30 Jan 2014

Dakwa SAMM Ke Mahkamah Bukti Nyata Putrajaya Bohong!

Chegubard' Mengaku Tidak Bersalah Anjur Perhimpunan

KUALA LUMPUR: Ketua cabang PKR Rembau Badrul Hisham Shaharin atau 'Chegubard' mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini atas pertuduhan menganjurkan perhimpunan pada malam ambang tahun baharu pada Rabu.

Chegubard, 35, yang juga Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)didakwa bersama-sama Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) Mohamed Bukhairy Mohamed Sofian, 23, dan Pengarah Propaganda SAMM, Edy Nor Reduan, 33.

Mohamed Bukhairy dan Edy Nor turut mengaku tidak bersalah atas pertuduhan sama iaitu menganjurkan perhimpunan membantah kenaikan harga barang dan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) di Dataran Merdeka, Jalan Raja di sini antara 9 malam 31 Dis 2013 hingga 1 pagi 1 Jan lepas.

Mereka didakwa gagal memberitahu Ketua Polis Dang Wangi 10 hari sebelum tarikh perhimpunan tersebut.

Mereka didakwa melanggar perintah mengikut Seksyen 9(1) Akta Perhimpunan Aman 2012 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 9(5) akta sama yang dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman denda maksimum RM10,000.

Timbalan Pendakwa Raya Suhaimi Ibrahim menawarkan jaminan RM5,000 dengan seorang penjamin bagi setiap mereka yang didakwa.

Kesemuanya didakwa sebagai orang kena saman (OKS) dan ketika pertuduhan dibacakan 'Chegubard', Mohamed Bukhairy dan Edy Nor berdiri di luar kandang tertuduh.

Peguam Eric Paulsen yang mewakili ketiga-tiga OKS bagimanapun memohon anak guamnya dijamin dengan bon peribadi kerana kes itu hanyalah kes saman dan jumlah yang dipohon oleh Suhaimi adalah terlalu tinggi serta membebankan.

Hakim Azman Mustapha kemudian membenarkan setiap OKS diikat jamin dengan bon peribadi RM5,000 tanpa cagaran dan menetapkan 27 Feb untuk sebutan. BERNAMA

utrajaya sangkal laporan pemantau hak asasi antarabangsa


Putrajaya menyangkal dakwaan laporan badan pemantau hak asasi manusia antarabangsa Human Right Watch (HRW) yang mengatakan kerajaan berpatah balik daripada janji membuat pembaharuan.

Dakwaan HRW itu ditolak kerana Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dikatakan memberikan banyak kebebasan kepada rakyat di samping meminda undang-undang yang sudah usang.

"Di bawah pentadbiran perdana menteri, kebebasan rakyat diperluaskan dan undang-undang usang dipinda," kata satu kenyataan yang dihantar pejabat perdana menteri awal pagi ini.

Dalam kenyataan tersebut, dakwaan mengatakan pentadbiran Najib menghalang atau menekan hak rakyat untuk berhimpun adalah tidak benar.

"Kebebasan rakyat diperluaskan menerusi Akta Perhimpunan Aman, perhimpunan selepas pilihan raya dan lain-lain demonstrasi di ibu kota berjalan tanpa sebarang insiden.

"Ia selari dengan kekuatan demokrasi negara Malaysia," kata kenyataan itu.

Semalam, HRW dalam World Report 2014 membidas kerajaan Barisan Nasional (BN) kerana tidak menunaikan janjinya apabila meminda kembali beberapa undang-undang yang menindas dan menekan.

"Malaysia pada 2013 menyaksikan 'dua kisah Najib', menjanjikan pembaharuan undang-undang sebelum pilihan raya dan mengembalikan undang-undang menindas selepas itu," kata Timbalan Pengarah HRW Asia, Phil Robertson semalam.

Sementara itu, HRW juga mendakwa kerajaan BN menafikan hak asas rakyat Malaysia semasa berlangsung pilihan raya Mei lalu.

"Sejak Mei tahun lalu, kerajaan melanggar hak asas, menyekat kebebasan bersuara dan membuat pendakwaan ke atas aktivis yang menganjurkan protes aman," katanya.

Beberapa perhimpunan berlangsung di ibu kota sebelum dan selepas pilihan raya umum pada 5 Mei lalu secara aman, bagaimanapun kerajaan BN juga membuat beberapa pendakwaan ke atas aktivis dan pemimpin politik pembangkang yang terlibat dalam menganjur perhimpunan.

Selain itu, berpuluh ribu rakyat Malaysia, majoritinya anak muda berbilang bangsa membanjiri enam perhimpunan anjuran Pakatan Rakyat di seluruh negara selepas pilihan raya umum 5 Mei menuntut proses pilihan raya adil dan bebas.

"Kerajaan kekal komited untuk mengantikan Akta Hasutan dan meneruskan program pembaharuan perdana menteri," kata kenyataan itu.
-TMI


ULASAN GB

Tindakan pihak polis mengheret Chegubard dan dua pemimpin SAMM diatas pertuduhan menganjurkan perhimpunan pada malam ambang tahun baru membuktikan bahawa Putrajaya berbohong dengan dakwaannya menyatakan pentadbiran Najib tidak menghalang atau menekan hak rakyat untuk berhimpun.

Putrajaya sebelum ini menyangkal dakwaan laporan badan pemantau hak asasi manusia antarabangsa Human Right Watch (HRW) yang mengatakan kerajaan berpatah balik daripada janji membuat pembaharuan.

Menurut kenyataan Putrajaya, dakwaan HRW itu ditolak kerana Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kononnya dikatakan memberikan banyak kebebasan kepada rakyat di samping meminda undang-undang yang sudah usang.

Apakah pendakwaan SAMM di mahkamah semalam "memberi banyak kebebasan" untuk rakyat seperti yang didakwa oleh Putrajaya?

Kenyataan dari Putrajaya itu menambah: "Kebebasan rakyat diperluaskan menerusi Akta Perhimpunan Aman, perhimpunan selepas pilihan raya dan lain-lain demonstrasi di ibu kota berjalan tanpa sebarang insiden.

"Ia selari dengan kekuatan demokrasi negara Malaysia" tambah kenyataan itu.

Jika perhimpunan TURUN itu dikatakan berjalan tanpa sebarang insiden, mengapa pula heret pemimpin SAMM itu ke mahkamah?

Sebab tak hantar notis 10 hari? SAMM bukan penganjurnya! Sementelah lagi itu hal teknikal, boleh selesai di meja OCPD, tak perlu ke mahkamah.

GB sebelum ini sudah membuat ulasan. Petikan:

Semua orang tahu bahawa perhimpunan TURUN yang diadakan pada malam 31 Disember 2013 telah mendapat bukan saja tekanan dan halangan, malah ancaman dan ugutan dari pihak berkuasa. Ya, perhimpunan selepas pilihan raya dan lain-lain demonstrasi di ibu kota berjalan tanpa sebarang insiden. Tetapi hal itu cuma berlaku jika perhimpunan yang diadakan/disertai oleh Pakatan Rakyat dan NGO Pro-PR, tetapi jika perhimpunan yang dilakukan oleh penyokong parti kerajaan seperti yang berlaku di Pulau Pinang tenpohari dimana orang awam dibelasah jelas membuktikan perhimpunan mereka adalah ganas, bersifat rasis dan ala-samseng.

Yang peliknya perhimpunan aman pro-PR sentiasa dilabelkan sebagai perhimpunan haram. Pelbagai publisiti buruk diberikan bagi menghalang rakyat menyertainya sedangkan perhimpunan yang betul-betul haram tajaan UMNO/BN atau para sekutunya seperti PERKASA, PEKIDA & JATI diberikan publisiti yang muluk-muluk dan lansung tidak disentuh oleh pihak berkuasa.

Putrajaya tidak boleh menafikan kebenaran. GB sudah menyatakn lebih awal lagi iaitu apabila pihak berkuasa terutama polis dan media massa kangkung sentiasa memainkan istilah "perhimpunan haram" terhadap perhimpunan aman yang disertai rakyat, sebenarnya ia akan hanya mengundang krtikan di mata dunia dan merudumkan indeks kebebasan bersuara dan hak asasi manusia.

5 ulasan:

Awanama berkata...

Kerja si NGOK KANGKONG nak aniaya Rakyat saja....

Chegubard tiada masalah , si KANGKONG yang ada masalah besar dengan Rakyat.

Mati susah tu nanti macam Ariel Sharon kelak.

Awanama berkata...

Tunggu.da lihat kangkong

Awanama berkata...

Di samping kita berusaha membebaskan rakyat dari di belenggu tekanan juga kezaliman kita ramai2 memohon ke hadrat Allah agar menyegera dan mempercepatkan kepupusan UMNO dan BN, semoga rakyat malaysia bebas dari kezaliman pemerentah yang cakap tak seperti bikin, Rakyat merana dengan berbagai karenah dan mehnah pemerintah, semoga Allah maengabulkan doa kita, Mari lah kita bersama2 memperteguhkan sillaturrahim dan memperkuatkan ketaqwaan dan keimanan kepada Allah. Semoga Allah tidak mensia2kan harapan hamba nya,.

BaDiN berkata...

Persetankan HRW,Negara ini sdh benar benar bebas,cuba lihat di jalanan,di stadium,di pdg bola,di pantai2 semuanya bergerak bebas tanpa halangan kalau ada pun hanya roadblock Polis/JPJ je.Ini nehara aku,kerajaan aku ikut pandai akulah nak buat apa pun,mengapa kamu menyibuk.Lihat Badan Hak Asasi Manusia di PBB,Malaysia menjadi anggotanya jika benar rakyat tidak bebas takkan boleh sertainya.Lapuran HRW tidak boleh diterima dan dipercayai sebab sumber maklumatnya datangnya dari Pihak Musuh Kerajaan(Pembangkang)kenapa maklumat dari kerajaan tidak diambil.
Berdasarkan pembohongan inilah Kerajaan BN kekal memerintah Malaysia hingga sekarang.Berdasarkan pembohongan inilah Kerajaan BN memerintah Malaysia dgn undi Minoriti.Bohong,tipu,fitnah,pilih kasih yg diamalkan hanya 47% shj masih bersama Kerajaan.2/3 yang diimpikan hanya tinggal mimpi.Tak lama lagi bungkuslah kamu umnoo/Bn.

Anti Fitnah berkata...

BOHONG ....
TIPU ....
KHIANAT ....
FITNAH ....
Dah sinonim dengan pemimpin Negara MalaysiaKu.
MB Terengganu BOHONG atas penerokaan ke kutub ...
MB Kedah BOHONG tentang pembelian kereta Mercedez ...
PDRM BOHONG tentang hal GULING KERAJAAN ...
Banyak lagi pernyataan MENTERI-menteri ... yang bukan saja nampak BOHONG Tapi memang BOHONG.
"Ikan senohong Ikan Deduri,
Tak Bohong Tak boleh jadi Menteri."
Senang saja nak tahu sama ada seorang tu BENAR atau tidak. Kalau depa ditahan POLIS, sudah tentu orang tu melakukan yang BENAR. Tapi kalau dibiarkah oleh POLIS, sudah tentu orang tu melakukan kesalahan dan yang pasti orang tu MESTI penyokong BN.