7 Sep 2013

[VIDEO] Nilai RM Jatuh, Harga Minyak Naik, Rakyat Semakin Miskin


Kejatuhan nilai mata wang Ringgit Malaysia menyebabkan rakyat semakin miskin berikutan kuasa beli menurun ekoran kenaikan harga barangan diimport khususnya makanan.

Ahli Ekonomi Institut Rakyat, Azrul Azwar Ahmad Tajuddin berkata, suasana ekonomi itu berlaku apabila nilai mata wang negara mengecil berbanding mata wang asing sekali gus kemampuan rakyat berbelanja terjejas.

“Rakyat mengalami masalah untuk mendapatkan barang pada harga sama sebelum kejatuhan nilai mata wang negara

“Ini menyebabkan kemampuan rakyat membeli barangan itu semakin merosot, ” kata bekas Ketua Ekonomi Bank Islam itu kepada TV Selangor, hari ini.

Nilai ringgit jatuh melebihi tujuh peratus tahun ini, paling rendah berbanding tiga tahun lalu kepada 3.3 setiap Dollar dan ia merupakan rekod terburuk.

Kesan kenaikan harga barangan bertambah parah apabila kerajaan Umno BN bertindak menaikkan harga minyak RON 95 dan RON 97 baru-baru ini.

Azrul berkata, penurunan nilai mata wang itu juga menyebabkan barangan import seperti barangan keperluan rakyat turut mengalami peningkatan harga.

Katanya, kerajaan digesa membuat penilaian dan mencari penyebab kepada punca kejatuhan nilai mata wang dan bertindak proaktif menangani masalah itu.

“Kerajaan perlu menumpukan usaha menangani ketirisan bagi mengelakkan pertambahan hutang negara dan defisit perbelanjaan,” katanya. -selangorku


4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Menteri UMNO HARAMJADAH ada peduli???Rosmah ada peduli???GO TO HELL with rakyat!! Malaun2 ni semua akan tunjuk muka toya simpati konon kpd rakyat tetapi di dalam hati "aku peduli apa...juta kalau tak ratus ribu duit aku ada dlm akaun luar negara". Susah2 aku cabut ke luar negara!!! Padan muka bangsa melayu yg cepat betul percaya janji2 mangkuk UMNO HARAMJADAH NI!!

Ahamad Dzul Mohd berkata...

UMNO cuba mencengkam kekayaan negara utk masaddepan partinya yg bertaraf dinastik maka janganlah jurang itu melampaui batas erti kemanusian yg mulia..salam!

Mahatahi berkata...

Kaum apa yang sokong kuat kepada party buruk ini? Kaum apa yang masih miskin selepas hampir 60 tahun? Kalau Ada otak, pikir lah siapa yang bodoh.

BaDiN berkata...

Susah senang rakyat ,apa aku peduli yang Pasti bila nak menang akau tabur ratus ratusan,ribu ribuan,baja bajaan,atap atapan,kayu kayuan,pasir pasiran,batu batuan,jalan jalanan Bila aku menang pergi jalanlah,Kamu susah ke,miskin ke apa aku peduli.Kamu bangsa tak guna ,kena umpan murah pun kau orang rembat.Aku tipu pun ko orang percaya,Aku curi wang negara pun ko orang tak percaya meskipun terang lagi bersuluh.Hanya Melayu Bermaruah shj lawan aku DAN Melayu Hina shj yang terus percaya aku,serta menyokong aku.Ada orang kata Melayu Haprak,Melayu Mudah Lupa,Orang Bodoh Shj yang masih bersama aku TAPI malangnya Melayu bodoh terus Memenangkan aku.Aku akan terus memiskinkan kamu,supaya Kemenangan terus berpihak kpd aku.
Bodohnya!!!! Melayu Cap Keris sampai mampusss..hahahahahaha..