16 Apr 2014

Selepas Sebulan MH370 Hilang, Bank Mula Kejar Keluarga Mangsa


Institusi perbankan adalah tempat di mana mereka meminjamkan anda payung dalam cuaca baik dan meminta anda supaya mengembalikan semula apabila mulai hujan" memetik kata-kata penyair Amerika Robert Frost lebih tepat menggambarkan dilema mereka yang berurusan dengan institusi perbankan hari ini.

Akan tetapi bagaimana seseorang itu menggambarkan perasaannya apabila sebuah bank menghubungi keluarga penumpang pesawat MH370 masih hilang mengenai pinjaman perumahan beliau?

Dilaporkan bahawa Zamani Zakaria (foto di atas), 56, bapa kepada Mohd Rahman Zamani, 33, baru-baru ini telah menerima panggilan daripada seorang pegawai bank yang memintanya (bapa masih dalam kebingungan susulan situasi tersebut) untuk mendapatkan surat pengesahan daripada syarikat penerbangan Malaysia Airlines (MAS) menyatakan bahawa Mohd Rahman dan isterinya, Norli Akmar Hamid juga 33 berada di atas pesawat kapal terbang Beijing yang hilang dari radar pada 8 Mac.

Di sini kita ada kes seorang warga emas kemungkinan merenung nasibnya setelah kehilangan bukan satu, malah dua anggota daripada ahli keluarganya dan apa yang pihak institusi bank boleh fikirkan ialah bagaimana cara untuk mendapatkan semula wang yang dipinjam oleh anaknya. Dan juga bahawa "setelah kehilangan" sebahagiannya masih belum muktamad.

Di manakah keprihatinan institusi perbankan serta pegawai tersebut?

Nasib 239 orang penumpang bersama krew di atas kapal masih menjadi soalan, walaupun kerajaan mengumumkan bahawa pesawat telah berakhir perjalanan di selatan Lautan Hindi.

Setakat ini, operasi kumpulan pencarian yang melibatkan lebih daripada 20 buah negara masih belum menjumpai serpihan tunggal sebagai bukti untuk menyokong tuntutan kemalangan - memberikan peluang serta harapan hidup dalam kalangan waris terutama keluarga.

Tidak bolehkah bank bersabar dan bergantung kepada kepentingan penumpang secara awam? Mengapa perlu untuk menghubungi saudara kebingungan untuk mendapatkan semula wang pinjaman?

Tidak ada cara yang lebih baik untuk menangani pembayaran balik pinjaman tanpa prejudis dengan melihat kesengsaraan keluarga yang terjejas?

Ia sudah tentu akan masuk akal khususnya kepada pihak bank untuk menunggu sehingga krisis ini selesai sebelum bertindak lebih lanjut.

Ini terutamanya jika pinjaman yang berkenaan itu meliputi Insurans Takaful Gadai janji (MRTA). Dasar ini memperuntukkan penyelesaian penuh daripada baki tertunggak pinjaman perumahan dengan institusi kewangan, sekiranya berlaku kes hilang upaya kekal atau kematian peminjam.

Dari segi prosedur pinjaman itu, jika peminjam didapati lumpuh secara kekal atau meninggal dunia apabila pinjaman itu masih berkuat kuasa, bank masih mendapat untuk mendapatkan semula pinjaman mereka dari syarikat insurans. Keluarga terjejas masih mempunyai rumah mereka.

Ia secara meluas dilaporkan bahawa syarikat-syarikat insurans telah mula menghubungi keluarga penumpang diinsuranskan melibatkan penumpang pesawat MH370 serta menawarkan untuk membayar pampasan mereka.

Sesetengah keluarga telah pun bersetuju untuk menerima bayaran pampasan tetapi tidak boleh dituntut lagi berhubung kenyataan kerajaan "terhempas tetapi kami tidak dapat mencari bangkai atau serpihan".

Bank-bank tidak boleh memberi kepercayaan kepada dakwaan bahawa mereka membuat keuntungan daripada kesengsaraan rakyat.

Pelanggan yang membayar pinjaman mereka pada masa atau sepenuhnya menyelesaikan pinjaman mereka adalah "pelanggan teruk" manakala mereka yang hanya membayar bayaran minimum pada kad kredit serta culas membayar atas pinjaman mereka adalah "pelanggan yang baik" kerana pihak bank akan mendapatkan bayaran lebih dalam bentuk faedah dan denda yang dikenakan keatas mereka. -V Shuman



IKLAN BERBAYAR

Jangan Biarkan Pasangan Anda Menderita,
Atasi Kelemahan Zakar Dengan MEN CAPSULE.
KLIK SINI
LIKE kami di SINI


10 ulasan:

BaDiN berkata...

Tak boleh salahkan bank sebab Ekonominya berasaskan Kapitalis yg diserapkan oleh parti melayu cap keris sejak berabad lamanya.Hanya Islam menjadi Penyelamat Kearah Perekonomian Yg Adil.

Tok Joe berkata...

Gagalnya sebuah perancangan.....

Tanpa Nama berkata...

bank ni mmg hampeh. kita hutang rm1.00 pun dia tuntut smpi lubang cacing, siap kena bunga lg. tp kalu dia hutang kita, bank buat dak ja. tak pulak makin tinggi bunga hutang dia kat kita. memg hampeh.puii.

Tanpa Nama berkata...

sekarang ni bank konvensional ker bank islam(topeng jer)ker....samer jer......kalu dah diresapi perangai kapitalis......yahudi juga ikutannyer....akad sebenarnyer...adalah seolah-olah persetujuan nak menggunakan cara konvensional.....

Tanpa Nama berkata...

Maka bagi kita yang belum berhutang dengan bank, mari kita pakat ramai-ramai menabung dan jangan sekali-kali membuat apa-apa pinjaman daripada bank. Mari kita boikot semua bank. Di sesetengah tempat, institusi bank tidak dapat meneruskan operasi bila ramai penduduknya tidak berminat membuat pinjaman.

Tanpa Nama berkata...

cadangan: bukak facebook boikot bank tu.sarankan keluarkan wang dari bank tu ramai2.abis cerita.modal bank tu pun dari simpanan org ramai.mereka cuma mengurus sahaja..jadi mcm fb wifi suck p1wmax..boikot sampai mereka melutut..

Tanpa Nama berkata...

Inilah lu panggil bank berasaskan perbankkan Islam? Perbankkan Islam kepala hotak lu. Kenapa? kerana amalan pengambilan riba / faedah masih diamalkan biarpun dinamakan perbankkan Islam cuma dinama faedah dalam bahasa arab sahaja nampaklah ianya Islam rupanya bukan beb.

Nama Islam adalah teramat sangat tidak layak dan nama perbankkan Islam harus ditukar kepada perbankkan Munafik beb sebab gunakan nama Islam sebagai cover up sahaja.

Sikumbang Jati berkata...

GB, Macamana pula hukum mereka yg bekerja dgn bank?

Tanpa Nama berkata...

Contohi lah kak ROSMAH..beliau suka menabung dr kecik lagi. Hasilnya...smpai skrg duit xhabis2 lagi..senang lenang blh shopping berjuta2.

Tanpa Nama berkata...

Sy suka baca GB.. tapi sy rasa kali ni agak kecewa skit dgn kenyataan tu.. jgn salahkan bank sepenuhnya.. mungkin dia x tau siapa yang dia call.. kebetulan yg dia call tu penumpang mh370.. bank ni masih ada rasa perikemanusiaan kepada pelanggan.. tapi kalau kita taknak simpan dlm bank terpulang.. hak masing2.. perlu difikirkan..pendptn bulanan kita melalui bank.. kalau xnak guna bank.. mungkin susah untuk anda juga kena membawa sejumlah wang yg byk untuk beli brg.. dan risiko kecurian jugak akan berlaku.. agak kecewa dgn GB jugak..n seglintir pemikiran rakyat skrng..hanya menunding jari pada org lain sebelum berfikir baik buruknya.. apa2 pun keputusan di tgn anda..