30 Jan 2014

Papagomo Ingkar Serah Anak, Kes Ditangguh 26 Feb


Shah Alam - Mahkamah Tinggi Syariah di sini semalam menangguhkan prosiding notis tunjuk sebab bekas isteri Wan Muhammad Azri Wan Deris,31, pada 26 Februari ini berhubung kes pelanggaran perintah hak jagaan sementara dan penyerahan dua anak perempuan mereka.

Hakim Syarie Mohammad Adib Husain memutuskan demikian selepas membenarkan permohonan peguam syarie, Mohd Ihsan Mohamad Daud yang mewakili Wan Muhammad Azri, selaku responden yang memohon untuk menangguhkan prosiding sehingga keputusan rayuan yang difailkan di Mahkamah Rayuan Syariah diperoleh.

Rayuan dibuat bagi memohon mahkamah menyemak semula tuntutan yang difailkan Bellina Omar Sharifuddin Chin, 29, selepas Wan Muhammad Azri gagal mematuhi perintah mahkamah untuk menyerahkan dua anak perempuan mereka, iaitu Wan Cassandra, 5 dan Wan Camillea, 3.

Pada tarikh itu juga mahkamah akan mendengar kes induk iaitu berhubung hak jagaan anak pasangan berkenaan.

Terdahulu, peguam syarie Datuk Mohd Zaidi Mohd Zain yang mewakili Bellina memaklumkan yang responden telah menyerahkan kedua-dua anak mereka kepadanya untuk dijaga dalam tempoh seminggu dalam sebulan.

Mahkamah juga membatalkan waran tangkap yang dikenakan terhadap Muhammad Azri selepas lelaki itu pada sebutan kes Disember lalu memohon ia dibatalkan dan dia berjanji akan hadir pada setiap prosiding dengan jaminan Mohd Ihsan.

Pada 27 November tahun lalu, Wan Muhammad Azri dikenakan waran tangkap selepas Mohd Zaidi memaklumkan responden tidak hadir pada dua prosiding notis tunjuk sebab.

Mohd Zaidi memaklumkan mahkamah, notis tunjuk sebab disampaikan kepada Wan Muhammad Azri di kediamannya pada jam 9.41 malam, 7 November lalu.

Responden menerima dan menandatangani surat akuan penerimaan namun gagal beri sebab mengenai ketidakhadirannya ke mahkamah pada prosiding lalu.

Pada 2 September tahun lalu, Mahkamah Syariah memerintahkan Wan Muhammad Azri menyerahkan dua anak perempuannya kepada Bellina, namun Wan Muhammad Azri tidak berbuat demikian.

Bellina memfailkan notis tunjuk sebab terhadap Wan Muhammad Azri pada 1 Oktober lalu kerana melanggar perintah mahkamah.

Pasangan itu mendirikan rumah tangga pada 25 Februari 2006 dan bercerai talak satu pada 24 September tahun lalu. -SH


Laporan sebelum ini
klik untuk baca

4 ulasan:

Anti Fitnah berkata...

Jenis penyangak mana ada undang-undang. Dia mengamalkan undang-undang Noh iaitu HUTAM.

Tanpa Nama berkata...

Mungkin yakin dirinya KEBAL undang2,sebab di belakangnya ada banyak KERETA KEBAL.

Tanpa Nama berkata...

Mamat GOMO to kawan Ketua KANGKONG negara , tiada masalah punyea lah....

Tanpa Nama berkata...

elok ler anak anak tu diserah pada ibu nya dengan alasan bapa nya tiada berakhlak.nescaya anak anak akan rosak akidah jika dibela oleh bapa yg tiada berakhlak.