2 Apr 2014

Pencarian Di Lautan Hindi Huru-hara, Jika Tak Terhempas Disitu Mana Nak Jumpa?

MH370: Koordinasi lemah didakwa punca tersilap kawasan pencarian lebih tiga hari - WSJ

KUALA LUMPUR: Lemahnya koordinasi di kalangan negara-negara yang terbabit dalam operasi mencari dan menyelamat pesawat Penerbangan Malaysia (MAS), MH370 telah menyebabkan pihak terlibat tersilap mencari di kawasan yang salah di Lautan Hindi, lapor akhbar Wall Street Journal (WSJ).

Lapor WSJ, ini terjadi berikutan kumpulan penyiasat dan pakar-pakar antarabangsa telah menjalankan siasatan secara berasingan untuk mengesan lokasi di mana pesawat berkemungkinan jatuh.

WSJ yang memetik dua sumber yang dikatakan ada kaitan dengan operasi pencarian berkata, kegagalan koordinasi mengambil tindakan pantas, menimbulkan persoalan sejauh mana keberkesanan kaedah penyampaian maklumat kepada negara-negara terbabit.

Sedang sebuah pasukan menganggarkan kelajuan dan jumlah minyak yang digunakan oleh pesawat berdasarkan data radar dan prestasi pesawat, pasukan yang lain mengambil masa berhari-hari untuk meneliti data satelit, kata sumber itu.

Lokasi pencarian akhirnya diubah pada Jumaat lalu hanya selepas pihak berkuasa mengaitkan dua hasil siasatan terbabit.

“Hasil siasatan mendapat maklumat yang kredibel mengenai laluan dan lokasi pesawat berkemungkinan terhempas di perairan Australia,” kata Ketua Pesuruhjaya Keselamatan Pengangkutan Australia, Martin Dolan kepada WSJ.

Sumber juga mengatakan pencarian adalah ‘satu proses mengambil masa dan pegawai penyiasat telahpun berkongsi maklumat dengan negara-negara terlibat’.

“Namun pihak berkuasa Malaysia tidak merasakan adalah peranannya untuk memastikan pakar-pakar antarabangsa ini berkongsi maklumat sesama mereka,” satu sumber memaklumkan kepada WSJ.

Penerbangan MH370 yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal, berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL pada 12.41 tengah malam pada 8 Mac dan hilang daripada radar kira-kira sejam kemudian ketika berada di Laut China Selatan.

Pesawat itu sepatutnya mendarat di Beijing pada 6.30 pagi hari yang sama. -astroawani

ULASAN GB

Masalahnya bukan sekadar masalah koordinasi, masalahnya bagaimana kalau memang tak ada di Lautan Hindi. Berteraburlah jawabnya. Yang dijumpai setakat ini ialah sampah sarap, pelampung nelayan, joran memancing... Malah Hishamuddin pun dah buat pengumuman... "PM tak pernah sebut MH370 terhempas di Lautan Hindi..."

Amerika memang pelakon handalannya dengan Israel jadi main director. Britain sebagai adverising & promotion director melalui diverging & deceiving tacticsnya, dibantu oleh inmarsatnya dan Dail Mailnya, Australia pelakon tambahan. Mereka sudah berjaya mentololkan rakyat dunia demi menutup satu grand design. Kata sesetengah penganalisis.

Yang Hishamuddin pula (ada yang kata ni bakal PM) mengharapkan bantuan penuh Amerika untuk mencari MH370. Bagaimana jika benar Amerika sendiri disyaki "dalang" sebenar misteri ini(?).


Marilah kita terus berdoa:

اللهم ارنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وارنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه
1) Allahumma arinal haqqa, haqqa, warzuqnattiba’ah,
wa arinal bathila bathila, warzuqnajtinabah


Ya Allah, tunjukkanlah yang haq itu sebagai haq, dan kurniakanlah kami kekuatan untuk mengikutinya (memperjuangkannya), dan tunjukkanlah yang batil itu sebagai batil dan kurniakanlah kami kekuatan untuk menjauhinya (menghapuskannya).

وقل رب أدخلني مدخل صدق وأخرجني مخرج صدق
واجعل لي من لدنك سلطانا نصيرا
وقل جاء الحق وزهق الباطل إن الباطل كان زهوقا

2) Rabbi adkhilni mudkhala sidqin wa akhrijni mukhraja sidqin waj'alli min ladunka sulthanan nasiiran
wa qul ja alhaqqu wa zahaqal bathil innal bathila kana zahuqan


Ya Allah, masukkanlah aku secara masuk yang benar dan keluarkanlah(pula) aku secara keluar yang benar dan berikanlah kepadaku dari sisi-Mu kekuasaan yang menolong. Dan katakanlah yang benar telah datang dan yang batil telah lenyap. Sesungguhnya yang batil itu adalah sesuatu yang pasti lenyap.

13 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

memang taaada, tak payah buang masa mencari benda yang tiada... saya yakin dan percaya MH370 sudah dirampas.Untuk kepastian cuba tanya diri sendir kenapa pesawat berubah haluan?.... sudah pasti ada yang tak kena.......
Samada penumpang beserta dengan juruterbang selamat atau tidak itu sdoal lain.. yang pasti kita berswam mendoakan mereka yang hilang itu semuanya dalm keadan selamt insyaAllah.

rosli berkata...

Malaysia mengharap kan technology dari yg lebih keupayaan nya.. maka, dari info international yg canggih, bahawa se nya isyarat terakhir dari MH370 ialah di Indian Ocean... kesimpulan nya, kalau kita di tipu maka 26 countries pun tertipu dnegan info tersebut..

Tanpa Nama berkata...

sdra rosli

"ping" dan "handshaking" yg digunakan inmarsat bukan teknologi canggih, tetapi teknologi abad ke 19 yg dah ketinggalan zaman.

jgn diperbodohkan walaupun menteri2 Malaysia dan seluruh dunia sudah diperbodohkan.

Tanpa Nama berkata...

Teringat cerita mimpi ustaz tak lama dulu. Mgkn ada kebenarannya. Sy percaya kerana itu mgkn petunjuk dr Allah.

Tanpa Nama berkata...

Screen radar jelas menunjukkan arah MH370 mencurigakan. Yg salah adalah management, kenapa lambat ambil tindakan. Atau VVIP sedang bergumbira merayakan kemenangan sehingga nak hubungi pun tak dapat.

Langit Dan Bumi berkata...

Dari awal cerita lagi dah dapat agak yg ne semua satu tragedi yg dirancang rapi..M'sia menjadi kambing hitam antara negara US (NATO) dan China untuk menekan Rusia..agenda Russia untuk memperkukuhkan kesepakatan ekonomi negara-negara BRICS (Brazil, Russia, India, China dan Afrika Selatan) bagi menangani asakan ekonomi Amerika dan Euro membuatkan US dan sekutu tak senang duduk..China perlu di ugut atau dikeluarkan dari pakatan itu..mereka ingin membunuh satu2 negara itu dgn cara bekerjasama..dlm hal ini operasi SAR..‘Enemy of my enemy is the enemy I killed last’...M'sia jadi org tengah kerana blh dikawal dan dipercayai..maklumlah pemimpinnya pun tgh terdesak menyelamatkan karier politik..mmg licik...jgn rakyat jadi taruhan sudah..rakyat China sdh mula membenci rakyat M'sia yg tak bersalah..kenapa???

Tanpa Nama berkata...

Soal 26 negara mungkin tertipu tak mustahil. Zionis sentiasa nenipu seluruh dunia. Pelik ke?

Tanpa Nama berkata...

Selalunya mereka berdolak daleh dan akhirnya cerita akan disenyapkn sept kes kes sebelum ini.
Tapi kali ini mereka berhadapan dgn rakyat China yg bukan cincai, boleh menerima ape saje yg diberitahu kpd mereka.
Allah Maha Besar, kali ini seluruh dunia memerhati dan menilai.

BaDiN berkata...

Rusia dan Iran telah menuduh Askar USA merampas MH370 dan sehingga sekarang penafian dari pihak yang kena tuduh belum kedengaran.Dari kalangan anggota SAR tiada siapa pun yg berani bersuara lantang untuk menafikan tuduhan Rusia & Iran tersebut.PM Malaysia bersama sepupunya bertegang urat dgn media dunia dalam mempertahankan keupayaan Malaysia memikul tanggungjawab SAR Trajedi MH370 TETAPI amat malang segala teguran,pandangan dari rakyat sendiri dipandang sepi terutama dari MP PR.Tiada keberanian dari Pihak Kerajaan untuk berhadapan dgn MP PR berhubung Trajedi MH370.52% rakyat melihat Trajedi MH370 sebagai Konspirasi Yahudi untuk memusnahkan maruah negara umat Islam di mata dunia.Berprasangka buruk terhadap peranan Israel dalam Trajedi ini harus dipandang serius sebagaimana Trajedi 911.Umat Islamlah yg paling dasyat menerima tekanan dari pihak Zionis Israel bersama proksi2 mereka untuk menjayakan hasrat USA sebagai Polis Dunia.Rakyat China amat mencurigai keupayaan Malaysia mengepalai SAR MH370.Dunia sdh maklum bahawa 2/3 mangsa pesawat ini adalah rakyat China.Mungkin ada dikalangan penumpang2 pesawat tersebut terutama dari China yg mempunyai biodata yg amat menarik yg diinginkan oleh pihak barat untuk melumpuhkan teknoloji pesaingnya.
ALLAH sahaja yg Maha Mengetahuinya.Wallahualam.

Tanpa Nama berkata...

Pasti ada yg telah dirancang. Tapi berbaik dgn AS boleh pulak. Kalau Anuar dituduhnya tali barut AS. Kalau menang pilihan raya, Malaysia tergadai pada AS. Inilah puak-puak hipokrit dan Islam pada nama sahaja.

obat pelangsing cepat aman berkata...

jangan tertipu yahudi

Tanpa Nama berkata...

Sekarang baru org biasa yg yahudi ni angkut...
lama2 menteri sekali dia angkut siruh jilat punggung dia.... dia cucuk hidung habis semua...
Inilah hidup kalau mula buat masalah.. akan bermasalahlah sepanjang hayat...
Berdoalah.. tapi ingat Allah tak makbul doa org yg zalim dan suka fitnah dan mengaibkan org lain.

Tanpa Nama berkata...

Allah tahu banyak buat kerja pura2 ... sebab tu masalah tak selesai2...