30 Okt 2013

[VIDEO] Beri Susu Luput Tarikh: Pemimpin UMNO Hina Orang Kampung

Yan - Susu krimer manis yang disumbangkan oleh seorang pemimpin Umno, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim didapati sudah tamat tempoh.

Pesuruhjaya Pas Negeri Kedah, Datuk Mahfuz Omar berkata, perkara itu disedari oleh seorang petugas akhbar Harakah, Khairul Hafizi, 35, selepas sekumpulan rombongan Umno itu menyampaikan sumbangan tersebut di rumah ibunya dekat Sungai Dedap, pada jam 3.30 petang, semalam.

Beliau berkata, pemberian sumbangan berserta gula, tepung dan beras itu tidak mempunyai masalah, tetapi yang menjadi persoalan adalah susu yang diberikan sudah tamat tempoh.

“Sumbangan berserta dengan susu ini diberikan pada (28 Oktober) lalu, tetapi di bawah tin susu itu tertulis guna sebelum 26 Oktober 2013. Saya sudah berpesan kepadanya jangan benarkan ibunya minum susu itu khuatir berlaku keracunan makanan.


“Sumbangan tersebut dipercayai diberikan oleh jentera parti BN dari Baling kerana tertera nama Ahli Parlimen Baling, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim dan apa yang dikesalkan disini, mengapa susu yang luput tarikhnya pun diberikan juga kepada orang kampung,” katanya lagi.

Mahfuz berkata ini merupakan satu penghinaan kepada orang kampung kerana mereka tidak mengambil kira soal keselamatan dan kesihatan penduduk disitu.

“Tak kan lah punya sengket (kedekut) BN sampai nak beli susu pun kena cari yang sudah luput. Sekurang-kurangnya carilah yang tamat tempoh pada tahun hadapan ataupun lewat bulan Disember,” katanya.

Mahfuz berkata demikian pada sidang media di Markas Pas Induk Kawasan Jerai, di sini, hari ini.

Pada masa sama, beliau turut menasihatkan kepada seluruh masyarakat di Dun Sungai Limau, terutama di kawasan Sungai Dedap supaya lebih berhati-hati dan melihat terlebih dahulu tarikh luput susu tersebut sebelum digunakan.

“Saya minta pemimpin berkenaan meminta maaf kepada pengundi-pengundi di Sungai Dedap dan jangan kerana susu ini akan menyebabkan keracunan makanan,” katanya.

Menurutnya, penglibatan pemimpin berkenaan dalam perkara ini adalah berikutan terdapat gambar beliau pada beg plastik yang digunakan sewaktu menyampaikan sumbangan tersebut.

“Sebab itu pemberian daripada pemimpin berkenaan berlegar dalam kawasan Sungai Dedap. Saya percaya, bukan sahaja dia yang beri susu tamat tempoh, tapi tempat-tempat lain juga diberikan oleh Umno Bahagian merupakan kemungkinan besar susu yang telah tamat tempoh.

“Kalau ada orang yang bagi sumbangan, kita kena terima. Tapi perlu berhati-hati dan periksa dahulu tarikh luput dan sebagainya,” katanya.

Tambahan pula, susu tersebut juga diberikan dalam keadaan yang sudah rosak berikutan terdapat kesan kemek pada tin itu.

Sementara itu, dalam cubaan untuk menepis kesalahan tersebut, penyumbang susu berkenaan, Datuk Azee berkata:

"Susu pekat tersebut adalah untuk kegunaan jentera pilihan raya kecil yang berkampung di Rumah Baling. Saya tidak tahu bagaimana ia boleh terlepas."

Jika benar kata-kata Azeez, begitu sekali para petugas UMNO/BN dilayan oleh pemimpin mereka ... di beri makanan yang sudah luput tarikh ... apakah para petugas UMNO/BN tidak rasa terhina?


5 ulasan:

Awanama berkata...

Hang sebok apasal? Org dah bagi tu tkasih je lah. Puak kami minum susu luput tarikh bukannya haram pun. Yang betul2 haram pun kami bedal. Apa hang susah?Sakit tang mana.

Awanama berkata...

Nampak sahaja baik rupanya buruk sebenarnya.

Walaupun negara nampak aman dan damai (baik) realitinya ada benda yang buruk disebaliknya seperti rasuah, persendakan agama islam dll. Sebaliknya walaupun nampak buruk seperti perang dan berdemo tapi realitinya adalah baik kerana mereka menuntut hak rakyat serta hak umat islam serta menentang kezaliman pihak kerajaan. Renungkanlah.

Amuraria berkata...

bukan semau penduduk spesis 'NFC' daa ! tambahan pengundi sg limau mesti waspada pada gerombolan pandi kutty kaki seleweng & kelentong ;) ABU jangan lupa !

XUMNO berkata...

Samada susu2 tersbut dibeli dengan harga murah atau dikutip kat tong sampah??? Nak rasuah pun biarlah dengan barang2 baik, sekurang2nya setakat tanggung dosa merasuah saja...

Awanama berkata...

Pengundi Sg.Limau kena waspada.Yang diberi percuma oleh UMNO kena hati-hati sebab depa beri susu yg dah luput tarikh, sardin, biskut, susu tepung dan beras yg dah berulat.Barang-barang ni murah dan dah hukum buang.