda saw sebagai ketua kerana kalau nereka angkat Baginda saw sebagai ketua bermakna mereka mesti taat pada Baginda saw Ini sesuatu yang mustahil kerana secara tak langsung mereka mengakui kebenaran yang di bawa oleh Baginda saw

Dalam PR ketiga tiga wakil ada kuasa pemutus yang terikat psda persetujuan yang telah di capai jika ia berkaitan dengan hal Islam kuasa pemutus tentu lah PAS Kalau berkaitan dengan masalah hasutan dan perkauman mungkin DAP Kalau rasuah dan kepimpinan PKR

Kalau PAS yang mesti jadi Ketua mengapa dalam pertubuhan peringkat dunia Malaysia berketuakan pada orang yang bukan Islam

Dalam berguru atau berilmu biarlah yang pandai berjalan di hadapan Kalau berdua atau lebih biar lah yang berpengalaman yang di hadapan

Tolong jawab anon yang berkenaan telah membaca komen ini Tk

Unknown berkata...

Karam kapal jika tiada nakhoda ..rosak kapal jika terlebih nakhoda..demikianlah fitrah pada kejadian manusia jin dan binatang..lihatlah bagaimana para pemimpin yg berkhianat itu bertelagah pada isu MB selangor..sesungguhnya bagi manusia yg berakal dan berfikir..yg mengikat antara ketiga2 puak itu bukanlah bersifat "tahaluf siasi".. tetapi semata2 hendak memuaskan nafsu pada kuasa yg menanti..sebahagian kamu berkata kami mentaati nakhoda puak kami..sebahagian lagi berkata kami mentaati " tahaluf siasi" yg sedang berjalan..mungkin kamu boleh menipu diantara kamu..tetapi kamu tidak boleh menipu seisi alam ini..sedarlah sifat "muafakat".. " kerjasama".."tolong menolong" tidak datang tanpa diangkat kuasa pemutus(ketua)..dan tanpa ketua tidak wujud tahaluf siasi..mungkin selepas ini puak kamu boleh memansuhkan jawatan presiden..atau melantik lebih dari satu presiden ...untuk mereka bersama2 "bermuafakat".. sebelum mengambil halatuju...tetapi ketahuilah itulah sifat org yg tidak berakal...sori sahabat ...kamu antara yg terjerumus dlm tipu daya kepimpinan yg khianat ..

Unknown berkata...

kuasai ilmu maka dunia beserta isinya dibawah telunjukmu..adapun malaysia mahupun negara yg dikuasai umat islam lain menyertai pertubuhan dunia adalah bersifat "terpaksa" demi mengelak mudharat yg lebih besar..generasi umat islam diseluruh pelusuk dunia tiada mahu menguasai ilmu..kerana memisahkan dan beranggapan adanya " ilmu dunia" dan "ilmu akhirat".. sedang segala ilmu yg ada didunia ini adalah milik Allahswt..dan terdapat pahala dan manfaatnya walau pada sekecil2 ilmu pengetahuan..akan tiba generasi yg memahami hakikat bahawa segala ilmu adalah jambatan kepada bekalan akhirat..besar atau kecil ganjaran atau manfaatnya bergantung sepenuhnya pada Dzat Allahzwt...ketika itu dunia sekali lagi tunduk pada syariat islam..yg pasti bukan pada generasi ini..apatahlagi dengan kepimpinan yg khianat dan menipu daya ..dlm hampir segala urusan fardhu kifayah aku merujuk dlm urusan perebutan kuasa pemerintahan ..bukan dlm urusan fardhu kifayah lain ..tidak juga aku merujuk dlm urusan fardhu ain...

Awanama berkata...

Salam anon Tksh atas komen 9 47 dan 10 05

Anon jangan sama kan PR dengan Komponen BN Anon kena faham BN didaftarkan oleh ROS sebab tu BN ada Ketua seperti yang di syarat kan oleh ROS

Walaupun BN berketua tetap jugak kena akur dengan kehendak ketua parti lain Tak ada mana mana ketua yang ada kuasa penuh atau seperti kata anon 'kuasa pemutus'

PR tidak di benarkan bergerak seperti BN semasa praya PKR PAS dan DAP kena bergerak sendiri semasa praya kecil Permohonan PR tidak pernah mendapat respond dari ROS

PR ibarat tiga buah kapal yang menuju ke tempat yang sama dengan misi untuk menenggelamkan sebuah kapal yang mengibarkan bendera dacing dan berkapten Si Bangang beranak kapal kan Si Tangang

Meskipun ribut petir atau kabus tebal (isu MB) ketiga tiga kapal tetap berpandu pada radar yang sama

Awanama berkata...

komen anon 10 05

apabila malaysia 'terpaksa' bererti pemimpin malaysia yang berkuasa sekarang tidak menguasai ilmu Ilmu yang pemimpin tersebut ada ilmu hutang dan fitnah! Tahu pulak guna hujah 'demi mengelak mudharat yang lebih besar'

Jangan lah anon nak meleret leret kat sini Asas Ilmu ialah Amanah Ini pun Presiden UMNO tak amalkan Kejap Hapuskan Kejap Kekalkan Apa sebabnya orang kafir menjadikan Muhammad saw sebagai ketua pemutus berbeza dengan najib Adapun najib dijadi ketua BN dan PM sebab politik bukan sebab amanah

Terus terang saya tak berapa suka dengan kata kata 'ketika itu dunia sekali lagi tunduk pada Islam' Bukan menafikan tetapi jangan lah syok dengan perkataan tersebut Itu urusan Tuhan Kita generasi sekarang ni apa kita buat dengan Islam Adakah tindak tanduk si penguasa berlandaskan Islam (aku merujuk dlm urusan kuasa pemerintah)

Unknown berkata...

tak mengapalah ...kamu boleh terus "berpegang" pada fahaman "tahaluf siasyi" mampu berjalan tanpa diangkat seorang ketua dlm urusan fardhu kifayah ..mungkin juga kamu boleh mempraktikannya jika kamu berstatus suami..maka samaratkanlah tarafmu dengan siisteri ( halatuju sama)..apapun tahniah kamu tidak membantah sipemerintah dengan kata2 celaan ..ataupun doa azab kepadanya..insyaAllah sokongan manusia seperti kamu akan membentuk kembali seketul hati sipemimpin supaya kembali bertaubat pada kecurangannya .. dan menurut pada syariat dengan kuasa yg ada padanya..atau dikurnia sipemimpin yg lebih mulia dan berilmu ..jika kamu berat kepada para pemimpin PAS maka mereka akan menjadi lebih baik..ingatlah jika kamu diajarkan pada kata2 celaan dan doa yg buruk untuk dikalungkan kepada pihak yg menentangmu apatah lagi pada saudara seagama..maka ketahuilah mereka akan berbuat kemungkaran yg lebih hebat dan lebih mudharat yg tidak pernah atau tidak sempat dilakukan oleh pemerintah yg terdahulu..kerana setiap celaan dan doa yg buruk natijahnya menjerumus kepada matinya hati nurani..dan jatuh kedlm sifat kufur nikmat ..selamatkan PAS ..selamatkan PKR..selamatkan UMNO..syaratnya hentikan kata2 dan doa yg buruk..dan tolaklah pemimpin yg mengajarkan sifat yg jelik itu...

Awanama berkata...

GB mohon izin siarkan komen ini Maaf bukan nak mendapat kan kemenangan sekadar bertukar pendapat dengan hujah Tapi kalau GB berpendapat tak ada faedahnya terserah pada tuan menentukan tksh

Anon 10 04

Dah pergi ke suami dengan isteri pulak dah

Dulu punya perempuan jadi bini ikut cakap suami sebab takut Dah lah duduk dalam hutan internet pun tak ada Zaman sekarang punya perempuan bukan macam dulu Tu kawan saya si Jiban member member kata dia takut bini dia si Rosimah Tak nak percaya pun tak boleh sebab masa kenduri kawin ramai orang nampak si Rosimah ni menyenggol si Jiban

Anon pergi ke pejabat agama anon akan tahu rupa nya ramai juga perempuan yang minta cerai Artis perempuan bercerai boleh senyum meleret lagi Dia orang (perempuan) boleh tak ada hal di tinggalkan ketua

'Dalam berguru atau berilmu biarlah yang pandai berjalan di hadapan Kalau berdua atau lebih biar lah yang berpengalaman yang di hadapan' So Kena faham ni Kerana orang kita tak pandai maka orang kita tak tahu mana satu batu dan mana satu manikam Mana satu lembu mana satu bangang!

Sebab kedudukan dalam parti nombor tiga yang lebih layak kena beratur menunggu jadi ketua

Anon ada puak yang cabar ahli PAS buat solat hajat sebab tak ada bekas pada pemimpin mereka Berapa ramai sangat lah yang mendoakan dengan kata kata celaan jika dibandingkan dengan jumlah ahli umno Tu Ezam Zul kulim Lokman macam macam celaan yang mereka lafazkan akhirnya jilat umno semula

Setiap kata kata dan ucapan ada lah doa Membangangkan orang lain tu apa ceritanya? Jadi bangsat adalah doa juga.

So ada dua perkara doa memudaratkan dan matinya hati nurani Anon sebenarnya anon mengalakkan saya mendoa dengan yang buruk supaya terbukti nanti satu hari yang umno ni zalim yang lebih dahsyat lagi Yang mati hati nurani ni doa orang yang tak faham Tu sebab di hujung doa Ya Tuhan Sesungguhnya Engkau Maha Adil dan Maha Mengetahui Buruk macamana lah doa tersebut dengan celaan Téhapus! kalau orang tu faham lah

Yang di maksudkan 'Ketua' ialah bukan saja ketua yang bertanggung jawab menjaga keadaan atau menyelesaikan masalah Suami isteri di minta oleh tok imam sama sama bertanggung jawab menjaga rumah tangga Tetapi penangungan-jawaban (accountabilty) ada lah atas suami atau ketua Bila sesuatu tindakan gagal ikut rancangan Pemimpin Malaysia selalu kata ini adalah keputusan bersama atau keputusan kabinet Betul tapi dia tak boleh lari dari accountabilty