17 Sep 2013

Lanjutan Darurat Untuk Kembalikan Rejim Mubarak, Jutaan Rakyat Mesir Teruskan Demontrasi


Ikhwanul Muslimin pada hari Ahad kelmarin (15/9/2013) mendakwa bahawa lanjutan tempoh darurat selama dua bulan lagi hanya akan mengembalikan semula rejim Hosni Mubarak dan menterbalikkan prinsip-prinsip dan tujuan dari Revolusi 25 Januari.

Di dalam satu kenyataan yang diterbitkan di halaman Facebook mereka, Ikhwan mengkritik Presiden sementara Adly Mansour yang telah melanjutkan tempoh darurat, mendakwa bahawa langkah itu sepatutnya dikenakan hanya dalam tiga situasi: semasa perang, serangan wabak atau perselisihan awam.

“Kami tidak tahu alasan apa ketika ini yang membuat hakim menandatangani keputusan melanjutkan keadaan darurat,” tambah Ikhwan.

Selanjutnya, kenyataan itu juga mengkritik apa yang dianggap mereka sebagai ketidakpedulian pengambil keputusan dengan kondisi ekonomi Mesir yang mengerikan ketika ini.

Presiden sementara Mesir Adly Mansour pada hari petang Khamis minggu lalu memutuskan untuk melanjutkan keadaan darurat selama dua bulan.

Keadaan darurat dikenakan awalnya pada 14 Ogos semasa berlaku demonstrasi yang mengakibatkan pembubaran paksa 2 kemah protes pendukung Mursi di Kaherah yang mengorbankan lebih dari 1000 orang dan lebih dari 40 tentera juga terbunuh.

Sementara itu demontrasi para pendukung Mursi terus diadakan di Lapangan Rab'ah, selepas Solat Jumaat (13/9) yang dilanjutkan Sabtu (14/9). Demonstrasi itu diadakan bagi memperingati satu bulan pembantaian di Rab'ah Al Adawiyah dan Nahdah oleh tentera Mesir.

Demonstran yang menamakan diri mereka pro legitimasi dan antikudeta sebelumnya telah menyeru rakyat Mesir untuk turun ke jalan secara besar-besaran. Rangkaian tindakan yang disebut 'Jutaan Massa Menuntut Darah Syuhada' itu telah tersebar luas di berbagai kawasan Negeri Piramid tersebut.

Di Kaherah tindakan demonstran dan 'long march' tersebar di sekitar 200 tempat. Mereka bergerak selesai Solat Jumaat dan melakukan aksi demontrasi aman menentang kudeta serta menuntut keadilan untuk darah para syuhada. Di Nasr City, demonstran cuba memasuki kawasan Rab'ah dari berbagai penjuru. Namun, mereka tersangkut kerana sejak Jumaat pagi seluruh akses menuju kawasan Rab'ah telah ditutup seluruhnya dengan penjagaan tentera, kubu pasir dan kawat berduri, 50 meter dari Rab'ah al Adawiyah.

Walaupun tidak berupaya untuk menerobos, demonstran tetap berarak dan bertahan di jalan-jalan sekeling kawasan Rab'ah berhadapan dengan pihak keselamatan. "Sementara di kawasan Heliopolis demonstran memenuhi jalan-jalan Istana Ittihadiyah sambil mengangkat simbol Rab'ah," demikian lapor berita Sinai Mesir (15/9).

Tindakan serupa juga berlangsung di berbagai wilayah seluruh Mesir. Mereka berhimpun di jalan-jalan sambil mengangkat foto-foto mereka yang terkorban semasa pembantaian rejim kudeta. Demonstrasi Jumat (13/9) merupakan aksi terbanyak sepanjang aksi 'gerilya' yang diterapkan demonstran pascapembantaian pada 14 Ogos lalu. Sekurang-kurangnya terdapat 320 masirah (gelombang demonstran) di seluruh penjuru Mesir yang melibatkan 16 juta pendemo.

1 ulasan:

Unknown berkata...

http://www.budakbenteng.com/2013/09/bukan-saja-penyakit-umno-tetapi.html