28 Mei 2014

[20 GAMBAR] Fenomena "Dyana Mania" Landa Negara... Selamat Tinggal UMNO BN!


Dyana Mania : Anak Muda Meninggalkan UMNO

Satu waktu dulu pernah aku tulis membayangkan kemungkinan UMNO akan senasib dengan dinosaur, sejenis binatang yang gagah dan kuat yang ditakuti oleh semua binatang di atas bumi ini, akhirnya hilang dan lenyap. Oleh itu aku membayangkan apakah UMNO juga akan serupa nasibnya dengan dinosaur. Kini sudah mula muncul satu ‘petunjuk’ yang dinamakan ‘Dyana Mania’ dalam PRK Teluk Intan. Apakah ‘Dyana Mania’ akan menjadi pemangkin kepada proses penghijrahan anak muda Melayu khususnya meninggalkan UMNO.

Apakah Tun Mahathir yang merupakan pemimpin UMNO begitu lama sudah dapat membayangkan keadaan sedemikian akan berlaku. Mungkin agaknya Tun sudah dapat merasakan keadaan sedemikian akan berlaku dan hanya sekadarkan beliau tidak mahu menyebutnya dan mungkin juga terlalu gerun untuk melafazkannya. Jikalau tidak begitu ‘ramalan’nya tentulah tidak mungkin beliau begitu gabra meperkatakan tentang penampilan anak muda bernama Dyana dalam PRK Teluk Intan.

Mungkin pemimpin UMNO yang lain tidak dapat nampak apa yang ‘dilihat’ dan ‘direnung’ oleh Tun Mahathir. Pastinya Tun Mahathir amat bimbang tentang perkembangan yang berlaku kini. Apa tidaknya. Dulu DAP adalah dianggap sebagai parti kaum Cina. Dan sehingga kini DAP sentiasa dianggap dan diwar-warkan sebagai parti rasis yang memperjuangkan kepentingan Cina dan anti Melayu. Tetapi dengan kehadiran beberapa pemimpin Melayu dalam DAP, tohmahan dan anggapan sebegini pastinya akan hilang dengan sendirinya.

Yang paling merunsingkan para pemimpin UMNO ialah hilangnya label UMNO yang sentiasa dikatakan bahawa UMNO sahajalah yang akan memperjuangkan orang Melayu. Kini sudah ada tiga parti yang kuat dan kukuh yang bukan sahaja memperjuangkan orang Melayu tetapi juga kaum Cina, India, Kadazan, Dayak dll Maknanya lama kelamaan orang Melayu yang berpendidikan akan lebih selesa dengan parti yang berorientasikan bangsa Malaysia, yang berteraskan orang Melayu.

Hakikat ini yang pada fikiran aku amat membimbangkan pemimpin UMNO terutama Tun Dr. Mahathir. Dan kemunculan Dyana mungkin merupakan ‘catalyst’ dan ‘game changer’ yang akan mencetuskan berbagai-bagai perkembangan selepas ini. Mungkin….

Oleh itu mahu tak mahu UMNO kena berubah ikut zaman. Jikalau tidak nasib UMNO akan sama dengan nasib Dinosaur. Lenyap di atas muka bumi ini. Dalam banyak hal UMNO terpaksa buat perubahan. Bak kata peribahasa Melayu, ‘sekali air bah sekali pasir berubah’. ‘Air bah’ telah pun berlaku dan telah meninggalkan kesan-kesan yang memaksa ‘pasir’ berubah. Hukum alam mengatakan bahawa pasir mesti berubah selepas air bah. Oleh itu tidak salahnya ahli UMNO melihat keadaan sedemikian daripada mencari jalan menyalahkan ‘orang’ itu dan menyalahkan ‘ pihak’ ini. Buang masa. Bukan zamannya kita membebel dan menyalahkan orang lain. Orang UMNO juga selalu’ menyalak’ ke sana ke mari menyuruh orang lain ‘ think positive’. Diri sendiri bagaimana?


Aku perhatikan ramai pemimpin UMNO yang masih berada pada tahap tahun-tahun 60an. Jikalau ada pun perubahan cara berfikir dan bertindak, ia hanya berlaku dikalangan setengah pemimpin. Sedikit benar bilangannya. Apa tidaknya. Hadirkanlah diri di Persidangan Agung UMNO (PAU) yang diadakan pada setiap tahun itu. Itulah rupanya semenjak dari dulu sehinggalah sekarang. Dari segi penyampaian dan ‘input’ aku rasa tak banyak beza dengan keadaan pada tahun-tahun 60an dan 70an, walaupun ada usaha pembaharuan yang cuba hendak diketengahkan oleh golongan muda, namun usaha yang sedemikian ‘tak jalan’. Itulah UMNO sehingga kini dan mungkin selama-lamanya.

Berbalik kepada persoalan perubahan yang perlu dilakukan oleh UMNO. Aku tidak dapat memberikan formulanya. Aku hanya ‘pandai’ mengkritik tetapi tidak dapat memberikan penyelesaiannya. Itu aku mengakuinya. Dan bukan pula tugas aku nak memikirkannya. Cuma aku dapat memberikan senario yang sedang dan akan dihadapi oleh UMNO sekiranya mahu menjadikan parti itu relevan.

UMNO terpaksa mengambil kira perasaan anak muda generasi DEB, terutamanya anak muda Melayu yang berpendidikan tinggi. Cara berfikir mereka agak berlainan dengan cara berfikir generasi lama – generasi sebelum DEB. Golongan ini tediri daripada para eksekutif yang boleh berdikari dengan ilmu dan ijazah yang mereka perolehi. Mereka tidak memerlukan ‘tongkat’ atau penggantungan kepada sesiapa. Mereka berdikari. Lantas cara berfikir mereka juga amat sukar dipengaruhi.

Ramai anak muda generasi Kurun ke 21 sudah tidak berfikir berlandaskan kaum dan bangsa. Ini berlaku pada Melayu, Cina, India dan kaum-kaum lain. Mereka sudah tidak berapa peduli sangat tentang kedudukan kaum dan bangsa. Mereka adalah Bangsa Malaysia. Keadaan ini berlaku adalah ekoran daripada sukatan pelajaran yang merentasi kurikulum yang didedahkan kepada mereka di sekolah-sekolah.

Aku perhatikan UMNO secara umumnya semacam tidak sedar tentang perkembangan yang dinyatakan di atas. UMNO masih syok sendiri. UMNO masih ‘melayan’ orang Melayu. Masih ‘menjaga’ hati orang Melayu. Begitu ‘enaknya’ melayan ‘mimpi-mimpi’ yang endah sehinggakan ramai orang Melayu tidak sedar tentang perkembangan yang berlaku disekeliling.

Memang berlaku. Dan aku perhatikan keadaan itu dengan penuh minat. Aku nampak macam cerita seekor katak yang berada dalam air yang dipanaskan. Disebabkan terlalu selesa berada dalam air berkenaan, sikatak lupa bahawa air sedang dipanaskan. Si katak baru sedar yang ia dalam bahaya setelah air telah mendidik.

Kesannya….. fikirlah sendiri….. -abuhassanadam


PRK Teluk Intan: Sebab saya sokong Dyana

Saya bertuah dapat mengenal Dyana Sofya Mohd Daud, calon DAP untuk kerusi parlimen Teluk Intan.

Sepanjang lebih setahun mengenalinya, saya dapati beliau seorang yang berpengetahuan dan tekun. Wanita muda ini cukup berkemampuan dan mempunyai masa depan yang cerah. Saya sentiasa merasa lebih bersemangat setiap kali menyaksikan Dyana beraksi penuh bertenaga dan dengan idealisme yang segar. Saya yakin, jika dipilih sebagai Ahli Parlimen Teluk Intan, Dyana akan menjadi kebanggaan para penduduk di sana.

Antara sebab saya menyokong Dyana sebagai calon di Teluk Intan ialah, pertama, beliau telah menunjukkan kemampuan untuk berfikir secara kritis dan mandiri tentang beberapa isu nasional yang penting. Dyana juga telah mempamerkan keupayaan untuk mempertahankan pendiriannya walaupun diserang hebat oleh para penentang. Sebagai contoh, pada bulan September 2013, Dyana mengemukakan saranan agar pelajar bukan-Melayu dari keluarga miskin diberi peluang untuk meneruskan pengajian di sebuah universiti yang mirip dengan UiTM. Dyana tidak pernah mencadangkan agar UiTM dibuka kepada bukan-Melayu. Meski pun begitu, beliau dikecam oleh beberapa pegawai tinggi kerajaan dan ahli politik, termasuk pemimpin UMNO Selangor dan bekas menteri Datuk Noh Omar serta Naib Canselor UiTM Tan Sri Prof Dr Sahol Hamid Abu Bakar. Tidak banyak Ahli Parlimen akan sanggup untuk mempertahankan pendirian seperti Dyana ketika berdepan dengan serangan sedemikian.

Seterusnya, Dyana telah mengecam cadangan sesetengah pihak untuk menjadikan UiTM sebagai “universiti Diraja” untuk ‘melindungi’ kedudukannya sebagai institusi Bumiputera memandangkan cabang universiti itu – INTEC – terbuka kepada bukan-Bumiputera.

Dyana juga tidak gentar mengkritik para pemimpin tertinggi BN-UMNO, termasuk meminta Menteri Dalam Negeri Zahid Hamidi agar tidak menjadikan Malaysia bahan lawak ketika menteri itu menuduh Mat Sabu terlibat dalam gerakan Syiah tanpa sebarang bukti kukuh. Dyana juga pernah mengingatkan bekas Ketua Polis Negara Tun Hanif Omar bahawa Dr. Mahathir sendiri pernah mengkritik orang Melayu.

Selain itu, Dyana pernah mengajak orang ramai untuk berfikir secara kritis tentang beberapa isu besar seperti kepentingan Rukunegara, kegagalan dan bahaya Biro Tata Negara (BTN) dalam pembentukan hubungan antara kaum, serta peri penting untuk memahami dan mengingati sejarah kita.

Ciri-ciri yang saya sebutkan di atas amat penting dimiliki oleh Ahli Parlimen. Orang yang menjadi Ahli Parlimen tidak boleh gentar dan ragu untuk mempersoalkan status quo dan mengemukakan alternatif untuk membentuk negara yang sejahtera buat semua warganya. Malah, saya boleh katakan dengan yakin bahawa selama setahun menjadi setiausaha politik Lim Kit Siang, Dyana lebih kerap bersuara dan menulis tentang isu-isu negara berbanding Mah Siew Keong selama 7 bulan beliau menjadi Presiden GERAKAN.

Kedua, Dyana telah menunjukkan kemampuan untuk memegang banyak tugas sebagai setiausaha politik Lim Kit Siang. Walaupun Dyana tidak berasal dari Johor, dia sanggup berpindah ke sana untuk berkhidmat kepada para pengundi di Gelang Patah bagi menangani permasalahan mereka. Saya yakin, Dyana akan melakukan perkara yang sama di Teluk Intan.

Selama di Johor, Dyana telah menangani beberapa persoalan baru dan mencuba kaedah-kaedah baru untuk menyelesaikan persoalan yang timbul. Sebagai contoh, walaupun bukan penggemar ular atau hidupan liar, Dyana sanggup meluangkan masa untuk melawat kawasan paya bakau di Sungai Pulai untuk memahami kepentingan hutan paya bakau di sana yang sepatutnya dipelihara menurut “Ramsar Convention”. Dengan berbuat demikian, Dyana bukan saja dapat memahami kepentingan kawasan paya sedemikian bagi alam sekitar, malah juga memahami kepentingannya dalam memulihara sumber pendapatan penduduk di sekitar hutan paya bakau, terutamanya nelayan.

Sebagai langkah awal untuk membantu mengatasi permasalahan di kawasan hutan paya bakau, Dyana dan beberapa rakan dari DAP Johor serta Jaring, sebuah NGO tempatan, telah menghimpun 100 orang sukarelawan untuk menanam benih pokok bakau bagi meningkatkan kesedaran tentang perlunya memulihara kawasan hutan paya bakau.

Selain itu, Dyana juga telah mengadakan usaha untuk mendekatkan pengundi Melayu dengan wakil rakyat DAP.

Dalam program ini, keluarga Dyana sendiri telah menerima Howard Lee, ADUN DAP Pasir Pinji, Perak, sebagai tetamu. Saya sendiri mendapat manfaat daripada program ini apabila Dyana ‘memasangkan’ saya dengan Muhaimin, penuntut dalam bidang penyediaan makanan dan juga penggemar permainan DOTA. Saya mendapat peluang bermalam di rumah Muhaimin di Datuk Keramat, KL, melihat beliau bermain DOTA dengan kenalan beliau secara online, dan ‘lepak’ di kedai mamak bersama kawan-kawan lamanya, termasuk Umar Azmi, aktivis mahasiswa yang telah ditangkap kerana terlibat dalam gerakan Occupy Dataran pada tahun 2012.

Ketiga, Dyana sentiasa menunjukkan kesungguhan untuk mempelajari perkara-perkara baru dan memperbaiki diri. Dia sering berbincang dengan rakan-rakan yang lebih berpengalaman di ibu pejabat DAP di KL dan di peringkat negeri untuk meningkatkan pengetahuannya sendiri. Dyana juga kerap menghadiri persidangan dan seminar berenaan pelbagai isu dalam bidang ekonomi, pendidikan, dan isu alam sekitar untuk meraih pengetahuan baru. Dia juga sentiasa sanggup melibatkan diri dalam projek baru.

Sebelum diangkat sebagai calon, Dyana telah mengemukakan kertas cadangan untuk menghidupkan semula “Kuiz Kenegaraan” sebagai cara untuk memberikan lebih banyak pendedahan tentang perlembagaan negara, sejarah, seni, budaya, agama, pemimpin negara, dasar kerajaan dan hubungan antarabangsa. Tidak seperti kuiz yang pernah diadakan sebelum ini, Dyana mencadangkan satu format baru yang melibatkan pandangan orang ramai untuk menampilkan sebuah kuiz yang benar-benar mencerminkan masyarakat Malaysia.

Gagasan dan sudut pandang baru dalam melihat permasalahan seperti beginilah yang amat diperlukan di setiap peringkat pemerintahan. Dyana seperti angin segar bagi lanskap politik Malaysia – angin segar yang akan membawa perubahan, bermula dari Teluk Intan dan seterusnya bertiup ke seluruh pelusuk tanahair.

Saya menggesa pengundi Teluk Intan untuk mengundi Dyana berdasarkan kebolehan, keupayaan, gagasan, idealisme, semangat, tenaga muda, keteguhan sikap dan kematangan beliau. Saya menggesa para pengundi Teluk Intan untuk memberi undi yang dapat mengukuhkan politik Malaysia masa hadapan. Saya menggesa pengundi Teluk Intan untuk mengundi demi meruntuhkan rintangan perkauman, keagamaan, kebahasaan, kebudayaan, kejantinaan dan usia. -Dr. Ong Kian Ming

*Dr. Ong Kian Ming adalah Ahli Parlimen Serdang



Faktor 1Malaysia: Penentu kejayaan Mah vs Dyana di Teluk Intan? – Muhammad Hamri Ibrahim

Malaysia merupakan sebuah negara majmuk yang terdiri daripada pelbagai bangsa, budaya dan bahasa.

Kepelbagaian ini menjadikan Malaysia sebuah negara yang unik dan istimewa di mata pelancong asing.

Rakyat Malaysia terdiri daripada tiga kaum terbesar iaitu Melayu, Cina, India dan diserikan lagi dengan masyarakat peribumi Sabah dan Sarawak seperti Iban, Kadazan, Malanau, Bidayuh dan sebagainya.

Usaha Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak memperkenalkan konsep 1Malaysia merupakan suatu inisiatif yang baik bagi mengeratkan perpaduan di antara kaum di negara ini, sekaligus mengurangkan jurang perbezaan di antara kaum.

Inilah antara cabaran besar yang perlu dihadapi oleh pemimpin yang memimpin rakyat pelbagai kaum di sesebuah negara.

Tanpa kita sedari, P76 Teluk Intan yang sedang hangat diperkatakan sekarang ini merupakan salah satu menifestasi konsep 1Malaysia yang dipraktikkan oleh rakyat Malaysia.

Keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang lalu menyaksikan ketiga-tiga kaum terbesar di Malaysia diberi peluang untuk memimpin masyarakat di Teluk Intan tanpa mengira latar belakang politik mereka.

Seperti yang umum sedia maklum, P76 Teluk Intan mempunyai dua DUN dibawahnya, iaitu N55 Pasir Bedamar dan N56 Changkat Jong.

Seah Leong Peng berjaya memenagi kerusi P76 Teluk Intan manakala Terence Naidu A/L V Raja berjaya memenangi kerusi N55 Pasir Bedamar dan Mohd Azhar bin Jamaluddin berjaya memenangi kerusi N56 Changkat Jong.

Ketiga-tiga nama ini sudah jelas membuktikan bahawa kepelbagaian kaum wujud di negara ini khususnya di Parlimen Teluk Intan.

Persoalannya, adakah rakyat Teluk Intan masih ingin mengekalkan "trademark" ahli Parlimen 1 Malaysia ini dengan memilih Mah Siew Keong sebagai ahli Parlimen yang baru mengantikan Seah Leong Peng pada PRK Teluk Intan nanti?

Hanya rakyat Teluk Intan yang tahu jawapannya.

Jika kita melihat dari sudut pandang yang lain pula, kita akan mendapati bahawa Parlimen Teluk Intan sendiri sekian lama mempraktikkan konsep 1Malaysia dalam kalangan ahli Parlimen mereka.

Berdasarkan tiga PRU terakhir, P76 Teluk Intan dipimpin oleh ahli Parlimen daripada kaum yang berbeza.

Bermula daripada PRU11 pada tahun 2004, Mah Siew Keong yang juga merupakan calon PRK kali ini memenangi kerusi Parlimen Teluk Intan dengan majoriti 9,836 undi. Pada PRU, berikutnya iaitu di PRU12, M. Manogaran berjaya merampas kerusi P76 daripada Mah dengan majoriti 1,470 undi sekaligus membolehkan beliau menjadi ahli Parlimen di kawasan tersebut. Yang terbaru ketika PRU13 tahun lalu, Seah Leong Peng meneruskan kesinambungan yang dibawa oleh M. Manogaran setelah berjaya mengalahkan Mah dengan majoriti 7,313 undi.


Justeru, pemilihan Dyana Sofya Mohd Daud sebagai calon Parlimen P76 Teluk Intan pada PRK kali ini dilihat sebagai suatu inisiatif bagi memecahkan tembok perkauman yang wujud dalam masyarakat di Malaysia secara umumnya dan di Teluk Intan khususnya seperti yang dinyatakan oleh parti beliau sendiri.

Berdasarkan flashback 20 tahun yang lalu iaitu sejak dari tahun 1995, kawasan P76 Teluk Intan telah melalui lima PRU dan satu PRK dengan kedua-dua parti, DAP dan GERAKAN masing-masing menang sebanyak tiga kali.

Malah jika dikaji sejarah yang lebih lama, DAP menang buat pertama kalinya di Parlimen Teluk Intan, yang dikenali sebagai Teluk Anson ketika itu pada PRU1969 apabila Chan Fu King berjaya mengalahkan calon MCA Dr Ng Kam Poh.

Bagaimanapun, atas faktor-faktor tertentu GERAKAN berjaya memenangi kerusi itu bermula dari PRU1974 dan PRU berikutnya sehinggalah pada PRU1995 di mana calon DAP M. Kula Segaran berjaya memecahkan kemenangan itu.

Fakta ini jelas membuktikan bahawa calon Melayu dari mana-mana parti politik tidak pernah bertanding di parlimen ini sejak sekian lama.

Keterbukaan DAP mencalonkan Dyana di Teluk Intan merupakan suatu tindakan berani dan di luar jangkaan kerana sejak berdekad yang lalu Parlimen Teluk Intan dikenali sebagai kawasan tradisi kaum cina dan india baik parti kerajaan mahupun pembangkang.

Bertepatan dengan idea 1Malaysia yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri, DAP yang merupakan parti majoriti cina telah memilih kaum Melayu sebagai calon mereka sekaligus menjadikan calonnya, Dyana sebagai simbol keharmonian rakyat pelbagai kaum di Malaysia. Juga secara tidak langsung menggambarkan suasana "Truly Asian" di negara ini.

Sementara GERAKAN yang juga merupakan parti majoriti cina secara konsisten mencalonkan kaum cina bagi mewakili parlimen Teluk Intan apabila memilih presiden parti tersebut untuk bertanding di sini.

Yang menariknya, jika Dyana menang di Parlimen Teluk Intan, beliau bukan sahaja merupakan Perempuan Melayu pertama yang menang di Parlimen berkenaan malah berjaya memecahkan dominasi kaum lain sekaligus menyempurnakan turutan kaum ahli Parlimen 1 Malaysia di mana tiga kaum terbesar di Malaysia terpilih secara berturutan menjadi ahli Parlimen di kawasan tersebut. Sesuatu yang pastinya sukar dicapai di mana-mana Parlimen lain di Malaysia.

Sejauh mana perkara ini dapat dicapai? Hanya penduduk Teluk Intan yang tahu jawapannya.

Walau apapun keputusan yang dicapai pada PRK Teluk Intan nanti, penulis menasihatkan agar rakyat Malaysia sentiasa berusaha mengekalkan kedamaian dan kesejahteraan di negara Malaysia tercinta ini dengan mengamalkan sifat hormat-menghormati dan toleransi di antara satu sama lain. Jauhkan sebarang bentuk provokasi dan sentimen yang mampu memecahbelahkan perpaduan kaum yang sudah lama terjalin.

Semoga konsep 'Unity in diversity 'mampu diaplikasikan dengan jayanya dalam masyarakat majmuk di Malaysia. – 26 Mei, 2014.

* Penulis merupakan penggerak kepada GenTRA, sebuah badan yang mempromosikan minat, mewujudkan suasana pembelajaran bersama dan memperkasakan anak-anak muda dibidang sosial dan politik semasa.















IKLAN BERBAYAR

Jangan Biarkan Pasangan Anda Menderita,
Atasi Kelemahan Zakar Dengan MEN CAPSULE.
KLIK SINI
LIKE kami di SINI


9 ulasan:

Awanama berkata...

andaikata berkuburlah umno, jgn pula diterima bekas2 pemimpin ini. biarkan mereka di dlm umno selama2nya.

Awanama berkata...

Calon DAP ini telah membuat pemimpin-pemimpin BN terganggu dan angau macam Sultan dan Menteri-Menteri Negeri Pura Cendana dalam filem Musang Berjanggut.

Cuma siapa yang nak jadi tikus almari, katak, patung pandai bergerak, kuda dan musang berjanggut tidak diketahui lagi.

Awanama berkata...

Salam GB..
Apakah perasaan yg pelik ini bila terpandang gambar dyana..Oh adakah ini yang dikatakan cinta.. sungguh aku terlalu naif dalam soal ini.
GB.. aku tahu ramai yang tetap setia dibelakang dyana tak kira apa keputusan prk nanti, tapi aku rasa apa yg dyana perlukan ialah seseorang yg setia disisinya dan tak lain tak bukan akulah insan yg layak mengisi posisi itu... tapi harga getah yg menjunam menjadi penghalang hasrat mulia aku ini sebab aku ni motong je... dyana oh dyana...

Awanama berkata...

HERAN YA, kenapa Zahid ni tak bandingkan Dyana dengan isteri (isteri-isteri) dia...... Memang jenis MATA KERANJANG..... orang punya lawa...... Belaka.

Bagi saya isteri saya yang paling lawa dan hebat walaupun dah 42 tahun bersama..... Dia terawal membangunkan saya di dinihari, awal pagi sarapan tersaji.. Sopan berpakaian dan ibu yang amat baik.

UNTUK MALUMAN ZAHID..... AWAK TU BODOH MENIMBULKAN ISU WAJAH PARAS DALAM PILIHANRAYA SEPERTI INI........ TENGOK BERAPA HANSEM MAT MASLAN TAPI BENGAL..... HARAP RAMBUT BERMINYAK OTAK KERING....,

ZAHID KALAU DAH TAK ADA MODAL.... JANGAN BODOH DAN BAHLOLKAN DIRI SENDIRI..... CAKAP PAKAI OTAK BUKAN LIDAH.......UNTUK KJ.... AWAK NAIK SABAB MENANTU BADAWI BUKAN KERAN CERDIK DAN PENGALAMAN AWAK.... BUDAK-BUDAK UMNO YANG BERKELAKUAN GIAL AWAK TAK DAPAT KAWAL......
KALAU NAK CAKAP RAMAI LAGI YANG BODOH DALAM UMNO.....MACAM KATA MAHATHIR KUNJI MUHAMAD.

Awanama berkata...

Komen komen di atas tidak boleh menjadikan beras dan barang barang untuk isi perut menjadi murah.jadi kita kena banyak muhasabah diri dan bertaubat.bersabar dan berfikiran waras.

Awanama berkata...

Sebab tu saluran mengundi di kampong dia sendiri pun kalah, org kampong kenal dia. Yg menangkan dia adalah India India estet yg banyak di Bagan Datoh

Awanama berkata...

anon 7.33 said: Komen komen di atas tidak boleh menjadikan beras dan barang barang untuk isi perut menjadi murah.jadi kita kena banyak muhasabah diri dan bertaubat.bersabar dan berfikiran waras.

hello, kalau nk turunkan harga beras dan barang-barang kena turunkan dulu kerajaan UMNO BN.

kalau tak begitu bererti anda yg tidak waras.

Love U lady D berkata...

kebolehan dyana dlm politik adalah no.2

yg pertama sokong sebab muda dan cantik. rakyat dh muak tgk muka pemimpin tua BN yg tknk turun2 takhta. mcm2 skandal penyelewengan pun buat tktau je, mcm Allah tu tidor pulak.

sudahlah tua hodoh, jahat pula tu mereka itu.

dah masanya umno pun kena sokong Dyana.

org perak tolong sebar poster dyana dlm blog yg saiz besar, hamba nk gantung kt dinding.

JAWATAN KOSONG TERKINI berkata...

Dah le lawa, bijak pula tu lagi bujang..em ramai pengikutnya nanti ni...harap jgn kawin lagi ye...