21 Nov 2014

Banjir Landa Terengganu, Ada Video Pengajaran Untuk Kita


Video ini harus memberi pengajaran kepada kita dan juga kepada pihak yang berwajib agar sama-sama menjaga keselamatan diri.

Ada kalanya nyawa menjadi taruhan apabila kita memandu atau membonceng didalam air yang dalam. Apa pun bukan mudah kepada mereka yang perlu untuk meneruskannya.

Diharapkan pada musim banjir ini semua orang perlu berhati-hati. -kulihatlangitbiru



Korban banjir pertama di Terengganu


KUALA TERENGGANU – Seorang pelajar Tingkatan Satu menjadi korban pertama banjir di Terengganu selepas terjatuh ke dalam telaga di Kampung Jelapang di Setiu kira-kira pukul 4 petang semalam.

Mangsa, Norsyakirah Izati Nazliza, 13, ditemui lemas di dalam sebuah telaga di belakang rumah datuknya dan tidak menyedari terdapat telaga lama kerana kawasan itu digenangi air banjir sehingga paras lutut.

Dalam pada itu, jumlah mangsa banjir di negeri ini terus meningkat kepada 2,543 berbanding 141 orang petang kelmarin.

Sebanyak 16 pusat pemindahan telah dibuka di Kuala Terengganu, Marang, Besut dan Setiu.

Majlis Keselamatan Negara melalui laman webnya memaklumkan, daerah Kuala Terengganu mencatatkan jumlah mang­sa tertinggi dengan 1,704 mangsa daripada 435 keluarga.

Ia melibatkan sebanyak 11 pusat pemindahan iaitu di Sekolah Kebangsaan (SK) Kompleks Gong Badak, SK Gong Tok Nasek, SK Bukit Petiti, SK Chendering, SK Tok Jiring, SK Tok Jembal, SK Tanjung Gelam, SK Bukit Nenas, SK Teluk Ketapang, SK Atas Tol dan Dewan Sivik Gong Badak.
-kosmo



2 universiti teruk dilanda banjir di Terengganu


Dua buah universiti di Terengganu terjejas teruk akibat banjir yang mula melanda negeri Terengganu ekoran hujan lebat sejak semalam.

Kampus Universiti Sultan Zainal Abidin (Unisza) dan Universiti Malaysia Terengganu (UMT) yang terletak di Gong Badak, Kuala Terengganu dipenuhi air.

Sehingga jam 12 tengahari tadi, seramai 2,623 sudah dipindahkan akibat banjir dengan daerah Kuala Terengganu paling ramai dipindahkan.

Sehingga kini, pusat perpindahan yang terletak di SK Kompleks Gong Badak paling ramai menerima mangsa banjir iaitu 1,135 diikuti Sekolah Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Payong (601) dan Sekolah Tok Jiring (149).

Ekoran banjir juga, beberapa pencawang elektrik dipercayai terjejas yang mengakibatkan orang ramai terpaksa bergelap terutama di kawasan dilanda banjir teruk.

Sementara itu, orang ramai mula membuat gurauan dengan apa yang berlaku di Terengganu.

"Masa Datuk Seri Idris Jusoh jadi MB, kawasan paling teruk kena banjir adalah Besut, semasa Ahmad Said jadi MB, kawasan teruk adalah Kemaman iaitu tahun lepas.

"Sekarang apabila orang Kuala Terengganu jadi MB iaitu Datuk Razif, kawasan Kuala Terengganu pula diteruk kena banjir," kata seorang pemerhati politik dari Terengganu.

Tahun lepas adalah antara banjir paling teruk melanda Terengganu apabila seluruh kawasan Kemaman seolah-olah terputus hubungan sama sekali.

Tambah teruk lagi apabila ia berlaku ketika pemimpin Umno berada di Kuala Lumpur menyertai Perhimpunan Agung Umno 2013.

Ia menyebabkan hanya pemimpin PAS kelihatan membantu mangsa banjir khasnya melalui Unit Amal.
-TMI




11 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Lori yg membawa roti ke Kelantan kenalah lebih berhati-hati semasa melalui Terengganu. Jika boleh gunakan lori yg tiada iklan roti pd badannya.

Tanpa Nama berkata...

Kwsn MB je nih yg kena..stiap kali MB brtukar..bnjir pn beralih arah jgk. Idris =besut, md said=kemaman, razif=k.nerus. Kuasa Yang Maha Esa...

Tanpa Nama berkata...

Kalau dah macam tu tukar lah MB dari Menteri Besar kepada Menteri Banjir

Zaman dulu kalau banjir masa tu lah nak tenguk anak dara Ramai Soljar yang dapat bertemu jodoh kerana sangat membantu

Tapi tak tahu lah kenapa sekarang ni kenapa Kerajaan tak hantar tentera kerana masa ini lah masa sesuai tentera bersama rakyat

Tanpa Nama berkata...

Nak tahu betul atau tidak MB UMNO ada kaitan dengan banjir atau tidak praya tukar PAS jaga Terengganu

Itu pun Kalau PAS tukar presiden

Tanpa Nama berkata...

bandaraya kena banjir?? sungai terengganu sikit punya besar tak nak di dalam kan(di korek) dan sekarang nasi dah jadi bubur looor,

Tanpa Nama berkata...

Saya kerja di Gong Badak sejak 12tahun lalu dah biasa dengan banjir di kawasan Pusu tiga, Perumahan Gong badak 4, Unisza dan UMT bila tiba musim tengkujuh. Macam tahun2 lepas pun banjir gak kawasan tu cuma tahun ni hujan agak lebat seperti yg berlaku banjir besar pada tahun 2008. Jadi jangan la buat dosa kering tuduh MB baru Terengganu konon sebab dia yg jadi banjir tahun ni.

Tanpa Nama berkata...

Dosa pun ada kering dan basah ke
.mcm banjir pulak.hahaha

Tanpa Nama berkata...

Maksud 'Dosa kering'menurut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka ialah "dosa (kesalahan) yang sengaja dilakukan walaupun diketahui hukumannya drp pandangan Tuhan atau agama".

Tanpa Nama berkata...

Ya Allah ampun kan lah dosa kami yang kering dan dosa kami yang basah

Apa betul ke tak betul imam ni.

Tanpa Nama berkata...

ANon 10.52 dan 6.31,
Dosa kering tu simpulan bahasa je, cuba google kat internet berlambak contoh ayat yang guna perkataan dosa kering. Tak perlu la buat lawak bab berdoa dan dosa pahala ni, kalu tanya kat Ustaz Azhar Idrus pun maunya hang kena "BODDOW" sebijik.

Tanpa Nama berkata...

Jgn guna nama Allah utk main2.