17 Sep 2014

Berita Yang Menggembirakan UMNO...


Haron Din: Kaji semula kerjasama dalam Pakatan

Timbalan Mursyidul Am PAS Datuk Haron Din menyeru agar Dewan Ulama PAS meneliti sama ada kerjasama politik dalam Pakatan Rakyat perlu diteruskan demi mengelakkan fitnah ke atas pemimpin utama parti Islam itu.

Berucap dalam Muktamar Dewan Ulama hari ini, Haron berkata "setiap hari ada fitnah" yang dilemparkan kepada Majlis Syura Ulama, presiden PAS dan semua anggota PAS.

Beliau yang menyifatkan PAS menghadapi "suasana politik yang gawat" pada ketika ini berkata, PAS perlu mengambil jalan terakhir dengan keluar dari Pakatan sekiranya syarat kerjasama itu tidak dapat dipulihkan.

"Tahaluf (kerjasama) dibina atas nasihat ulama yang mempunyai syarat dan rukun yang perlu dipenuhi. Sekiranya semuanya dipenuhi, ulama mempertahan tahaluf demi kepentingan Islam dan jemaah, bukan untuk kepentingan individu.

"Sekiranya syarat dilanggar, rukun dirobohkan, ulama wajar memikirkan balik kalau ia boleh diteruskan (atau tidak).

"(Jika) syarat-syarat dirobohkan ulama perlu memperbaiki balik, memperbaiki balik, memperbaiki balik. Kalau tak boleh juga, ambillah konsep talak dalam perkahwinan, walaupun ia dibenci," katanya.

"Saya meminta tahaluf diperhalusi semula, dalam suasana politik hari ini, tiap-tiap hari ada fitnah kepada Majlis Syura, presiden dan semua kena fitnah," katanya.

Menurutnya lagi, bagi anggota PAS yang memperjuangkan reda Allah, maka sepatutnya mereka tidak bersengketa sesama sendiri bagi mengelakkan kekuatan mereka hilang.

"Kalau kita tidak kuat, kita akan hilang segala-galanya. Sebab itu kita perlu berada dalam jemaah,"katanya.

ULASAN GB

Ucapan sebegini memang ditunggu-tunggu oleh UMNO. Sebab sudah lama UMNO mencari jalan bagaimana untuk menewaskan Pakatan Rakyat yang semakin memenhui Dewan Rakyat.

Kini mereka tidak perlu bersusah payah lagi kerana Tok Guru sudah mahu membawa PAS keluar dari PR. Wal-hasil balik asal... PAS akan kembali ke zaman lampaunya.

GB yakin dan percaya ia menjadi berita utama di dalam media massa arus perdana esok.







IKLAN BERBAYAR

Jangan Biarkan Pasangan Anda Menderita,
Atasi Masalah Prostat & Kelemahan Zakar Dengan MEN CAPSULE.
KLIK SINI
LIKE kami di SINI





Dapatkan produk kesihatan untuk menambahkan kekuatan lelaki
dengan produk kami. Sila klik SINI



34 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

betul ke haron ding dpt rumah teres free dikerinchi spt yg dilaporkan oleh at-takanan?

Syaikul Islam Imam al Ghazali dalam kitabnya Ihya Ulumuddin pernah memberikan nasihat tentang cara berinteraksi dengan pemimpin yang zalim.

"Jangan bergaul dengan para pemimpin dan pembesar yang zalim, bahkan jangan menemuinya. Berjumpa dan bergaul dengan mereka hanya membawa petaka. Dan sekiranya kamu terpaksa bertemu, jangan memuji-muji mereka, kerana Allah sangat murka ketika orang fasik dan zalim dipuji. Dan barangsiapa mendoakan mereka panjang umur, maka sesungguhnya dia suka agar Allah didurhakai di muka bumi. "

Tidak hanya tentang pertemuan, bahkan Imam al Ghazail mengeluarkan larangan menerima pemberian dari penguasa yang zalim.

"Jangan menerima apa-apa pemberian dari golongan pembesar, meski kamu tahu pemberian itu berpunca dari yang halal. Sebab, sikap tamak mereka akan merosakkan agama. Pemberian itu akan menimbulkan rasa simpati (jika diterima). Lalu kamu akan mula menjaga kepentingannya mereka dan berdiam diri atas kezaliman yang mereka lakukan. Dan itu semua telah merosakkan agama."

Tanpa Nama berkata...

Nak kaji kerjasama yg macam mana? Dah dapat percuma sebiji rumah tu namanya tahaluf.

bunbinban berkata...

selamat jalan PAS. Berapa harga katil anak Haron Din?. Dulu kalau anwar jadi PM, sape yg berangan nak jadi bodyguard anwar?. Haron Din mungkin boleh jawab. kiri kanan makan wooo...ulamak?.

bat8 berkata...

GB

Kalau depa berani dan cukup yakin dengan kekuatan mereka, bawa usul ke Muktamar untuk memansuhkan keputusan Muktamar Ipoh 2008. Senang sahaja. Mengapa puak ini takut nak buat? Sebaliknya memperkudakan pelbagai organ parti seperti MSU untuk memporakperandakan parti.

TGHH dah pun menunjukkan ketakutan menghadapi perwakilan ke Muktamar ke 60 apabila mencadangkan supaya tahaluf siyasi dengan PR tidak dibincangkan. Kemudian boleh siap kata PAS tetap komited dengan PR.Maknanya TGHH dan gengnya faham bahawa keputusan Muktamar Ipoh 2008 adalah dasar tertinggi yang sedang berjalan sekarang. Dia juga faham bahawa MSU pun tak boleh ubah keputusan itu.

Betul lah PAS mahu terus kekal didalam PR, TGHH ooi. S3mua orang tahu. Semua orang tahu juga bahawa TGHH dan gengnya nak bawa PAS keluar dari PR untuk bersama dengan UMNO dan 13 parti kapir yang pelbagai jenis yang berada dibelakang UMNO.

Jadi berhati-hati dengan kenyataan TGHH dan gengnya. Jangan terperangkap dengan aksi-aksi mereka yang sedang tersepit batang t3ngkok mereka sekarang. Jika sesuatu tindakan tidak diambil untuk mencantas puak ini, nanti, selepas Muktamar 60, lagi le terok keadaan PAS angkara mereka!

Tanpa Nama berkata...

Seluar semakin terlondeh, dah mula Nampak apa kehendak sebenar puak-puak UG ni. Memang sesetengah pemimpin pas ni tak ada wawasan. Kalau menceburi politik hanya utk menjadi pemimpin diperingkat parti dan negeri saja lebih baik tak payah berpolitiklah kerana pengikut2 akan merana. Contoh Kelantan. Pas memerintah apa yg istemewanya Kelantan dapat? Bukankah rakyat Kelantan yg merasa keperitan yg sentiasa dianaktirikan oleh kerajaan pusat. Kalau tak ada wawasan lebih baik ramai-ramai tolak saja PAS.

Amuraria berkata...

gerombolan karat biru penyamun tarbus terguling dog la berita macam ni ! ABU !

army berkata...

Kalau Mcmni ramalan..... lama lah UMNO memerintah... kecuali ALLAHtaala menyebelahi PAS.... Kalau terasa bersalah atau tak boleh harungi mainan politik yg kotor... lebih baik letak jawatan sj....

Tanpa Nama berkata...

Buat Hal lama lama satu niat jer iaitu keluar PR, gabung unmo.

Ingat Kita semua bodoh Tak tahu?

Memang mulia suci.

Tanpa Nama berkata...

ni bukan pasal umno, tapi pasal maruah Islam, nyata pas tak leh dah berbaik dengan umno, itu fakta, tapi Allah nak tunjuk yang pas sebenar dikotak katik kerana kuasa, sedangkan pas kuat, paslah paling efisen dalam membuat sesuatu demo himpunan, orang pas yang ramai, tapi yang selalu sailang pas, pkr dan dap, bukan umno... itu fakta.. jadi sampai bila nak kena sailang dengan puak munafikun?

Tanpa Nama berkata...

tolonglah ye, walau apapun yang dato' haron din kata dalam muktamar ini, ianya berkait langsung dengan dasar perjuangan parti pas. muktamar ini muktamar pas, kenapa perlu dikaitkan dengan kemaslahatan parti sekutu lain iaitu pkr dan dap. urusan dap dan pkr adalah urusan dalaman parti itu sendiri, jangan bawa ke dalam muktamar pas. muktamar pas adalah wadah untuk mencari kelemahan dan keterlanjuran serta kekhilafan lalu bagi tujuan penambahbaikan menjadikan parti pas adalah parti untuk agama Islam yang sesuai untuk semua rakyat malaysia berbilang kaum dan agama. biar kalah beribu kalipun dalam pru dan prk, apa masalahnya? bukankah pas acapkali kalah dalam pru dan prk? bagaimanapun pas masih kekal berdiri sebagai parti yang disegani dan ditakuti oleh umno dan bn!!!
memfitnah dato' haron din dengan rumah percuma amat2 tidak wajar dan amat dikesali. tuduhan begitu seolah meremehkan bahawa dato' haron din lupa diri, lupa agama, lupa dosa rasuah dan lupa bahawa kematian akan menjemput jua? jangan palitkan perbezaan pandangan anda dengan mencampuradukkan dosa dan pahala, niat menghalalkan cara. islam tidak mengajar begitu melainkan ada ahli tidak berbayar bergelar syaitan. wallahua'lam.

Tanpa Nama berkata...

Dh jd jurucakap tu bkn fitnah bro..dia bkn maksum..ujian dn godaan, godaan tu yg sgt sukar utk di atasi..x caya pi tnya menantu dia..

Tanpa Nama berkata...

Bkn pasal umno? Ye ke..yg pergi jd wakil jurucakap syrkt besar umno tu apa..dh trkantoi bro..nk lawan umno dh jd serba salah sebab tgh dok mkn sedap la katakn..

in response to ni bukan pasal umno, tapi pasal maruah Islam, nyata pas tak leh dah berbaik dengan umno, itu fakta, tapi Allah nak tunjuk yang pas sebenar dikotak katik kerana kuasa, sedangkan pas kuat, paslah paling efisen dalam membuat sesuatu demo himpunan, orang pas yang ramai, tapi yang selalu sailang pas, pkr dan dap, bukan umno... itu fakta.. jadi sampai bila nak kena sailang dengan puak munafikun?,

Tanpa Nama berkata...

Ulamak air jampi dah bersuara. Ulamak Islam di negara Islam lain mengkaji dinamisme Islam dan bagaimana Islam sebagai wadah yang progresif sepatutnya seganding dengan keajuan sains dan teknologi dan mengangkat darjah ummah. Tetapi ulamak Islam seperti Harun Din ni asyik berjampi sana sini menghalau setan dan jembalang (kononnya) yang dikatakan memberi malapetaka dan kesulitan kepada umat Islam. Yang sebenarnya nak cari income dan publisiti. Pengikut PAS termasuk yang dipanggil ulamak, cuba lihat situasi di Turki. Parti Islam pimpinan Erdogan tidak dilihat kolot dan diterima oleh rakyat Turki yang sekular. Pimpinan Erdogan berimeg Islam moden dan progresif, tidak berjubah dan berserban dan berjanggut (dibiarkan berserabai tidak diurus kemas). Banyak mana ulamak PAS yang berjaya melahirkan menulis karya Islam yang agung seperti intelek Islam di negara lain. Merekka hanya berceramah, sikit-sikit ikut syarak dsbnya, tetapi perangai mereka, kalau ada fulus itu jadi nombor wahid. Masyarakat Melayu dihidangkan dengan ajaran atau fatwa yang kadangkala kita sendiripun naik pening nak dengar. Semua tak boleh. Sukan tak boleh, kalau dibenarkan tak boleh campur lelaki perempuan. Lelaki tak boleh tengok orang perempuan bersukan . Hancur Malaysia. Ibn Sina tokoh perbatan Islam tak jual air jampi dalam perubatan Islam, tetapi dia buat kajian makmal mengenai anatomi manusia dan jenis-jenis penyakit serta merekabentuk alat-alat pembedahan. Semuanya penemuannya dikaji dan ditiru oleh saintis perubatan barat dan mengiktiraf Ibn Sina sebagai tokoh perubatan Islam. Harun Din sapa iktiraf dia. Kata ramai pengikut, tetapi bertanding di Perlis, negeri kelahiran tak pernah menang. Kalau berani, Harun Din buatlah usul PAS keluar Pakatan. Tengok nanti ap jadi kepada PAS. Di Kelantanpun akan hancur lebur. Petanda awal nati ialah PAS akan dikuburkan di Pengakalan Kubor. Masyarakat Malaysia berbilang bangsa akan melihat rupa bentuk muka-muka-muka ulamak PAS serta penampilan mereka, baik dari air muka dan pemikiran. Saya rasa tak seorang pun layak nak pimpin Malaysia ke arah negara maju...

Muzaffar berkata...

Dr Haron Din bercakap atas keuntungan Islam itu sendiri. Kalau dah hari2 Dap n PKR buat fitnah...halang hudud...dan yg paling hampeh bila kena turut semua kehendak dorg baik keluar pakatan.... Islam 1st.... Lama aku ikut blog2 pakatan ni... Tapi kali ni aku rasa tulisan kalian sgn blog UMNO lebih kalian lg dlm bab fitnah....

Tanpa Nama berkata...

Cite byk pon tak gune.. tanya mp lembah pantai yb nurul izzah perihal harun din kita neh... GB kalu taw kasi bukak laa.. dok sorok2 watpe.. ramai nk taw tu..

Tanpa Nama berkata...

Peminpin ulamak janagn tunggu lama-lama ntuk keluar dari PR.MSU buat je keputusan Pas mesti keluar dari Pakatan<janagn lambat.ni macam tak sabar tunggu ni.kalau bertindak lambat dan tak keluar dari PR kamu semua DAYUS.Semoga Pas akan berjaya.Horeyyyyy

Tanpa Nama berkata...

Dia takpe la kaya.. kami rakyat bawahan ni cmana.. barang naik, minyak naik, tol naik, harga rumah naik, PTPTN lagi... dan lagi..

bat8 berkata...

Kamu nampak macam tahu, bukak la biar semua tahu. Mana tsu boleh membantu Dato.Haron Din dan memburukkan lagi PKR dan Anwar melalui.YB Lembah Pantai. Jangan jadi dayus.

in response to Cite byk pon tak gune.. tanya mp lembah pantai yb nurul izzah perihal harun din kita neh... GB kalu taw kasi bukak laa.. dok sorok2 watpe.. ramai nk taw tu.. , by Anonymous.

Tanpa Nama berkata...

Tuan admin...mohon penjelasan tentang kesahihan menantu hj hadi dpt esos hampir setengah juta...pencerahan amat dihargai

Tanpa Nama berkata...

Sepatutnya Haron Din yg perlu keluar drp parti pas...dia konsisten dr dulu sibuk nak berpadu padu dgn umno... dia pun baru setahun jagung dlm pas berbanding mat sabu... so, jgn sibuk suruh org keluar...awak tu yg perlu keluar...presiden buat auta u turn memanglah kena taruk cukup2... pastu bila penyokong marah2 nak salahkan penyokong pulak...

Tanpa Nama berkata...

Punah segala harapan rakyat malaysia apabila satu - satu parti Islam di Malaysia sanggup berkerjasama dengan parti haram yang ditubuhkan penjajah dan mempunyai ahli freemason paling banyak sekali.

Well cepat - cepat tubuhkan satu parti Islam baru yang mencukupi syarat iaitu gabungan ulama dengan profesional. dan u Ulama PAS kena ingat kawan baik di Mesir iaitu Mohd Mursi bukannya golongan ulama tetapi golongan profesional yang menjadi presiden Mesir sebelum ini. Tak ada pun i dengar khabar golongan ulama dari ikhwanul muslimin nak rebut jawatan presiden. Lu fikirlah guna otak lu juga bukan hanya guna Al - Quran dan Hadis sahaja.

Anti Fitnah berkata...

Harun Din ajak kaji semula? Betulkah Harun Din ni?
Aku tak menafikan bahawa DAP memang tak setuju dengan Hukum Hudud. Kita marah kononnya DAP anti-Islam. Kita harus sedar bahawa siapa sebenarnya yang menentang dan enggan melaksanaan Hukum Hudud di Malaysia ni? DAP tak pernah menjadi kerajaan di Malaysia. Begitu juga dengan PAS. Apatah lagi dengan PKR.
Aku amat hairan dengan mentaliti Melayu terutama puak yang bergelar ulamak dari PAS. Benarkah depa ni insan yang layak digelar ulamak? Bertindak tanpa berfikir dengan waras. Bercakap tanapa berfikir dengan waras.
Fitnah ... fitnah itu bukan semestinya datang dari musuh atau pengkritik atau penentang TAPI kadang-kadang ianya datang dari tindakan dan ucapan kita. Tidakkah "ulamak" ni berfikir akan hal ini semasa berbuat sedemikian? Adakah depa ni memang tidak cerdik atau memang depa sengaja mencipta isu agar UMNO terus relevant.
Aku sokong ulamak tapi bukan ulamak yang menyeleweng. Sama seperti cara para sahabat memetik hadis. Kalau orang yang bawa hadis itu, peribadinya boleh dipertikaikan, maka hadis itu lemah. Begitu juga ulamak, kalau ucapan dan tindakan tidak mencerminkan beliau ialah ulamak, maka wajib kita menolaknya.

Tanpa Nama berkata...

Harun din kalau nak cari kekayaan dia x perlu berjuang dalam pas dari dulu lagi semasa pas orang balum kenal, dia dah boleh dapat kekayaan lebih dari yg dia ada sekarang, tp demi islam walaupun sakit terpaksa berjuang

Tanpa Nama berkata...

Kalau tak pandai berpolitik serahkan kpd yg lebih arif…mulut kena jaga…hati kena baik./janagan sewenang2nya mengaibkan orang..jgn jadi samseng.
kalau yg paling atas…berkeadaan begitu, bagaimana pulak yg jahil macam saya ni…. Setahu saya, Islam tidak menggalakkan malah tidak menyuruh sesama umat mengaibkan umat yg lain tambahan pulak direct telecast, … apa nak jadi umat islam sekrg ini….. mana dia yang dikatakan ulama….?
Kalau saya nak tanya soalan ini kpd ulama misalnya , kepada siapa saya perlu rujuk kalau yang paling atas dah berkata begitu… so nak jadi orang paling atas.. bak kata nak jadi wali… tutur kata, budi bahasa, tingkah laku kena jaga sehingga ke cara makan minum dan berpakaiaan, berak, kencing…sekalipun..
Nampaknya Para ulam dalm PAS ni, kena masuk kelas fardhu’ain baliklah agaknya…
Sepatutnya, oleh keranaq takut dikatakan derhaka…kita cadangkan nama dari ahli pkr dan bukannya dari PAS. Baru betul…dan logic!
PAS masih jauh ketinggalan. Dalam bab berpolitik belum sampai tahapnya lagi….sedangkan PAS sendiri tahu agama dan politik tidak boleh dipisahkan..jadi bagaimana cara para ulama dlm PAS dpt menyelesaikan masaalah ini, saya cadangkan bagilah kpd para ulama baru(Yang muda2) kerana pemikiran mereka lebih menyerlah, matang dlm soal berpolitik… mrk sepatutnya yg perlu kedepan… yg lama Cuma bagi backing agama dari belakang, itu lebih bermunafat.
Mengikut analisi dan penilaian saya, ulama2 lama yg ada sekrg ini dlm PAS masih ditahap guru pondok….. ditakok lama.. Cuma ego, sombong, bongkak, nak tunjuk pandai, nak tunjuk alim…bahawa mereka lbh baik ..mereka lebih makan garam…. Jadi setiap ucapan, ungkan yg mrk keluarkan tanpa sedar mrk itu bodoh sombong..lepas tu nak tarik balik…kan munafik namanya… jadi kalau inilah tahapnya, apa saja yg keluar dari mulut mrk, saya yakin dan percaya tanpa sedar, Allah SWT akan tunjukan kelemahan mereka. Itu pun sudah pun ditunjukan…..Apa saja yg keluar dari mulut mrk hanyalah kata2 yg berlandaskan hawa nafsu semata2 bukan berdasarkan ilmu agama yg nyata. Lihat saja ujian yanag telah Allah SWT turunkan berkaitan pemecatan mB Selangor, cuba dengar siri2 ucapan terkini dari para pembesar dlm PAS yg menjadi kekecohan, kekeliruan, disaat ini……..
Kemana perginya Al Quran ke,mana perginya al sunnah…ijmak ulama’ bersepakat dan qiyas tu….……..Berfikrlah secara berakal!
kalau inilah caranya sampai bila pun BN tidak dapt dijatuhkan.. yg pasti PAS jugak akan kesaorangan. Kalau itulah cara yg PAS akan ambil lebih baik tak payahlah berpolitik... bubarkan saja PAS dan berjuanglah secara bersendirian bila2 masa saja anda boleh buat usulan atau boleh bersuara kalau rasa da yang tak betul!

Tanpa Nama berkata...

puak UG dah mula bersuara, dah mula tunjuk belang, dulu asyik nafi macam mahathir....

Tanpa Nama berkata...

Apa yang saya nampak, TG Hadi Awang, Dato' Dr. Haron Din dan penyokong UGnya, mahu PAS keluar dari PR disebabkan inginkan jawatan dan kepentingan diri (mendapat laba daripada syarikat-syarikat UMNO) tidak terputus dan dapat diteruskan.
TGHA akan mendapat jawatan yang tinggi dalam BN (mungkin boleh sampai ke tahap Timbalan Perdana Menteri) jika berjaya membawa satu organisasi (PAS) menyertai BN.
Tetapi jika TGHA dan penyokong UG keluar bersendirian daripada PAS dan tentu sekali PR, TGHA belum tentu dapat jawatan tertinggi dalam UMNO/BN seperti yang berlaku kepada bekas-bekas pimpinan PAS sebelum ini yang menyertai UMNO contohnya apa yang berlaku pada Dato' Nakhaie.
Dan satu lagi, saya yakin UMNO takkan mendengar nasihat dan pandangan Ulama' PAS dalam apa-apa tindakan yang berkaitan Islam seperti haramkan judi dan sebagainya. Mengenai HUDUD itu pun belum tentu UMNO terima, jika diterima sekalipun adakah ia menyeluruh atau yang akan kena hukuman hanya rakyat bawahan, tetapi pemimpin atasan dan kroni yang rasuah pula terselamat daripada HUDUD.

Tanpa Nama berkata...

Tak payah kaji kajilah Harun Din... bawa PAS keluar terus jea drp PR... pastu kita semua sama2 tengok apa akan jadi pada PAS selepas itu...

Seniwoman berkata...

Berpegang kpd keputusan Muktamar di Ipoh 2008 itu, maka tidak nampak di mana kesalahan 2 ADUN PAS Selangor menyokong DSWA jadi MB Selangor. Siapa yg keliru dan siapa yg mengelirukan?

in response to GB Kalau depa berani dan cukup yakin dengan kekuatan mereka, bawa usul ke Muktamar untuk memansuhkan keputusan Muktamar Ipoh 2008. Senang sahaja. Mengapa puak ini takut nak buat? Sebaliknya memperkudakan pelbagai organ parti seperti MSU untuk memporakperandakan parti. TGHH dah pun menunjukkan ketakutan menghadapi perwakilan ke Muktamar ke 60 apabila mencadangkan supaya tahaluf siyasi dengan PR tidak dibincangkan. Kemudian boleh siap kata PAS tetap komited dengan PR.Maknanya TGHH dan gengnya faham bahawa keputusan Muktamar Ipoh 2008 adalah dasar tertinggi yang sedang berjalan sekarang. Dia juga faham bahawa MSU pun tak boleh ubah keputusan itu. Betul lah PAS mahu terus kekal didalam PR, TGHH ooi. S3mua orang tahu. Semua orang tahu juga bahawa TGHH dan gengnya nak bawa PAS keluar dari PR untuk bersama dengan UMNO dan 13 parti kapir yang pelbagai jenis yang berada dibelakang UMNO. Jadi berhati-hati dengan kenyataan TGHH dan gengnya. Jangan terperangkap dengan aksi-aksi mereka yang , by bat8.

Tanpa Nama berkata...

Kamu kata" kenapa perlu dikaitkan dengan kemaslahatan parti sekutu lain iaitu pkr dan dap. urusan dap dan pkr adalah urusan dalaman parti itu sendiri", habis tu kenapa presiden kamu sibuk campur tangan isu perlantikan MB Selangor dari PKR?

in response to tolonglah ye, walau apapun yang dato' haron din kata dalam muktamar ini, ianya berkait langsung dengan dasar perjuangan parti pas. muktamar ini muktamar pas, kenapa perlu dikaitkan dengan kemaslahatan parti sekutu lain iaitu pkr dan dap. urusan dap dan pkr adalah urusan dalaman parti itu sendiri, jangan bawa ke dalam muktamar pas. muktamar pas adalah wadah untuk mencari kelemahan dan keterlanjuran serta kekhilafan lalu bagi tujuan penambahbaikan menjadikan parti pas adalah parti untuk agama Islam yang sesuai untuk semua rakyat malaysia berbilang kaum dan agama. biar kalah beribu kalipun dalam pru dan prk, apa masalahnya? bukankah pas acapkali kalah dalam pru dan prk? bagaimanapun pas masih kekal berdiri sebagai parti yang disegani dan ditakuti oleh umno dan bn!!! memfitnah dato' haron din dengan rumah percuma amat2 tidak wajar dan amat dikesali. tuduhan begitu seolah meremehkan bahawa dato' haron din lupa diri, lupa agama, lupa dosa rasuah dan lupa bahawa kematian akan menjemput jua? , by Anonymous.

Tanpa Nama berkata...

Keras perut ketawa ini, bagus kau punya lawak. on Berita Yang Menggembirakan UMNO...

in response to Harun din kalau nak cari kekayaan dia x perlu berjuang dalam pas dari dulu lagi semasa pas orang balum kenal, dia dah boleh dapat kekayaan lebih dari yg dia ada sekarang, tp demi islam walaupun sakit terpaksa berjuang , by Anonymous.

Tanpa Nama berkata...

Dr Haron Din bercakap atas keuntungan Islam itu sendiri.??? Lawak jenaka terkini, porrrah! Nak kaji semula tahaluf siasi untuk apa, melainkan untuk menjarakkan persefahaman yg dah terjalin.

in response to Dr Haron Din bercakap atas keuntungan Islam itu sendiri. Kalau dah hari2 Dap n PKR buat fitnah...halang hudud...dan yg paling hampeh bila kena turut semua kehendak dorg baik keluar pakatan.... Islam 1st.... Lama aku ikut blog2 pakatan ni... Tapi kali ni aku rasa tulisan kalian sgn blog UMNO lebih kalian lg dlm bab fitnah.... , by Muzaffar.

Tanpa Nama berkata...

http://www.malaysiakini.com/columns/274281
Malaysia Dunia Ke3...?????
oh selangor ku...

Tanpa Nama berkata...

ini bermakna Pas UMNO dan UMNO Pas ditentang calon bebas diPengkalan Kubor

Tan Malaka berkata...

Seorang guru pernah memberitahu saya,kalau mahu tahu agamawan penipu akhir zaman, teliti dengan cermat ceramahnya.

Apakah inti ceramahnya itu beliau mengutamakan membaca & menghuraikan ayat2 Quran? Apakah agamawan itu memfokus pada membesarkan Allah SWT ataupun agamawan itu hanya meraban tak tentu hala?

Kata2 guru saya ini mengingatkan saya kepada Haron Din.

Perhatikan & teliti video2 kisah mimpi Haron Din bertemu Rasullullah yg banyak tersebar di internet.

Apakah Haron Din membesarkan Allah, menguraikan ayat2 Al Quran dalam ceramah kisah mimpinya itu?

Dari mula ceramahnya sampailah kesudah, bukan Allah yg diagungkannya, tetapi dirinya sendiri.

Haron Din sanggup membuang masa jemaah yg hadir, yg rata2 dahagakan ilmu pengetahuan Islam dengan bercerita secara berjela2 dan bertele2 pengalamannya "bermimpi" bertemu Rasullullah.

Apa yg cuba ditonjolkan oleh Haron Din melalui kisah2 mimpinya itu itu jelas riak. Penyakit riak ini boleh menjangkit kepada setiap manusia, tak kira samada mereka ini memakai serban ulama ataupun tidak.

Sudahlah merosakkan majlis ilmu dengan kisah mimpi tidurnya yg diceritakan secara berjela2,cerita Haron Din ini lebih mirip berupa dogeng.

Contohnya, dalam satu video ceramahnya beliau bercerita bermimpi bertemu Rasullullah & keesokan harinya beliau dijemput pergi kesebuah negara utk mengesahkan keaslian rambut nabi yg baru sahaja dibeli oleh pemimpin utama negara tersebut dengan harga jutaan Dollar.

Kisah ini lebih banyak menimbulkan kekeliruan daripada pencerahan. Kalau nak bercerita sangat, ceritalah dengan terus terang, negara mana, siapa yg menjemput beliau, pemimpin utama negara tersebut itu siapa?

Sembang deras tapi setengah2. Nak bercerita tapi takut2. Apa punya agamawan macam ni. Lagi baik jangan cerita daripada awal.

Lepas tu dakwa dia diberi izin oleh tuan punya rambut Nabi itu untuk mencelupkan rambut itu kedalam botol yg berisi air. Menurut Harun Din botol air itu masih ada disimpan olehnya dirumah.

Cerita Harun Din ini sebenarnya menimbulkan lebih banyak persoalan. Semenjak bila mencelup rambut Nabi kedalam air ini jadi tradisi perubatan dalam Islam? Hadis mana yg Harun Din pakai?

kesimpulan dari kisahnya itu kalau diteliti betul2 bukannya mahu membesarkan Allah ataupun memuliakan Nabi Muhammad tetapi mahu meletakkan dirinya ditengah2 khalayak umat Melayu Malaysia sebagai manusia suci yg dekat dengan Nabi Muhammad.

Cuba fikir betul2.

Di alam nusantara kita ini Alhamdullilah cukup ramai alim ulamak yg warak, zuhud & berimu pengetahuan tinggi yg pernah dilahirkan.
Dari zaman Abdur-Rauf as-Singkili mula menulis Tarjuman al-Mustafid, kitab tafsir Quran yg pertama dalam bahasa Melayu, hinggalah ke zaman Syeikh Yusof Al Makassari, kemudian zaman Syeikh Ahmad Fathani, Syeikh Ahmad Khatib Al Minangkabawi hinggalah kezaman Tok Kenali, Tokku Paloh, Tuan Guru Haji Sulong Fathani, Kiyai Haji Ahmad Dahlan hinggalah ke zaman Hamka, tidak ada seorang Ulama pun yg menjaja kisah pengalaman bermimpi bertemu Rasullullah kesana-sini sebagaimana yg dilakukan oleh Haron Din.

Kalau ada pun sebelumnya ialah Abuya Ashaari Muhammad.. Apakah Haron Din manusia Melayu yang paling mulia & hebat yg pernah dilahirkan di nusantara?

Apakah Haron Din ini sebenarnya seorang wali Kutub yg diturunkan khusus kepada umat Islam Nusantara bagi menyempurnakan misi suci dari Lauh Mahfudz untuk menyatukan PAS dengan UMNO?

Ataupun mudah sahaja.

Apakah Haron Din ini sebenarnya hanya seorang manusia penipu yg memakai jubah ulama?